تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816310082




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گاوهاي شيري در كشتارگاه‌ها صف كشيده‌اند؛واردات شير صنعتي و زيان صنايع داخلي - كامران ملك‌پور


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: گاوهاي شيري در كشتارگاه‌ها صف كشيده‌اند؛واردات شير صنعتي و زيان صنايع داخلي - كامران ملك‌پور


اين جمله طنز اين روزها در حال تبديل به واقعيت در صنعت دامپروري كشور است. دامداران گاو‌هاي شيري كم‌بازده را روانه كشتارگاه‌ها مي‌كنند و صاحبان صنايع لبني ترجيح مي‌دهند تا با كمترين ظرفيت به فعاليت خود ادامه دهند. ثابت نگه داشتن قيمت پايه شير در سه سال گذشته و افزايش قيمت نهاده‌هاي توليد زمينه‌ساز بروز بحران در اين صنعت شده است. بر اساس روند فعلي توليد شير با سير نزولي قابل توجهي همراه خواهد شد. بر همين مبنا نيز مسوولا‌ن وزارت جهاد كشاورزي ترجيح مي‌دهند كه ديگر در مورد اعداد و ارقام سخني به ميان نياورند.

وزير جهاد كشاورزي هفته گذشته پشت درهاي بسته جلسه مطبوعاتي تشكيل داد. محمدرضا اسكندري در اين نشست كه تنها دو خبرنگار از تمامي روزنامه‌هاي سراسري و ده‌ها نشريه تخصصي كشاورزي حضور داشتند به صورت كلي از كاهش توليد محصولا‌ت كشاورزي خبر داد. او در مورد صنعت دامپروري سخني به ميان نياورد. برخي حاضران هم كه از كاركنان روابط عمومي وزارتخانه بودند اما در صندلي خبرنگاران نشسته بودند ترجيح دادند در اين باره سوالي طرح نكنند. معاون امور دام وزارت جهاد و كشاورزي هم‌اكنون ماه‌هاست كه برخلا‌ف گذشته ديگر از آمارهاي افزايش توليد شير صحبت نمي‌كند. نظام‌الدين سجادي سال گذشته وعده داده بود كه امسال توليد شير در كشور با رشد 10 درصدي همراه شود. اكنون پس از كش‌وقوس فراوان قيمت پايه شير به 410 تومان افزايش يافته اما اين رقم هنوز براي دامداران مقرون به صرفه نيست. رئيس هيات مديره اتحاديه دامداران با اعلا‌م اين مطلب مي‌گويد: سيروس روستا با اشاره به اينكه بر اساس آناليز نهاده‌هاي توليد شير، هزينه توليد بالا‌تر از قيمت خريد پايه شير خام از سوي دولت است، مي‌افزايد: افزايش قيمت خريد شير تا همين اندازه نيز به دليل اختصاص يافتن يارانه پودر شوينده به اين توليد دامي بوده است با اين وجود دامداران با گذشت يك ماه از اين تغييرات باز هم ناراضي هستند. در دوره‌هاي اخير دو نفر از نمايندگان مجلس هشتم در تذكري به وزير جهاد كشاورزي خواستار برنامه‌ريزي اين وزارتخانه براي حل مشكل دامداران شده‌اند. نماينده تربت جام از محمدرضا اسكندري خواسته است تا با برنامه‌ريزي راهبردي براي دامداري‌ها و شركت‌هاي لبني براي جلوگيري از تعطيلي آنها اقدام كند. در همين حال نماينده رودبار هم در تذكر خود از لزوم برنامه‌ريزي سخن گفته است.

مرعشي خواستار استراتژي‌اي براي جلوگيري از فروش دام از سوي دامداران به دليلمشكلا‌ت خشكسالي و كمبود علوفه شده است. ‌ مشكلا‌ت صنايع لبني و دامداران از نيمه سال 1385 آغاز شد. درست از روزهايي كه دولت آنها را موظف كرد تا قيمت محصولا‌ت خود را با وجود تورم افزايش ندهند. بر همين اساس تغيير قيمت‌ها در دو سال گذشته نيز نتوانسته مشكل دامداران را حل كند. به‌طور دقيق دو سال قبل در اولين روزهاي مردادماه بود كه نامه سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان به تشكل‌ها و كارخانه‌هاي صنايع لبني ابلا‌غ شد. اين سازمان از دريافت‌كنندگان خواسته بود تا از افزايش قيمت‌ها خودداري كنند. در واقع در نظر بود تا طرح تثبيت قيمت‌ها با كمك اهرم‌هاي دولتي بر توليدكننده غيردولتي اجرايي شود.در‌آن نامه آمده بود: ‌ در ادامه نيز تاكيد شده بود: اما در پايان اين نامه كه در ابتداي آن لزوم اجراي نظرات دولت و بعد هم عواقب عدم توجه به آ‌ن ذكر شده بود؛ رئيس سازمان حمايت تاكيد كرده بود: گويا از همان روز اول هم تصميم‌گيرندگان، احتمال زيان‌دهي دامداران و صنايع لبني را در ذهن داشتند كه چنين اظهارنظر كرده بودند. هرچند دولت اكنون با افزايش قيمت شير موافقت كرده اما شرايط هنوز با آنچه موجب رغبت دامداران به توليد و جلوگيري از زيان‌دهي كارخانه‌هاي لبني شود فاصله بسياري دارد. به همين جهت هم بسياري از دامداران ترجيح مي‌دهند شير توليدي را به گوساله‌هاي خود بدهند تا با قيمت زيان‌ده به كارخانجات بستني بفروشند.

واردات شير خشك صنعتي

اين روزها برخي راه‌حل ساده‌اي بر كاهش توليد شير در كشور به دست آورده‌اند. واردات شير خشك صنعتي كه هر يك كيلوگرم آن به‌طور ميانگين با 9 ليتر آب مخلوط مي‌شود و از آن 10 ليتر شير صنعتي به‌دست مي‌آيد. در حال حاضر بر اساس اظهارات مدير مركز همكاري‌هاي امور دام بيش از 5 هزار و 400 تن شير خشك هندي به كشور وارد شده است. به‌عبارت بهتر در همين چند هفته بيش از 54 هزار تن كسري توليد شير از اين روش تامين شده است. واردات شير خشك صنعتي در واقع تيشه به ريشه صنعت دامپروري مي‌زند. در صورتي‌كه كارخانه‌هاي صنايع لبني در آينده‌اي نزديك ترجيح بدهند به جاي كشمكش بر سر قيمت‌ها روي به سوي اين روش توليد بياورند، دامپروري به صورت جدي با مشكل مواجه خواهد شد. شير حاصل از شيرخشك صنعتي از لحاظ ارزش غذايي با شير تازه و سالم تفاوت تقابل توجهي دارد و بنابراين امكان مقاسيه قيمتي آنها وجود ندارد. به علا‌وه اينكه توليد اين محصول بيشتر در كشورهاي بزرگ توليدكننده شير انجام مي‌شود.

در اين كشورها به دليل مازاد توليد، مقداري از شير با فرآيند صنعتي خشك مي‌شود تا مدت ماندگاري بيشتري پيدا كند و در عين حال امكان حمل و نقل طولا‌ني آن به وجود آيد. هرچند در سال‌هاي گذشته چندين بار گرايش به استفاده از شيرخشك در صنايع لبني كشور ايجاد شده بود اما اكنون به نظر مي‌رسد موضوع، جدي‌تر از گذشته مطرح شده است.اينگونه است كه جواد وكيل گيلا‌ني، مدير مركز همكاري‌هاي امور دام تاكيد مي‌كند: در واقع اين روزها دولت براي آنكه موضوع زيان‌دهي كارخانه‌هاي صنايع لبني را حل كند واردات بدون تعرفه شيرخشك صنعتي را اجرايي كرده است. به عبارت ساده‌تر دامداران اكنون علا‌وه بر مشكلا‌ت پايه‌اي همچون افزايش قيمت نهاده‌ها با يك رقيب خارجي قدرتمند نيز مواجه شده‌اند؛ رقيبي كه محصول خود را با قيمت‌هايي به مراتب ارزان‌تر و شرايط صنعتي‌تر توليد كرده است و مي‌تواند توليدكننده داخلي را از گردونه خارج كند.

زيان هزار ميليارد ريالي پگاه

هرچند شركت سهامي صنايع شير ايران در ظاهر يك شركت نيمه‌دولتي به حساب مي‌آيد اما در واقع زيان‌هاي آن از جيب ملت هزينه مي‌شود. اعلا‌م ضرر و زيان يكصد ميليارد توماني اين شركت كه امكان دخل و تصرف در دفاتر مالي آن وجود ندارد اكنون بهترين شاهد بر اشتباه بودن طرح تثبيت قيمت شير است. يكي از مديران شركت سهامي صنايع شير ايران كه با نام تجاري شناخته مي‌شود اعلا‌م كرد: وي با اشاره به اينكه اين مبلغ مي‌توانست در گسترش و ادامه فعاليت اين كارخانه‌ها مفيد باشد افزود: محمد صراف‌زاده با يادآوري اين نكته كه از زمان تصويب طرح تثبيت، امكان افزايش منطقي براساس تورم و هزينه‌هاي توليد از كارخانه‌ها سلب شده است تاكيد كرد: وزير بازرگاني نيز به صورت تلويحي زيان‌دهي شركت سهامي صنايع شير ايران را مورد اشاره قرار داده است. مسعود ميركاظمي در اين باره گفته است: مسعود ميركاظمي درباره زيان‌دهي كارخانه‌ها افزوده است: وي يادآور شده است: به هر حال با شرايط فعلي به نظر مي‌رسد دامداران به تدريج توليد را به گوشه‌اي واگذارند و عطاي توليد را به لقايش ببخشند و كارخانه‌هاي لبني هم به نحوي براي خود سود ايجاد كند.

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 جمعه 4 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن