تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بر خداوند است كه هيچ گرفتارى به زيارت من نيايد مگر آن كه او را شادمان بازگردانم و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815379925




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مخالفت افكار عمومي اسپانيا با استقرارپايگاههاي نظامي آمريكادر كشورشان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مخالفت افكار عمومي اسپانيا با استقرارپايگاههاي نظامي آمريكادر كشورشان
مادريد پيمان منعقده بين آمريكا و اسپانيا كه به واشنگتن اجازه تاسيس پايگاه‌هاي نظامي در خاك اسپانيا را داده از سال ‪ ۱۹۵۳‬در حالي تمديد شده كه همواره بامخالفت افكار عمومي جامعه روبرو بوده است .

براساس اين پيمان ،آمريكا دو پايگاه نظامي در جنوب اسپانيا و يك پايگاه ديگر در جزاير آزورس پرتغال واقع در اقيانوس اطلس ايجاد كرده است .

اين پيمان در روز ‪ ۲۶‬سپتامبر سال ‪ ۱۹۵۳‬ميلادي توسط ژنرال فرانسيسكو فرانكو ديكتاتور سابق اسپانيا با دولت آيزنهاور كه به ظاهر با عنوان اعطاي كمك و همكاري‌هاي اقتصادي ، فني و نظامي بين دو كشور منعقد گرديد در عمل زمينه ساز سلطه گري و اجراي سياست‌هاي استكباري آمريكا در جهان شد در پي امضاي اين پيمان كه به عنوان مهمترين موفقيت سياسي ژنرال فرانكو به افكار عمومي اسپانيا معرفي شد ، نيروهاي نظامي آمريكا مجوز استفاده از چهار پايگاه هوايي و دريايي را به دست آوردند.

آمريكا در اين پيمان متعهد به انجام اقدامات دفاعي مشترك ميان دو كشور ، اعطاي كمك اقتصادي و تقويت تجهيزات نظامي به ارتش اسپانيا شده است ، اما براساس برخي اطلاعات به دست آمده كه مقامات وقت هيچ اشاره‌اي به آن نكرده‌اند اين پايگاهها اسپانيا را به يك منطقه اتمي مبدل خواهد كرد.

انعقاد اين پيمان در شرايطي صورت گرفت كه روابط اسپانيا و آمريكا پس از جنگ سال ‪ ۱۸۹۸‬ميلادي بر سر كوبا كه پنج ماه طول كشيد و به شكست اسپانيا منجر شد ، بذر نفرت از آمريكا را دل مردم اسپانيا كاشت .

بااين وجود دو كشور با گذشت بيش از نيم قرن دوباره روابط ديپلماتيك خود را برقرار كردند.

از سال ‪ ۱۹۵۳‬ميلادي نيروهاي نظامي آمريكا (تفنگداران نيروي هوايي و دريايي ) فعاليت خود را در پايگاه هوايي دريايي روتا در شهرستان كاديس واقع در جنوب اين كشور و پايگاه‌هاي هوايي مورون در شهرستان سوويا، تورخون در مادريد و ساراگوسا در شهرستان ساراگوسا آغاز كردند.

براساس توافق صورت گرفته ، دو كشور ابتدا مدت زمان اين پيمان دو جانبه را از سال ‪ ۱۹۵۳‬تا ‪ ۱۹۶۳‬اعلام كردند كه در اين مدت نيز كمكهاي مالي آمريكا به اسپانيا در مجموع به ‪۵۲۴/۲‬ميليون دلار رسيد در حاليكه تا سال ‪ ۱۹۵۸‬ميلادي ‪ ۶۰‬درصد اين كمكها براي ساخت پايگاه‌هاي نظامي هزينه شد.

بنابر برخي گزارش‌ها ، ژنرال فرانكو عليرغم اينكه خود امضاء‌كننده اين پيمان بود، بطور روز افزون از انعقاد آن پيمان ابراز نگراني و نارضايتي مي‌كرد، زيرا براساس آن به آمريكاييها اجازه داده شده بود كه بدون نياز به دريافت مجوز از دولت اسپانيا بطور كامل و بدون هيچ محدوديتي از اين پايگاهها استفاده كنند.

به هر صورت اين پيمان در حالي كه همواره با مخالفت افكار عمومي اسپانيا در طول نيم قرن اخير مواجه بوده است ، نه تنها توسط ژنرال فرانكو بلكه توسط دولتهاي بعدي اسپانيا كه حتي در دوره دمكراسي نيز بر سر كار آمدند ، تمديد شد .

پس ازمرگ ژنرال فرانكو درسال ‪ ۱۹۷۶‬ميلادي و برقراري دمكراسي در اسپانيا دولت وقت اين كشور پيمان ديگري را نيز در سال ‪ ۱۹۸۱‬ميلادي براي ورود اسپانيا به پيمان ناتو منعقد كرد كه در سال ‪ ۱۹۸۶‬ميلادي در دوران حكومت دولت سوسياليستي فليپه گونزالس پس از برگزاري همه پرسي به اجرا گذاشته شد.

گونزالس علي رغم اينكه در برنامه‌هاي انتخاباتي خود با ورود كشورش به پيمان ناتو مخالفت كرده بود، اما هزينه خروج كشورش از اين پيمان را بسيار گزاف توصيف كرد و زماني كه حكومت را در اختيار گرفت ، مردم را در همه پرسي به موافقت با اين پيمان فراخواند .

در همين حال در سال ‪ ۱۹۸۵‬ميلادي گونزالس موفق شد كه اسپانيا را وارد اتحاديه اقتصادي اروپا كند.

دولت سوسياليست اسپانيا در سال ‪ ۱۹۸۹‬ميلادي طي پيمان دو جانبه ديگري از آمريكا خواست كه پايگاه‌هاي هوايي ساراگوسا و تورخون در مادريد را تخليه كند و تنها از پايگاه‌هاي هوايي دريايي روتا و مورون در حنوب اين كشور استفاده كند.

از سال ‪ ۱۹۹۲‬ميلادي نيروهاي آمريكايي در اسپانيا تنها از پايگاه‌هاي مورون و روتا براي عمليات نظامي خود استفاده مي‌كنند.

براساس اين پيمان ، شمار نيروهاي ثابت آمريكا در پايگاه روتا با كاهشي يك هزار نفري به چهار هزار و ‪ ۲۵۰‬نفر رسيد.

ساخت پايگاه هوايي دريايي روتا در سال ‪ ۱۹۵۵‬ميلادي در منطقه‌اي به وسعت دو هزار و ‪ ۴۰۰‬هكتار در سواحل جنوبي اسپانيا در مقابل خليج كاديس آغاز شد.

نيروهاي آمريكايي حدود دو هزار هكتار از اراضي اين پايگاه را در اختيار خود دارند كه شامل سه كيلومتر باند فرودگاه براي فرود و پرواز هر گونه هواپيما است .

همچنين در اين پايگاه سه بارانداز و ‪ ۴۲۶‬ساختمان و ‪ ۸۰۶‬واحد مسكوني در اختيار نيروهاي آمريكايي قرار دارد.

در پايگاه روتا حدود ‪ ۲۵۰‬نفر از اعضاي خانواده و كارمندان غير نظامي اين كشور نيز حضور دارند.

بنابر برخي گزارش‌ها ، در پايگاه روتا حدود پنج هزار نظامي اسپانيايي و يك هزار كارمند غير نظامي نيز فعاليت دارند.

نيروهاي آمريكايي با سرمايه‌گذاري ‪ ۴۷۶‬ميليون دلاري قصد دارند تا سال ‪ ۲۰۱۱‬ميلادي تاسيسات اين پايگاه را گسترش دهند كه شامل توسعه باند فرودگاه و بندر اين پايگاه مي‌شود.

بنابر گزارش برخي منابع ، فعاليتهاي هوايي در اين پايگاه سالانه حدود ‪ ۸۰‬هزار مورد و حدود ‪ ۵۰۰‬ناو نيز به صورت متوسط از تاسيسات اين پايگاه استفاده مي‌كنند.

براساس اين پيمان از سال ‪ ۱۹۸۹‬ميلادي ورود سلاحهاي اتمي به خاك اسپانيا ممنوع شده است ، اما در عمل وجود مناطق محرمانه در اين پايگاه و حضور مكرر ناوهاي نظامي با قدرت هسته‌اي بيانگر اين است كه اين بخش از پيمان ناديده گرفته شده است .

پايگاه هوايي مورون د لا فورونته را نيز در ‪ ۵۰‬كيلومتري شهر سوويا واقع شده و فعاليتهاي نظامي آن ارتباط مستقيم با پايگاه نظامي روتا دارد.

فعاليت پايگاه مورون در ارتباط با افزايش قدرت دخالت نظامي آمريكا در مناطق مديترانه و آسياي مركزي است كه شاهد آن انجام ‪ ۲۹۴‬مورد عمليات بمباران عراق است كه توسط هواپيماهاي بي‪ ۵۲‬آمريكا و با اجازه دولت اسپانيا در طول جنگ خليج فارس از اين پايگاه صورت گرفت .

در اين پايگاه علاوه بر يگان ‪ ۱۱‬نيروي هوايي اسپانيا يگان ‪۴۹۶‬اي .

بي اس و يگان ‪ ۱۸‬اس . اس . اس آمريكا فعاليت دارند.

ايجاد پايگاه‌هاي نظامي در وهله اول به عنوان زمينه‌اي براي ايجاد اشتغال در بخش ساختمان‌سازي و بخش خدمات ( هتل ، رستوران ، اجاره خانه و غيره ) عنوان مي‌شد، اما با گذشت زمان جنبه اشتغال به كار آن براي افراد غير نظامي به صورت مهمي كاهش پيدا كرد و دوره اينگونه پايگاه‌ها كه زماني موتور اقتصادي مناطق اطراف آن محسوب مي‌شد به پايان رسيد.

حتي شوراي شهرستان كاديس در گزارشي در اين‌باره اعلام كرده كه پايگاه روتا مانع توسعه اين شهرستان است .

از طرف ديگر حضور نظاميان آمريكايي مركز انتشار فرهنگ و روش زندگي آمريكايي است و حتي در بعضي مواقع بر فرهنگ محلي نيز تحميل مي‌شود كه نشانه مستعمره شدن آن منطقه به صورت غير علني مي‌باشد.

در عين حال پايگاه نظامي عامل ناامني مردم ساكن مناطق اطراف آن است ، زيرا مي‌تواند هدف حملات نظامي واقع شود . براي نمونه در طول جنگ سرد موشكهاي روسي پايگاه روتا را مورد هدف خود قرار داده بودند.

همچنين مهمات و تجهيزات پايگاه‌هاي مذكور، امكان بروز هر گونه حادثه اي را براي مردم ساكن در نزديكي آنها چند برابر مي‌كند.

بايد اشاره كرد كه از سال ‪ ۱۹۸۴‬ميلادي جنبشهاي صلح طلب و سنديكاهاي ، هوادار زن و جناح‌هاي سياسي چپ گرا در ايالت آندالوسيا در بسياري موارد براي برچيدن اين پايگاهها دست به تظاهرات در اطراف اين پايگاهها زده اند.

دولت آمريكا در صفحات اينترنتي خود هدف ازايجاد اين پايگاهها را دفاع از آمريكا و منافع آن در سطح جهان و وسيله‌اي براي دخالت سريع در هر نقطه از جهان استفاده عنوان مي‌كند.

بنا برخي آمارهاي موجود ، آمريكا در سال ‪ ۲۰۰۵‬ميلادي ‪ ۷۳۷‬پايگاه نظامي در نقاط مختلف جهان و شمار نامشخصي در خاك خود در اختيار داشته است كه در مجموع دو ميليون و ‪ ۲۰۲‬هزار و ‪ ۷۳۵‬هكتار اراضي را اشغال مي‌كنند.

بنابر اين گزارش ، در سال مالي ‪ ۲۰۰۶ ۲۰۰۵‬ميلادي ‪ ۲۰۰‬هزار نظامي اين كشور و شماري كارمند غير نظامي آمريكايي از طرف پنتاگون در پايگاه هاي آمريكا در نقاط مختلف كره خاكي مشغول به كار بوده‌اند و همچنين حدود ‪ ۸۰‬هزار نفر پرسنل محلي در اين پايگاه به كار گرفته شده‌اند كه در مجموع تعداد آنها به حدود نيم ميليون نفر مي‌رسد.
 چهارشنبه 2 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 148]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن