تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عالمان فرمانرواى بر شهرياران هستند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798362779




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جنب پل حافظيورش فولاد به سنگ‌آهني‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: جنب پل حافظيورش فولاد به سنگ‌آهني‌ها
گروه بورس – همايون دارابي: بازار دادوستد سهام پس از تجربه يك هفته افت شاخص عموما به دليل بازگشايي نمادهاي متوقف، در هفته جاري نيز همچنان در انتظار تاثير بازگشايي نمادهاي متوقف به‌ويژه نمادهاي سنگين بازار خواهد بود.


بورس اوراق بهادار پس از آنكه در ابتداي سال جاري، كارنامه‌اي مناسب به لحاظ سرعت در بازگشايي نمادها بر جاي گذاشت، در خلال چند هفته اخير، روند گذشته را در پيش گرفته و توقف طولاني مدت نمادها به امري عادي تبديل شده و همين امر سبب كاهش فعاليت بازار شده است. توقف طولاني‌مدت و عدم‌بازگشايي نمادها، حتي برخي از گروه‌هاي سهام را از گردونه معاملات خارج كرده است كه در اين ميان گروه پتروشيمي كه در آن تقريبا تمامي نمادها به جز نماد فن‌آوران متوقف است، بيش از گروه‌هاي ديگر جلب‌توجه مي‌كند. در همين حال شمار قابل‌ملاحظه‌اي از نمادها پس از برگزاري مجمع در انتظار بازگشايي هستند، هر چند بازگشايي اين نمادها به دليل تقسيم سود نقدي باعث افت شاخص خواهد شد، اما از آنجايي كه بازار در مورد اين مساله اطلاعات كافي دارد، تاخير در بازگشايي، تنها به مشكلات معامله‌گران دامن خواهد زد. از سوي ديگر معامله‌گران بازار به دليل مشكلات مداوم سايت‌هاي بورسي نيز با دشواري‌هايي مواجهند. به نظر مي‌رسد پس از يك دوره بهبود در فرآيندهاي اطلاع‌رساني، شرايط نه‌چندان دلچسبي براي معامله‌گران رقم مي‌خورد به ويژه آنكه در بخش‌هاي نرم‌افزاري نيز از انتظارات طرح‌شده براي سيستم‌هايي نظير «كدال» نيز در آستانه رسيدن سال به نيمه خبري قطعي وجود ندارد. با توجه به اين شرايط معامله‌گران در هفته جاري همچنان در انتظار بازگشايي نمادهاي پرتعداد متوقف هستند.
در بازار سهام در تحولات سياسي، معامله‌گران در حالي گام به دومين هفته پس از مذاكرات ژنو مي‌گذارند كه همين امر انتظار براي انتشار خبرهاي جديد در اين زمينه را ايجاد كرده است. از سويي اين انتظار، جوي از احتياط را براي معامله‌گران ايجاد مي‌كند كه همين مساله در فضاي كلي بازار بي‌تاثير نخواهد بود. كارشناسان بازار با توجه به اهميت مذاكرات ژنو و تبعات بعدي آن احتياط را يك استراتژي كلي در معاملات پرحجم قلمداد مي‌كنند.
در كنار تحولات سياسي كه در آن فضا به صورت كلي منسجم و يكپارچه به نظر مي‌رسد،‌ در حوزه اقتصادي شرايط چندان يكدست و منسجم به نظر نمي‌رسد. در تحولات اقتصادي اعلام نرخ 12درصدي سود تسهيلات بانكي پس از گذشت4ماه از آغاز سال هرچند اين بحث را به نفع بانك مركزي خاتمه داد، اما در همين حال صرف‌نظر از خبرهاي رسانه‌اي، جرياني متناقض از سياست‌هاي اقتصادي در حال اجرا است. در حالي كه بانك مركزي با سه يا شش قفله كردن خزانه در تلاش براي مهار نقدينگي است، اعلام تزريق 15هزار ميليارد تومان به بانك‌ها در قالب افزايش سرمايه و پرداخت مطالبات بانك‌ها از دولت و اعلام وزير صنايع در تخصيص 5ميليارد دلار به صنايع، فضاي متفاوتي را ترسيم مي‌كند.
در همين حال در حالي كه دولت با صدور فرم‌هاي جمع‌آوري اطلاعات خانوارها طرح تحول اقتصادي را آغاز كرده است،‌ مجلس شوراي اسلامي در انتظار لايحه اين طرح است. در همين شرايط مباحث در مورد تعيين وزراي جديد كابينه نيز از اهميت برخوردار است، ولي آنچه تاثير فوري بر بازار سهام مي‌تواند بر جاي بگذارد، اظهارنظرها در مورد تغيير نرخ ارز و كاهش نرخ دلار است. همين امر مي‌تواند باعث جابه‌جايي عمده در درآمدها و هزينه‌هاي شمار قابل‌ملاحظه‌اي از شركت‌هاي بورسي شود. از سويي افزايش واردات نيز به تبع آن مشكلاتي را فراهم خواهد آورد.
با توجه به اين شرايط كارشناسان بازار با دقت روند تحولات اقتصادي را دنبال مي‌كنند،‌ امري كه در تمام بخش‌هاي خود مي‌تواند تاثيرات عميقي را به همراه آورد.
در كنار تحولات سياسي-اقتصادي بازار سهام نيز با تحولات جدي مواجه است.
مهم‌ترين تحول در اين ميان انتظار براي عرضه‌هاي اوليه است. عرضه‌هايي كه در روز يكشنبه با عرضه دوباره سيمان كردستان آغاز خواهد شد.سيمان كردستان كه يك بار با پافشاري سهامداران عمده و ثبت قيمت بالا با موفقيت در تابلو جاي نگرفت، در حالي مجددا راهي تابلو خواهد شد كه سهامداران عمده اين شركت به اميد بهره‌مندي اين عرضه از جو كنوني سيماني‌ها است. توسعه و صنعت غدير و اميد عرضه‌كنندگان سيمان كردستان هستند، اما آنچه كه بازار در انتظار آن است عرضه
چهارصد و چهل و هفتمين شركت بورس، شركت مخابرات ايران است و با توجه به اينكه بنابر رويه سال‌هاي قبل در هر هفته بيش از يك عرضه اوليه رقم نمي‌خورد، در هفته آينده نيز اين شركت عرضه نخواهد شد. از سويي تقسيم سودهاي فوق‌العاده در دو شركت ذوب‌آهن اصفهان و پالايشگاه تبريز شائبه عرضه قريب‌الوقوع اين شركت‌ها را افزايش داده است.
به سنت سال‌هاي اخير شركت‌هاي مادر تخصصي پيش از عرضه اوليه شركت‌هاي زيرمجموعه، تمامي سود موجود در شركت را تقسيم مي‌كنند كه اين امر كيفيت سهام را كاهش مي‌دهد.
در كنار اين تحول، گروه سنگ‌آهني و فولادي نيز شاهد تحولاتي جدي هستند. به نظر مي‌رسد به دنبال موج آزادسازي‌ها پس از مساله شوينده‌ها، سيمان و در هفته گذشته محصولات لبني اينك به ايستگاه سنگ‌آهن رسيده است.
در هفته گذشته پذيرش سنگ‌آهن در دستور كار هيات‌پذيرش قرار داشت. هرچند كه اين مساله هنوز به نتيجه‌اي نرسيده است، اما در بازار سهام، تغيير صف‌بندي‌ها در حال رخ دادن است كه اوج آن روز چهارشنبه با انتقال 60ميليون سهم چادرملو (معادل 3درصد سهام) از صندوق ذخيره فرهنگيان به فولاد مباركه رقم خورد. مباركه كه پيش از اين 79/2درصد سهام چادرملو را در اختيار داشت، اينك به 79/5درصد سهم رسيده است. در حال حاضر در بازار شايع شده است در هفته گذشته پيش از واگذاري بلوك‌هاي چادرملو، گل‌گهر به صندوق ذخيره فرهنگيان جهت تامين هزينه پاداش پايان‌خدمت فرهنگيان، توافقي با مباركه براي انتقال كل اين سهام به فولاد مباركه صورت گرفته است؛ لذا بازار احتمالا در هفته آينده با انتقال 3درصد سهام ديگر چادرملو و احتمالا 6درصد سهام صندوق ذخيره فرهنگيان در گل‌گهر مواجه خواهد بود، امري كه حداقل تا حدودي آرامش را به مباركه بازخواهد گرداند. در همين حال تكليف 2شركت ذوب‌آهن اصفهان و فولاد خوزستان البته تا حدودي نامشخص است، هرچند كه مقامات مسوول در سالگرد تاسيس ذوب‌آهن قول واگذاري يك معدن را به اين شركت پيش از عرضه سهامش داده بودند. در حال حاضر، اما مباركه با بهره‌گيري از مالكيت حدود 24درصد سهام سرمايه‌گذاري معادن و فلزات و مالكيت مستقيم در سنگ‌آهني‌ها تا حدودي براي آزادسازي سنگ‌آهن آماده است.
در بازارهاي جهاني نيز معامله‌گران با تحولاتي مواجهند. در بازار فلزات، بهاي جهاني مس به دليل فروش‌هاي تكنيكي و ضعف‌هاي بنيادي از جمله آمار ضعيف اقتصادي آلمان با افت مواجه شد و تا زير 8هزار دلار نيز معامله شد، اما آخرين معاملات ديروز در نرخ‌هاي بالاي 8هزار و 100دلار صورت گرفت. در بازار فلزات بهاي فلز سرب تقويت‌شده و به بالاي 2هزار دلار رسيد و روي نيز در حد يك هزار و 891دلار باقي ماند، اما مهم‌ترين تحول در بازار فلزات افت جهاني فولاد بود كه در بورس فلزات لندن رخ داد. بهاي بيلت در اين بازار در حوزه آسياي جنوب شرقي به زير هزار دلار رسيده و به صورت نقدي 950دلار معامله شد.
در بازار محصولات پتروشيمي، كاهش بهاي نفت سبب كاهش تدريجي قيمت برخي از محصولات شده است، هرچند كه حذف مراكز اطلاع‌رساني فارسي در مورد بهاي محصولات پتروشيمي، دسترسي به اطلاعات دقيق در اين بخش براي معامله‌گران دشوار شده است. شاخص حمل‌و‌نقل محصولات فله نيز با افت به 8هزار و 771واحد رسيده است.
در بازار چه خبر بود؟
بازار چهارشنبه بازاري متلاطم بود كه تحت‌تاثير جمع‌آوري برخي از صف‌هاي فروش، بازگشايي شماري از نمادهاي متوقف از جمله ايران‌خودرو و سرمايه‌گذاري معادن و فلزات با افت 7/91واحدي شاخص مواجه شد. در بازار چهارشنبه در ابتداي بازار معامله‌گران شاهد هجوم خريداران براي جمع‌آوري صف‌هاي فروش بودند. اين يورش ناگهاني كه در آستانه بازگشايي نماد سرمايه‌گذاري معادن و فلزات در نمادهاي چادرملو، فولاد خوزستان و سرمايه‌گذاري اميد صورت گرفت، اگرچه تا حدودي توانست به تعادل بازار كمك كند، اما شدت عرضه‌ها در برخي از نمادها از جمله فولاد خوزستان به تشكيل صف‌هاي فروش منجر شد. در بازار چهارشنبه در گروه سيماني ادامه روند بازگشايي نمادهاي متوقف موجب شد تا سيمان مازندران در بازگشايي نماد 9/28درصد ترقي كند. در كنار نماد مازندران، نمادهاي سيماني جزو صدرنشينان بازار بودند.
در گروه خودرويي، بازگشايي نماد ايران‌خودرو بدون حضور بازارگردان رقم خورد، هرچند كه براساس اعلام قبلي قرار بود تمامي بازگشايي‌ها بدون حضور بازارگردان رقم بخورد، اما در هفته گذشته بازگشايي نماد توسعه ملي با حضور بازارگردان رقم خورد. نمادهاي خودرويي به ويژه به دليل فشار ناشي از رشد هزينه‌هاي توليدي با مشكل مواجه هستند.
در اين شرايط اميدواري عمده كارشناسان در گروه خودرويي افزايش بهاي فروش شركت‌هاي خودرويي است، چراكه دشواري‌هاي توليد (در زمينه واردات قطعات) و هزينه‌هاي رشد يابنده توليد (در مورد نرخ ارز، فولاد و دستمزدها) موجب شده است تا حاشيه سود شركت‌ها تحت‌فشار شديد قرار گيرد.
در گروه هلدينگي، بازار همچنان با شايعات متعدد در مورد معامله يا عدم معامله عمده سرمايه‌گذاري غدير مواجه است.براساس شنيده‌هاي تاييد‌نشده، علاوه‌بر بانك صادرات، شركت‌هاي فرهنگيان، خوارزمي و صندوق نفت نيز هم‌زمان سهام خود را در اين شركت عرضه خواهند كرد. بازار همچنين با شايعاتي در مورد عدم‌انجام اين معامله نيز مواجه است.در گروه غذايي، خبرهاي منتشره حكايت از افزايش بهاي محصولات لبني دارد. براساس اين خبرها بهاي محصولات لبني در دو هفته اخير 25درصد بالاتر رفته است كه اين امر مي‌تواند پس از مدت‌ها، فشار موجود بر شركت‌هاي لبني را كاهش دهد.در گروه فلزي، نماد لوله و تجهيزات سديد پس از مدت‌ها با افزايش سرمايه 200درصدي بازگشايي شد. رشد بهاي ورق‌هاي فولادي البته براي شركت‌هاي مصرف‌كننده از جمله لوله و تجهيزات سديد فشار مضاعفي را ايجاد كرده‌است.در گروه اصل44،سهام عدالت مجددا بلوك 8/4ميليون سهمي را در نماد ملي مس دريافت كرده است. نماد فولاد مباركه نيز در پايان معاملات امروز (شنبه) براي مجمع انتخاب هيات‌مديره متوقف خواهد شد.
در بخش معاملات اوراق مشاركت نيز معاملات اوراق عملا متوقف شده است؛ به گونه‌اي كه ارزش معاملات در تيرماه امسال نسبت به سال قبل 94درصد كاهش يافته است.اين افت در شرايطي رقم خورده است كه وزير كار در آخرين اظهارنظر خواستار انتشار اوراق مشاركت توسط شركت‌هاي بزرگ با هدف رفع مشكل مالي اين شركت‌ها شده است.در گروه شركت‌هاي سرمايه‌گذاري، خبرهاي منتشره در مورد صورت‌هاي مالي سرمايه‌گذاري ملت و مسائل مربوط به آن نگراني سهامداران اين شركت را ايجاد كرده است. در حال حاضر از سهام معروف به گروه دكتر گنجي اكثر نمادها از جمله مهرام، آردل و ايرانيت متوقف يا در تابلوي چهارم هستند كه اين امر فشار زيادي را به سهامداران اين شركت وارد كرده است.در مجموع بازار چهارشنبه بازاري پرنوسان بود كه در آن تلاش براي فراهم آوردن زمينه بازگشايي نماد سرمايه‌گذاري معادن و فلزات و تعادل بخشي به بازار موجب شد تا 5/112ميليارد تومان معامله رقم بخورد كه البته 3/89ميليارد تومان آن مربوط به جابه‌جايي بلوك 60ميليوني چادرملو بود.
 شنبه 5 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 284]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن