تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه قرآن ظاهرش زيباست و باطنش عميق، عجايبش پايان ندارد، اسرار نهفته آن پايان نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814783036




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مردم آرامشش می خواهند، موتور سواران سرعت!


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: هموطن- بارها شده است كه در روزهاي تعطيل مخصوصا روزهاي گرم تابستان، وقتي در خواب آرام و راحت هستيد و يا در حال استراحت و تمدد اعصاب به يك موسيقي آرام گوش مىدهيد، صداي گوش خراش كشيده شدن چرخهاي يك موتورسيكلت اسپرت با سرعت زياد روي آسفالت خيابان و دقايقي بعد صداي ترمز مهيبش، ضمن اينكه آرامشتان را به هم زده و سكوت را از شما گرفته، اعصابتان را ناراحت كرده و حس بدي را در شما القا مىكند.
مساله ي ايجاد آلودگي هاي صوتي اينچنين كه ضمن برهم زدن آرامش مردم، بر روي اعصاب و روان آنها تاثير منفي دارد و بسياري از بيماريهاي جسمي و روحي را ايجاد مىكند، امروزه بارها و بارها توسط كارشناسان علوم اجتماعي و روانپزشكان و خبرنگاران مورد بررسي قرار گرفته و اين تحقيقات و بررسي ها با توجه به گسترش استفاده از فناوريهاي نو از جمله اينترنت و پيشرفته شدن نوع آلودگيها كه حتي آلودگيهاي اطلاعاتي را نيز شامل مىشود، ابعاد و اشكال مختلفي به خود گرفته اند هر چند كه بايد در نظر گرفت گسترش فناوريهاي نو و دسترسي آسان و بدون مانع گروهها و اقشار مختلف جامعه به دستاوردهاي مختلف تكنولوژيكي و فني، به دنبال خود مشكلات زيادي را به بار مىآورد كه دليل اصلي همه ي اين مشكلات و معضلات، عدم وجود فرهنگ استفاده ى صحيح از اين فناوريها در بين آحاد جامعه است.
تسهيلاتي كه در قرون اخير در زمينه ى حمل و نقل صورت گرفته و پيمايش مسيرهاي چندين كيلومتري را در عرض چند ساعت ممكن مىسازد نيز از جمله ى اين دستاوردهاي علمي است كه علي رغم ايجاد پيشرفتهاى شايان در زندگي روزمره ي مردم و تسهيل امور سخت و پيچيده ى گذشته، دردسرهاي زيادي را براي بشر ايجاد كرده و همه ى اين دردسرها، ناشي از عدم آشنايي درست برخي از مردم با نحوه ى استفاده و كاربردهاي وسايط نقليه است.
از جمله اين ابزارهاي حمل و نقل شخصي كه براي پيمايش مسيرهاي كوتاه و استفاده ى خصوصي افراد توليد شده، موتورسيكلتهاي گازي و دنده يي امروزي است كه هدف از ابداع آن نيز برطرف كردن برخي نيازهاي جزيي افراد در رفت و آمد و حمل و نقل بوده و براي كاربريهاي محدود ساخته شده است هر چند كه آزاد بودن دسترسي به اين وسيله و عدم برداشت صحيح همه ى مصرف كنندگان از تواناييها و قابليتهاي اين فناوري، باعث شده تا ضمن ايجاد خطرات جاني و مالي براي صاحبان موتور سيكلت و عامه ى مردم، مشكلات زيادى براى ساكنين شهرهاي بزرگ ايجاد شود و از لحاظ جسمي و روحي، به افراد لطمات جبران ناپذيري وارد شود.
بسياري از مردم و كارشناسان، سرعتهاي غيرمجاز و حمل بيش از يك سرنشين را مشكل اصلي موتورسيكلتها مىدانند و صرفنظر از آلودگيهاي زيست محيطي، به آلودگي هاي صوتي و رواني آن توجه دارند و برخي ديگر نيز، اصل مشكل را اينطور خلاصه كرده اند كه "مردم آرامش مىخواهند و موتورسواران، سرعت و هيجان!"
شايد در نگاه اول و در نظر ما، استفاده هاي نامناسب از موتورسيكلتهاي سواري، به رفت و آمد با سرعتهاي غيرمجاز و ويراژهاي عجيب و غريب و ايجاد صداهاي ناهنجار در كوچه و خيابان محدود شود اما بررسي يكسويه و يك جانبه ى اين مشكل ضمن اينكه نمىتواند دردي از دردها دوا كند، بلكه حتي مشكلي به جميع مشكلات نيز اضافه خواهد كرد. به همين منظور، پيش از اينكه با چند كارشناس و عده يي از مردم گفت و گو كنيم، پاي صحبت چند نفر موتورسوار نشستيم كه در حال تك چرخ زدن در يكي از خيابانهاي شهر بودند.
شهرام ب. كه با ديدن من با كارت خبرنگاري و دوربين، متوجه شده بود به چه چيزي فكر مىكنم و در چه موردي مىخواهم سوال كنم، ابتدا دستش را جلوي لنز دوربين گذاشت تا مانع عكس گرفتنم شود و بعد از آن مرا براي نشستين به گوشه يي دعوت كرد و اينطور گفت:"مىدانم راجع به چه چيزي مىخواهي صحبت كني.
بگذار از همين اول خيالت را راحت كنم. ما اين كارها را نمىكنيم كه دل مردم را آب كنيم. ما جوانيم. ببين، موهايم هنوز سياه هستند! ما نياز داريم جواني كنيم و از زندگي لذت ببريم. نكند انتظار داري مثل پيرمردها عصا به دست بگيريم و در پاركها از خاطرات كودكي براي هم تعريف كنيم؟"
دوستش نيز به نظر مىرسيد از موتورسواران ماهر باشد كه در سرعت رفتن و ويراژ دادن استاد است، كنارما نشست و بعد از احوال پرسي با رفيقش، اينطور به ماگفت هر چند كه حتي اسم كوچكش را هم نگفت: "ببين، لايي كشيدن از بين ماشينها و تك چرخ زدن و تيك آف، امروز مد شده است.
كورس گذاشتن ديگر قديمي شده. دليل هم از من نخواه چون كه اينها در بورس هستند و ما نمىتوانيم به خاطر نصايح پدرانه ي يك عده، جلوي بروبچه ها كم بياوريم." عليرضا نيز از جمع موتورسواران در حال تك چرخ زدن جدا شد و به ما پيوست و گفت: "دنيا دو روز است و وقتي تفريح نباشد، بايد حال دنيا را اينطوري ببري. باور كن اگر خودتان هم يك بار بياييد و بنشينيد پشت اين "تاپ ريسر" معتادش مى شويد"
بحث را با اين گروه بستم و به يكي از خيابانهاي بالاي شهر رفتم. جواني را ديدم كه موتورسيكلتش، جثه يي دو برابر يك ماشين معمولي داشت و از بين ماشينهايي كه با فاصله ى چند سانتيمتر از كنار هم، پشت چراغ قرمز ايستاده بودند و مثل هميشه دستشان تا آخر روي بوق بود، با سرعت اينطرف و آنطرف مىچرخيد. دنبالش دويدم و بعد از معذرت خواهي و سلام و عليك، خودم را معرفي كردم تا كمي با او صحبت كنم. خودش را "ادى خطر" معرفي كرد و گفت: "اين موتوري كه مىبيني، براي خودش قدر و قيمتي دارد. اين را نخريدم كه بگذارمش گوشه ى خانه خاك بخورد. روزي حداقل سه ساعت در كوچه ها با سرعت 70 تا مىروم و بعد يكهو دستي مىكشم! صدايش خيلي تميز است. خلاصه اينكه نمىشود در اين تابستان گوشه ي خانه بيكار نشست و در و ديوار را نگاه كرد. بايد چشمها را شست!"
اينها ديدگاههاي موتورسواراني بود كه به قول خودشان "عشق سرعت، اند قدرت" هستند. اما، در روي ديگر سكه خبرهاي ديگري هست. يك روانپزشك گيلاني مىگويد: "به زبان ساده، اقداماتي كه موتورسواران ما براي ايجاد هيجان و سرعت انجام مىدهند، شايد براي مدت كوتاهي بتواند روحيه ى آنها را دچار نشاط كند اما شايد خاصيت قرصهاي روانگردان را داشته باشند و بعد از مدتي به دليل عدم ارضا شدن از لحاظ عاطفي، آنها را دچار افسردگي كنند.
همچنين، آلودگي صوتي كه بر اثر ويراژهاي اين موتورسواران ايجاد مىشود، ضمن اينكه در سيستم عصبي و ساعت طبيعي بدن اخلال ايجاد مىكنند، باعث ايجاد انواع بيماريهاي روحي از جمله افسردگي و اخلال حواس مىشوند.
همچنين ديدن صحنه هايي كه اين افراد با ويراژ دادن و تك چرخ زدن در خيابانها، نمايش ايجاد مىكنند، مىتواند تاثيرهاي منفي در روحيه ي افرادي داشته باشد كه از قبل بيماريهاي روحي و رواني از جمله وسواس داشته اند و به هر رو، اين فعاليتهاي به ظاهر هيجاني، از هر لحاظ تاثيرات منفي خود را مى گذارند"
به تمام اين انتقادات اضافه كنيد آموزشهاي ايمني و راهنمايي، رانندگي كه براي آگاه كردن صاحبان موتور سيكت در مورد نحوه ي رفت و آمد آنها با اين وسيله در نظر گرفته شده و به هر كيفيت، تا حدودي توانسته اين دسته افراد را محدود كند.
از جمله ى اين اقدامات آموزشي كه در جهت اعتلاي سطح فرهنگ استفاده از موتورسيكلت انجام مىشود، صدور بيانيه ها و كتابچه ها و مقالاتي است كه هر ساله توسط واحد اطلاعات و اخبار نيروي انتظامي، چه در سطح استاني و چه در سطح كشوري انجام مىشود و در آنها محدوديتهاي رفت و آمد اشخاص با موتورسيكلت و قوانين موتورسواري شرح داده است.
اگر بخواهيم به برخي از نكاتي كه در اين اطلاعيه ها و بروشورها در مورد نحوه ي استفاده از موتور سيكلتها گفته مى شود ، اشاره كنيم، بايد سرعت مجاز، داشتن پلاك رسمي، توجه به ميزان كاربري و عدم استفاده ى بيش از دو نفر از يك موتورسيكلت، پارك در مكانهاي مقرر و تغيير مسيرهاي قانوني با استفاده از چراغ راهنما و... را نام ببريم.
ويراژ دادن و ترمز گرفتنهاي گوش خراش برخي از عشقهاي سرعت در خيابانهاي شهر، علاوه بر اينكه نظر روانپزشكان و خبرنگاران و نيروهاي انتظامي را جلب كرده، بلكه بسياري از مردم را تا حدي ناراحت كرده كه به صورت داوطلبانه با رسانه ها در اين مورد بحث مىكنند.
مثلا آقاي مسني كه ديد من در حال گفت وگو با چند موتورسوار هستم، از من خواست تا نظرات او را هم بنويسم: "باور كن در زمان جواني ما اين بحثها نبود و كسي با اين طياره ها به كوچه و خيابان نمىآمد تا آسايش مردم را سلب كند. باور كنيد بيماري قلبي من و برادرم، با توجه به اينكه منزلمان رو به خيابان هست و هر روز نمونه هاي زيادي از اين افراد از جلوي خانه مان رد مىشود تشديد شده است.
حالا سرعت كه مىروند هيچ، بوق نصب مىكنند با صداي خروس، دستشان را تا آخر مىگذارند روي بوق...." خانم خانه داري نيز كه از او در اين مورد سوال كرديم اينطور به ما گفت: "ديروز جواني با موتورسيكلتش، ساعت هفت صبح به كوچه ى ما آمد و پنجاه بار از اين سوي كوچه به آن سوي كوچه ويراژ داد. باور نمىكنيد كه پسر پنج ساله ام از صداي گاز دادن و ترمزهاي اين آدم از خواب برخاسته و هراسان گريه كرده بود.آخر چرا كسي به اين فكر نيست؟ مسوول كنترل كردن اين آدمها چه نهادي است؟"
شنيدن خاطرات و درد دلهاي افراد پير و جوان ديگري كه از اين مساله به ستوه آمده بودند و دردسرهاي خود را برايم تعريف مىكردند، خيلي ناراحتم كرد.
افرادي كه با خريد يك موتور، در حالي كه قيمتشان نيز به اندازه ى پول توجيبي يك روز يك پسر بالاي شهري شده، به خيابانها مى ريزند و اينطور در نظم و آرامش عموم اخلال ايجاد مىكنند، هر چند با هدف ايجاد لذت براي خود و همسالانشان اين كار را مىكنند، اما واقعا خطر انواع بيماريهاي روحي و جسمي و يا تشديد آنها در افراد بيمار را به وجود مىآورند و به معناي واقعي كلمه، براي مردم دردسرآفرين هستند. بخصوص بيماران قلبي كه نياز به آرامش دارند و آلودگي هاي صوتي مىتواند خطرات جدي براي آنها به وجود بياورد. هر چند كه اين مشكل، مثل همه ى مشكلات ديگر، بدون راه حل نيست و در صورتي كه مردم و مسوولين امر به اين قضيه بها بدهند، بخش عمده ى اين معضل حل خواهد شد.
نخست اينكه بايد از لحاظ سني، براي موتورسواران و درخواست كنندگان موتورسيكلت، محدوديت قايل شد و اينطور نباشد كه ما هر روز عده يي از جوانان 16 ساله را هم در خيابانها سوار بر موتور ببينيم. هر چند كه وجود اين آزادي براي استفاده از موتور مىتواند مفيد باشد اما بايد در مورد آن يك سري محدوديتهايي هم قايل شد و كلا براي موتورسواران، پيستهاي آزاد ساخت تا بتوانند در اين پيستها و زمينهاي موتورسواري مخصوص، هيجان خود را تخليه كنند و به ورزش مورد علاقه شان بپردازند تا براي ديگران هم مزاحمتي ايجاد نشود. همچنين نبايد از اين قضيه غافل شد كه موتورسيكلت هم مثل ماشينهاي سواري و اتوبوس و كاميون، يك وسيله ى نقليه است و براي رفت و آمد بين شهري استفاده مىشود. فردي كه موتورسيكلت را استفاده مىكند، ابتدا بايد با جنبه هاي فني دستگاه آشنا باشد و تمامي قطعات آن را به خوبي بشناسد و نيز براي رانندگي با آن، تصديق و گواهينامه دريافت كند. همچنين بسيار ني*****ت اگر در مورد بوق زدنهاي بيجاى برخي از موتورسواران و ميزان صداي آنها تدبيري انديشيده شود.
خوشبختانه مشكلاتي كه موتورسواران اينچنيني به وجود مىآورند حل شدني است و از سوي ديگر متاسفانه خسارات جاني و مالي بسياري را به وجود مىآورند. ناآگاهي فرد موتورسوار به قوانين راهنمايي و رانندگي و سرعتهاي سرسام آور آنها، عامل بسياري از تصادفهاي دلخراشي مىشود كه سالانه آمار آنها منتشر مىگردد و مشخص مىگردد تا چه ميزان از كشته شدگان و مصدومان سوانح رانندگي شهري و جاده يي، قربانيان حوادث ناشي از بىاحتياطي هاي موتورسواران جوان هستند.
اين معضل را نيز مانند ساير مشكلات و موارد دردسرزاى اجتماعي و فرهنگي، مى توان با آرامش، تدبير و همت جدي، آموزشهاي فراگير و نيز به تصوير كشيدن عواقب موتورسواريهاي بدون احتياط در همه رسانه ها و با يك عزم و تلاش همگاني ملي، حل كرد و آرامش را بار ديگر به مردم و خانواده ها، هديه داد





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 175]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن