تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نزدیکترین حالات بنده به پروردگارت حالت سجده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805598377




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صحنهاقتصاد ضعيف تئاتر و حكايت بازيگراني كه به تئاتر نيامدند


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: صحنهاقتصاد ضعيف تئاتر و حكايت بازيگراني كه به تئاتر نيامدند
با سپري شدن پنج ماه از آغاز سال 87، برخي گروه‌هاي نمايشي تئاتر ايران با معضل تغيير بازيگران مواجه شدند، به‌گونه‌اي كه تغيير تركيب بازيگران گاهي باعث شد يك نمايش به مراحل اجرايي نرسد.


به گزارش ايسنا، حضور همزمان بازيگران درچند پروژه توليدي به‌ويژه مجموعه‌هاي تلويزيوني و تله‌فيلم‌هايي كه امسال ساخت آنها به‌شدت مرسوم ‌شده است، موجب شده بسياري از كارگردانان تئاتر ناچار شوند گروه خود را بارها و بارها تغيير بدهند.
نخستين نمايشي كه دچار اين مشكل شد، «مرگ تدريجي آقاي تركاشوند» به كارگرداني مسعود رايگان بود. اين نمايش به‌قدري دچار مشكل شد كه اجراي آن براي دومين‌بار منتفي شد.
در ابتدا قرار بود اين نمايش از اواخر فروردين ماه‌ در تالار قشقايي تئاتر شهر به صحنه برود، اما به‌دليل حضور بازيگران در پروژه‌هاي تصويري، گروه اجرايي زمان اجراي خود را به تيرماه موكول كردند، اما تنها چند روز به اجراي اين اثر باقي‌مانده بود كه به‌دليل حضور يكي از بازيگران در يك پروژه تلويزيوني، اجراي آن براي دومين‌بار منتفي شد.
رويا تيموريان كه به‌عنوان بازيگر نمايش و همين طور مشاور كارگردان، همسرش را در اجراي اين اثر ياري مي‌كرد، همان زمان اعلام كرد: نمي‌توانم همكار بازيگر خود را مقصر بدانم؛ هرچند كه با حضور در يك پروژه تلويزيوني ما را دچار اين مشكل كرد، اما دليل اصلي اين مشكل، اقتصاد ضعيف تئاتر است. او كه اين حادثه را يكي از تلخ‌ترين خاطرات دوران حرفه‌اي خود در تئاتر مي‌دانست به مركز هنرهاي نمايشي پيشنهاد كرد تعهداتي را براي بازيگران ايجاد كند تا به ناگاه در فاصله‌ ميان تمرين و اجراي يك نمايش، گروه اجرايي را رها نكنند. محمدرضا خاكي، ديگر كارگرداني است كه براي اجراي نمايش «مرغ دريايي» ناچار شد چندين‌بار بازيگران خود را تغيير بدهد.
خاكي درباره اين روند گفت: براي حل اين معضل راه‌هاي گوناگوني وجود دارد؛ نخستين راه سازماندهي‌ نظام دستمزد بازيگران است، تا زماني كه دعوت گروهي را پذيرفتند، از طريق بستن قرارداد نسبت به آن گروه متعهد شوند، البته براي اين موضوع بايد راه چاره‌اي انديشيد.
به اعتقاد او، در چنين وضعيتي كه گروه‌هاي ثابت وجود ندارند، گروه‌هاي تئاتر ما به‌طور اتفاقي و دعوتي دورهم جمع مي‌شوند و اثري را اجرا مي‌كنند؛ دراين وضعيت تغيير اعضاي گروه، از نظر زماني به آن اثر ضربه مي‌زند و گروه را دچار حركتي فرسايشي مي‌كند. او سپس پيشنهاد تعريف مدير توليد را در گروه‌هاي تئاتري مطرح كرد و ادامه داد: اين مدير توليد مي‌تواند پيگيري مسائلي مانند قراردادها، هزينه‌ها، گرفتن سالن تمرين و اجرا، تهيه دكور و ... را عهده‌دار شود؛ تا آن كارگردان در آرامش نسبي بهتري اثر خود را آماده اجرا كند، چرا كه درحال حاضر تنها تعهد اخلاقي است كه افراد را دور هم جمع مي‌كند.
خاكي پروسه توليد نمايش «مرغ دريايي» را سيزيف‌وار توصيف كرد و ادامه داد: تغيير هرباره بازيگران موجب شد هر دفعه تمرين نمايش را از نقطه ابتدايي آغاز كنم؛ درحالي كه بازيگران تئاتر به‌خوبي به پروسه تمرينات آگاهي دارند و مي‌دانند كه تمرينات تئاتر برخلاف پروژه‌هاي تصويري بسيار طولاني مدت است. او در عين حال گفت: اين بخش نامطلوب كار ما بود و به اين معنا نيست كه همه كساني كه در اين اثر حضور داشتند، چنين رفتاري داشتند، چرا كه وفاداري اعضاي جوان گروه براي من تحسين‌ برانگيز است.
در اين ميان علي رفيعي ديگر كارگردان تئاتر هم ناچار شده است به‌دليل وجود همين مشكل، تمرينات نمايش «شكار روباه» را متوقف كند، قرار بود اين نمايش مهرماه و بعد از ماه مبارك رمضان در تالار وحدت به صحنه برود؛ اما حضور بازيگران مورد نظر رفيعي در پروژه‌هاي تصويري رفيعي را برآن داشت تا تغييراتي در متن نمايش خود ايجاد كند و تعداد پرسناژ‌هاي آن را كاهش دهد؛ البته حتي همين موضوع هم درمورد كار اين كارگردان تئاتر كه غيبتي چهارساله بر صحنه داشته است، چندان قطعي به‌نظر نمي‌رسد.
 يکشنبه 6 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن