تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه گرفتن در گرما، جهاد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816435522




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اجلاس مقامات و كارشناسان ارشد كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در تهران گشايش يافت


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: اجلاس مقامات و كارشناسان ارشد كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در تهران گشايش يافت
تهران/ واحد مركزي خبر/ مكتوب 1387/05/06
مراسم افتتاحيه پانزدهمين اجلاس مقامات و كارشناسان ارشد وزارت خارجه كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد امروز در سالن كنفرانس اسلامي در تهران برگزار شد.
به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه ابتدا رياست دوره اي اجلاس آقاي آبلردو مورنو معاون بين الملل وزيرامورخارجه كوبا با قدرداني از حسن برنامه ريزي جمهوري اسلامي ايران براي ميزباني پانزدهمين اجلاس كارشناسان و مقامات ارشد جنبش عدم تعهد در تهران در بيانات كوتاهي به نقش و جايگاه خطير و مهم جنبش اشاره و ابراز اميدواري كرد اين اجلاس بتواند راهكارها و سازوكارهاي موثري فراروي مسايل و چالشهاي بين المللي و بحرانهاي مختلف بگذارد، سپس رياست اجلاس را به همتاي خود در جمهوري اسلامي ايران سيدمحمدعلي حسيني معاون حقوقي و بين المللي وزارت امورخارجه واگذار كرد.
حسيني نيز با قدرداني از نقش سازنده كوبا در رياست دوره اي بر جنبش غيرمتعهدها از تلاشها و فعاليتهاي اين كشور در مديريت جنبش سپاسگزاري كرد و در بياناتي كوتاه با اشاره به رخدادها و تحولات حساس در عرصه بين المللي و منطقه اي و با ارزيابي پيامدهاي سياستهاي يكجانبه گراي قدرتهاي سلطه گر، اين اجلاس را فرصت گرانبهايي براي چاره انديشي و تصميم سازي به منظور تحقق آرمانهاي والاي جنبش قلمداد كرد و سپس از منوچهر متكي وزيرامورخارجه كشورمان خواست با بيانات خويش اجلاس مقامات و كارشناسان ارشد را افتتاح نمايد.
روز سه شنبه هشتم مرداد نيز اجلاس وزاري خارجه كشورهاي عضو در تهران برگزار خواهد شد.
وزيرامورخارجه كشورمان در مراسم افتتاحيه پانزدهمين اجلاس كارشناسان و مقامات ارشد جنبش عدم تعهد كه با حضور بيش از يكصد كشور عضو و ناظر برگزار شد، سخناني به اين شرح ايراد كرد..
ميهمانان عاليقدر
خانمها و آقايان
براي اينجانب مايه مسرت است كه ميزبان شما ميهمانان عاليقدر در پانزدهمين اجلاس وزراي خارجه جنبش عدم تعهد در جمهوري اسلامي ايران هستم. آرزو دارم كه اقامت شما در مدت كنفرانس در كشورم سرشار از توفيق و خرسندي باشد.
عاليجنابان
ايران به عنوان يك كشور باستاني با تمدن درخشان چندهزارساله، به اعتراف تاريخ همواره در راه مساعدت به پيشرفت صلح، عدالت و پيشرفت بشريت گام برداشته است.
عدالت طلبي، صلح جويي و كمك به ستمديدگان يك سنت حسنه است كه در نهاد ايران و ايراني جاي گرفته است. از اينرو جنبش عدم تعهد كه همين اصول را در بطن خود جاي داده است، در نظر جمهوري اسلامي ايران از ارج و قرب والايي برخوردار است، ما به جنبش عدم تعهد به عنوان يك حركت جهاني ملتهاي آزاده جهان براي نيل به صلح،‌ عدالت، آزادي و استقلال و پرهيز از خشونت، جنگ، خودكامگي و يكجانبه گرايي نگاه مي كنيم.
حضار محترم،
كشورهاي عدم تعهد با چالش هاي بزرگي در زمينه هاي صلح و امنيت، توسعه اقتصادي و پيشرفت اجتماعي، حقوق بشر، حاكميت قانون مواجه هستند. عرصه ها و چالش هاي نگران كننده زيادي بوجود آمده است كه تجديد تعهدات جامعه بين المللي براي حفظ و دفاع از اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد و اصول حقوق بين الملل و آرمان هاي جنبش عدم تعهد را مي طلبد. با عنايت به تحولات بوجود آمده در عرصه بين المللي از زمان برگزاري چهاردهمين كنفرانس وزراي جنبش عدم تعهد در هاوانا، بر جنبش عدم تعهد است كه به تلاشهاي خود براي ايجاد جهاني صلح آميز و هدفمند و نيز نظم جهاني مبتني بر عدالت، دوستي و برابري كه همچنان با چالش هاي اساسي مواجه است، بيفزايد.
كمبود منابع و توسعه نيافتگي اكثر كشورهاي در حال توسعه از يك سو و عدم استمرار همكاري و توسل به اقدامات يكجانبه قهرآميز از سوي برخي قدرتهاي بزرگ از موانع جدي پيشرفت كشورهاي جهان سوم است. كشورهاي غني و قدرتمند همچنان نفوذ زيادي را در تعيين ماهيت و مسير روابط بين المللي از جمله روابط تجاري و اقتصادي و نيز قواعد حاكم بر اين روابط به ضرر كشورهاي در حال توسعه اعمال مي كنند.
دستيابي به آرمان هاي جنبش عدم تعهد در سالهاي اخير كه خشونت و آشوب ناشي از اشغالگري در عراق و فلسطين به اوج خود رسيده و يكجانبه گرايي برخي صاحبان زور و قدرت، نظام بين المللي را در آستانه بحراني جدي قرار داده است، از هر زمان ديگر ضرورتي است، در عصر حاضر جنبش نيازمند اتحاد و همبستگي بيشتر براي مقابله با چالش هايي است كه در مقايسه با زمان تشكيل جنبش بسيار وسيع تر و مخاطره انگيزتر شده اند. در وضعيت بغرنج كنوني نظام بين الملل كه يكجانبه گرايي و مداخله جويي بيش از هر چيز آن را رنج مي دهد، كشورهاي در حال توسعه به ساز و كاري براي هماهنگي سياسي و ترويج جهاني چندجانبه گرايي براساس حقوق بين الملل و منشور سازمان ملل در جهت ترويج صلح، امنيت، توسعه، رفاه، حقوق بشر و جلوگيري از نابرابري، فقر و توسعه نيافتگي، نيازمندند، جنبش عدم تعهد اين سازوكار را به بهترين شكل در اختيار كشورهاي در حال توسعه قرار مي دهد، جنبش طي سالها يك نقش فعال كليدي موثر و محوري درخصوص موضوعات مورد نگراني و مهم حياتي براي اعضا از قبيل استعمارزدايي، نژادپرستي، وضعيت در خاورميانه شامل مسئله فلسطين،‌ حفظ صلح و امنيت بين المللي و خلع سلاح ايفا نموده است.
بعد از گذشت تقريبا نيم قرن از موجوديت و مواجهه با چالشها و فراز و نشيبهاي زياد، زمان و موقع حفظ و يكپارچه تر نمودن روند تقويت و تجديدحيات جنبش و اتخاذ اقداماتي رسيده است كه به جنبش اجازه مقابله موثرتر و كاراتر در مقابله با چالشهاي رودرروي امروز را بدهد، در ارتباط با چالشها و تهديدهاي نوين و موجود، جنبش مي تواند با تقويت چندجانبه گرايي، به ويژه از طريق تقويت نقش محوري سازمان ملل از منافع كشورهاي در حال توسعه دفاع كرده مانع از به حاشيه راندن آنها گردد.
آينده همچون گذشته مي تواند چالش ها و فرصت هاي زيادي را بوجود آورد و جنبش بايد منسجم، قوي و پويا باقي بماند. اعتبار و ارتباط تاريخي جنبش بستگي زيادي به وحدت و همبستگي كشورهاي عضو و نيز توانايي آنها براي تاثيرگذاري بر اين تحولات دارد. در اين ارتباط، روند تجديدحيات و تقويت جنبش بايد موجب پيشرفت و استحكام آن گردد.
اميدوارم اجلاس تهران گام بلندي را در راه پيشبرد اهداف عاليه جنبش عدم تعهد برداشته و ما را به سوي جهاني امن تر و سعادتمندتر، رهنمون سازد.
حضار محترم،
در جهاني كه يك كشور بطور خودخوانده مدعي رهبري جهان است و تلاش مي كند كه خود همزمان قاضي و هم مجري حكم باشد، روح استقلال و آزادي در معرض خطري جدي قرار مي گيرد. نهادهاي بين المللي مورد سوء‌استفاده واقع مي شوند و پيشرفت و توسعه كشورهاي ضعيف تر متوقف مي شود. در چنين شرايطي كشورهاي آزاده اي كه بخواهند در مقابل زور سر فرود نياورند و سنت استقلال و آزادي خود را كه براي پاسداري از آن در طول قرنها قربانيان بسياري داده اند حفظ كنند در معرض تهديد به جنگ، اشغال و انزوا قرار مي گيرند .
نگاهي كلي به اين وضعيت ناخوشايند اين واقعيت را به ما القاء مي نمايد كه شايد جمعي كه ما اكنون در آن به سر مي بريم از جمله معدود پناهگاههاي ملل آزاده و مستقل جهان باشد كه به مدد آن بتوان در مقابل زورگويي قدرت هاي بزرگ مقاومت كرده و آرزوي خود براي پيشرفت استقلال و آزادي را دنبال كرد.
عاليجنابان
بركسي پوشيده نيست كه جمهوري اسلامي ايران به عنوان يكي از اعضاي فعال جنبش عدم تعهد سالهاست كه در خط مقدم نبرد با برخي گرايش هاي موجود در نظام بين الملل براي محدود ساختن آزادي و استقلال و پيشرفت ملل قرار داشته است .
ابتكار جمهوري اسلامي ايران براي برگزاري كنفرانس وزراي نهضت عدم تعهد در زمينه حقوق بشر و تنوع فرهنگي در سال گذشته فرصت خوبي را براي طرح ديدگاههاي كشورهاي در حال توسعه در خصوص حقوق بشر و تنوع فرهنگي فراهم آورد و اكنون خرسندم كه به شما اعلام نمايم كه خوشبختانه مركز حقوق بشر و تنوع فرهنگي جنبش عدم تعهد در تهران فعاليت هاي خود را آغاز كرده است و اميد است با عنايت و توجه خاص شما اين مركز بتواند به پيشگيري اهداف مشخص شده بپردازد.
خانم ها و آقايان
تلاش ايران براي دستيابي به تكنولوژي استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي و ناخرسندي قدرتها از اين تلاش ايران چيزي جز همان هدفي كه ما كشورهاي غير متعهد را در كنار هم جمع كرده نيست يعني مبارزه براي حفظ استقلال ، آزادي و پرهيز از وابستگي ، نابرابري و توسعه نيافتگي. كشور من در راه حفظ استقلال خود هزينه هاي زيادي پرداخته است كه هشت سال دفاع در برابر جنگ تحميل شده از سوي ديكتاتور پيشين عراق و تحمل سالها تحريم اقتصادي و سياسي از آن جمله است .
جمهوري اسلامي ايران همه اين هزينه ها را به جان خريد و به راه خود ادامه داد .
نتيجه اين مقاومت دستيابي ملت ايران به بزرگترين موهبت هاي الهي يعني استقلال و آزادي ملي بوده است. در نتيجه تحمل دشواريها ، جوانان اين سرزمين به پيشرفتهاي علمي متعددي دست يافته اند كه هر روز اخبار جديدي از اين دستاوردها به گوش مي رسد دستاوردهاي دانشمندان جوان كشورمان در كشف داروهاي جديد و در علوم پيچيده اي چون نانوتكنولوژي و ژنتيك موجب مباهات و افتخار ماست .
پيشرفت علمي ما در علم مربوط به انرژي هسته اي نيز كه مستقلانه و عليرغم همه مخالفتها و تهاجم تبليغاتي ،سياسي و تهديد نظامي دشمنان حاصل شده است دليل ديگري براي اين غرور ملي است. دشمنان صلح ، آزادي و استقلال ملل جهان با علم به اينكه دسترسي ايران به اين منبع مهم انرژي مي تواند كشور ما را چندين سطح از نظر علمي و اقتصادي ارتقاء دهد عزم خود را براي حصول اطمينان از عدم موفقيت كشورمان در اين راه جزم نموده اند .آنها سالهاست كه ما را به دروغ متهم به تلاش براي ساخت سلاح اتمي مي كنند حال آنكه خود و متحدينشان به خطرناك ترين شكل مسلح به اين سلاحها هستند .
جمهوري اسلامي تا كنون در مقابل اين فشارها سرفرود نياورده است و خواستار آن است كه از سوي جنبش عدم تعهد و همه كشورهاي دوست و آزاده جهان مورد حمايت قرار گيرد .
در همين راستاست كه ايران براي عضويت غيردائم در شوراي امنيت سازمان ملل در دوره 2010 -2009 كه انتخابات آن به زودي در نيويورك برگزار مي گردد نامزد شده است .
بسيار اميدوارم كه با راي شما به ايران در جريان انتخابات مربوطه بتوان تحولي در جهت مثبت در عملكرد شوراي امنيت ايجاد نمود .
در پايان آرزو مي كنم اين اجلاس براي شما حضار محترم سرشار از موفقيت بوده و با مصوبات خود بتوانيد آمال و آرزوهاي ملل سربلند خود را براي زندگي در جهان بهتر، آزادتر و مستقل تر برآورده سازيد .اينجانب متواضعانه از شما اعضاي محترم جنبش تقاضا دارم كماكان به حمايت همه جانبه خود از امال ملت فلسطين كه همچنان در چنگ ستم ،اشغال وظلم رژيم صهيونيستي گرفتار است حمايت نموده و آنان را براي رسيدن به آزادي و حق تعيين سرنوشت ياري نماييد
0001/10107
 يکشنبه 6 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 164]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن