تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداشناس ترين مردم پر درخواست ترين آنها از خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816612064




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زندگي افراد ساختار مغز آنان را شكل مي دهد


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: چگونه نحوه زندگي افراد ساختار مغز آنان را شكل مي دهد
تازه ترين پژوهشهاي زيست-عصب شناسان نشان مي دهد كه نحوه زندگي افراد، از نوع غذايي كه مي خورند تا تجربه هاي متنوعي كه در زندگي با آن روبرو مي شوند، همگي در نوع برقراري اتصالات سلولهاي مغزي و شكل گيري مغز آنان نقش ايفا مي كند.

مغز انسان در هر ثانيه از زندگي افراد يك ميليون اتصال و ارتباط ميان سلولهاي خود برقرار مي سازد. اين رقم حيرت انگيز تا اندازه اي درجه انعطاف- پذيري اسرارآميزترين عضو بدن آدمي را آشكار مي سازد.

اين رقم از يكسو دامنه جهل دانشمندان را در شناخت اين عضو محوري نشان مي دهد و از سوي ديگر بر اهميت نقش تجربه هاي روزمره در شكل دادن به ساختمان مغز هر فرد تاكيد مي ورزد.

تا ديروز موضوعاتي مانند آناتومي بدن، شبكه هاي عصبي و ژنها در ميان دانشمندان زيست-عصب شناس از اهميت برخوردار بودند و اين محققان در پي شناخت تاثير عوامل مذكور بر مغز بودند. اما امروزه توجه دانشمندان به نحو فزاينده اي به سمت نوع زندگي و شيوه زيست افراد جلب شده و اهميت اين عامل در شكل دادن به ساختار مغز مورد توجه قرار گرفته است.

دانشمندان اكنون به اين نكته توجه كرده اند كه چگونه تاثيرات متنوعي مانند احساسات و عواطف، تعاملات اجتماعي، و باورهاي ديني و معنوي منجر به ازدياد ارتباطات و اتصالات بخشهاي مختلف مغز مي شود.

انجمن زيست-عصب شناسان آمريكا به منظور برجسته تر كردن اهميت و نقش تازه اي كه عامل شيوه زيست و نوع زندگي در شكل دادن به ساختار مغز افراد بازي مي كند و نيز به منظور تاكيد بر سهم باورهاي ديني در اين زمينه از شماري از رهبران سرشناس ديني دعوت به عمل اورد تا براي نخستين بار در نشست سالانه اين انجمن به ايراد سخنراني بپردازند.

در اين نشست دالايي لاما رهبر بودائيان جهان از نقش اخلاق و مسووليتهاي اخلاقي دانشمندان در انجام پژوهشهاي علمي خود سخن گفت و افزون بر آن به نقش تامل و "مديتيشن" در ايجاد تغييرات مثبت در مغز اشاره كرد.

خانم "سارا لازار" از بيمارستان عمومي ماساچوست در سخنراني خود به ارايه توضيح درباره جزييات مطالعاتي پرداخت كه در خصوص تاثير فعاليتي نظير مديتيشن يا تامل و مراقبه دروني بر روي كاركرد مغز صورت گرفته است.

در اين مطالعه روشن شده كه اينگونه تاملات معنوي بر روي بخش موسوم به "كورتكس جلوي سري" كه محل شكل گيري انديشه هاي عالي و عميق است و نيز بخش موسوم به اينسولا در ناحيه راست مغز كه محل تركيب عواطف با افكار و حواس است، تاثير مي گذارد.

فعاليت بيشتر اين نواحي ناشي از برقراري ارتباط بيشتر ميان سلولهاي عصبي در اين مناطق يا افزايش ميزان گردش خون در آنها و يا ظهور رشته هاي عصبي تازه است. اهميت اين امر در آنست كه با بالا رفتن سن معمولا اين قبيل عوامل در مغز رو به تحليل و نقصان مي گذارند.

اما مطالعه اخير نشان مي دهد كه فعاليتهايي از نوع تاملات معنوي و روحي مي تواند اين فرايند پير شدن مغز را متوقف و مع***** سازد.

نكته مهم ديگري كه به واسطه پيشرفتهاي علمي و فناورانه فهم آن امكان- پذير شده آنست كه تاثيرات محيطي و تجربه هاي شخص در محيط اعم از فشارهاي عصبي يا نوع غذايي كه فرد مي خورد يا هوايي كه استنشاق مي كند، مي تواند تاثيرات فراگير و دائم بر ساختار مغز وي برجاي گذارد.

"چارلز نمروف" از دانشگاه اموري در آتلانتا با انجام آزمايش روي ‪۶۸۱‬ داوطلب كه به طور متوسط از ‪ ۸‬سالگي به بعد دچار افسردگي بوده اند، نشان داد كه چگونه تجربه هاي زيست اين افراد در دوران كودكي و نوجواني بر بروز بيماري رواني در آنان تاثير داشته است.

اموري مانند ضربه ناشي از دست دادن پدر يا مادر يا جدا شدن و طلاق گرفتن والدين يا آزارهاي جسمي و روحي در كودكي يا محبت نديدن و امثالهم همگي مي توانند در معيوب ساختن ساختار شخصيتي فرد ناشي از برقراري اتصالات نامناسب در مغز وي تاثير بگذارند.

در ميان ‪ ۶۸۱‬داوطلبي كه به وسيله اين محقق مورد بررسي قرار گرفتند، تنها يك سوم مبتلا به عوارض رواني ناشي از افسردگي نبودند. به اين ترتيب به اعتقاد اين پژوهشگر عواملي كه به آنها اشاره شد را مي بايد در زمره عوامل خطرزا در نظر گرفت.

مطالعات ديگري نيز ميان اعتياد افراد به مواد مخدر در سنين بزرگسالي و ناراحتيهايي كه در دوران كودكي شاهد آن بوده اند، ارتباط برقرار ساخته است. مطالعات نشان مي دهد كه واقع شدن در برابر ناراحتيهاي روحي موجب بروز تغييرات در ساختار مغز و نحوه اتصالات ميان سلولهاي آن مي شود.

دانشمندان در عين حال به اين نتيجه رسيده اند كه تجربه هاي مثبت نيز نه تنها مي تواند در دوران كودكي سبب تقويت ساختار مغزي افراد شود بلكه در دوران بزرگسالي نيز اين قبيل تجربه ها مي تواند در درمان كساني كه به افسردگي يا ديگر عوارض روحي دچار هستند كمك كند.

يكي از جالب ترين مطالعاتي كه در زمينه تاثيرات محيط بر روي مغز افراد صورت گرفته، بررسي آثار داروها يا قرصهاي بي خاصيتي است كه از طرف پزشك به عنوان قرص يا داروي واقعي به بيمار عرضه مي شود و در مورد شماري از بيماران تاثير آن كاملا نظير تاثير داروي واقعي است.

محققان در بررسي اين پديده متوجه شده اند كه ان دسته از افراد كه با محيط خود به نحوي سازنده تعامل مي كند و از روحيه اي اميدوار برخوردارند و با نوعي انتظار موفقيت به امور روي مي آورند، در برابر اين داروهاي دورغين واكنش مثبت نشان مي دهند و با استفاده از آنها و به نيرويي كه از درون بدن خود كسب مي كنند، بهبود مي يابند.

اما كساني كه تعاملشان با محيط به گونه اي بدبينانه و خالي از هر نوع انتظار و اميد است، نه تنها از اين نوع داروها بهره نمي برند بلكه در مورد آنان حتي بايد از دوزهاي بالاتر داروهاي واقعي جهت مداوا استفاده كرد.

به اعتقاد محققان اين تحقيقات نشان مي دهد كه روانپزشكان مي بايد در نوع روشهايي كه براي مداواي افراد به كار مي گيرند تجديدنظر كنند و مكانيزمهايي براي جبران اين روحيه غيرعلاقمند به تعامل پيدا كنند.

محققان همچنين در مطالعات خود روي مغز افراد دريافته اند كه نوع غذاهايي كه افراد مصرف مي كنند و نيز ميزان تحرك آنان در زندگي روزانه تاثير زيادي در تقويت يا تضعيف توانائيهاي مغزي آنان دارد. غذاهاي خوب و مقوي و ورزش هاي روزانه مي تواند مغز را تا حد زيادي قدرتمندتر سازد. به عكس غذاهاي نامناسب و كم تحركي از توانائيهاي ذهني به نحو محسوسي مي كاهد.

به اعتقاد دانشمندان، تحقيقات جديد چشم اندازهاي تازه اي را پيش روي محققان اشكار ساخته و اهميت آن در اين نكته نهفته است كه به عوض تاكيدي كه در گذشته روي نقش ژنها صورت مي گرفت، اكنون به تاثير عواملي مانند شرايط محيطي بر ژنها و نيز بر مجموعه هاي ساخته شده از آنها توجه بيشتري مبذول مي شود.

به اين ترتيب مدلهاي پيچيده تر و جامع تري براي فهم سازوكار مغز مورد استفاده قرار مي گيرد.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 321]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن