واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: الله اکبر" يعني خداي تعالي بزرگتر از آن است که او را وصف
کنند."اشهدان لا اله الا الله " يعني شهادت مي دهم که غير خدايي
که يکتا و بي همتا است ،خداي ديگري سزاوار پرستش نيست .
"اشهد ان محمدا رسول الله " يعني شهادت مي دهم که حضرت محمد بن
عبد الله صلي الله عليه و آله و سلم ، پيغمبر و فرستاده خدا
است . "اشهد ان عليا امير المؤمنين ولي الله " يعني شهادت
مي دهم که حضرت علي عليه الصلاه و السلام ، امير المؤمنين و ولي
خدا بر همه خلق است . "حي علي الصلاه "يعني بشتاب براي نماز.
"حي علي الفلاح " يعني بشتاب براي رستگاري . "حي علي خيرالعمل "
يعني بشتاب براي بهترين کارها که نماز است . "قد قامت الصلاه "
يعني به تحقيق نماز برپا شد. "لا اله الا الله " يعني خدايي
سزاوار پرستش نيست مگرخدايي که يکتا و بي همتااست .
بين جمله هاي اذان و اقامه بايد خيلي فاصله نشود. و اگر بين
آنها بيشتر ازمعمول فاصله بيندازد، بايد دوباره آن را از سر
بگيرد.
اگر در اذان و اقامه صدا را در گلو بيندازد، چنانچه غنا
شود يعني به طور آوازه خواني که در مجالس لهو و بازيگري معمول
است اذان و اقامه را بگويدحرام است ، و اگر غنا نشود مکروه
مي باشد.
در پنج نماز اذان ساقطمي شود : اول : نماز عصر روز
جمعه . دوم :نماز عصر روز عرفه که روز نهم ذي حجه است .
سوم : نماز عشاي شب عيد قربان براي کسي که در مشعر الحرام باشد.
چهارم : نماز عصر و عشاي زن مستحاضه . پنجم :نماز عصر و
عشاي کسي که نمي تواند از بيرون آمدن بول و غائطخودداري کند.
و دراين پنج نماز در صورتي اذان ساقطمي شود که با نماز
قبلي فاصله نشود، يا فاصله کمي بين آنها باشد، ولي فاصله
شدن نافله و تعقيب ضرر ندارد.
اگر براي نماز جماعتي اذان و اقامه گفته باشند، کسي که با آن
جماعت نمازمي خواند، نبايد براي نماز خود اذان و اقامه
بگويد.
اگر براي خواندن نماز جماعت به مسجد رود و ببيند جماعت
تمام شده ،تا وقتي که صفها به هم نخورده و جمعيت متفرق نشده
نمي تواند براي نماز خوداذان و اقامه بگويد، در صورتي که
براي جماعت اذان و اقامه گفته شده باشد.
در جايي که عده اي مشغول نماز جماعتند يا نماز آنان تازه
تمام شده وصفها به هم نخورده است ، اگر انسان بخواهد فرادي يا
با جماعت ديگري که بر پامي شود نماز بخواند، با سه شرط
اذان و اقامه از او ساقطمي شود: اول : آنکه براي آن نماز
اذان و اقامه گفته باشند. دوم : آنکه نماز جماعت باطل نباشد.
سوم :آنکه نماز او و نماز جماعت در يک مکان باشد. پس اگر
نماز جماعت داخل مسجدباشد و او بخواهد در بام مسجد نماز
بخواند، مستحب است اذان و اقامه بگويد.
اگر در شرطدوم از شرطهايي که در مسأله پيش گفته شده شک
کند يعني شک کند که نماز جماعت صحيح بوده يا نه ، اذان و اقامه
از او ساقطاست . ولي اگردر يکي از دو شرطديگر شک کند،
مستحب است اذان و اقامه بگويد.
کسي که اذان و اقامه ديگري را مي شنود، مستحب است هر
قسمتي را که مي شنود بگويد. ولي در حکايت اقامه که
از ديگري بشنود از "حي علي الصلاه " تا "حي علي خير العمل " را به
اميد ثواب بگويد.
کسي که اذان و اقامه ديگري را شنيده ، چه با او گفته باشد يا
نه ، درصورتي که بين آن اذان و اقامه و نمازي که مي خواهد
بخواند زياد فاصله نشده باشد،مي تواند براي نماز خود اذان و
اقامه نگويد.
اگر مرد اذان زن را با قصد لذت بشنود، اذان از او ساقط
نمي شود. بلکه اگر قصد لذت هم نداشته باشد، ساقط شدن
اذان اشکال دارد.
اذان و اقامه نماز جماعت را بايد مرد بگويد، ولي در جماعت
زنان اگر زن اذان و اقامه بگويد، کافي است .
اقامه بايد بعد از اذان گفته شود. و اگر قبل از اذان
بگويند، صحيح نيست .
اگر کلمات اذان و اقامه را بدون ترتيب بگويد، مثلا "حي علي
الفلاح " راپيش از "حي علي الصلاه " بگويد، بايد از جايي که
ترتيب به هم خورده دوباره بگويد.
بايد بين اذان و اقامه فاصله ندهد. و اگر بين آنها به
قدري فاصله دهدکه اذاني را که گفته اذان اين اقامه حساب نشود،
مستحب است دوباره اذان و اقامه را بگويد. و نيز اگر
بين اذان و اقامه و نماز به قدري فاصله دهد که اذان و اقامه آن
نماز حساب نشود، مستحب است دوباره براي آن نماز اذان و
اقامه بگويد.
اذان و اقامه بايد به عربي صحيح گفته شود. پس اگر به عربي
غلط بگويد يابه جاي حرفي حرف ديگر بگويد، يا مثلا ترجمه آنها
را به فارسي بگويد، صحيح نيست .
اذان و اقامه بايد بعد از داخل شدن وقت نماز گفته شود. و
اگر عمدايا از روي فراموشي پيش از وقت بگويد، باطل است .
اگر پيش از گفتن اقامه شک کند که اذان گفته يا نه ، بايد
اذان را بگويد.ولي اگر مشغول اقامه شود و شک کند که اذان گفته
يا نه ، گفتن اذان لازم نيست .
اگر در بين اذان يا اقامه پيش از آنکه قسمتي را بگويد
شک کند که قسمت پيش از آن را گفته يا نه ، بايد قسمتي را که
در گفتن آن شک کرده بگويد.ولي اگر در حال گفتن قسمتي از اذان
يا اقامه شک کند که آنچه پيش از آن است گفته يا نه ، گفتن آن
لازم نيست .
مستحب است انسان در موقع گفتن اذان رو به قبله بايستد و
با وضو ياغسل باشد و دستها را به گوش بگذارد و صدا را
بلند نمايد و بکشد و بين جمله هاي اذان کمي فاصله دهد و بين آنها
حرف نزند.
مستحب است بدن انسان در موقع گفتن اقامه آرام باشد، و
آن را ازاذان آهسته تر بگويد، و جمله هاي آن را به هم
نچسباند. ولي به اندازه اي که بين جمله هاي اذان فاصله مي دهد، بين
جمله هاي اقامه فاصله ندهد.
مستحب است بين اذان و اقامه يک قدم بردارد يا قدري
بنشيند يا سجده کند يا ذکر بگويد يا دعا بخواند يا قدري
ساکت باشد يا حرفي بزند يادو رکعت نماز بخواند. ولي حرف
زدن بين اذان و اقامه نماز صبح مستحب نيست ، ولي نماز
خواندن بين اذان و اقامه نماز مغرب را به اميد ثواب بياورد.
مستحب است کسي را که براي گفتن اذان معين مي کنند، عادل
و وقت شناس و صدايش بلند باشد و اذان را در جاي بلند
بگويد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 217]