تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مهدى مردى است از ما، از نسل فاطمه.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816609361




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ديپلمات‌هاي نزديك به آژانس: البرادعي افزايش نقش آژانس را در مساله هسته‌يي كره شمالي خواستار است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: ديپلمات‌هاي نزديك به آژانس: البرادعي افزايش نقش آژانس را در مساله هسته‌يي كره شمالي خواستار است
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

ديپلمات‌هاي نزديك به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفتند كه محمد البرادعي خواستار اين است كه آژانس نقشي بيشتر از يك نقش مشاوره‌اي را در راستي آزمايي اظهاريه هسته‌يي كره شمالي داشته باشد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مذاكره‌كنندگان هسته‌يي كشورهاي دخيل در مذاكرات شش‌جانبه در 22 تير (12 ژوئيه) در نشستي در پكن در زمينه گام‌هاي لازم براي راستي‌آزمايي اظهاريه هسته‌يي كره شمالي به توافق رسيدند و به اين ترتيب فاز نهايي تلاش‌ها براي خلع سلاح هسته‌يي پيونگ‌يانگ را آغاز كردند.

به گزارش خبرگزاري آلمان،‌ به موجب اين توافق كه پس از سه روز مذاكره صورت گرفت كره شمالي بايد تا پايان ماه اكتبر از كار انداختن تاسيسات هسته‌يي خود را به پايان برساند. در اين بين آمريكا، چين و سه كشور ديگر دخيل در مذاكرات شش‌جانبه (ژاپن، روسيه و كره جنوبي) ارسال كمك‌هاي سوختي و ساير كمك‌هاي اقتصادي وعده داده شده به كره شمالي را تكميل خواهند كرد.

در اين نشست اقدامات اوليه روند راستي‌آزمايي از جمله ديدار از تاسيسات هسته‌يي كره شمالي و گفت‌وگو با متخصصان اين كشور مورد توافق واقع شد، اما جزييات آن هنوز تكميل نشده است. طبق بيانيه‌اي كه توسط وو داويي، نماينده هسته‌يي ارشد چين در مذاكرات شش‌جانبه خوانده شد مذاكره‌كنندگان هسته‌يي اين كشورها به توافق رسيدند كه يك گروه از كارشناسان را براي راستي‌آزمايي اظهاريه هسته‌يي كره شمالي به اين كشور بفرستند تا از تاسيسات هسته‌يي كره شمالي ديدن كنند، اسناد مربوطه را بررسي كنند و با كارشنايان فني اين كشور ديدار كنند.

در بيانيه‌اي كه در پايان اين نشست منتشر شد آمده است: هرگاه لازم است مكانيزم راستي‌آزمايي از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مي‌خواهد كه مشاوره و كمك‌هاي مربوطه را در اختيار اين مكانيزم قرار دهد.

كريستوفر هيل، نماينده هسته‌يي ارشد آمريكا در مذاكرات شش‌جانبه روز جمعه در وين محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را در جريان آخرين تحولات مربوط به مساله هسته‌يي كره شمالي از جمله دستوركار احتمالي آژانس قرار داد.

هيل در پايان ديدار خود با البرادعي به خبرنگاران گفت: ما بايد مشخص كنيم كه اين نقش (آژانس) چه نقشي است.

يكي از ديپلمات‌هاي نزديك به آژانس گفت: البرادعي آژانس را نهادي كارآمد براي راستي‌آزمايي مي‌داند و خواستار اين است كه بازرسان آژانس يا شركت كامل داشته باشند و يا اصلا دخالت نكنند.

وي افزود: البرادعي از نقش مشاوره‌اي راضي نيست.

هيل گفت: آژانس در اين زمينه تجربيات بيشتري دارد و ما همگي مشتاقانه منتظريم از اين تجربيات استفاده كنيم.

وي افزود كه آژانس بايد "به نحو مهم و موثري" در اين زمينه (روند راستي‌آزمايي) دخيل باشد.

مذاكرات درباره راستي‌آزمايي اظهاريه هسته‌يي كره شمالي زماني آغاز شد كه پيونگ‌يانگ با تاخيري شش‌ ماهه در 6 تيرماه اظهاريه هسته‌يي خود را به چين، ميزبان مذاكرات شش‌جانبه ارايه كرده و يك روز پس از آن در مقابل ديدگان ديپلمات‌ها و دوربين‌هاي تلويزيوني بين‌المللي برج 20 متري خنك كننده‌ي راكتور هسته‌يي يانگ‌بيون را كه سمبل برنامه‌هاي هسته‌يي پيونگ‌يانگ است به نشانه‌ي اجراي توافق‌نامه پكن براي توقف برنامه‌هاي هسته‌يي‌ محرمانه‌اش منفجر كرد.

ديپلمات‌ها و كارشناسان مي‌گويند كه كره شمالي علاقه چنداني به كار كردن با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ندارد، چرا كه آژانس خارج از توافق سياسي شش‌جانبه كه بر اساس آن پيونگ‌يانگ بايد در ازاي كمك‌هاي اقتصادي و انرژي برنامه هسته‌يي تسليحاتي خود را كنار بگذارد، ايستاده است.

نماينده هسته‌يي ارشد آمريكا در مذاكرات شش‌جانبه گفت: ما راه درازي را در پيش داريم. ما توافقنامه‌اي در زمينه چگونگي تحويل تسليحات نداريم، بنابراين مرحله تسليحات مرحله‌اي است كه ما مايليم هر چه سريع‌تر به آن برسيم.

كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا چهارشنبه گذشته براي اولين‌بار با پاك اوي ـ چان، وزير امور خارجه كره شمالي در حاشيه يك همايش منطقه‌يي آسيايي در سنگاپور ديدار كرد.

در اين ديدار وزيران امور خارجه ديگر كشورهاي دخيل در مذاكرات شش‌جانبه (روسيه، چين، ژاپن و كره جنوبي) نيز حضور داشتند.

ديپلمات‌ها انتظار داشتند كه پاك پاسخ كامل‌تري را به پروتكل چهار صفحه‌يي راستي‌آزمايي پيشنهاد شده بدهد، اما به گفته‌ مقامات وي اشاره خاصي به اين سند نكرد و تنها به لزوم اطمينان از اين كه همه كشورهاي دخيل به وظايف خود عمل مي‌كنند اشاره كرد.

رايس يك روز پس از اين مذاكرات از كره شمالي خواست مكانيزم پيشنهادي واشنگتن براي راستي‌آزمايي اظهاريه هسته‌يي پيونگ‌يانگ را بپذيرد.

وي در گفت‌وگو با خبرنگاران در سنگاپور گفت كه اظهاريه هسته‌يي كه كره شمالي ماه گذشته درباره توليد پلوتونيوم ارايه كرد سوالات حل‌نشده بسياري را باقي مي‌گذارد.

رايس گفت كه هيچ كس به آنچه كره شمالي درباره فعاليت‌هاي هسته‌يي‌اش مي‌گويد اعتماد نخواهد كرد مگر اين كه اظهاريه هسته‌يي كره شمالي به وسيله روش‌هاي قابل قبول بين‌المللي مورد راستي‌آزمايي قرار بگيرد.

فاز نهايي اجراي توافق‌نامه پكن شامل خلع سلاح هسته‌يي كره‌ شمالي و تحويل تسليحات اتمي و مواد مورد استفاده در اين نوع جنگ افزارها خواهد بود.

انتهاي پيام
 شنبه 5 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 153]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن