تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816521650




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اجراي بخش تركيه اي طرح خط آهن باكو - تقليس - قارص آغاز شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اجراي بخش تركيه اي طرح خط آهن باكو - تقليس - قارص آغاز شد
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): آنكارا - اجراي بخش تركيه اي طرح خط آهن باكو - تفليس - قارص كه تركيه از آن بعنوان يكي از مهترين راه هاي ارتباطي ميان شرق و غرب ياد مي كند، طي مراسمي با حضور روساي جمهور تركيه، جمهوري آذربايجان و گرجستان در قارص شروع شد.


به گزارش ايرنا؛ در آئين احداث بخش 76 كيلومتري از خط آهن 180 كيلومتري باكو - تفليس - قارص در استان قارص واقع در نزديكي مرز تركيه با گرجستان و ارمنستان، "عبدالله گل" رييس جمهور تركيه، "الهام علي اف" رييس جمهور آذربايجان و "ميخائيل ساكاشويلي" رييس جمهور گرجستان و وزراي ارتباطات و جمعي ديگر از مقامات بلندپايه سه كشور شركت كردند.
به موجب اين طرح 450 ميليون دلاري 24 كيلومتر از اين خط در گرجستان و 80 كيلومتر در خاك جمهوري آذربايجان و 76 كيلومتر در خاك تركيه احداث خواهد شد.
عبدالله گل، الهام علي اف و ساكاشويلي هركدام در سخنرانيهاي خود بر اهميت اين طرح در نزديك سازي كشورهاي منطقه، كمك آن به توسعه امكانات حمل و نقل در منطقه و تقويت دوستي و كمك به صلح و ثبات منقطه قفقاز و آسياي مركزي و مهمتر از همه بعنوان طرحي براي ارتباط بين شرق و غرب و به عبارت ديگر احياي جاده ابريشم آهني تاكيد كردند.
عبدالله گل گفت: طرح اتصال شبكه هاي راه آهن سه كشور طرحي باسابقه است ولي گويا به فراموشي سپرده شده بود كه در سال 2004 ميلادي دوباره با اراده سياسي سه كشور جان تازه يافت و با تلاشهاي پيگير وزراي ارتباطات بالاخره اجراي آن شروع شد.
عبدالله گل با تاكيد براينكه تركيه بسرعت اين طرح را به پايان خواهد رساند، اضافه كرد اين طرح در خدمت همه كشورهاي منطقه خواهد بود و طرح دوستي و صلح در منطقه قفقاز مي باشد.
به گفته كارشناسان روابط بين المللي در آنكارا طرح احداث "جاده ابريشم آهنى" كه خط آهن چين را به خط آهن اروپا وصل مى‏كند، يكى از مهم‏ترين راه‏هاى ارتباطى ميان شرق و غرب را از طريق تركيه محقق مى‏سازد.
قرارداد مربوط به اجراي اين طرح در بهمن ماه 85 در تفليس بين "رجب طيب اردوغان" نخست وزير تركيه، "الهام على‏اف" و "ميكائيل ساآكاشويلى" روساى جمهورى آذربايجان و گرجستان امضا شد.
طرح ارتباط راه آهن تركيه از طريق شهر قارص در شرق اين كشور با گرجستان‏ و جمهورى آذربايجان كه به "جاده ابريشم آهنى" موسوم است، در مدت دو سال مورد بهره بردارى قرار خواهد گرفت و راه آهن چين را از طريق تركيه به راه‏ آهن اروپا متصل خواهد كرد.
تركيه با همكاري ژاپن در حال احداث خط ريلي زير تنگه بسفر است. اتمام جاده ابريشم آهنى، تركيه را به عنوان كشور ترانزيت در مسير كشورهاى اروپايى به آسياى ميانه قرار خواهد داد و با اتمام آن و تكميل پروژه "مارماراى" در زير تنگه بسفر ارتباط خط آهن بين چين تا اروپا بطور كامل برقرار خواهد شد.
با اين طرح كه در تركيه از آن به عنوان يكى از مهم‏ترين و اصلى‏ترين راه - هاى ارتباطى در محور شرق به غرب ياد مى‏شود، يك خط آهن بين تركيه و گرجستان احداث شده و خط موجود بين گرجستان و جمهورى آذربايجان نيز اصلاح خواهد شد.
به اين ترتيب با اجراى اين طرح كه گفته مى‏شود مورد حمايت قزاقستان و چين نيز قرار دارد، نه تنها خطوط ريلى سه كشور به يكديگر متصل شده، بلكه تركيه به راه زمينى مهمى براى ارتباط با قفقاز و آسياى مركزى دست خواهد يافت.
هزينه اجراى اين طرح 450 ميليون دلار ذكر شده كه به دليل مشكلات مالى گرجستان، تركيه و بخش مهمي را جمهورى آذربايجان آن را تامين مي كنند.
قرار است اين خط تا سال 2011 ميلادى راه اندازى شود. تركيه كه به دليل مشكلات زيرساختى گرجستان و مسائل امنيتى در آن كشور، تا كنون براى دسترسى به آسياى مركزى از طريق خاك ايران به منطقه راه داشت، اكنون با احداث اين‏ خط، گزينه مهم ديگرى براى دسترسى به منطقه پيدا خواهد كرد.
"احمد ارسلان" مدير كل امور سازه خطوط ريلى، بنادر و فرودگاه‏هاى دولتى تركيه مى‏گويد: "خط، بعد از چهار سال با حمل سالانه 10 ميليون تن بار، يك ميليون مسافر فعاليت خود را شروع كرده و در سال 2026 اين رقم به 30 ميليون تن و سه ميليون مسافر در سال افزايش داده خواهد شد."
موضوع احداث اين خط در سال 1997 ميلادى مطرح شد. اما به دليل مشكلات داخلى گرجستان به تعويق افتاده بود.
كارشناسان روابط بين‏المللى در آنكارا معتقدند با اتصال شبكه‏هاى ريلى تركيه با گرجستان و جمهورى آذربايجان، رشته مهم ديگرى بر رشته ارتباطات انرژى و ارتباطى بين سه كشور در جغرافياى مهم قفقاز افزوده خواهد شد.
خط لوله نفتى باكو - تفليس - جيهان كه از آن به عنوان "طرح قرن" ياد مى‏شود، در تابستان سال گذشته راه اندازى شد.
به گفته اين كارشناسان، روابط آنكارا - تفليس - باكو در سطح بسيار خوبى‏ قرار دارد و هر سه طرف با ملاحظاتى خود را مقيد به توسعه اين روابط مى‏بينند.
تركيه در راستاى علائق تاريخى، قومى و فرهنگى و برنامه راهبردي آتي خود در منطقه و جهان توجه و حساسيت خاص خود نسبت به مسائل منطقه قفقاز و نگاه راهبردي به حضو و نفوذ فعال در منطقه قفقاز، به توسعه روابط با جمهورى آذربايجان و گرجستان اهميت ويژه‏اى قائل است.
تركيه به گرجستان به عنوان مسيرى براى دسترسى اين كشور به منطقه قفقاز و آسياى مركزى نگاه كرده و همواره در مسائل مناطق ابخازيه و آجاريا بر لزوم حفظ تماميت ارضى گرجستان تاكيد كرده است.
خاورم ** 2010 ** 230 **1366
 پنجشنبه 3 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 335]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن