تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): فضاى هر ظرفى در اثر محتواى خود تنگ‏تر مى‏شود مگر ظرف دانش كه با تحصيل علوم، فضاى آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813481280




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نظرسنجي اينترنتي معجم‌هاي موضوعي مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: نظرسنجي اينترنتي معجم‌هاي موضوعي مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي
گروه وبلاگ و IT: مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي از طريق نظرسنجي اينترنتي، جوانب مختلف معجم‌هاي موضوعي توليد شده توسط اين مركز را مورد بررسي قرار داده‌است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي پس از توليد چند برنامه به‌صورت معجم‌هاي موضوعي در نظر دارد تا جوانب مختلف معجم‌هاي موضوعي توليد شده توسط اين مركز را مورد بررسي قرار داده‌است.

به همين منظور دبيرخانه هيأت علمي با تشكيل كارگروهي، فعاليت خود را در اين خصوص آغاز كرده كه از جمله كارهاي انجام شده، تنظيم فرم نظرسنجي جهت آَشنايي با نظرات كاربران اين برنامه است.

لازم به ذكز است كه در پاسخ‌گويي به سؤالات هشتم به بعد فرم نظرسنجي جنبه­هاي تحقيقاتي سؤالات مدنظر نبوده و صرفاً با توجه به جنبه­هاي فني(برنامه‌نويسي، گرافيك و ...) بايد به سؤالات پاسخ دهيد.

از عناوين معجم‌هاي موضوعي توليد شده توسط اين مركز مي‌توان به معجم موضوعي «بحارالانوار»، «نورالحكمه» و «نورالفقاهه(3)» اشاره كرد.

معجم موضوعي «بحارالانوار»

معجم موضوعي «بحارالانوار» شامل 21929 كليد واژه، 108710 نمايه و مدخل، همراه با 122919 موضوع برداشت شده از كتاب بحارالانوار، امكان جستجوي مفهومي از طريق فهرست كليد واژه‌ها، نمايه‌ها و موضوعات، ارجاع اصطلاحات هم‌عرض در نظام مترادفات، تفكيك اصطلاحات چند معنايي در نظام مشتركات، ارائه فهرست مفاهيم وابسته در نظام مرتبطات و امكان ذخيره و چاپ متون دلخواه و فهرست‌ها است.

از ديگر امكانات ارائه شده در اين معجم مي‌توان به نمايش تمام متون با قابليت‌هاي تحقيقاتي(نمايه‌زني، حاشيه‌نويسي، رنگي كردن و علامت‌گذاري)، ارتباط تمام واژه‌هاي كتاب با سه عنوان لغت‌نامه بزرگ(لسان العرب، العين و مجمع‌البحرين)، جستجوهاي مختلف در متون و عناوين ابواب از طريق فهرست واژگان، تركيب واژه‌ها و غيره، امكان انتخاب متن كتاب به يادداشت و ويرايش آنها و انتقال مستقيم متون برگزيده از برنامه به محيط word و به قسمت يادداشت و ويرايش آنها اشاره كرد.

معجم موضوعي «نورالحكمه»

معجم موضوعي «نورالحكمه» شامل متن 24 عنوان كتاب در 41 جلد از مهمترين آثار فلسفه، منطق و كلام اسلامي به قلم نويسندگاني همچون صدرالمتألهين، ابوعلي سينا و علامه طباطبايي است.

دست‌يابي به تمام مفاهيم كاربردي به واسطه فهرست‌هاي كليد واژه‌ها، نمايه‌هاي تركيبي، نمايه‌هاي اخص و موضوعات، ارجاع اصطلاحات هم‌ارز در نظام مترادفات، تفكيك اصطلاحات چند معنايي در نظام مشتركات و ارائه فهرست مفاهيم وابسته در نظام مرتبطات برخي از امكانات اين فرهنگ موضوعي است.

از ديگر قابليت‌هاي پژوهشي اين نرم‌افزار مي‌توان به بازيابي كليد واژه‌ها به كمك فهرست ريشه‌ها و قابليت فهرست‌سازي، امكان انتخاب دامنه بر اساس كتاب، جلد و موضوع براي كاستن از پاسخ‌هاي ناخواسته، قابليت تركيب كليدواژه‌ها و نمايه‌ها براي رسيدن به نمايه و موضوع مورد نظر، جستجوي لفظي در متن كتب به همراه امكان تعيين دامنه و تركيب‌هاي منطقي اشاره كرد.

همچنين امكان ذخيره هر بخش از فهرست‌ها به‌صورت درختي و ادغامي در دفترچه يادداشت، قابليت چاپ هر قسمت از فهرست‌ها به شيوه درختي و ادغامي و امكان انتخاب انواع اعلام از كليدواژه‌ها از ديگر قابليت‌هاي پژوهشي معجم موضوعي «نورالحكمه» است.

همچنين از اطلاعات جانبي اين معجم مي‌توان از توضيح اصطلاحات فلسفي در زبان‌هاي فارسي، عربي، انگليسي، فرانسوي و لاتين بر اساس 7 مأخذ معتبر، ارائه معاني واژگان بر اساس كتاب‌هاي لغت لسان العرب، كتاب العين و مجمع البحرين و آموزش چند‌رسانه‌اي شيوه استفاده از برنامه در 12 درس نام برد.

فرهنگ موضوعي «نور الفقاهه(3)»

فرهنگ موضوعي «نور الفقاهه(3)» نيز امكاناتي چون نمايش متن كامل 6 عنوان كتاب فقهى و اصولى در 33 مجلد، متن كامل 6 عنوان فرهنگ اصطلاحات فقه و اصول در 8 مجلد، دست‌يابى به مفاهيم كاربردى از طريق فهرست كليدواژه‏ها، نمايه‏ها و موضوعات، توضيح 10008 واژه و اصطلاح فقهى و اصولى بر اساس 6 مأخذ معتبر را در دسترس كاربران قرار داده‌است.

همچنين ارائه بيش از 18000 كليدواژه، 84000 نمايه و مدخل به همراه 86000 موضوع برگرفته از كتب فقهى و اصولى، تركيب ريشه‏ها، كليدواژه‏ها و نمايه‏ها و دسترسى سريع به موضوع آنها، جستجوى موضوعى از طريق فهرست درختى و گزينشى، امكان انتخاب دامنه بر اساس كتاب، جلد و موضوع و قابليت ذخيره و چاپ فهرست‌ها به‌صورت درختى و ادغامى نيز از امكانات ارائه شده در اين فرهنگ موضوعي است.

فرم نظرسنجي اينترنتي معجم‌هاي موضوعي مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي را اينجا ببينيد!
 شنبه 5 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن