تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر چیز دارای سیماست، سیمای دین شما نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804546232




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

واشنگتن به‌دنبال تصويب قطعنامه جديد


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: واشنگتن به‌دنبال تصويب قطعنامه جديد


مجامع‌جهاني- گروه سياسي:
اين روزها موضع‌گيري‌هاي آمريكا در قبال ايران اين گمان را به ذهن متبادر مي‌سازد كه واشنگتن تلاش‌هاي خود براي فراهم كردن مقدمات تشديد تحريم‌هاي ايران از طريق تصويب قطعنامه‌اي جديد در شوراي امنيت را افزايش داده است.

موضع‌گيري‌هاي مقام‌هاي اين كشور و همچنين برخي هم‌پيمانان اروپايي آن پس از حضور معاون وزير امور خارجه آمريكا در مذاكرات ژنو با حضور سعيد جليلي نشان مي‌دهد كه پس از ارائه بسته پيشنهادي 1+5 به ايران، اين حضور، آغازي ديگر براي مشروعيت بخشيدن به تشديد فشار بر ايران از طريق ابزار تحريم است.

با وجود آنكه به گفته دبير شوراي‌عالي امنيت ملي در مذاكرات ژنو هيچ سخني از دادن مهلت 2 هفته‌اي به ايران براي تعليق غني‌سازي به ميان نيامد، اما وزارت امور خارجه و همچنين ويليام برنز، معاون اين وزارتخانه پس از پايان رايزني‌هاي سوئيس، مدعي شدند كه ايران فقط 2 هفته مهلت دارد تا پاسخي مثبت به پيشنهادهاي 1+5 كه متضمن تعليق غني‌سازي است، ارائه كند.

روز گذشته هم سخنگوي كاخ سفيد با تأكيد بر نگاه جورج بوش در آغاز دوران رياست‌جمهوري‌اش تلاش كرد تا فضا را بيش از پيش براي تشديد فشار بر تهران آماده كند.

هرچند برخي معتقدند كه بوش در اواخر دوران رياست‌جمهوري خود از نگاه‌هاي راديكالش در اوايل ورود به كاخ سفيد كاسته است، اما دانا پرينو نشان داد كه اين موضوع در مورد ايران صدق نمي‌كند.

وي مدعي شد: ايران همچنان بخشي از محور شرارت است و تا زماني كه اين كشور برنامه هسته‌اي تسليحاتي خود را كنار نگذارد، در اين طبقه‌بندي باقي خواهد ماند.

اين سخنگو با بيان اينكه گويا ايران قصد دارد پيشنهادهاي سخاوتمندانه 1+5 را نپذيرد، تلاش كرد شرايط را براي طرح موضوع لزوم افزايش تحريم‌ها فراهم كند، تا جايي كه خبرگزاري فرانسه هم اذعان كرد كه گويا آمريكا انتظار دارد ايران پيشنهادهاي 1+5 را رد كند.

به گزارش ايسنا، سخنگوي كاخ‌سفيد گفت: وزير امور خارجه آمريكا با ساير اعضا توافق كرده است كه به ايران اجازه داده شود 2 هفته ديگر نيز در مورد بسته پيشنهادي فكر كند، اما به‌نظر مي‌رسد پس از آن، تهران بايد انتظار تحريم‌هاي بيشتر را داشته باشد.

تهديد جلوه دادن ايران

مقام‌هاي نظامي وزارت دفاع آمريكا هم با پيوستن به اين روند، در تلاشند با تهديد جلوه دادن ايران نوعي مشروعيت براي اتخاذ رويكردهاي خصمانه خود در قبال تهران ايجاد كنند و به اين ترتيب، روند مذاكراتي كه ممكن است به حل و فصل موضوع هسته‌اي بينجامد و در نتيجه آن، تهران از حقوق‌ خود برخوردار شود را با شكست مواجه كنند.

هنري ابرينگ، ‌رئيس آژانس دفاع موشكي پنتاگون روز دوشنبه مدعي شد كه ايران احتمالا مي‌تواند با يك موشك بالستيك بيشتر كشورهاي اروپا و حتي انگليس را هدف قرار دهد، هرچند كه هنوز اين توانايي خود را به نمايش نگذاشته است.

وي كه با خبرگزاري آلمان گفت‌وگو مي‌كرد، افزود: طبق برآوردهاي اطلاعات جاسوسي آمريكا، ايران مي‌تواند تا سال 2015 آمريكا را هدف قرار دهد، اما دانش و فناوري روزافزون ايران موجب شده است احساس ضرورت نهايي كردن توافقنامه آمريكا با جمهوري چك و لهستان افزايش يابد.

واشنگتن در تلاش است با طرح ادعاي تهديد موشكي ايران، سپرهاي ضدموشكي خود را در كشورهاي لهستان و جمهوري چك مستقر كند.

استفاده از فضاي انتخابات

فضاي انتخاباتي اين روزهاي آمريكا هم اهرم ديگري است كه واشنگتن تلاش مي‌كند از آن بيشترين استفاده را ببرند، چراكه احتمالا به باور برخي مقام‌هاي آمريكايي، موضع‌گيري نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري اين كشور عليه تهران خواهد توانست ايران را بيش از پيش به سمت كوتاه‌ آمدن از مواضع خود متمايل كند.

جان مك‌كين، نامزد جمهوريخواهان اخيرا در گفت‌وگويي با تلويزيون رژيم‌صهيونيستي اعمال تحريم‌هاي بيشتر عليه تهران را خواستار شد و گفت: فكر مي‌كنم ما آمريكايي‌ها به همراه متحدان اروپايي‌مان مي‌توانيم تحريم‌هاي چشمگير و بسيار مؤثري را عليه ايران اعمال كنيم تا رفتار آن‌را تغيير دهد.

اين در حالي است كه روز دوشنبه، كاندوليزا رايس در كنار وزراي امور خارجه كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج‌فارس، مصر، اردن و عراق موضوع هسته‌اي ايران را پيگيري كرد.

افزايش‌ تلاش‌هاي ميانجيگرانه

اما در كنار تلاش‌هاي كاخ‌سفيد براي فراهم كردن شرايط به‌منظور افزايش تحريم‌هاي ايران، تلاش‌هايي هم براي ميانجيگري و كمك به روند مذاكرات وجود دارد.

پس از سفر دوره‌اي اخير منوچهر متكي، وزير امور خارجه به 3 كشور منطقه، خبر رسيد كه عمان و تركيه وارد روند رايزني براي كمك به حل مسائل ايران و غرب شده‌اند.

يوسف بن‌علوي، وزير خارجه عمان شنبه گذشته و پيش از آغاز مذاكرات ژنو، با خاوير سولانا، هماهنگ‌كننده سياست‌خارجي اتحاديه اروپا ديدار و درباره برنامه هسته‌اي ايران با وي گفت‌وگو كرد.

تركيه هم پس از متكي، روز يكشنبه ميزبان سعيد جليلي، دبير شوراي‌عالي امنيت ملي بود كه در مسير بازگشت از سوئيس در استانبول با مقام‌هاي اين كشور ديدار كرد و البته پس از اين ديدارها بود كه علي باباجان، وزير امور خارجه تركيه راهي نيويورك شد.

و بالاخره اينكه روز گذشته مشخص شد كه سوريه هم قصد دارد در مورد برنامه هسته‌اي ايران وارد عمل شود.

به گزارش مهر، وليد المعلم، وزير امور خارجه سوريه در گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني المنار از سفر قريب‌الوقوع خود به ايران با هدف بررسي موضوع هسته‌اي تهران كه به گفته وي به درخواست فرانسه انجام خواهد شد، خبر داد.

وي گفت: من به‌زودي به تهران سفر خواهم كرد، البته قصد دمشق در اين زمينه ميانجيگري نيست، بلكه قصد داريم تمام تلاش خود را به كار گيريم تا به دنيا ثابت كنيم كه برنامه هسته‌اي ايران صلح‌آميز است.

المعلم خاطرنشان كرد كه اين همان چيزي است كه اخيرا نيكولا ساركوزي، رئيس‌جمهوري فرانسه از بشار اسد، همتاي سوري خود خواسته است.

تاريخ درج: 1 مرداد 1387 ساعت 20:32 تاريخ تاييد: 1 مرداد 1387 ساعت 23:50 تاريخ به روز رساني: 1 مرداد 1387 ساعت 23:50
 چهارشنبه 2 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 205]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن