تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827825563




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اشتياق به خدمت برمحورعدالت


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: ششمين پيشواي شيعيان جهان امام صادق در 17 ربيع الاول سال 83هجري قمري ، در شهر مدينه به دنيا آمد. پدر بزرگوارش حضرت امام محمدباقر و مادر ارجمندش ام فروه دختر قاسم بن محمدبن ابي بکر است.
نام مبارکش جعفر و کنيه اش ابوعبدالله ، ابواسماعيل و القاب شريف آن گرامي ؛ صادق ، صابر، فاضل و طاهر است.
حضرت صادق امامت خود را همزمان با شهادت پدرش امام باقر از سال 114 ه.ق آغاز کرد و در عصر حکومت خلفاي ستمگر اموي به ترتيب هشام بن عبدالملک ، ابراهيم بن وليد، مروان بن محمد و بعد از انقراض سلسله امويان در عصر عبدالله سفاح و منصور دوانقي از خلفاي عباسي رهبري اهل ايمان را به عهده گرفت.
آن پيشواي مذهب آزادگان بعد از انجام وظايف امامت ، در سال 148ه.ق در سن 65سالگي توسط منصور دوانيقي دومين خليفه عباسي مسموم شد و در مدينه منوره به شهادت رسيد و پيکر مطهرش در قبرستان بقيع به خاک سپرده شد.
آن رهبر فرزانه در طول 34سال امامت با برکت خويش ، نقش ارزنده اي در گسترش فرهنگ متعالي اسلام ايفا کرد.
در اين فرصت کوتاه به برخي از رهنمودهاي رهبر دورانديش مذهب جعفري در ارتباط با ويژگي هاي مديران دولت اسلامي مي پردازيم.از مهمترين نيازهاي مهم عصر ما در ميان آحاد جامعه بويژه متوليان امور حکومتي تقويت و ترويج خصلتهاي زيباي امانتداري و راستگويي است.
زيرا فراگير شدن پديده دروغ ، خيانت ، دورويي و نفاق در جامعه آثار و تبعات منفي و ناشايستي دارد و لازم است که در عزل و نصب هاي مديران ، اين ويژگيها با کمال جديت پي گيري شده و تشويق و تنبيه افراد بطور شفاف با اين معيارهاي پسنديده انجام شود.
افراد چاپلوس ، دروغگو و خيانت پيشه طرد شده و انسانهاي امين و درستکار شناسايي شوند و در مصدر امور قرار بگيرند. آشکار کردن آثار و برکات امانتداري و صداقت ، آموزش عملي و تشويق انسانهاي امين و صادق ، معرفي الگوي هاي پاکدامني و راستي ، مهمترين نياز جامعه بويژه در سطح مديران است.
امام صادق در بيان معيار انتخاب افراد مي فرمايد: به نماز و روزه افراد فريفته نشويد چه بسا که شخصي به نماز و روزه عادت کرده و ترک آن برايش وحشت آور و آزاردهنده است ، اما در گزينش افراد راستگويي و امانتداري آنان را مورد توجه قرار داده و معيار سنجش شخصيت او به حساب آوريد. پستهاي دولتي در حکومت اسلامي امانت هايي بس حساس و ارزشمند هستند و خداوند متعال در قرآن کريم فرموده است : خداوند متعال به شما فرمان مي دهد که امانت ها را به اهلش بسپاريد.
بنابراين ويژگي امانتداري و راستگويي بايد در اوصاف مديران جامعه اسلامي با تمام وجود دنبال شود و منصبهاي حکومتي بعنوان امانت هايي گرانسنگ به اهلش واگذار شود.
امام صادق ع درباره انتخاب علي ع بعنوان جانشين رسول خدا و پيشوايي امت اسلام به اين 2 صفت اشاره کرده و به يار وفادارش عبدالله بن ابي يعفور پيام مي دهد که : اي عبدالله ! جعفر بن محمد به تو سلام مي رساند و يادآور مي شود که: به ويژگي هاي علي ع دقت کن! که کدام خصلت آن حضرت ، مقام او را در نزد رسول خدا بالا برد و تو هم خود را به آن اوصاف بياراي! همانا که علي ع به آن مقامات عالي و جايگاه ارزشمند در منظر رسول خدا با 2ويژگي مهم اش نائل شد: راستگويي و امانتداري.
امام صادق در گفتاري هشدار مي دهد که : نگاه نکنيد به بسياري نماز و روزه افراد و يا اين که زياد به حج مي رود و در ظاهر کارهاي نيک انجام مي دهند و شبها دعا و زمزمه دارند، اين اعمال شما را فريب ندهد، شما فقط به راستگويي و امانت افراد توجه کنيد.
از منظر پيشواي صادق شيعيان امانتداري 3مرحله دارد و کسي را نمي توان امين به حساب آورد مگر اين که در اين 3مرحله امانتداري خود را اثبات کند: در حفظ اموال ، حفظ اسرار و رازهاي پنهاني و پاسداري از ناموس مردم.
اگر فردي 2مورد را رعايت کند، اما در يکي ديگر از عهده بر نيايد او امين نخواهد بود.

عدالت محوري
از اوصافي که مي توان براي يک مدير مومن و شايسته مطرح کرد، اهتمام به عدالت اجتماعي و عدل محور بودن اوست.
اين واژه مقدس که در قرآن کريم و متون روايي اسلامي به طور گسترده مطرح و بر فراگير بودن آن تاکيد شده است ، مفهومي پر بار، اميد آفرين و نشاطانگيز دارد.
خداوند با تاکيد فراوان به گسترش عدالت اجتماعي و سياسي در لايه هاي گوناگون جامعه اسلامي عنايت ورزيدن و به اهل ايمان فرمان مي دهد که : اي کساني که ايمان آورده ايد براي خدا قيام کنيد و از روي عدالت گواهي دهيد، دشمني با گروهي شما را به گناه ترک عدالت متمايل کند.
عدالت پيشه کنيد که به تقوا و پاکدامني نزديک است.امام صادق درباره الگوي مديران حکومت اسلامي يعني حضرت محمد مي فرمايد: آن بزرگوار چنان عدالت را در برنامه هاي مديريتي خود به مرحله عمل در آورده بود که حتي لحظات خود را در جلسات عمومي در ميان حاضران تقسيم مي کرد و در نگاه خودش تبعيض بين افراد قائل نبود.
رسول اکرم ص همواره مي فرمود: من مامور شده ام که در ميان شما عدالت را برقرار سازم.
امام جعفرصادق بر اين باور بود که: {بهره} يک ساعت حکومت رهبر عادل از عبادت 70سال بهتر است.اساسا يک مدير عادل همزمان با اجراي عدالت در تمام ابعاد آن ، ناچار است که براي اجراي عدالت با مفسدان اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي، مروجان فساد و فحشا و بي بندوباري ، بر هم زنندگان عزت و استقلال کشور و ساير موانع عدالت مقابله کند.
امام ششم در اين رابطه فرمود: عدالت اجتماعي را در ميان مردم بدون شمشير و اقتدار کامل هرگز نم توان استوار ساخت و عملي کرد.
آري در سايه مديريت مديران عدالت محور بايد اهل تقوا و ايمان و انسانهاي پاکدامن در آسايش و راحتي زندگي کنند و خائنان و افراد آلوده دامن در ترس و هراس بسر برند. به همين جهت صادق آل محمدص مي فرمايد: اجراي حدود الهي و مجازات خطاکاران و مفسدان بهتر از باريدن چهل روز باران مفيد و پرثمر خواهد بود.
در اينجا شايسته است که سخن تاريخي مولاي عدالت پيشگان را به ياد آوريم که به عبيدالله بن عباس يکي از مديران حکومت علوي که در جاده صداقت و عدالت خارج شده و به بيت المال خيانت کرده بود عتاب کرده و در آخر فرمود: به خدا سوگند! اگر حسن و حسين چنان مي کردند که تو انجام دادي از من روي خوش نمي ديدند تا آن که حق را از آنان باز پس ستانم.

اشتياق به خدمتگزاري
دولتمردان پيرو مذهب جعفري ع همواره خود را در مقابل مشکلات مردم مسوول دانسته و براي رفع نيازها و گرفتاريهاي اهل ايمان با تمام وجود اقدام مي کنند.
آنان رياست و منصب دولتي را هرگز بعنوان يک طعمه چرب و نرم حساب نمي کنند بلکه يک فرصت و وسيله اي براي احقاق حقوق محرومان ، مستضعفان جامعه مي شمارند. و تلاش مي کنند تا زماني که مشکل برادر ديني و ايماني خود را حل نکرده اند به آسايش و راحتي خود نينديشند.
يک کارگزار و مدير با ايمان در جامعه اسلامي اين نواي ملکوتي ششمين پيشواي شيعيان جهان را با گوش جان شنيده و نصب العين خود قرار مي دهد که : هر کس گرفتاري مومني در سختي افتاده بر طرف کند، خداوند حوايج دنيا و آخرتش را آسان و رفع مي کند و هر کسي عيبي را که مومني را که از آن مي ترسد بپوشاند، خداوند 70عيب دنيوي و اخروي او را مي پوشاند و تا زماني که مومن در انديشه ياري به برادرش باشد، خداوند در انديشه ياري اوست.
روزي مردي از شيعيان امام صادق به حضورش شرفياب شد و امام با او به گفتگو پرداخت. امام صادق از احوال و اوضاع شيعيان هموطن آن مرد سوال کرد.
او نيز ايمان ، اخلاق و رفتار همشهريان خود را شرح داد و از آنان تمجيد نمود. امام صادق فرمود: طبقات مرفه و توانگران به فقيران و بينوايان چگونه رسيدگي مي کنند؟ عرض کرد: خيلي اندک و کم اتفاق مي افتد که توانگران به بينوايان سربزنند. امام فرمود: آنان با اين وضعيت چگونه خود را شيعه ما مي دانند.
دولتمردان و مديراني که کانون مهر و محبت رحمت بوده و با گشاده رويي و اشتياق تمام به خدمت مردم مي پردازند در قلب جامعه و در دل انسانها جاي دارند، آنان با عمل پسنديده خود بر روح و جان مردم نفوذ مي کنند و پيوسته در اثر لطف الهي از پشتيباني مردم برخوردار بوده و عزت و احترام خواهند داشت.
امام صادق در پيام ارزشمندي به مديران و آحاد جامعه اسلامي توصيه فرمود که : بر مسلمانان شايسته است که در پيوستن و ياري کردن و خدمت نمودن به همديگر با مهرورزي و مواسات و عطوفت گام بردارند و چنان باشند که خداوند متعال در قرآن فرموده است : در ميان خود مهربان و انيس يکديگرند.
در حقيقت خدمت به برادران ديني بالاترين عبادتي است که هيچ امر خيري به درجه آن نمي رسد آن گرامي فرمود: خداوند متعال به چيزي همانند گام برداشتن در راه خدمت و نيکي به برادران ديني عبادت نشده است.

ساده زيستي و اجتناب از تشريفات
مديران شايسته در حکومت اسلامي ساده زيستي را يک خصلت خداپسندانه و موجب رسيدن به کمالات روح و ارتقا کيفي در انجام کارهاي جامعه و خدمت به مردم مي دانند.
آنان همواره اين انديشه خداپسندانه را در ذهن خود مي پرورانند که مهمترين راز و رمز توفيق رسول گرامي اسلام و ائمه هدي ع در جذب دلهاي مشتقاق سعادت ، خصلت ساده زيستي و تواضع در برخورد با مردم بوده است.
آنان مي دانند که : خداوند بزرگ بر پيشوايان عادل واجب کرده است که خود را با مردم ناتوان برابر قرار دهند تا تنگدستي ، مستمندان را به طغيان و سرکشي وادار نکنند.
امام صادق ، دلدادگان به مظاهر دنيوي را مذمت کرد و فرمود: مورد لعن و غضب خداست کسي که بنده درهم و دينار باشد.
آن گرامي درباره ضرورت زندگي ساده و بي آلايش مديران و رهبران جامعه اسلامي مي فرمود: خدا مي داند که من مي توانم به بهترين صورت زندگي کنم و از امور خوراکي درجه يک براي خانواده ام تهيه کنم، اما دوست دارم خداوند مرا در حال برنامه ريزي صحيح زندگي ببيند.
آري دلبستگي به دنيا علاوه بر اين که مانع کمال انسان و موجب بدبيني عموم مردم است بلکه باعث مي شود تا يک مدير در لذت هاي زودگذر دنيا غوطه ور شده و از انواع محروميتهاي طبقات نيازمند جامعه غافل باشد.
کارگزاران پيرو اهل بيت هرگز اين سخن گهربار امام صادق را فراموش نمي کنند که فرمود: اگر دوست داري که در درگاه الهي با خدا همنشين شوي و در بهشت در جوار حضرت باريتعالي مسکن گزيني بايد دنيا {و مظاهر فريبنده آن [در نظر تو پست و خوار باشد و مرگ را هميشه نصب العين خود قرار بده و براي خود در اين دنيا چيزي ذخيره نکن و بدان آنچه قبلا از اعمال نيک} در اين دنيا براي جهان آخرت} تقديم داشته اي به حال تو سودمند خواهد بود و از کارهاي نيک که انجام آن را به تاخير انداخته اي ضرر خواهي کرد.
از منظر امام صادق يک مسلمان با ايمان با زندگي ساده، بي پيرايه و دل کندن از علايق دنيوي و زرق و برق آن سعادت خود را در هر دو جهان تضمين مي کند.امام خميني (قدس سره) درباره ضرورت ساده زيستي مسوولان حکومتي مي فرمود: مصيبت هايي که ملتها مي کشند از اين است که متصديان امورشان از قشر مرفه و از اشراف و اعيان جامعه بوده و به دنبال اين هستند که ثروتشان را زياد کنند.
آن بزرگوار در فراز ديگري از سخنانش خطاب به دولتمردان و روحانيون صاحب منصب کشور مي فرمايد: اگر روزي از نظر زندگي از مردم عادي بالاتر رفتيد بدانيد که دير يا زود مطرود مي شويد شما گمان نکنيد که اگر با چندين اتومبيل بيرون بياييد وجهه تان پيش مردم بزرگ مي شود آن چيزي که مردم به آن توجه دارند و موافق مذاق عامه است اين که زندگي شما ساده باشد، همان طوري که سران اسلام و پيغمبر اسلام و اميرالمومنين و ائمه ما زندگي شان ساده و عادي بود، بلکه پايين تر از عادي.
حسن خلق ، استقامت و پايداري ، عظمت نفس ، ولايت پذيري ، شهرت گريزي و اجتناب از اعمال ريايي ، رسيدگي به خانواده ، رعايت ادب در معاشرت با افراد، دوري از مجالس گناه ، تلاوت قرآن و استفاده از فرصتها از ديگر ويژگي هاي شيعيان و خدمتگزاران و مسوولان در جامعه اسلامي از منظر امام صادق است.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن