تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله چيزى مثل شام و غير آن را بر نماز مقدم نمى‏داشتند و ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817214754




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نشست مشترك مركز پژوهشهاي مجلس با كارگروه دولت


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: نشست مشترك مركز پژوهشهاي مجلس با كارگروه دولت
احمد توكلي گفت: پس از برگزاري اين جلسه و كسب اطلاعات بيشتر درباره طرح، كار كارشناسي خود را آغاز مي كنيم.
رئيس مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي درباره طرح تحول اقتصادي دولت گفت: اين طرح هنوز به مجلس ارائه نشده است و مركز نسخه اي از آن را در اختيار ندارد، ولي ما بيكار ننشسته و با دبير كارگروه اين طرح در دولت تماس گرفته ايم.
احمد توكلي امروز در نشستي خبري به مناسبت انتصاب دوباره اش به رياست مركز پژوهش هاي مجلس، در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره كارشناسي مركز روي طرح تحول اقتصادي دولت، ازبرگزاري جلسه مشتركي ميان كارشناسان مركز پژوهش ها و روساي كميسيون هاي تخصصي مجلس با كارگروه طرح تحول اقتصادي دولت در آينده نزديك خبر داد و افزود: پس از برگزاري اين جلسه و كسب اطلاعات بيشتر درباره طرح، كار كارشناسي خود را آغاز مي كنيم.
رئيس مركز پژوهش هاي مجلس در پاسخ به اين سوال كه شنيده شده هيئت رئيسه براي انتصاب دوباره وي، شروطي مبني بر موضع گيري نكردن عليه دولت داشته است، گفت: هيئت رئيسه مجلس هيچ شرطي براي انتصاب من در اين سمت نداشت، فقط آقايان لاريجاني و باهنر توصيه هاي ناصحانه اي داشتند كه بيشتر به ارتقاي كيفيت كارشناسي مركز معطوف بود.
وي افزود: البته يك توصيه آقايان را كه گفتند آزادتر عمل كنيد نفي كردم و نپذيرفتم و گفتم تاكنون غيرآزادانه عمل نمي كرديم.
توكلي گفت: مركز براي خشنودي يا ناخشنودي هيچ يك تصميم نمي گيرد نه دولت و نه مجلس، مركز پژوهش ها كاملا به روش علمي وفادار است.
وي افزود: انتظار اينكه مركز به طرز خاصي معطوف به نتيجه رفتار كند، انتظار به جايي نيست و شأن رئيس مجلس و هيئت رئيسه اجل از طرح چنين انتظاراتي است و البته ايشان هم چنين انتظاري نداشتند.
رئيس مركز پژوهش هاي مجلس گفت: البته هيئت رئيسه مجلس به عنوان هيئت امناي مركز پژوهش ها حق دارند نقد، نصيحت يا اظهار نظر كنند؛ ضمن آنكه سياست هاي مركز قبل از اجرا بايد حتما به تصويب هيئت رئيسه به عنوان هيئت امناي مركز برسد.
توكلي افزود: اين مركز يك نهاد پژوهشي كاربردي در امر حكومت است، پس نمي‌توان به آن امر و نهي كرد كه چگونه فكر كن و چگونه عمل كن، ما طرح ها و لوايح و خواسته هاي نمايندگان را دنبال مي‌كنيم در نتيجه مبنا و اولويت بندي خاصي در اين زمينه قائل خواهيم شد البته اينجا مركز سلول‌هاي بنيادي نيست كه كارهايش در مورد مسائل سياسي و فكري نباشد.
وي اضافه كرد: در مركز پژوهش‌ها مبنايي كه دستمايه كار خود قرار مي‌دهيم و بر آن اصرار داريم، از قانون اساسي و مواضع رهبري گرفته مي‌شود.
رئيس مركز پژوهش هاي مجلس در ادامه گفت: اين مركز در دوره هفتم مجلس شوراي اسلامي پنج هدف را پيگيري مي‌كرد كه در محقق كردن آنها تقريبا موفق بود؛ اين اهداف عبارتند از تقويت جنبه‌هاي علمي كار و استقلال مركز، جلب اعتماد نمايندگان و مردم به مركز پژوهش‌هاي مجلس به عنوان يك اتاق فكر عميق و قابل دفاع، برطرف كردن نيازهاي اطلاعاتي نمايندگان، تقويت ساختار كارشناسي مجلس و پيگيري اين مسئله كه مركز پژوهش‌ها به عنوان نهادي شناخته شود كه اصل تكيه‌ آن بر كارشناسي در رفتار نمايندگان است.
توكلي نشانه موفقيت مركز پژوهش ها را در تحقق اهدافش اين دانست كه در مجلس مخالف و موافق سعي مي‌كردند قوت استقلال خود را متكي به نظر كارشناسي مركز پژوهش‌ها كنند و اين كار چه در سطح اقليت و چه در سطح اكثريت انجام مي شد.
رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: البته بهتر از اين هم مي‌توانستيم باشيم و همين‌ امر سرمايه‌ ما براي دوره جديد خواهد بود.
توكلي اهداف مركز پژوهش‌هاي مجلس را در دوره هشتم، در چهار محور خلاصه كرد و گفت: افزايش سرعت كار، بهبود كيفيت كارها، تنوع ‌بخشي بيشتر به محصولات مركز و از همه مهم‌تر تقويت اثربخشي از جمله اهداف ماست.
وي برخي راه هاي رسيدن به اين اهداف را تشكيل حلقه‌هاي كارشناسي در سطح گروه، تقويت ارتباط با نهادهاي تخصصي و پژوهشي چه در بخش خصوصي و چه دولتي و نهادهاي مردم ‌بنيان و تنوع روش‌هاي اطلاع‌رساني، تشكيل سمينارهاي كوتاه چند ساعته در محيط مجلس و تقويت مديريت دفاتر و گروه‌ها دانست.
رئيس مركز پژوهش‌ها يادآور شد: در اين دوره مركز پژوهش‌هاي مجلس سعي مي‌كند بيشتر از دوره هفتم نمايندگان را درگير كارهاي پژوهشي كند و تعامل با كميسيون‌هاي تخصصي مجلس را افزايش دهد.
خبرنگاري پرسيد: مركز پژوهش‌ها به عنوان يك مركز كارشناسي براي ارائه اطلاعات به نمايندگان مجلس در نظر گرفته شده است، اما مي‌بينيم كه نظرهاي مركز پژوهش‌ها در تصميم گيري هاي مجلس مشهود نيست و به آن توجه نمي‌شود.
توكلي در پاسخ گفت: بنا نيست مشاور هر چه مي‌گويد مشاورگيرنده حتما آن را قبول كند، مركز پژوهش‌ها يك فرايند تصميم سازي فعال است، نمايندگان مجلس از نظرهاي كارشناسي مركز استفاده‌هاي خوبي برده اند كه شايد در مواردي مشهود نباشد، البته در برخي مواقع نيز مركز اصرار بر امري داشته، اما مجلس به آن توجه نكرده است.
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه در مجلس هفتم اين نقد را بر شما داشتند كه گزارش‌هاي مركز عليه تصميم گيري هاي دولت است، آيا اين نقد را وارد مي‌دانيد يا نه، گفت: مركز پژوهش‌ها يك نهاد پژوهشي است كه سفارشي كار انجام نمي‌دهد و نتيجه كارهاي آن ممكن است با سياست‌گذاري برخي منطبق باشد يا نباشد.
توكلي افزود: اگر مركز پژوهش‌ها از ارائه نظر منفي خودداري كند، تمام نظرهايش زير سوال مي‌رود، وفاداري ما به روشمان مورد توجه است، نه نتيجه كه خوشايند كسي باشد يا نباشد، بنابراين اين انتقاد بيان حقيقتي است كه قابل نقد نيست؛ يعني هويت مركز آن است كه نظر كارشناسي بدهد، نه نظري كه خوشايند باشد يا نباشد.
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آيا اظهار نظر درمورد مسائل سياسي روز در دستور كار مركز پژوهش‌ها هست يا نه و آيا مركز پژوهش‌ها مي‌تواند اين كار را انجام دهد يا خير گفت: طبق قانون مصوب مجلس مركز پژوهش‌ها بايد به درخواست نمايندگان و هيئت رئيسه پاسخ دهد و اظهار نظر كارشناسي در مورد درخواست‌هاي آنها انجام دهد؛ بنابراين ممكن است ده‌ها موضوع كه در صحنه اجتماع مطرح است، ازجانب نمايندگان يا هيئت رئيسه به مركز پژوهش‌ها داده شود تا درباره آن اظهار نظر كنند.
وي افزود: هر چه مركز توليد مي‌كند، بنا بر فرض، محصول كار كارشناسي و علمي است و طبق قانون مركز پژوهش‌ها بايد هر آنچه توليد مي‌ شود انتشار پيدا كند، بنابراين آنچه منتشر مي‌شود اظهار نظر فردي نيست، بلكه نظر كارشناسي است.
توكلي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه تاخير انتخاب وي به اين دليل بود كه نگاه انتقادي به مسائل داشته‌ است گفت: طبيعي است يك مركز پژوهشي كه براي نهادي كاملا سياسي كار مي‌كند، مورد نقد قرار گيرد و نتايج آن را عده‌اي بپسندند يا نپسندند.
نماينده مردم تهران افزود: من ادعا مي‌كنم كه در مركز پژوهش‌ها به روش‌هاي علمي وفادار بوده‌ايم، اما اين بدان معني نيست كه هر كاري كه مجلس كرده نمره‌اش 20 است، طبيعتا ممكن است انتقاداتي هم به آن وارد باشد كه ما آن را مي‌پذيريم، اما نظرهاي ما يك جانبه نبوده است.
توكلي با تاكيد بر اينكه مركز از نظرهاي كارشناسي همه گروه‌ها استفاده مي‌كند، گفت: نگاه ما در اين مركز نگاه طرفداران توسعه عدالت محور است؛ البته الزامي نيست كساني كه نظرهاي پژوهشي خود را به اين مركز ارائه مي‌كنند هم حتما چنين الزاماتي داشته باشند و ممكن است در بسياري از موارد كساني كه ما به عنوان كارشناس دعوت مي‌كنيم طرفدار نظريه رشد بنيان و حتي مدافع صندوق بين‌المللي پول باشند، اما كساني هستند كه عالمانه با توجه به قيد پژوهشي نظرهاي خود را ارائه مي‌كنند و ما از آن نظرها استفاده و افتخار مي‌كنيم كه درب مركز پژوهش‌ها به روي همه نظرهاي كارشناسانه باز است.
رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي در ادامه نشست خبري امروز خود در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره مشاوره‌ اين مركز به دولت در اجراي برنامه هاي اقتصادي قوه مجريه گفت: طبق قانون سفارش دولت به مركز پژوهش‌ها پيش بيني نشده، اما در عمل بسيار اتفاق افتاده است كه دستگاه‌هاي دولتي به دليل احترامي كه مركز پژوهش‌ها بين نمايندگان دارد به ما رجوع و موضوع بررسي را پيشنهاد مي كنند.
توكلي افزود: از آنجا كه خود مركز راسا طبق قانون مي‌تواند موضوع بررسي را اتخاذ كند، بنده اگر واقع‌بينانه موضوعي را ديده ام در دستور كار قرار داده‌ام و درباره آن پژوهش و به نمايندگان منعكس شده است.
وي با اشاره به مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي، كميسيون هاي تخصصي ذي‌ربط ، نهادهاي بخش خصوصي و دستگاه‌هاي ذي‌ربط دولتي به عنوان چهار گوشه گفت: به اين جمع در صورت لزوم معمولا صاحب نظران دانشگاهي اضافه مي‌شدند و چون اين كار را نتيجه بخش ديده ايم با شدت بيشتري ادامه خواهيم داد.
توكلي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري درباره نحوه‌ برخورد مجلس با طرح‌ها و لوايح و اتهامات احتمالي به مركز پژوهش‌ها درخصوص نحوه بررسي طرح‌ها خاطرنشان كرد: زماني كه طرح يا لايحه‌اي مطرح مي‌شود صرف نظر از نيات، روي آن كار و پيام طرح ها يا لايحه‌ها را بررسي مي‌كنيم تا متوجه شويم متناسب با هدف خواسته شده هست يا خير، اگر هدف مناسب بود درباره آن قضاوت كارشناسي مي‌كنيم.
وي با بيان اينكه بررسي مي كنيم كه روش پيگيري يك طرح يا لايحه ما را به هدف مي‌رساند يا خير ادامه داد: نظر كارشناسي خود را در اين زمينه هم ارائه مي‌كنيم، تلاش ما اين است روشي را كه از نظر علمي بايد رعايت شود از دست ندهيم و خطا نكنيم و اگر در اين كار موفق باشيم از كار خود راضي هستيم و نگران نتيجه آن هم نيستيم طبيعتا اگر كار كارشناسي خود را به دقت انجام دهيم دلواپس اين نخواهيم بود كه به ما چه اتهاماتي بزنند.
رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاري توضيح داد: يكي دو نفر از اعضاي هيئت رئيسه اين بحث را مطرح مي‌كردند كه شما به اندازه كافي باز عمل نمي‌كنيد و يك جانبه‌گرايي مي‌كنيد كه البته آنها بايد براي ادعاي خود دليل مي‌آوردند كه چنين نكردند، اما ما براي رد اين ادعا شاهد آورديم.
وي گفت: گزارشي كه مركز پژوهش‌ها ارائه مي‌كند معنايش اين نيست كه بنده ضرورتا مي‌پسندم و يا اين گزارش مورد پسند من نيست، اگر ضوابط رعايت شده باشد ولو اينكه من نپسندم آن گزارش منتشر مي‌شود. توكلي ادامه داد: شاهد اين مسئله اين است كه در صحن علني مجلس گاه من نظري ارائه مي‌كنم كه مخالف نظر من به استناد نظر مركز با من مخالفت مي‌كند و اين بهترين شاهد است كه در مركز فضاي عالمانه حاكم است و نه فضاي مديريتي تحكمي.
رئيس مركز پژوهش هاي مجلس گفت: آنها كه مي‌گويند ما جهت دار گزارش مي دهيم مصداق ذكر كنند؛ اما كساني كه ادعا مي‌كنند شاهد ندارند.
توكلي در ادامه سخنان خود در جمع خبرنگاران با اشاره به سخنان خبرنگاري كه در اين جلسه به او گفته بود در بيان نظرهايش صراحت لهجه ندارد و به اظهار نظر درباره مسئله تورم اشاره كرد گفت: من يك مدرس ساده دانشگاه نيستم و نماينده‌ مردم تهران هستم با سوابق نسبتا پر سر و صدا، و البته رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس اگر پيش‌بيني خود را غيرموقع بيان كند قطعا در رفتار عوامل اقتصادي اثر مي‌گذارد كه اين بي تعادلي را تشديد مي‌كند.
وي افزود : يكي از عوامل تورم تلقي از تورم است و اين يعني تورم رواني، و رسانه‌ها در تصحيح يا انحراف اين تلقي مي توانند نقش تعيين كننده‌اي داشته باشند؛ سياستمداراني كه به حرفشان در جامعه اتكا مي شود بايد درباره‌ مسئله تورم رواني بسيار حساس باشند و از اتخاذ مواضعي كه تورم رواني را تشديد كند بپرهيزند.
توكلي گفت: برخي رسانه‌ها براي بازار گرمي اغراق مي‌كنند كه اين اصلا كار پسنديده‌اي نيست، هر چند كه هشدار درباره خطر كار خوبي است. اما اغراق به ضرر مردم و اقتصاد كشور تمام مي‌شود. در ايران تورم رواني همه جا ديده مي‌شود و در برخي جاها اين مسئله شديدتر است، بنابراين اگر شما اهل رسانه مراعات كنيد به ملت شريف ايران و اقتصاد ملي كمك كرده ايد.
 شنبه 5 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 323]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن