تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از چند رنگى و اختلاف در دين خدا بپرهيزيد، زيرا يكپارچگى در آنچه حق است ولى شما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815526656




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

کشف ابر زمين در نزديکي يک ستاره


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: گروهي از منجمان اروپايي يکي از کوچکترين سياراتي را که تا کنون خارج از منظومه شمسي شناخته شده است کشف کردند. اين سياره دنيايي است حدود چهارده برابر دنياي ما که به دور ستاره اي شبيه به خورشيد ما مي گردد.

محققان مي گويند آن سياره مي تواند يک سياره سنگي با جو رقيق باشد يعني به نوعي يک ابر زمين. اما کاملا مانند زمين نيست. آن مدار کوچکش به دور ستاره را در کمتر از ده روز طي مي کند. در مقايسه با 365 روزي که ما براي يک سال نياز داريم. احتمالا سطحي از آن که رو به ستاره است، سوخته است.

سانتوس ، محقق پرتغالي که پروژه را رهبري کرده مي گويد:

"وضعيت سطح اين سياره هنوز شناخته نشده است. به هر حال به علت نزديکي آن به ستاره اش ما انتظار داريم تا حدودي داغ باشد. دمايي در حدود 1.160 درجه فارنهايت (900 کلوين)."

اين اکتشاف پيشرفت خوبي براي تکنولوژي محسوب مي شود. هيچ سياره اي به اين کوچکي در اطراف يک ستاره معمولي تشخيص داده نشده است. و اين اکتشاف، يک منظومه خورشيدي را بسيار شبيه تر از آنچه تا کنون يافت شده به منظومه شمسي ما آشکار مي کند.

آن ستاره شبيه خورشيد ماست و فقط 50 سال نوري دور تر است. يک سال نوري فاصله اي است که نور در مدت يک سال طي مي کند که در حدود 6 تريليون مايل( 10 تريليون کيلومتر) است. بيشتر سياره هاي فرا خورشيدي که شناخته شده اند صدها يا هزاران سال نوري با ما فاصله دارند.

اين ستاره ، mu Arae ، در آسمان تاريک نيمکره جنوبي قابل رويت است. و دو سياره ديگر هم دارد. يکي هم اندازه مشتري که 650 روز طول مي کشد تا مدار ساليانه اش را طي کند . و سياره ديگري که وجودش توسط مشاهدات اخير مسلم شده است، دورتر از آن قرار دارد.

اينچنين ساختار سه سياره ، با وجود يک سياره سنگي بي سابقه است

آلن باس نظريه دان ساختار سياره اي مي گويد:

"اين منظومه از همه آنهايي که تا کنون پيدا شده اند به منظومه شمسي ما نزديکتر است. اين کشف فوق العاده اي است. من از اينکه آنها اطلاعات به اين خوبي دارند حيرت کرده ام."

اين اکتشاف با تلسکوپ رصدي جنوب اروپا با بررسي اينکه امکان يافتن چه چيزي وجود دارد انجام شد.

تمام 120 سياره دور تر از منظومه شمسي که شناخته شده اند گازي هستند. هم اندازه يا بزرگتر از مشتري. و مدار گردششان آنقدر کوچک است که نميگذارد سياره اي سنگي باقي بماند.

چندين سياره کوچکتر از زحل هم پيدا شده اند اما هيچ کدام به کوچکي آن که اخيرا اعلام شده نيستند. يک سه تايي از سياره هاي زمين مانند در سال 2002 پيدا شد که به دور تراکمي از اجساد ستاره اي که به نام ستاره نوتروني شناخته مي شوند، مي گردند. آنها هم شگفت انگيزند. ولي به هر حال گردش سريع به دور ستاره سياه نمي تواند عامل حيات باشد. بعضي شکارچيان سياره، اين سه سياره را به مهمي سياره هاي گردان به دور ستاره هاي معمولي نمي دانند.

سياره اي که به تازگي يافت شده با جرمي 14 برابر جرم زمين به دور ستاره اي به اندازه و درخشندگي خورشيد ما مي گردد. اين سياره حدود وزن اورانوس را دارد که دنيايي از گاز ويخ و کوچکترين سياره غول در منظومه شمسي است. نظريه دانان مي گويند 14 برابر جرم زمين حد بالايي است براي اينکه يک سياره بتواند سنگي باقي بماند . چون اين سياره خيلي به ستاره ميزبانش نزديک است احتمالا يک ساختارتاريخي متفاوت نسبت به اورانوس داشته است.

در منظومه شمسي ما 4 سياره مياني همه سنگي هستند.

يک نظريه در رابطه با ساختارسياره اي مي گويد که غولهاي گازي از يک هسته سنگي ايجاد مي شوند. هسته گسترده مي شود تا به نقطه اي مي رسد که نيروي گرانش آن بتواند يک پوشش عظيمي از گاز را در اطراف هسته جمع آوري کند. اين نظريه مي گويد که اين سياره تازه کشف شده هرگز به جرم بحراني نمي رسد . در غير اين صورت سياره بسيار پر جرم خواهد شد.

اين جسم احتمالا سياره اي با يک هسته سنگي مي شود که با پوشش کوچکي از گاز احاطه شده است. و ميتواند به عنوان يک ابر زمين توصيف شود.

باس مي گويد:

"تجزيه و تحليل اروپاييان از اين اطلاعات يک استدلال معقول را بيان مي کند. سياره بايد در درون مدار سياره بزرگتر در منظومه قرار گرفته باشد که در مداري دو برابر گردش زمين به دور خورشيد، به دور ستاره اش مي گردد . زمين حدود 18 مرتبه از عطارد بزرگتر است. نابراين حتي در منظومه ما حدود احتمالي براي سيارات سنگي وجود دارد.

ترکيبات فلزي در ستاره mu Arae ، بيشتر از خورشيد است. بر طبق نظريه يک سياره تشکيل شده نزديک اين ستاره مي تواند مقدار زيادي جرم بدست آورد. اين نشان مي دهد که تا چه حد مواد ساختماني آماده است. "

هيچ عکسي از اين سياره وجود ندارد. چون فقط از روي اثر جاذبه اي که بر روي ستاره ش دارد شناخته شده است.

محققان تمام شرايطي را که تحت آن حيات ممکن مي شود، نمي دانند. اين دنياي تازه کشف شده با سطح داغش مکاني نيست که زيست شناسان انتظار يافتن زندگي، به آن معني که ما مي دانيم، داشته باشند.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 234]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن