واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: 1. لباس شهرت.
153. مسئله: پوشيدن لباس شهرت چه براي مرد و چه براي زن بنابر احتياط واجب جايز نيست. اگر چه به خاطر جنس لباس يا دوخت و طرح آن و يا رنگ، يا نحوه پوشيدن آن و يا ممزوجي از هر يك باشد.
امام، اراكى، فاضل و مكارم: عروه، (شرائط لباس مصلى)، مسئله 42.
خامنه اى: استفتاء.
فاضل: توضيح المسائل، مسئله 856.
مكارم: توضيح المسائل، مسئله 770.
بهجت، تبريزى، سيستاني و گلپايگانى:(44).
154. سؤال: مراد از لباس شهرت چيست.
جواب اول: لباسي كه پارچه يا رنگ يا دوخت آن و يا نحوه پوشيدن آن براي كسيكه مي خواهد آن را بپوشد معمول نيست.
امام و فاضل: عروه، (شرائط لباس مصلى)، مسئله 42.
امام: توضيح المسائل، مسئله 845.
بهجت: توضيح المسائل، مسئله 711.
فاضل: توضيح المسائل، مسئله 856.
جواب دوم: لباسي كه بواسطه داشتن خصوصيتي جالب توجه عموم و انگشت نما باشد.
امام: استفتاء از كتاب احكام بانوان، ص36.
اراكى، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، گلپايگاني و مكارم:(45).
درنتيجه: اولاً: هر چيزي كه تلبس و پوشيدن به آن صدق كند مي تواند شامل اين حكم باشد، لذا لباسهايي نظير كفش، كلاه، پيراهن، دامن، روسرى، مقنعه، جوراب، شلوار، مانتو و... اگر به نحوي باشند كه به آنها صدق لباس شهرت بشود شامل اين حكم هستند.
ثانياً: شهرت به خاطر هر چيزي باشد فرق نمي كند چه به جهت جنس لباس باشد يا رنگ آن باشد مثل لباسهايي كه رنگهاي بسيار تند و زننده دارند و يا به خاطر مدل آن باشد مانند لباسهايي كه معروف به پانكي هستند و يا به خاطر نحوه پوشيدن آن باشد.
2. لباس مختص.
155. مسئله: پوشيدن لباس مختص به مردان براي زنان و پوشيدن لباس مختص به زنان براي مردان بنابر احتياط واجب جايز نيست.
امام و فاضل: عروه، (شرائط لباس مصلى)، مسئله 42.
امام: توضيح المسائل، مسئله 846.
اراكى، بهجت، خامنه اى، سيستانى، گلپايگاني و مكارم:(46).
156. مسئله: مراد از لباس مختص مردان لباسي است كه معمولاً فقط مردان آن را مي پوشند و لباس مختص به زنان لباسي است كه معمولاً زنها آن را مي پوشند.
امام، اراكى، بهجت، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.
157. مسئله: مراد از لباس مختص هر چيزي است كه بدان لباس صدق كند خواه بعد از پوشيدن ديده بشود مانند چادر، دامن، مقنعه و يا جوراب ساقه بلند براي مردان و يا كت و شلوار، كفش مردانه و... براي خانمها و خواه بعد از پوشيدن ديده نشود مانند لباس زير مردانه براي خانمها و يا لباس زير زنانه براي مردان.
امام و فاضل: استفتاء.
مكارم:(47).
158. سؤال: اينكه فرموده اند بنابر احتياط واجب مرد لباس زنانه و زن لباس مردانه نپوشد در اين رابطه سؤالات زير مطرح است:.
الف) آيا اين پوشيدن در اجتماع مطرح است يا اگر در جاي خلوت هم باشد اشكال دارد.
ب) بر فرض اشكال آيا پوشيدن دمپاييهاي مخصوص خانمها در منزل براي مردان اشكال دارد.
جواب الف) فرقي بين اجتماع و خلوت نيست.
جواب ب) اگر لباس مختص حساب شود جايز نيست علي الاحوط (احتياط واجب).
امام: استفتاء از كتاب احكام بانوان، ص36.
اراكي و فاضل: استفتاء.
بهجت، خامنه اى، سيستانى، گلپايگاني و مكارم:(48).
159. مسئله: پوشيدن لباس مختص بنابر احتياط واجب حرام است چه در خلوت باشد وكسي انسان را نبيند و چه دراجتماع باشد و در اين صورت بيننده مرد باشد يا زن، محرم باشد يا نامحرم، فرقي در حرمت ندارد.
امام: با استفاده از كتاب احكام بانوان، ص36.
اراكى: استفتاء.
بهجت، خامنه اى، سيستاني و گلپايگانى:(49).
160. مسئله: پوشيدن لباسهاي مشترك يعني لباسهايي كه عرفاً هم مرد آن را مي پوشد و هم زن (مانند شلوار و يا بعضي از پيراهنها و...) براي هر يك از مرد و زن اشكالي ندارد.
امام، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.
توجه: نام زنانه و يامردانه بودن لباسي آن را لباس مختص نمي كند بلكه استعمال آن فقط توسط مردان يا فقط توسط زنان آن را لباس مختص مي كند. بطور مثال پوشيدن دمپاييهايي كه در منزل عرفاً هم مردان از آن استفاده مي كنند و هم زنان ،براي هر يك از آنها اشكالي ندارد اگر چه نام آن دمپايي زنانه يا مردانه باشد. بله اگر دمپايي از نوعي است كه عرفاً فقط زنان آن را مي پوشند (مانند دمپايي كه در فرض سؤال قبل مورد نظر است) استفاده از آن براي مردان حتي براي يك لحظه و يا آوردن چيزي از مثلاً آشپزخانه جايز نيست.
161. مسئله: پوشيدن لباس مختص ديگري به هر منظوري باشد جايز نيست بنابر احتياط واجب خواه براي پرو باشد يا بازي كردن درتئاتر و سينما و يا خودنمايي كردن و يا... هر چيز ديگر.
امام و فاضل: استفتاء.
اراكى، بهجت، خامنه اى، سيستاني و گلپايگانى:(50).
.(51).
3. لباس مهيّج.
164. مسئله: پوشيدن هرگونه لباسي كه عرفاً مهيج است و جلب توجه نامحرم مي كند حرام است چه براي زن و چه براي مرد.
امام: با استفاده از استفتاء از كتاب احكام بانوان، ص37.
اراكى، بهجت، خامنه اى، سيستاني و گلپايگانى: استفتاء.
فاضل: جامع المسائل، ج2 سؤال 1067.
مكارم:(52).
165. مسئله: مهيج بودن لباس خواه به خاطر رنگ آن باشد يا مدل آن يا جنس لباس و يا هر چيز ديگر باشد، لذا گاهي ممكن است. روسرى، مانتو، و مقنعه يا كفش خانمي بگونه اي باشد كه جلب نظر نامحرم كند و مهيج باشد كه در اين صورت پوشيدن آن جايز نيست.
امام، اراكى، بهجت، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: با استفاده از مدارك مسئله قبل.
توضيح: مراد تهييج نوعي است نه فردى، يعني لباس كه عرفاً مهيج باشد پوشيدن آن جايز نيست اگر چه يك يا چند نفر تهييج نشوند.(53).
در نتيجه: لباسهايي مانند برخي دستكشهاي تورى، چادر يا روسري نازك توري يا آويختن چيزهايي مانند گل، گل سينه و يا برخي زينت آلات مانند زري دوزى، توري دوزي به روسري و يا چادر و يا مانتو و...، گذاشتن دگمه در محلهايي خاص از لباس، باز گذاشتن دگمه هايي از لباس اگر چه زير آن پوشش باشد و... همه اين گونه لباسها اگر مهيج باشد و جلب نظر كند حرام است و بايد از پوشيدن آن اجتناب نمود.
4. لباس غصبي.
167. مسئله: پوشيدن لباس غصبي جايز نيست و شرعاً حرام است و نماز در آن نيز باطل است.
امام، اراكي و گلپايگانى: عروه، (شرائط لباس مصلى) شرط دوم.
امام: توضيح المسائل، مسئله 815.
اراكى: توضيح المسائل، مسئله 809.
بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 686 و استفتاء.
تبريزى: توضيح المسائل، مسئله 823.
خامنه اى: استفتاء.
سيستانى: منهاج الصالحين، (صلاة)، مسئله 521.
فاضل و مكارم:(54).
168. مسئله: اگر لباسي از پول غصبي نيز تهيه شده باشد حكم لباس غصبي را دارد و پوشيدن آن جايز نيست.
امام، اراكى، بهجت، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (شرائط لبا س مصلى)، با استفاده از شرط دوم.
سيستانى: منهاج الصالحين، (صلاة)، مسئله 521.
169. مسئله: اگر بخشي از لباس غصبي باشد پوشيدن آن جايز نيست حتي اگر يك نخ يا دگمه يا زيپ يا آستر آن باشد.
امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه (شرائط لباس مصلى)، با استفاده از شرط دوم.
بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 688.
سيستانى: منهاج الصالحين، (صلاة)، مسئله 521.
170. مسئله: كساني كه خمس بدهكار هستند هر لباسي را كه باعين پول خمس نداده بخرند غصبي است و پوشيدن آن جايز نيست و نماز در آن نيز باطل است. مگر آنكه از حاكم شرع يا نماينده او اجازه گرفته باشند.
امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (شرائط لباس مصلى)، مسئله 9.
بهجت: توضيح المسائل، مسئله 691.
تبريزى: توضيح المسائل، مسئله 828.
سيستانى: منهاج الصالحين، (صلاة)، مسئله 521.
5. لباس مختص كفار.
171. مسئله: پوشيدن لباسهايي كه فقط كفار از آنها استفاده مي كنند حرام است.
امام، فاضل و گلپايگانى: استفتاء.
اراكى، بهجت، خامنه اي و سيستانى:(55).
در نتيجه پوشيدن لباسهايي كه معروف به پانكي اند يا لباس كشيشان و راهبها و يا لباس مخصوص هندوها و يا برخي قبائل از كفار و...همگي براي يك مسلمان چه مرد و چه زن جايز نيست.
172. مسئله: پوشيدن لباسي كه مشترك بين مسلمانان و كفار است اشكال ندارد.
امام، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.(56).
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 297]