تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خدا داناست به هر رازى كه مردم در دل نهان داشته اند، و به نجواى آهسته رازگويان و به هر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803018406




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شامپو و راههاي صحيح مصرف آن


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: آيا اشتباهي در انتخاب شامپوي مناسب موهايمان داريم و آيا به صورت صحيح شامپو مي کنيم



يکي از دلايل اصلي وجود اشتباهات متعدد در بکار گيري و نحوه مصرف شامپو وکانديشنر در بين عامه مردم اين است که ما معمولا استفاده از اين مواد را در سنين ابتدايي و به صورتي بسيار عادي آغاز مي نمائيم وتقريبا اکثر ما هيچگونه آموزشي براي اين امر نديده و فکر مي کنيم رويه درستي را بکار مي گيريم، در حاليکه در بسياري از موارد ممکن است کاملا رويه اشتباهي را انتخاب نموده و به تکرار اين اشتباه نيز اهتمام ورزيم و اصلا چون نمي دانيم کاري را که انجام مي دهيم اشتباه است در جهت اصلاح و تغيير آن نيز بر نمي آئيم . حال فکر کنيد ساليان سال موهاي بلند داشته ايد و احتمالا روشهاي صحيح شستشو و يا نگهداري آن را آموخته ايد و به يک باره تصميم به کوتاه نمودن موهايتان گرفته و آنها را اصلاح مي نمائيد مطمئنا روشهاي قبلي که مختص موهاي بلند بوده است ديگر کارآيي لازم را براي موهاي کوتاه تان ندارد و بايد تا حد ممکن اصلاح گردد . ولي سوال اينجاست که چند درصد ما اقدام به ياد گيري و پرسش در اين باب نموده و يا اصلا پس از پرسش انها را بکار مي بنديم .

حال اصلا سوالي اساسي تر به ذهن متواتر مي گردد که آيا در کودکي والدينتان به شما گفته اند که براي شستشوي سرتان به چه مقدار شامپو نياز داريد و ....؟ نمي دانيم پاسختان چيست ولي ما که در کوچه باغهاي خاطرات کودکيمان هرگز به چنين توصيه و گفتماني برنخورده ايم!!!

اولين مرحله در سلامت موي سرحفظ تميزي آن است . اين بدان معني است که انتخاب شامپوي مناسب و استفاده از مقادير صحيح آن داراي نقشي اساسي است . اکثر شامپو هاي عمومي موجود درسطح بازار براي موهاي نرمال و خشک يا نرمال و چرب طراحي شده اند . و ما بايد بدانيم که چگونه شامپوي خود را انتخاب نمائيم .



آيامي دانيد موهايتان خشک ، چرب يا طبيعي است ؟

چگونگي انتخاب يک شامپوي مناسب

تست اسپري

بهترين راه براي اينکه بدانيد که موهايتان نيازمند به کدام يک از انواع شامپو هاست بکار گيري تست اسپري مي باشد.در اين روش از يک بطري اسپري دار که معمولا در هر آرايشگاهي قابل دسترسي است استفاده مي گردد. يک بطري اسپري دار که محتوي آب است .



روش بکار گيري تست :

در زمانيکه موهايتان کاملا خشک است با مقداري از اين آب موهايتان را مرطوب(آب را اسپري ) نمائيد.

آيا آب به سرعت و بي درنگ جذب مي شود و يا اينکه همانند يک دانه تسبيح قبل از اينکه جذب گردد بر روي سطح مويتان به پائين سر مي خورد ؟

اگر آب بر روي تار موهايتان به سرعت جذب گرديد شما نيازمند استفاده از يک شامپوي نرمال تا خشک هستيد زيرا موهاي شما نيازمند رطوب اضافي و مناسبي است که معمولا اين نوع از شامپو ها به علت دارا بودن مواد خاص رطوبت دهنده براي موهايتان به ارمغان خواهند آورد .

اگر آب بر روي سطح تار موهايتان سر خورد شما نيازمند استفاده از يک شامپو براي موهاي نرمال تا چرب هستيد . اين روش يکي از راحتترين و اسان ترين روشهاي سنجش نوع مو و يا انتخاب شامپوي مناسب براي موهايتان بشمار مي رود .

اين تست در واقع بيان گر تخلخل و خلل و فرج موجود بر روي سطح موي هر فردي مي باشد . در جذب سريع آب، خلل و فرج زياد مو که ناشي از خشکي آن بوده، موجب بروز چنين واکنشي شده است در حاليکه در سر خوردن قطره آب، روغن موجود بر روي سطح مو موجب سر خوردن آب بروي سطح تارهاي مو مي گردد .

موي نرمال و معمولي :

موي شما در صورتي نرمال و معمولي است که در پايان يک روز به همان حالتي باشد که در ابتداي صبح بوده است . اگر اينچنين بود شما مي توانيد هر نوع شامپويي را انتخاب نمائيد .شامپوي موهاي نرمال شامپويي ملايم بوده و موجب برداشت بيش از حد چربي طبيعي لازم براي موي و پوست کف سر نمي گردد. چنين شامپويي داراي اسيديته يا Ph هماهنگ و سازگار با پوست سر بوده و موجب خشکي مو و پوست کف سر نمي گردد . معمولا موهاي نرمال و طبيعي نياز به استحمام و شستشوي دو بار در هفته را دارند .

موهاي چرب :

دليل اصلي وجود موهاي چرب عملکرد غير طبيعي غدد چربي موجود در کف سر به نام غدد سباسه

مي باشد. يک موي چرب اغلب نياز مند يک يا چندروز شستشوي بيشتر نسبت به موهاي نرمال در هفته است تا موها ظاهري چرب نداشته باشند .

بهترين راه براي رهايي از چربي بيش از حد موهايتان انتخاب شامپو هايي است که داراي مواد اوليه گياهي تنظيم کننده ترشح چربي بر روي کف سرمي باشند. از اين دست مواد مي توان به گزنه و تي تري اويل و نعناع فلفلي و ترکيبات منتول دار ديگراشاره نمود .چنين شامپو هايي به ملايمت چربي موي سر رابه حالت تعادل باز مي گردانند .







موهاي خشک :

اگر کف سرتان تمايل به خشک و سفت بودن داشته و درسر خودخارشي را احساس نموديد و اين خارش بخصوص پس از شامپو نمودن و خشک کردن مو تشديد شود شما کف سر خشک داريد . خشکي پوست کف سرمعمولا به سبب کمبود و يا نبود چربي طبيعي ايجاد مي گردد .بنا بر اين بهترين کار براي شما که مو و کف سر خشک داريد استفاده از يک شامپوي حاوي مواد مرطوب کننده است . چنين شامپو هايي به مو و کف سر خشکتان رطوبت لازم را مي بخشد . اگر موي خشک داريد لازم است پس از شامپو نمودن از يک حالت دهنده اي که بر روي سرتان باقي بماند و نيازي به شستشو نيزنداشته باشد همانند سرمهاي کانديشنر استفاده نمائيد .



چگونه موهايمان را شامپو کنيم



1- اولين قدم براي آغاز شستشوي صحيح قرار گيري صحيح در زير دوش آب است به نحوي که آب مستقيما بر روي سرتان ريخته شود .حال بايد انگشتان خود را وارد حجم مو نموده تا از انتشار کامل آب در بين موهايتان اطمينان حاصل نمائيد در ضمن بايد از نفوذ آب به کف سرتان نيز کاملا مطمئن شويد. اگر موهايتان مقاوم به آب باشد ويا بسيار آلوده به کثافات و چربي، روغن ويا ژل و ديگر عوامل حالت دهنده موي سر باشد گاهي از اوقات ممکن است کف سر، آب را جذب ننموده و فقط ظاهري مرطوب داشته باشد .



2- آبي را که استفاده مي نمائيد بهتر است تا حد ممکن گرم باشد زيرا آب گرم سبب باز شدن موقتي لايه هاي کوتيکول مي گردد و اين امکان را فراهم مي نمايد تا مواد اوليه و فعال موجود در شامپو بهتر و موثر تر عمل نمايند ،در اين حال هرگز آب را از روي سرتان نچلانيد و يا با تکان دادن سعي در برداشتن آن از روي سر نداشته باشيد .



حال بايد بدانيم موهايمان به چه مقدار شامپو نيازمند است ؟

اگر موهايي تا قد متوسط( از چانه تا شانه داريد) بايد بدانيد که نياز موهايتان به شامپو به ميزان دايره اي به قطر 2.5 سانتي متر است .
اگر موهايتان واقعا کوتاه تر از اين مقدار است يعني به چانه هايتان هم نمي رسد نياز شما به شامپو به ميزان دايره اي به قطر 1.5 سانتي متر خواهد بود .
و اگر موهاي شما بلندتر است و از شانه هايتان نيز فراتر رفته است شما نياز به شامپو به ميزان دايره اي به قطر 4.5 سانتي متر راداريد .


3- حال که دانستيم نيازمند چه مقدار شامپو هستيم ، اگر راست دست هستيد شامپو را بر روي کف دست چپ خود ريخته و سپس دو کف دست را به هم مالش دهيد تا شامپو در کف دستها بخوبي پخش گردد و سپس آن را بر روي کف سر بماليد تا کف تشکيل گردد در همين حال انگشتان دستهاي خود را در بين موهايمان حرکت داده تا ضمن ماساژ کف شامپو در همه نقاط بخوبي منتشرشود بهتر است اين عمل 2- 4 دقيقه بطول انجامد . توجهي خاص به فرق سر و اطراف آن داشته باشيد تا نقطه اي از نظر دور نمانده و همه جا به شامپو آغشته گردد.



4- حال اقدام به شستشو مي نمائيم اين عمل را تا زمانيکه پس آب حاصله کاملا فاقد کف بوده و شفاف باشد ادامه مي دهيم عمل شستشو بهتر است طولاني بوده و حداقل 2 دقيقه و با ريزش مداوم آب بر روي سر بطول انجامد .



5- در صورت نياز مي توانيم اين عمل را مجددا تکرار نمائيم . در بار دوم شستشو معمولا به دليل اينکه در بار اول چرک و کثافات و چربي و روغن تاحد بسيار زيادي از سر برداشته شده است کف حاصل از شستشو بايد قوي تر و حجيم تر باشد .



6 - پس از حداقل 2 بار استفاده از هر شامپويي بايد بتوانيم اين تشخيص را بدهيم که براي پاکيزگي سرمان آيا نياز به دو بار شستشو داريم يا يکبار نيز کفايت مي نمايد . بطور کلي اگر در بار اول شستشو احساس نموديد کف حاصله حجم و ارتفاع مناسبي را داشته و کف سرتان را تميز نموده است نيازي به شستشوي مجدد نمي باشد .



7 - در زمان شستشو نيز بايد کاملا از برداشتن و پاک شدن شامپو از سرتان مطمئن شويد لذا انگشتان خود را وارد موهايتان نموده و ماساژ دهيد تا اگر شامپويي باقي ماند بخوبي شسته وبرداشته شود و هيچ چيزي باقي نماند.

توصيه هاي اضافي براي داشتن مويي سالم :

1- قبل از شامپو کردن مي توانيد مو هايتان را با روغني به مدت 10 ال 15 دقيقه ماساژ دهيد . بلافاصله پس از اين ماساژ اقدام به شستشوي موهايتان ننمائيد زيرا ماساژ سبب تحريک خونرساني به کف سر و گرم شدن نواحي دريافت کننده ماساژ مي گردد . بنا بر اين بهتر است که يک يا دو ساعت صبر نموده و سپس اقدام به شامپو نمودن بنمائيد . اگر موهاي بسيار خشک داريد توصيه ما به شما استفاده از روغن زيتون گرم(نه داغ) براي ماساژ مي باشد .

2- توصيه ما اين است که از مقادير زياد شامپو براي شستشوي سرتان استفاده ننمائيد زيرا در اين صورت فقط پول خود را به هدر داده ايد .

3- توصيه ديگر ما به شما اين است که شستشو و يا خيس نمودن سرتان را با آب گرم قابل تحمل آغاز نموده و کم کم از درجه حرارت آن بکاهيد و در صورت تحمل آن را به آب سرد تبديل نمائيد . مصرف آب سرد در خاتمه شستشو ضمن بستن منافذ کوتيکول موجب ايجاد درخشندگي در موهايتان نيز خواهد شد .

4- پس از شامپو نمودن موهايتان را به شدت با حوله مالش ندهيد زيرا مالش شديد با حوله مي تواند موجب آسيب تار هاي مويتان گردد . به آرامي آن را با حوله پيچيده تا خشک گردد .

5- موهاي خيستان را با شانه اي مناسب که دندانه هاي پهن ، نرم و غير تيز دارد شانه نمائيد . هرگز مو هاي خيستان را برس نزنيد زيرا اين عمل ممکن است موجب ايجاد درد و آسيب گردد . در هم تنيدگي موهايتان را با شانه نمودن آرام و ملايم ودرصورت امکان با بهره گيري از انگشتان دستتان بر طرف نمائيد .

6- برس نمودن موجب استحکام و افزايش درخشندگي موي سر مي گردد اما برس نمودن بيش از حد مي تواند براي مو مضر باشد . در زماني که موهاي شما به دلايل مختلف از جمله :

ضعف و بي حالي مفرط ،تغييرات ناگهاني هورموني ،فشار هاي روحي و رواني ،ابتلا به تب يونجه بسيار شديد و کمبود ريز مغذي ها در برنامه غذايي دچار ريزش مي گردد . برس نمودن ملايم يکي از راه هاي درمان اين مشکل است در اين موقع يايد از برسي نرم با دندانه هاي طبيعي و نرمال استفاده نمود و نبايد مو را پيچيد و يا کشيد . موهايتان را با يک شامپوي ملايم به آرامي شستشو دهيد . تا جائيکه مي توانيد از سشوار و يا ابزاري همانند بيگودي در اين حالت استفاده ننمائيد . استفاده از آب کلر دار و يا نمک دار نيز براي موهايتان که در مرحله ريزش قرار دارد مناسب نيست و موهايتان را خشک و شکننده مي کند . و اگر از استخر براي شنا استفاده نموده ايد بلافاصله موهايتان را با شامپوي مناسب بشوئيد .





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 438]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن