تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تسبيحات فاطمه زهرا عليهاالسلام در هر روز پس از هر نماز نزد من محبوب تر از هزار ركعت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

«مهاجرت به آلمان»

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835906395




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قرن بيست و يكم قرن حاكميت دين


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: قرن بيست و يكم قرن حاكميت دين
بخش گفتگو:جايگاه “دين”، اخلاق و معنويت در دنياى كنونى كجا است و غرب با تجارب فرهنگى و فلسفى و اجتماعى‌اش در طول چهارده قرن چگونه برخورد خواهد كرد؟ البته نه تنها اين پرسش‌ و پاسخ‌ها بسيار جدى خواهند بود؛ بلكه چند مولفه مهم وجود دارد كه دورنماى معنويت‌خواهى و عرفان‌گرايى را در قرن 21 بخصوص در جهان غرب بهتر و بيشتر نشان خواهد داد: اول اينكه دين‌گرايى فطرى انسان‌هاست و نمى‌توان با آن مبارزه كرد و مبارزاتى كه در گذشته با دين و در قالب‌هاى ماترياليستى و اومانيستى صورت گرفته، مبارزه‌اى بيهوده بوده است.

دوم اينكه معنويت‌خواهي، نياز وجودى و عرفان،‌ گرايش درونى انسان است كه مى‌توان آن را مهجور كرد؛ لكن نابود شدنى و محوپذير نيست.

ديگر اينكه جهان جديد باتوجه به تجربه‌ ايسم‌ها و مكتب‌هاى الحادي، مادى و بشرى و حتى بهره‌ورى از هر آنچه در دنيا و طبيعت وجود دارد، يعنى اشباع افراطى غرايز شهوانى و نفسانى انسان‌ها، به تدريج به اين نكته پى برد كه تنها برخوردارى از طبيعت و تجمل و عافيت و ماديت‌هاى نفسانى كافى نيست؛ بلكه ويرانگر نيز خواهد بود. لذا بايد به خويشتن‌ از دست رفته‌اش برگردد و اين “با خود بيگانگي” خود را به “با خود يگانگي” و رجوع به اصل خويش تبديل نمايد و اين معنا البته در پرتو دين و عرفان ممكن است.

و سرانجام اينكه گرايش‌هاى معنوى در جهان غرب بخصوص جوانان آن جوامع، وجود رشته‌هاى روانشناسى عرفاني، عرفان درمانى و معناگرايي، به دنبال زيستن و خوشبختى حقيقى رفتن، اخلاق‌گرايى و فضيلت‌مدارى و نيز بحث از “بحران هويت” و “بحران اعتماد” و آخر الزمان بودن و در نهايت، متافيزيك محورى و تاسيس كارگاه‌هاى علم و دين و گسترش نيايش و پرستش در ميان ملل و اقوام مختلف، حاكى از يك واقعيت انكارناپذير به نام “معنويت خواهي” است كه حتى دانشمندان آن ديار به تئوريزه كردن آن، التيام بين علم و دين و نيز هماهنگ‌سازى فيزيك و متافيزيك و ايدئولوژى‌گرايى و سنت‌گرايى پرداختند. لذا “دين” به معناى غيب‌گروى و گرايش به خدا و معنويت و در نهايت عرفان، از يك منزلت ويژه‌اى در غرب برخوردار خواهد شد و غرب با همه تجارب علمى و صنعتى و ايدئولوژيك خود به دين و معنويت و متافيزيك بازگشت مى‌كند كه طليعه آن قابل شهود است. بشر خسته از ماديت و صنعت و تكنولوژي، تنها به سوى معنويت و سنت و ايدئولوژى در حال حركت است و در اين صورت بايد عصر حاضر را عصر ايمان و علم، عصر سنت و صنعت، عصر ايدئولوژى و تكنولوژي، عصر دين و اخلاق و ارزش‌هاى الهى - انساني، عصر تكامل وجودى انسان‌ها و نيز عصر بازگشت به اصل از دست رفته و “روزگار وصل به اصل”‌ ناميد.قرن بيست و يكم، قرن حاكميت دين و مذهب و پيشرفت بشر در همه عرصه‌هاى مادى و معنوى است؛ چرا كه غرب به افراط ‌گرايى‌اش در برابر تفريط محورى‌اش پى برده و خواهان “اعتدال” در پرتو دين و معنويت است. اين معنا را در يك مطالعه بين جوانان غربى و گرايش‌هاى آنها و نيز در ميان كتاب‌ها، مقالات و نظريات دانشمندان و انديشمندان غرب مى‌توان جستجو كرد.
 شنبه 5 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن