تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همه گناهان گذشته كسى كه از روى ايمان و براى رسيدن به ثواب الهى معتكف شود، آمرزي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804786661




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اين ونگر جوانگرا


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: اين ونگر جوانگرا


فوتبال- در چند سال گذشته باشگاه آرسنال از ديد اكثر دوستداران فوتبال يك باشگاه متفاوت بوده است.

آنها دائما بهترين بازيكنان خود را در بازار نقل‌و انتقالات اروپا به ساير تيم‌ها واگذار مي‌كنند. اين موضوع در سال‌هايي كه باشگاه لندني درگير تاسيس ورزشگاه جديدش در منطقه اشبرتون گراو بوده است، بيشتر از گذشته به چشم مي‌آيد.

در ظاهر اينطور به نظر مي‌رسد كه آرسن ونگر، مرد كاردان آرسنال دوست ندارد، تيمش عناوين مختلف را در گنجينه افتخارات باشگاه قرار دهد، چون هرساله ستارگانش را در فصل تابستان به فروش مي‌رساند. ستارگاني كه هيچ‌يك تا قبل از آمدن به آرسنال ستاره نبوده‌اند.

آنها حداكثر يك سري بازيكن جوان و آينده‌دار بودند كه آرسن ونگر استعدادشان را كشف كرد و با سيستم خاص خودش آنها را پرورش داد و بدل به ستاره كرد. اما اوضاع در آرسنال اينقدرها هم بي‌حساب و كتاب نيست.

باشگاه آرسنال كه آن را با لقب توپچي‌ها مي‌شناسيم، در منطقه هالووي در شمال لندن واقع شده است. اين باشگاه در سال 1886 به‌وسيله تعدادي از كارگران شركت اسلحه‌سازي لندن تاسيس شد. اين باشگاه ابتدا رويال آرسنال ناميده شد، ولي در سال 1891 به محض حرفه‌اي شدن نامش به وولويچ آرسنال تغيير يافت.

اين تيم در سال 1893 از دسته دوم كارش را شروع كرد و در سال 1904به دسته اول رسيد (در آن زمان ليگ‌برتر وجود نداشت) 6سال بعد باشگاه آرسنال به علت مشكلات‌ مالي ورشكسته شد. هانري نوريس رئيس آن زمان باشگاه آرسنال تصميم گرفت دوباره از نو شروع كند و اين‌بار آرسنال به ورزشگاه هايبري نقل مكان كرد و نام وولويچ از پسوند آرسنال حذف شد.

در آن سال‌ها اوضاع آرسنال اصلا خوب نبود و در دسته دوم هم نتايج جالبي نصيب اين تيم نمي‌شد. آنها تحت تاثير تاتنهام بودند. در سال 1925 هربرت چاپمن به عنوان مربي تيم آرسنال منصوب شد. وي كه سابقه قهرماني با هادرزسفيلد تاون را داشت، آرسنال را بيدار كرد. نوع جديد تمرينات چاپمن موجب اوجگيري آرسنال در دهه 1930 شد. چاپمن دوبار در فصول 31-1930 و 33-1932 آرسنال را به قهرماني رساند اما به طور ناگهاني در سال 1934 درگذشت. جانشين‌هاي او كه جــوشـاو و جرج‌آليسون بودند راه وي را ادامه دادند و ســـه قهرماني ديگر در دهه 30 براي آرسنال رقم زدند.

بعد از جنگ جهاني دوم موفقيت‌هاي آرسنال با مربيگري تام ويتيكر ادامه يافت و در دو فصل 48-1947و 53-1952 دو قهرماني ديگر در كارنامه افتخارات آرسنال قرار گرفت. در پي آن آرسنال به تيمي متوسط بدل شد تا اينكه در سال تنها قهرماني انگليس در جام جهاني، يك روانشناس به نام برتي‌مي مربيگري آرسنال را به‌عهده گرفت. فصل 71-70 براي تيم قرمزپوش شمال لندن يك فصل رؤيايي بود. آنها براي نخستين بار توانستند قهرماني دبل يا قهرماني در ليگ و جام حذفي را به طور توأم به دست آورند.

بعد از آن روزهاي طلايي، هواداران آرسنال براي ديدن يك جايزه ديگر در دست بازيكنانشان مجبور شدند تا سال 1979 صبر كنند. در اين سال توپچي‌ها يك بار ديگر جام حذفي را به دست آوردند. آنها در ديدار نهايي با گل دقيقه پاياني،‌ منچستر‌يـونـايـتـد را با نتيجه 2-3 مغلوب كردند. بعد از يك‌سري ناكامي‌ها در سال 1986 جرج گراهام به عنوان مربي جديد آرسنال انتخاب شد.

دوران گراهام را دوراني مي‌دانند كه آرسنال بار ديگر به كاميابي رسيد، اما همواره بازي‌هاي آرسنال به نوعي خسته‌كننده و تدافعي و اكثرا با پيروزي‌هاي يك بر صفر همراه بود.

در فصل اول گراهام جام حذفي را براي آرسنال به دست آورد. سپس در فصل فراموش نشدني 89-88 آرسنال بازهم با گل دقيقه آخر، ليورپول را در كورس قهرماني جا گذاشت و قهرمان ليگ شد. در فصل 91‌-90 آرسنال فقط با يك باخت قهرمان شد و در فصل 94-93 آنها قهرمان جام برندگان جام اروپا شدند. در سال 95 بعد از اثبات شايعه دخالت مستقيم مدير برنامه‌هاي گراهام در خريد و فروش‌هاي باشگاه، گراهام اخراج شد و بروس ريوچ به مدت يك فصل مربي آرسنال شد و توفيقي كسب نكرد.

با ورود آرسن ونگر در سال 1996 باشگاه آرسنال كاملا متحول شد. او تاكتيك‌هاي جديدي به باشگاه تزريق كرد وبا وجود اينكه بازيكنان خارجي زيادي را به آرسنال آورد به دليل شخصيت ويژه‌اش هرگز مورد انتقاد هواداران آرسنال قرار نگرفت. در اين 12سال ونگر استاد بازي گرفتن از بازيكنان جوان وگمنام بوده است. او با افكار فوق‌العاده‌اش سرنوشت آرسنال را دچار تحولي اساسي كرد و توانسته اين تيم را همواره در بين مدعيان ليگ برتر قرار دهد.
آرسنال همراه با ونگر وارد يك دوارن طلايي شد. قهرماني دبل در فصل 98-97 با ستارگاني چون دنيس برگ كمپ، مارك اورمارس، توني آدامز و... تيم شمال لندن را در تصاحب دومين دبل تاريخش با منچستر يونايتد برابر كرد. تيم آرسن ونگر دو فصل ديگر هم قهرمان ليگ برتر شد و در كنار آن پنج نايب قهرماني هم در كارنامه اين تيم قرار گرفت.

نقطه اوج كار ونگر فصل 2004-2003 بود. در اين زمان توپچي‌ها حتي يك‌بار هم شكست نخوردند و لقب The Invincible يا شكست‌ناپذير را از آن خود كردند. با احتساب فصل بعد آنها 49بازي بدون باخت ماندند و توانستند ركورد جزيره را از آن خود كنند. با تمام موفقيت‌هاي تيم آرسنال در سال‌هاي اخير، ونگر همواره در ميادين اروپايي با اين تيم ناكام بوده است. شكست در فينال جام يوفاي سال 2000 در ضربات پنالتي و باخت دو بر يك برابر بارسلونا در فينال ليگ قهرمانان در سال 2006 تنها دستاورد ونگر در ميادين اروپايي بوده است. جالب اينكه ونگر قبلا زماني كه مربي «موناكو»ي فرانسه بود هم در سال 1992 در فينال جام در جام اروپا مغلوب وردربرمن شده بود!

در جولاي 2007 آرسنال بعد از 93 سال از ورزشگاه قديمي هايبري به ورزشگاه 60هزار نفري و پيشرفته‌اش، امارات آمد. البته ورزشگاه هايبري تا قبل از فاجعه ورزشگاه هيلزورو كه در پي آن اتحاديه فوتبال انگليس تمام تيم‌هاي انگليسي را مجاب كرد كه تمام ورزشگاه را صندلي گذاري كنند، گنجايش 57هزار نفر تماشاگر را داشت، كه به 38419نفر كاهش يافته بود.
ورزشگاه امارات در 500متري جنوب غربي هايبري واقع شده است و شركت هواپيمايي امارات با قراردادي 100ميليون پوندي نامش را بر اين ورزشگاه نهاده است. قرارداد اين شركت تا پايان فصل 2014-2013 معتبر است.

با اين وجود عده‌اي از هواداران متعصب آرسنال اين ورزشگاه را اشبرتون گراو يا گراو مي‌نامند.

آرسنال جديد

همانطور كه قبلا آورديم آرسنال در چند سال اخير باتوجه به خرج 430 ميليون پوندي براي ساخت ورزشگاه امارات، با مشكلات مالي روبه‌رو بوده و ونگر به رغم ميل باطني‌اش مجبور به فروش برخي از بهترين بازيكنانش شده است.

در فصل 2006-2005 اشلي كول، سول كمپبل، رابرت پيرس، فردي ليونگ برگ از همه مهمتر تيري آنري راهي را رفتند كه سال قبل آن پاتريك ويرا رفته بود.

نتايج فوق‌العاده و بازي‌هاي زيبا و تهاجمي آرسنال در نيم فصل اول 2008-2007 به دل هواداران فوتبال تهاجمي نشست، اما شاگردان جوان ونگر توانايي ادامه اين درخشش تا پايان فصل را نداشتند و در نهايت تنها عنوان سوم را به خود اختصاص دادند. داستان بلند پروازي‌هاي آرسنال در ليگ قهرمانان هم به دست ليورپول به فراموشي سپرده شد و باشگاه آرسنال براي دومين سال پياپي دست خالي ماند.

در پايان فصل گذشته همه در انتظار شكوفايي جوانان آرسنال در فصل جديد بودند، اما در ميان تعجب، آرسنال به طرزي باورنكردني وارد فصل نقل و انتقالات شد و بهترين‌هايش را به فروش رساند. داستان پركشيدن جوانان شايسته آرسنال يك هفته بعد از اتمام فصل شروع شد كه ميتوفلاميني هافبك دفاعي آرسنال، كه قراردادش با آرسنال به پايان رسيده بود به دليل عدم توافق با مسئولان آرسنال با قراردادي آزاد به ميلان رفت. خبر رفتن ينس‌لمن كهنه كار به اشتوتگارت كسي را ناراحت نكرد چون او در اين فصل آخر تنها روي نيمكت مي‌نشست و چندان مطمئن هم نبود.

آلكساندر هلب هافبك طراح و تكنيكي آرسنال راهي بارسلونا شد تا لقب آرسلونا را بيش از پيش برازنده اين تيم اسپانيايي بدانيم. در سال‌هاي اخير مارك اورمارس، امانوئل پتي، جوواني فان برنخورست وتيري آنري صادرات آرسنال به ايالت كاتولونيا بوده‌اند. مبلغ قرارداد هلب با بارسلونا 9/11ميليون پوند اعلام شده است. گيلبرتو سيلوا كه با ظهور ميتو فلاميني به يك نيمكت‌نشين تبديل شده بود، با تنها يك ميليون پوند به پاناتينايكوس يونان منتقل شد.
در حال حاضر امانوئل آده‌بايور به درهاي خروجي باشگاه آرسنال بسيار نزديك است و چه بسا كسي كه 30گل زد تا خلأ تيري آنري به چشم نيايد سر از تيم‌هاي ممتول‌تر درآورد.
آرسن ونگر مطابق معمول سه بازيكن جوان را به جاي بازيكن فروخته شده جذب كرده كه سرشناس‌ترين آنها سمير نصري هافبك 21ساله مارسي فرانسه است كه با مبلغ 12ميليون پوند گران قيمت‌ترين تازه وارد باشگاه شمال لندن است. آرون رمزي پديده جديد فوتبال ولز كه فصل گذشته براي كارديف بازي مي‌كرد و كارلوس ولا مهاجم 19ساله و مكزيكي اوساسونا ديگر خريدهاي آرسنال هستند.

در شرايط موجود كه آده‌بايور قصد ترك باشگاه را دارد و ادواردو داسيلوا مهاجم كروات آرسنال كماكان مصدوم است و نيمه اول فصل را از دست خواهد داد، اولويت آرسن ونگر بايد گرفتن يك مهاجم باشد. نيكلاس بنتنر، تئوولكات، رابين فان پرسي و كارلوس ولا مهاجمان موجود در فهرست اين باشگاه هستند كه بعيد است بتوانند در حد و اندازه‌هاي آرسنال جلوه كنند. آرسنال فصل گذشته هم خلأ يك مهاجم طراز اول را احساس مي‌كرد.

در خط مياني فعلا ونگر توانسته سس فابرگاس كارگردان و كليدي‌ترين بازيكنش را حفظ كند و با آمدن سمير نصري، غيبت هلب احساس نخواهد شد، اما علامت سؤال در مورد پست هافبك دفاعي ا ست كه تنها آلكساندر سانگ براي آن باقي‌مانده است. ديواره دفاعي آرسنال دست نخورده مانده است و اگر «پيتر هيل وود» رئيس باشگاه مبجور به فروش بازيكني نشود مي‌توان روي آن حساب كرد. ويليام گالاس، حبيب كولوتوره، فيليپه سندروس،‌امانوئل ابوئه، گائل كليچي و باكاري سانيا همگي تشنه پشت سرگذاشتن يك فصل موفق همراه با آرسنال هستند و در اين راه مانوئل آلمونيا را پشتيبان خود مي‌بينند.
آرسنال را در حال حاضر نمي‌توان يك مدعي كسب عنوان قهرماني ليگ برتر ارزيابي كرد، اما در صورتي كه آرسن ونگر بتواند تيمش را خصوصا در خط حمله تقويت كند، مي‌توان به آينده تيم قرمزپوش لندن خوشبين بود.

آماده‌سازي

آرسنالي‌ها امسال هم مثل سال گذشته قرمز مي‌پوشند. آنها از رنگ زرشكي دو فصل قبل چشم‌پوشي كرده‌اند. پيراهن دوم آرسنال زرد و پيراهن سوم آنها سفيد است. همچون گذشته اسپانسر پيراهن آرسنال كمپاني نايكي است و آگهي شركت هواپيمايي امارات روي پيراهن بازيكنان اين تيم نقش بسته است.

بازي‌هاي دوستانه آرسنال با پيروزي 2 بر يك برابر بارنت شروع شد. بعد از انجام چند بازي تداركاتي با تيم‌هاي كم اعتبار، روز سي‌ام جولاي يك ديدار دوستانه با اشتوتگارت تيم جديد ينس‌لمن در دستور كار آرسنالي‌ها قرار دارد. سپس آرسنال، ميزبان جام امارات است و با يوونتوس و رئال مادريد بازي مي‌كند. همچون فصل گذشته حضور در تورنمنت آمستردام از برنامه‌هاي آرسنال است. آژاكس و سويا حريفان آرسنال در اين بازي‌ها هستند. با برگزاري كلا 9 بازي دستگرمي وتداركاتي، آرسنال خود را براي حضور در ديدار حساس انتخابي ليگ قهرمانان اروپا آماده مي‌كند. قرعه؛ حريف آرسنال را در روز 12 يا 13 آگوست مشخص مي‌كند. آرسنال در صورت پيروزي در دو بازي رفت و برگشت به مرحله گروهي ليگ قهرمانان اروپا راه خواهد يافت.

نخستين بازي آرسنال در فصل 2009-2008 ليگ برتر در روز 16آگوست در ساعت 16:15 به وقت تهران در ورزشگاه امارات برابر تيم تازه صعود كرده وست برو‌موويچ بـرگــزار خواهد شـــــد. حـريـفــان بعدي آرسنال، تيم‌هاي فولام، نيوكاسل و بلكبرن خواهند بود. حساس‌ترين مسابقه آرسنال در دور رفت ليگ برتر در برابر منچستر يونايتد مدافع عنوان قهرماني روز هشتم نوامبر در ساعت 16:15 به وقت تهران برگزار خواهد شد.

تاريخ درج: 2 مرداد 1387 ساعت 12:15 تاريخ تاييد: 2 مرداد 1387 ساعت 20:46 تاريخ به روز رساني: 2 مرداد 1387 ساعت 20:48
 چهارشنبه 2 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 255]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن