تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820405855




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زخمها


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: هرگاه در اثر عوامل مختلف قسمتي از پوست بدن تغيير شکل دهد و اين تغيير شکل همراه با ضايعات و خونريزي باشد زخم ناميده مي شود . علت پيدايش زخمها يا در اثر برخورد جسم خارجي مثل کارد وعوامل مختلف ديگر ايجاد مي گردد ويا در نتيجه عفونت ميکربي مانند زرد زخم , سياه زخم و غيره پديد مي آيد.

انواع زخمها

زخمها را بر حسب شدت و ضايعات يوجود آمده و شکل ظاهري و شدت خونريزي و زمان التيام به انواع زير تقسيم مي نمايند :

1- زخمهاي شکاف دار يا بريدگي ها – در اين نوع زخمها ديواره زخم منظم , خونريزي زياد و التيام سريع مي باشد اين نوع زخمها در نتيجه بريدگي ايجاد مي شوند و علت آنها بريده شدن پوست بوسيله آلت برنده اي مانند کارد , تيغ , ليوان شکسته و نظاير آن مي باشد .
2- زخمهاي کوبنده – در اين نوع زخمها ديواره زخم منظم و خونريزي کم و عموما زير جلدي بوده , و التيام به کندي صورت مي گيرد مانند خوردن چکش بر روي ناخن .
3- زخمهاي له شده – در اين نوع زخمها خونريزي زياد , ديواره زخم نامنظم و التيام به کندي صورت مي گيرد مانند زخمهاي ناش از تصادفات
4- زخمهاي سوراخ شده – در اين نوع زخمها ديواره منظم , خونريزي کم و التيام سريع مي باشد مانند فرو رفتن ميخ يا سوزن ويا سرنيزه و گلوله و نظاير آن در بدن و احتمال عفونت اينگونه زخمها نيز بعلت عدم دسترسي به عمق زخم زياد مي باشد.
5- زخمهاي پاره پاره – در اين نوع زخمها خونريزي کم , ديواره زخم نامنظم و التيام به کندي صورت مي گيرد و در بعضي موارد همراه با سوختگي مي باشد مانند برخورد قطعات خمپاره به بدن اين نوع زخم در زمان جنگ به علت انفجار و خرابي ساختمانها زياد به چشم ميخورد.

کمکهاي اوليه در مورد زخمها

کمکهاي اوليه بر حسب آنکه زخم توام با خونريزي باشد و يا نباشد فرق مي کند , زيرا اگر زخم همراه با خونريزي نباشد خطر عفونت آن بيشتر است . زيرا جريان خون بخارج ميکروبها را شسته و با خود بخارج بدن ميبرد. در زخمهايي که با خونريزي همراه هستند اولين وظيفه کمک دهنده بند آوردن خون است . زيرا خونريزي شديد علاوه بر ايجاد شوک که باعث مرگ مي شود , باعث از بين رفتن و تلف شدن مقدار زيادي گلبولهاي قرمز مي شود . چون لازمه ادامه حيات هر موجود زنده تغذيه است , بنابراين با کاهش خون , در نتيجه کاهش گلبو لهاي قرمز و نرسيدن اکسيژن به اعضا بدن , تغذيه بافتها مختل ميشود بنابراين در چنين مواقعي خونريزي زخم را هر چه سريعتر بند بياوريد در مورد زخمهايي که خونريزي ندارند خطر عفونت زياد تر است و اولين وظيفه کمک دهنده جلوگيري از ورود ميکرب بداخل زخم مي باشد . هيچگاه نبايد زخم را با دستهاي آلوده يا وسايل کثيف لمس کرد.

لخته خونهاي تشکيل شده را هيچگاه نبايد با کشيدن تنظيف بروي زخم از آن جداکرد زيرا علاوه بر آنکه سبب خونريزي مجدد مي شود بلکه جوانه هايي که در حال تشکيل بافت و التيام زخم است کنده شده و بر درد و رنج بيمار نيز مي افزايد .

هرگز کوشش نکنيد شخصا اشيا خارجي راکه کاملا در زخم فرو رفته است حرکت داده و بيرون بياوريد , اينکار را به پزشک واگذار کنيد .لازم به ياد آوري است که زخمهاي عميق تر که به عمقشان دسترسي نيست , بيشتر در معرض خطر عفونت هستند تا زخمهاي سطحي.

عوارض زخمها

عوارض زخمهاعبارتند از ايجاد شوک , خونريزي , عفونت و تغيير شکل در محل زخم.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 193]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن