تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه كسى مستحق دوستى خداوند و خوشبختى باشد، مرگ در برابر چشمان او مى‏آيد و آرز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814715438




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفت‌وگو با فرمان فتحعليان به بهانه آلبوم جديدشتلويزيون از موسيقي پاپ حمايت نمي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: گفت‌وگو با فرمان فتحعليان به بهانه آلبوم جديدشتلويزيون از موسيقي پاپ حمايت نمي‌كند
عكس:حميد جاويدپيمان شيخيفرمان فتحعليان خواننده عرصه موسيقي پاپ يا بهتر بگوييم موسيقي تلفيقي كشورمان است كه فعاليت خود را به صورت رسمي با حضور در جشنواره موسيقي پاپ سال 1377 آغاز كرد.


اين درحالي است كه پيش از آن نيز با آهنگسازي يك آلبوم موسيقي با جان براي خوانندگان قوال هندوستان و خوانندگي يك قطعه موسيقي باجان در آلبوم ديگري به همراه اين خوانندگان فعاليت حرفه‌اي خود را در زمينه موسيقي آغاز كرده بود.
تاكنون آلبوم‌هاي مقيم، راه عشق و مست و خراب را از فرمان فتحعليان شنيده‌ايم و به زودي آلبوم «با مردم بيگانه» را روانه بازار موسيقي كشورمان مي‌كند.
لطفا قدري از آلبوم جديدتان بگوييد؟
نام آلبوم «با مردم بيگانه» است كه چهارمين آلبوم من محسوب مي‌شود. اين آلبوم متشكل از 9قطعه موسيقي با كلام و دو قطعه موسيقي اينسترومنتال است.
معمولا در آلبوم‌هايي كه در داخل كشور ارائه مي‌شود يك قطعه موسيقي بي‌كلام «اينسترومنتال» مي‌شنويم. چرا شما دو قطعه اينسترومنتال انتخاب كرديد؟
بايد اشاره كنم كه در تمام آثار موسيقي پاپ كه در دنيا عرضه مي‌شود دو قطعه موسيقي بي‌كلام نيز در نظر گرفته مي‌شود در حالي كه در ايران عرف است كه يك قطعه موسيقي بي‌كلام در هر آلبوم قرار مي‌گيرد.
البته من بر اساس استاندارد بين‌المللي اين كار را نكردم، چرا كه مي‌توانستم صرفا يك قطعه را انتخاب كنم، ولي ترجيح دادم دو قطعه ترانه «شعر زندگي» و «قلندري» را به صورت بي‌كلام در اين آلبوم قرار دهم.
دليل خاصي براي انتخاب اين دو اثر براي ارائه بي‌كلامتان داشتيد؟
بله، چرا كه در بين تمام اجراهايي كه در كنسرت‌هايمان داشتيم اين دوترانه با اقبال عمومي بسيار خوبي مواجه شد، بنابراين تصميم گرفتم كه به صورت بي‌كلام نيز وجود داشته باشد.
در مورد آلبوم جديد مي‌گفتيد
آلبوم «با مردم بيگانه» به ترتيب عبارت است از ترانه‌هاي «با مردم بيگانه» كه شاعر آن مقدس‌ فاني است.
«قلندري» با شعر دكتر محمد تقي غفاري، «پاهاي نيلوفرين» با شعر بهمن بهزادي، «فاني» با شعر مقدس فاني، «بني آدم» با شعر محمد تبرايي، «رخ يار» با شعر مقدس فاني، «ستاره زد سلام كن» با شعر حافظ ايماني كه متعلق به تيتراژ يك برنامه تلويزيوني با مجري‌گري وحيد جليلوند بود كه به سفارش او نيز اين ترانه را آماده كردم ولي متاسفانه چند برنامه بيشتر اجازه پخش پيدا نكرد و جلوي آن را گرفتند.قطعه بعدي «زندگي» با شعر مرتضي قنبري و قطعه «دير زماني» با شعر ليلي گلزار است كه به همراه موسيقي بي‌كلام ترانه‌هاي «زندگي» و «قلندري» ارائه مي‌شود.
آهنگسازي و تنظيم آن را نيز همچون هميشه خودتان انجام داديد يا از كسي ياري گرفتيد؟
خير از كسي ياري نگرفتم و آهنگسازي و تنظيم تمام قطعات را شخصا به عهده داشتم.
در اين كه شما آهنگساز و خواننده‌اي گزيده كار هستيد شكي نيست، اما براي خواننده‌اي در جايگاه شما وقفه چهار ساله براي ارائه چهارمين اثر قدري طولاني است. چرا؟
آلبوم «با مردم بيگانه» سال گذشته به اتمام رسيد و براي پخش آماده بود.
اين كه بين ارائه آثار من وقفه طولاني وجود دارد تا حدي به اين نوع تفكر من باز مي‌كرد كه فكر مي‌كنم نبايد زود به زود آلبوم موسيقي به بازار ارائه شود. البته نه به آن شوري شور كه هر دقيقه آلبوم جديد ارائه كنيم و نه به اين بي‌نمكي كه چهار سال يك بار آلبوم ارائه شود و بايد حد وسطي را در نظر گرفت.
چرا براي معرفي اين آلبوم اين قدر فاصله افتاد؟
يك سري مشكلات عديده وجود داشت كه باعث شد من اين آلبوم را دير به بازار ارائه كنم كه يكي از آن مشكلات نبود استوديوي مورد پذيرش من بود.
البته به زحمات دوستاني كه در استوديوها فعاليت دارند قصد بي‌احترامي ندارم، ولي سليقه مرا نمي‌توانستند تامين كنند.
اين بدان معنا نيست كه سليقه من سليقه خاصي است نه شايد باشد و شايد هم نباشد. اما شايد دوست دارم صدايي را غير از صداهاي استوديوهاي موجود ضبط كنم و ميكس و مسترينگ خيلي بهتري داشته باشم غير از آن چيزي كه اكنون در موسيقي ما عرف است.بايد در نظر داشت كه به دليل خاص بودن موسيقي من ميكس آن بسيار سخت است و كار آساني نيست؛ چرا كه ما همواره در استوديوها با قرار دادن ساز قبلا در كنار درام و دف با اين مشكل مواجه بوديم كه با ميكس و ركورد آن آشنا نبودند.علت آن نيز اين است كه قرار گرفتن اين سه ساز به اين شكل و در قالب اين نوع موسيقي خاص را تاكنون تجربه نكرده‌اند.ميكس كردن مثلا صداي دف و درام راحت است ولي جنس صداي ساز تبلا در كنار دف و درام از لحاظ سازهاي كوبه‌اي به ميكس خاص نياز دارد كه متصدي آن بايد تحصيلات آن را داشته باشد و جنس ساز تبلا را بشناسد.
همچنين با دف و درام نيز آشنايي داشته باشد تا بتواند يك ميكس خوب ارائه كند. بنابراين اين تنها مشكل من بود كه باعث شد ضبط اين آلبوم را دير شروع كنم و درنهايت با تهيه و آماده‌سازي يك Home Studio، آلبوم «با مردم بيگانه» را در منزل ضبط كردم.
نوازندگاني كه در اين آلبوم همكاري داشتند چه كساني بودند؟
در اين آلبوم علي رحيمي مثل هميشه نوازندگي دف را به عهده داشت، حميد بنكدار نوازنده بيس، سيدالياس حميدي نوازنده تبلا، حسين حاجي‌لويي نوازنده فلوت، علي شكراني نوازنده گيتار الكتريك و نوازندگي گيتار الكتريك دو قطعه نيز به عهده شاهرخ پورميامي بود. گيتار اسپانيش اين آلبوم نيز مثل هميشه به عهده خودم بود و آرش مقدم نوازندگي درام اين آلبوم را به عهده گرفت.
اين آلبوم چه زماني به بازار ارائه مي‌شود؟
اجازه بدهيد نكته‌اي را بگويم و بعد پاسخ شما را بدهم. اين آلبوم سال گذشته به اتمام رسيد، دلم مي‌خواهد نام شركتي را ببرم كه از زمان بستري بودن ناصر عبداللهي خدا بيامرز چندين بار با من تماس گرفت و جوياي آلبوم جديد من شد و خواستار آن شد. اين جريان با فوت ناصر عبداللهي خدا بيامرز تلاقي كرد و طبيعتا به بعد از چهلم آن مرحوم موكول شد و من به همراه دكتر غفاري وكيل گروه ايليا در جلسه ايشان براي فروش آلبوم «با مردم بيگانه» شركت كردم؛ ولي يك لحظه احساس كردم در يك بقالي حضور پيدا كرده‌ام و در حال خريد 250گرم پنير تبريزي هستم و تنها اتفاقي كه در اين جلسه رخ نداد، اتفاقي فرهنگي بود و بهانه‌هايي كه سال‌ها از سوي شركت‌هاي فرهنگي و هنري براي خريد آلبوم در گوش من پر است شنيدم. «پول نداريم....!!»
خوشبختانه در اين آلبوم شركت «كونيكا» به عنوان اسپانسر حضور د ارد و آلبوم نيز مجوز لازمه را دريافت كرده است، بنابراين احتمالا تا سه هفته آتي توسط شركت فرهنگي و هنري «سلفا» تكثير و توزيع مي‌شود.
اگر اجازه بدهيد به ابتداي مصاحبه برمي‌گردم. ترانه «ستاره زد سلام كن» تيتراژ برنامه‌اي تلويزيوني بود كه به مناسبت اعياد مذهبي با مجري‌گري وحيد جليلوند پخش مي‌شد اما پس از مدتي متوقف شد. چرا؟
اين برنامه تلويزيوني محصول گروه اجتماعي شبكه پنجم سيما بود. من چندين سال بود كه با تلويزيون ارتباط نداشتم؛ اما وحيد جليلوند كه از دوستان خوب من است با من تماس گرفت و در ارتباط با اين برنامه صحبت كرد. به او گفتم كه نمي‌دانم مشكل دوستان تلويزيوني با من چيست؛ اما آيا از آنها پرسيدي كه با من مشكل ندارند و اتفاقي رخ نمي‌دهد، كه حتي وحيد جليلوند نيز از اين موضع‌گيري من قدري ناراحت شد و پس از پيگيري گفتند كه مشكلي وجود ندارد.
اين ترانه سفارش داده شد و آن را آهنگسازي كردم و پس از آماده شدن به صورت يك كليپ تيتراژ نيز توسط وحيد جليلوند و بچه‌هاي گروهش ضبط شد كه اقبال عمومي خوبي نيز از آن به عمل آمد و اين حرف من نيست و اگر به سايت اينترنتي «ستاره زد سلام كن» كه وحيد جليلوند آن را آماده كرده مراجعه شود، از نظرات مراجعه‌كنندگان مي‌توان قضاوت كرد.
مسوولان تلويزيوني هم كه يك‌دفعه رسما اعلام نمي‌كنند كه آهاي ايهاالناس و مردم شريف ايران، ما از فرمان فتحعليان خوشمان نمي‌آيد، حالا علت آن موي بلند او، نوع موسيقي، نوع تفكرش و ... است. به هر حال نمي‌خواهيم از او استفاده كنيم. نه تنها به مردم نمي‌گويند كه حداقل كسي نيز از من انتظاري نداشته باشد، حتي به كارمندان خودشان نيز اين را اعلام نمي‌كنند كه پول را هزينه نكنند. من اين رفتار را نمي‌فهمم.
البته بچه‌هاي راديو همواره به ياد خوانندگان قديم و جديد بوده‌اند و من از آنها ممنونم؛ چراكه سعي كرده‌اند تا ارتباط هنرمندان و مردم را حفظ كنند.
همه ما مي‌دانيم كه در تمام دنيا رسانه‌اي با عنوان تلويزيون بسيار فراگير است و نقش به‌سزايي در فرهنگ‌سازي دارد. عدم حمايت از هنرمندان موسيقي پاپ تا چه اندازه به اين گونه موسيقي كشورمان كه سال 1377 بسيار شكوفا شد آسيب وارد كرد و به بي‌سر و ساماني فعلي موسيقي پاپ دامن زده است.
اولا ياد همه هنرمندان موسيقي پاپ كه سال 1377 آغاز به فعاليت كردند و راه‌بر و جاده صاف‌كن اين اتفاق محسوب مي‌شوند به خير. ياد خشايار اعتمادي كه نخستين خواننده پاپ بودكه صدايش از تلويزيون پخش شد، قاسم افشار، عليرضا عصار، ماني رهنما، محمد اصفهاني و ... به خير. اما صداي خشايار را ديگر در تلويزيون نمي‌شنويم چراكه احساس مي‌كنم تلويزيون همواره به صورت ابزاري با هنرمندان برخورد كرده است و اين حرف بدي نيست كه من مي‌گويم. فعل آن بد است ولي ايراد مجهولي نيست. برخي از اينكه ابزاري برخورد مي‌شود آزرده مي‌شوند و كار نمي‌كنند و برخي نيز چندان آزرده نمي‌شوند.تلويزيون در دوره‌اي بسيار همراه عمل كرد چراكه متوجه بود كه روحيه جوان‌هاي ما بسيار تغيير مثبت كرده و آثار خوبي نيز ارائه شد و به تمام موسيقي ايران ثبت شود. وقتي تلويزيون از اين اتفاق حمايت مي‌كند و از هنرمندان ارزشي كه نمي‌دانم چرا الان بي‌ارزش شده‌اند حمايت نمي‌كند، مي‌خواهيد موسيقي پاپ ما همان روند پيشرفت را طي كند؟
 شنبه 5 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 489]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن