تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق، شمشير بُرَّنده اى است بر ضد اهل باطل.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817105088




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مرصاد؛ جهنم نفاق


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: مرصاد؛ جهنم نفاق
جام جم آنلاين: روز پنجم مرداد مصادف با عمليات غرور آفرين مرصاد است كه در آن رزمندگان اسلام با هدايت امير سپهبد "علي صياد شيرازي" موفق شدند عمليات منافقين را كه با عنوان "فروغ جاويدان" نامگذاري شده بود به جهنمي براي آنان تبديل كنند.


در حالي كه عراق با بازپس‌گيري اغلب مناطقي كه طي سال‌هاي گذشته از دست داده بود، مي‌رفت تا با اقدامات بعدي صحنه نبرد را بيش از پيش به نفع خود تغيير دهد، پذيرش قطعنامه 598 شوراي امنيت سازمان ملل از سوي ايران در تاريخ 27 تيرماه سال 67 موجب گرديد ارتش عراق در اقدامي شتاب زده، منطقه خوزستان را بار ديگر مورد هجوم گسترده قرارداد و تا جاده اهواز ـ خرمشهر پيشروي كرد و خرمشهر را نيز در معرض تهديد قرار داد.

تهاجم عراق كه براي سومين بار به اين منطقه انجام مي شد با مقاومت شديد سپاهيان اسلام خنثي و ارتش عراق تا مرز اين كشور، عقب رانده شد.

به اين ترتيب، دشمن در حالي كه از تصرف خوزستان نااميد شده بود، تهاجم ديگري را در تاريخ سوم مرداد 67 از طريق مركز كرمانشاه و با به كارگيري منافقين (نيروهاي سازمان مجاهدين خلق)آغاز كرد.

اين شرايط در حالي بود كه اغلب يگان‌هاي ايران در جبهه جنوب مستقر بودند و منافقين توانستند تا تنگه چهار زبر (بين اسلام‌آباد و كرمانشاه) پيشروي كنند.

در پي حركت دشمن، قواي ايران به سرعت وارد عمل شده و با انجام عمليات موسوم به "مرصاد" به مقابله با منافقين برخواستند.

براساس اطلاعات بدست آمده، منافقين حدود 30 تيپ رزمي جهت تهاجم خود به خاك ايران تشكيل داده بودند و هر تيپ 170 نفر نيروي رزمي (20 زن و 150 مرد) در اختيار داشت كه به همراه نيروهاي پشتيباني به 280 نفر مي رسيد و داراي دو گردان پياده، يك گردان تانك، يك گردان ادوات و يك گردان اركان و پشتيباني رزم بود كه كل نيروهاي آنان حدود پنج هزار و 200 نفر و نيروي در صحنه نيز به حدود هفت هزار نفر مي رسيد.

همچنين تجهيزات منافقين در اين عمليات عبارت بود از ‌120 تانك سبك كاسكا و پل برزيلي، 40 نفربر PMP، 30 توپ 122 ميلي‌متري، حدود 240 خمپاره‌، 1000 آرپي جي هفت، 700 تيربار، 20 توپ 106 ميلي‌متري، 60 مسلسل دوشكا و حدود 1000 خودرو.

رزمندگان اسلام نيز براي مقابله با ارتش صدام و منافقين در قالب قرارگاه مركزي خاتم الانبياء (ص)، قرارگاه نجف، لشگر 6 پاسداران به استعداد 7 گردان، لشگر 32 انصار الحسين(ع) به استعداد 7 گردان، لشگر 57 اباالفضل(ع) به استعداد 2 گردان، لشگر 155 ويژه شهدا به استعداد 3 گردان، لشگر 9 بدر به استعداد 6 گردان، تيپ مستقل 12 قائم(عج) به استعداد 3 گردان، تيپ مستقل 75 ظفر به استعداد 1 گردان، تيپ مستقل 66 ولي امر(عج) به استعداد 3 گردان، تيپ مستقل 36 انصار المهدي به استعداد 3 گردان، معاونت فرهنگي قرارگاه نجف به استعداد 1 گردان، كميته انقلاب اسلامي به استعداد 2 گردان، قرارگاه مقدم نيروي زميني سپاه، لشگر 27 محمد رسول الله(ص) به استعداد 4 گردان، لشگر 17 علي ابن ابيطالب(ع) به استعداد 1 گردان، لشگر 33 المهدي(عج) به استعداد 1 گردان، لشگر 71 روح الله به استعداد 3 گردان، سپاه ناحيه لرستان به استعداد 2 گردان، قرارگاه سپاه هشتم، لشگر 5 نصر به استعداد 2 گردان، تيپ مستقل 29 نبي اكرم (ص) به استعداد 4 گردان، تيپ مستقل 59 مسلم بن عقيل به استعداد 1 گردان، قرارگاه رمضان به استعداد 1 گردان، نيروهاي كرند و اسلام آباد به استعداد 1 گردان، عناصري از لشگر 21 امام رضا(ع) و ارتش، سازماندهي شده بودند.

شرح عمليات

با پذيرش قطعنامه 598، از سوي ايران، عراق را در بن بست سياسي و نظامي قرار گرفت و بر گروه ها و عناصر "اپوزيسيون" نيز شوك شديدي وارد ساخت.

در اين ميان، منافقين تنها گروهي كه همه حيثيت و هستي خود را در گرو جنگ نهاده بودند، براي خروج از بن بست، توطئه اي كه ماموريت اجراي آن را به عهده داشتند را به مرحله اجرا در آوردند.

آنان در تحليل هاي درون گروهي خويش، امكان قبول آتش بس از سوي ايران را ناممكن دانسته و باور داشتند كه جمهوري اسلامي زماني قطعنامه را مي پذيرد كه از جنبه هاي سياسي، نظامي و اقتصادي به بن بست كامل رسيده باشد و تحت چنين شرايطي سقوط حتمي و قدرت به سازمان منتقل خواهد شد.

بنابراين آنان به خيال خام خود فرصت پيش آمده را زمان مناسبي دانسته و برغم آن كه طرح حمله به ايران براي سالگرد جنگ تدارك ديده شده بود، زمان آن دو ماه به جلو انداخته شد. عراق به حمايت و پشتيباني تسليحاتي و هوايي از منافقين، نيروهاي خود را از انجام دخالت مستقيم در ورود به عمق خاك ايران برحذر داشت و ابتدا براي كاستن از حجم نيروهاي خود در غرب، اقدام به تك وسيعي در خرمشهر نمود وسپس با هجوم و آتش سنگين در منطقه سرپل و صالح آباد، اين مناطق را تصرف كرد و راه ورود منافقين به داخل را هموار ساخت.

عراق همچنين پس از ورود منافقين به داخل ايران، جهت پشتيباني در چندين نوبت، اقدام به بمباران هوايي خطوط و نيروهاي ايراني كرد و هليكوپترهاي نيروبر عراق نيز، مرتبا به پشتيباني منافقين مشغول بودند.

هدف منافقين از حمله در عمق خاك ايران، با چندين تانك برزيلي دجله (داراي چرخ هاي لاستيكي و سرعتي معادل 120 كيلومتر در ساعت)، تسخير چندين شهر و در آخر رسيدن به تهران و بدست گرفتن قدرت بود و بر طبق زمانبندي، نيروها بايستي ساعت 6 بعد از ظهر روز دوشنبه 3 مرداد به كرند و ساعت 8 شب به اسلام آباد و 10 شب به كرمان شاه رسيده و در اين شهر، دولت خويش را اعلام نمايند.

اگر چه منافقين در ساعت هاي مقرر به كرند و اسلام آباد رسيدند، اما در مسير اسلام آباد – كرمانشاه و گردنه حسن آباد، از پيشروي آنها جلوگيري شد.

در اين عمليات كه منافقين آن را فروغ جاويدان ناميده بودند، با 25 تيپ ( هر تيپ 200 نفر) شركت داشتند و بدين ترتيب مجموعاً بين چهار تا پنج هزار نيروي عملياتي وارد ايران شدند.

مقارن ساعت 14:30 سوم مردادماه سال 67 منافقين و ارتش عراق عمليات مشترك خود را با هجوم زميني از طريق سرپل ذهاب و هلي برد از جنوب گردنه پاطاق (نزديكي سرپل ذهاب) آغاز و به طرف شهر كرند غرب پيشروي كردند و حدود ساعت 18:30 اولين تانك هاي عراقي با آرم منافقين وارد شهر شدند و پس از تصرف شهر به طرف اسلام آباد غرب پيشروي كرده و به محض رسيدن به مدخل شهر، اقدام به قطع برق و ارتباط مخابراتي و هم چنين تيراندازي و آشفته نمودن اوضاع كردند.
در اين مكان، تعدادي از نيروهاي سپاه و مردم با آنان درگير شدند كه به علت عدم انسجام نيروها و آميختگي منافقين با مردم، اوضاع از كنترل نيروهاي نظامي خارج و شهر به تصرف آنها در آمد، سپس با استفاده از تعداد زيادي تانك دجله و خودرو نيروهاي پياده به طرف كرمانشاه عزيمت كردند كه در منطقه حسن آباد (20 كيلومتري اسلام آباد) به دليل سازماندهي جديد رزمندگان ايراني و جمع آوري نيرو، منافقين زمين گير شدند.

رزمندگان اسلام در فاصله 200 متري منافقين در ارتفاعات چهارزبر ضمن تشكيل خط پدافندي با آنان درگير شده و بعد از ظهر چهارم مرداد 67 با محاصره شهر اسلام آباد، به منظور انسداد عقبه و راه فرار، سه راه اسلام آباد – كرند را قطع و آنها را محاصره كردند.

نيروهاي اسلام سرانجام در روز پنجم مرداد 67 با عمليات مرصاد كه رمز آن يا "علي بن ابي طالب (ع)" بود طي چندين ساعت، صدها تن از منافقين را به هلاكت رسانده و مابقي را به فرار وا داشتند.
در اين عمليات، رزمندگان اسلام از قسمت سه راهي اهواز (پشت پمپ بنزين اسلام آباد) دشمن را دور زدند و تلفات زيادي به منافقين وارد كردند.

در اين عمليات بيش از دو هزار و 500 تن از منافقين به هلاكت رسيدند و بيش از 400 دستگاه خودرو، نفربر و تانك آنان منهدم شد و 250 تن از آنان نيز به اسارت درآمدند.

همچنين درجريان اين عمليات، منافقين از خاك ايران اسلامي عقب رانده شدند.

اما نبايد ياد و خاطره شهيد امير سپهبد "علي صياد شيرازي" را كه يكي از فرماندهان دلاور اين عمليات بود فراموش كرد چراكه با روحيه اي بسيجي كه داشت، توانست هدايت و رهبري عمليات مرصاد را برعهده گيرد و ضربات محكمي را بر پيكر منافقين وارد كند.

وي سرانجام در صبح روز 21 فروردين 78 در تروري ناجوانمردانه منافقين هدف آماج تيرهاي كينه قرار گرفت و قامت استوارش به خاك افكنده شد. روحش شاد.

منبع؛ ايرنا
 شنبه 5 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 211]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن