تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همه خوبى‏ها با عقل شناخته مى‏شوند و كسى كه عقل ندارد، دين ندارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816291429




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جهان - ديپلماسي مبادله


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: جهان - ديپلماسي مبادله
جهان - ديپلماسي مبادله

حسن سلامي:در چارچوب نخستين مرحله از تازه‌ترين عمليات مبادله اجساد و اسيران ميان حزب‌الله لبنان و رژيم صهيونيستي، اين رژيم چهارشنبه گذشته (26/4/87) پيكر 199 مبارز لبناني و فلسطيني كه در خلال سال‌هاي 1982 تا 2006 ميلادي به وسيله نيروهاي اسرائيلي كشته شده‌اند را در مرز ناقوره در جنوب لبنان تحويل حزب‌الله داد. در برابر، حزب‌الله نيز با ميانجي‌گري «گرهارد كانراد» آلماني، اجساد دو اسير اسرائيلي به نام‌هاي «ايهود اولد واسير و الداد ريگوف» كه در مرداد 1385 در جنوب لبنان و مرز اين كشور با فلسطين اشغالي به اسارت گرفته بود و پس از آن آتش جنگ 33روزه رژيم صهيونيستي عليه لبنان شعله‌ور شد را تحويل اين رژيم داد.

در مرحله دوم و پس از تسليم پيكرهاي دو سرباز ياد شده اسرائيلي و اجساد ديگر سربازان رژيم اشغالگر قدس، اين رژيم، «سمير القنطار» قديمي‌ترين اسير لبنان از طايفه دروزيان و نيز چهار مبارز حزب‌الله كه در جنگ 33روزه به اسارت نيروهاي اسرائيلي در آمده بودند، را آزاد كرد و آنها وارد بندر بيروت پايتخت لبنان شدند و مورد استقبال مقام‌هاي بلندپايه اين كشور قرار گرفتند. قنطار30 سال پيش در يك عمليات تهاجمي و با يك فروند قايق تندرو، با جمعي از يارانش از طريق درياي مديترانه وارد شهرك يهودي‌نشين «نهاريا» در شمال فلسطين اشغالي شد و پس از درگيري با نيروهاي اسرائيلي و كشتن يك يهودي و دختر خردسالش، به اسارت صهيونيست‌ها درآمد. او به زندان ابد محكوم شد، در زمان اسارت با يك عرب اسرائيلي ازدواج كرد و سپس از او جدا شد، به تحصيلش ادامه داد، از درون زندان به طور مرتب به خانواده‌اش و سيدحسن نصرالله نامه نوشت، سياست‌هاي اسرائيل را محكوم كرد و هفته گذشته از زندان اين رژيم آزاد شد.
در مرحله سوم و پاياني عمليات مبادله اجساد و اسيران، اسرائيل، پيكر ده‌ها مبارز لبناني و فلسطيني را تحويل خواهد داد و حدود 10 تا 20 اسير فلسطيني را آزاد خواهد كرد و به نوشته و ادعاي روزنامه صهيونيستي «هاآرتص» مقام‌هاي تل‌آويو از اين طريق «حسن‌نيت خود را به حكومت خودگردان و مردم فلسطين نشان خواهند داد!» اين در حالي است كه هنوز 9هزار فلسطيني در زندان‌هاي اسرائيل وجود دارند و در شرايط سختي به‌سر مي‌برند.
پيش از اين و در دوازدهم خرداد 87 «نسيم نسر» 41 ساله از روستاي «بازوريه» در جنوب لبنان كه شش سال پيش به اسارت اسرائيل درآمده بود و به اتهام جاسوسي براي حزب‌الله به زندان «الرحله» در فلسطين اشغالي منتقل شده بود، آزاد شد. حزب‌الله نيز بقاياي اجساد شماري از سربازان رژيم صهيونيستي را تحويل اين رژيم داد. در چارچوب عمليات مبادله اجساد اسيران كه اواخر سال 1382 خورشيدي (اوت 2003 ميلادي) و با ميانجيگري آلمان انجام شد، ده‌ها اسير و مبارز فلسطيني و لبناني از جمله شيخ‌عبدالكريم عبيد، امام‌جماعت شهرك شيعه‌نشين‌جبشيت در جنوب لبنان، و نيز مصطفي الديراني از اعضاي جنبش «امل» آزاد شدند. همچنين در آن سال كه بنده در بيروت خبرنگار بودم، پيكرهاي چندين سرباز اسرائيلي، به همراه يك تاجر اسير شده اسرائيلي و جسد دو مبارز حزب‌الله مبادله شد. در دسامبر 1999 ميلادي پنج لبناني مبارز و بنيادگرا كه چندين سال در اسارت اسرائيل بودند، پس از آغاز مذاكرات ميان سوريه و رژيم صهيونيستي از زندان‌هاي اين رژيم آزاد شدند. در ماه‌هاي نخستين سال 1998 ميلادي حزب‌الله در مقابل تحويل گرفتن 60 اسير لبناني و پيكر مبارز چهار مبارز عضو اين حزب، جسد «ايتامار ايليا»، سرباز رژيم صهيونيستي كه در سپتامبر سال 1997 در عمليات تهاجمي اين رژيم در جنوب لبنان كشته شده بود را تحويل داد.
در اكتبر 1997 اسرائيل يكي از بنيانگذاران جنبش مقاومت اسلامي فلسطين، «حماس» كه هشت سال عمر خود را در زندان‌هاي صهيونيست‌ها سپري كرده بود به همراه ده‌ها نفر از ديگر زندانيان فلسطيني و اردني را آزاد كرد. در مقابل، دولت اردن دو نيروي اطلاعاتي اسرائيل كه قصد ترور يكي از مسوولان حماس را در امان پايتخت اردن داشتند اما ناكام مانده و اسير شده بودند را آزاد كرد. با ميانجي‌گري دولت آلمان، اسرائيل در ژوئيه 1996 ميلادي، پيكر‌هاي 132 لبناني را در مقابل تحويل گرفتن اجساد دو سربازش كه در جنوب لبنان كشته شده بودند، تحويل حزب‌الله داد.
در اكتبر 1991 اسرائيل يك سرباز اسير 44ساله‌اش را تحويل گرفت و 15 اسير لبناني كه 14 نفر آنها در زندان «الخيام» زنداني شده بودند را آزاد كرد. رژيم صهيونيستي پس از اشغال جنوب لبنان، زندان بزرگ و مخوف الخيام را در سال 1984 در منطقه اشغال شده تاسيس كرد. اين زندان در سال 2000 ميلادي و پس از خروج و فرار نيروهاي اسرائيلي به دست حزب‌الله افتاد و اسيرانش آزاد شدند. پس از آنكه گروهي از هواداران حزب‌الله 39 سرنشين آمريكايي هواپيماي ربوده شده بوئينگ شركت «تي‌دبليواي» در فرودگاه بين‌المللي بيروت را آزاد كردند، به درخواست و فشار اين حزب، اسرائيل وادار شد در سپتامبر 1985 ميلادي، 119 لبناني اسير در زندان «عتليت» در شمال فلسطين اشغالي را آزاد كند.
در ماه مي 1984 ميلادي، 311 اسير سوري در مقابل شش سرباز اسرائيلي در منطقه القنيطره، واقع در بلندي‌هاي جولان مبادله شدند و اين بزرگ‌ترين عمليات مبادله اسيران ميان دمشق و تل‌آويو پس از جنگ 1973 اعراب و اسرائيل بود.
در نوامبر 1983 و در مهم‌ترين عمليات تبادل اسيران ميان اسرائيل و سازمان آزاديبخش فلسطين، «ساف»، رژيم صهيونيستي مجبور شد چهار هزار و 500 زنداني فلسطيني و عرب را در مقابل شش سرباز صهيونيست كه توسط نيروهاي ساف به اسارت در آمده بودند، آزاد كند. در مارس 1979 اسرائيل 76 فلسطيني را در برابر يك سرباز خود كه به وسيله جبهه خلق براي آزادي فلسطين- فرماندهي كل به رياست احمد جبريل، اسير شده بود، آزاد كرد.
در مارس 1974 ميلادي، دو اسرائيلي متهم به جاسوسي در مصر كه در اين كشور بازداشت شده بودند، با 65 اسير فلسطيني مبادله شدند. همچنين در همين سال و در دو مرحله، سوريه 68 اسير اسرائيلي را تحويل مقامات تل‌آويو داد و در مقابل، 392 سوري، 10 عراقي و 6 مغربي كه در جنگ 1973 اعراب و اسرائيل به اسارت درآمده بودند، آزاد شدند.
يك ماه پس از پايان جنگ اكتبر 1973 و در قالب عمليات مبادله اسيران ميان اسرائيل و مصر، 241 سرباز صهيونيست در مقابل هشت‌هزار و 301 مصري و 3 عراقي، مبادله و آزاد شدند. يكي از دلايل و عوامل تن دادن اسرائيل به عمليات مبادله اسيران و دادن امتياز- به گونه‌اي كه حاضر است ده‌ها اسير را در مقابل يك اسير يا حتي پيكر او مبادله كند- اين است كه مطابق متون مذهبي و باورهاي خرافي و سنتي صهيونيست‌ها، آنها اجازه ندارند يك يهودي، زنده و مرده‌اش، در خاك ديگران باشد يا باقي بماند. آنها حتي حاضرند امتياز دهند تا سنگ و خاكي كه خون سربازان كشته شده اسرائيلي بر رويش ريخته شده است را جمع‌آوري و به فلسطين اشغالي منتقل كنند زيرا به نادرستي باور دارند كه در اين صورت، روح كشته‌شدگان، آسوده خواهد شد و به آرامش خواهد رسيد!! به اين عامل، بايد فشار افكار عمومي اسرائيل به مقامات تل‌آويو براي تن دادن به انجام عمليات مبادله اسيران و اجساد آنان را افزود.
 پنجشنبه 3 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 149]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن