تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816386591




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مسافران دريا اين مطلب را بخوانند ؛ تابستان داغ، خنكاي آب و خطرات پيش رو


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: مسافران دريا اين مطلب را بخوانند ؛ تابستان داغ، خنكاي آب و خطرات پيش رو
* بيتا مهدوي

فصل تابستان با وجود اينكه نويد دهنده آغاز گرماست، فصل مسافرت و جاذبه هاي زيادي نيز هست كه يكي از اين جاذبه ها شنا به ويژه در دريا و آبهاي طبيعي است.

همواره با آغاز تابستان، مناطق شمالي كشورمان كه در حاشيه درياي خزر قرار دارند شاهد حضور گسترده مسافراني از اقصي نقاط كشور بوده كه با اشتياق فراوان، عازم اين مناطق شده و به شنا مي پردازند، اين در حالي است كه ناآشنايي بسياري از هموطنانمان به فن شنا باعث مي شود كه هر ساله شاهد تلفات جاني متعددي در اين فصل و غرق شدن تعداد زيادي از هموطنانمان در آبهاي درياي خزر باشيم.
چندي قبل سازمان پزشكي قانوني كشور طي اطلاعيه اي از افزايش مرگهاي ناشي از غرق شدگي در فروردين سال جاري خبر داده و افزوده بود: در فروردين امسال، 87 نفر در اثر غرق شدگي جان خود را از دست داده اند كه اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 6/3 درصد افزايش داشته است.
در اين اطلاعيه آمده است: در سال 86، هزار و 220 نفر در اثر غرق شدگي جان خود را از دست داده اند كه 964 مورد آن مربوط به نيمه نخست سال و 256 مورد نيز مربوط به نيمه دوم سال بوده است.
سازمان پزشكي قانوني در اين اطلاعيه آورده است: براساس آمارهاي موجود، تعداد فوت شدگان ناشي از غرق شدگي در سال 86 نسبت به سال قبل از آن 5/2 درصد افزايش داشته و بيشترين آمار غرق شدگي مربوط به استان خوزستان با 199 مورد و پس از آن مربوط به مازندران با 179 مورد بوده است.
براساس اين اطلاعيه، از مجموع غرق شدگان در سال گذشته، هزار و 47 نفر مرد و 173 نفر زن بوده اند.
افزايش آمار غرق شدگان امسال خبرنگار ما را بر آن داشت تا گفتگويي داشته باشيم با متخصصان شنا كه در پي مي آيد.

تهديدهاي شنا
مهران فروتن كه سابقه 10 ساله نجات غريقي دارد، در مورد تهديدهاي شنا مي گويد: ورزش شنا نياز به محدوده وسيعي از حركات معضلي به ويژه در معضل شنا دارد. اين ورزش تركيبي از انعطاف پذيري، كشش و تكنيك است كه اگر يكي از اين سه عامل مختل شود، شناگر در معرض آسيب ديدگي قرار مي گيرد. شانه، زانو، ساق پا، آرنج و پشت به ترتيب محلهاي بروز آسيب در شناگران است.
فعاليت مفرط در آب مي تواند در درازمدت يا حتي كوتاه مدت دردسرساز شود. شناي زياد در سبك پروانه مي تواند به بروز كمر درد و يا درد شانه منجر شود. در شناي نوع سينه، شناگر ممكن است به درد زانو و ران دچار شود و در نوع آزاد و پشت، درد شانه ايجاد مي شود.
وي در مورد خطرات محيطي نيز مي افزايد: جزر و مد جريانهاي زير آبي و شدت گرفتن جريان آب در رودخانه ها مي توانند باعث خسته شدن شناگر شوند، او را به خطر بيندازند و به زير آب فرو ببرند.
باد هم يكي ديگر از عواملي است كه مي تواند موجها را تقويت كند و شناگر را از مسيرش منحرف كند.
كاهش شديد دماي بدن (هيپوترمي) به دليل سردي آب باعث خستگي سريع و از دست دادن هوشياري مي شود.
وي يادآوري مي كند: برخورد شناگر با موانع داخل آب هم مي تواند خطرساز باشد. اين موانع ممكن است اشيايي باشد كه به داخل آب انداخته شده، مانند (شيشه شكسته، تكه چوب و قوطي كنسرو) و يا اشيايي باشد كه از قبل در آب وجود داشته، مانند گياهان دريايي و سنگ. برخورد با قايق، كشتي، ديواره استخر يا حتي برخورد با ديگر شناگران حاضر در آب هم مي تواند آسيب رسان باشد و موجودات خطرساز دريايي از مار و مرجان گرفته تا كوسه هم وجود دارند.
فروتن در مورد مهمترين عواملي كه به غرق شدگي منجر مي شود، مي گويد:
- شرايط حاكم بر جريان آب كه از حد توانايي هاي شناگر خارج شود
- شناگر در مانعي به دام مي افتد و نمي تواند از آن خلاص شود.
- قضاوت نادرست شناگر نسبت به شرايط موجود و عملكرد خود در اثر استعمال مواد مخدر يا الكل
- قضاوت نادرست شناگر نسبت به شرايط موجود و عملكرد خود در اثر افت دماي بدن شوك، مصدوميت يا خستگي مفرط.
- قضاوت نادرست شناگر نسبت به شرايط موجود و عملكرد خود در اثر بروز يك بيماري حاد مانند حمله قلبي، تشنج يا سكته مغزي.
- فرو رفتگي اجباري در آب با اعمال فشار شخصي يا اشخاص ديگر با انگيزه قتل، تهديد يا شوخي.
- بيهوشي موقت در زير آب به دليل تهويه ريوي بيش از اندازه قبل از ورود به آب
وي يادآوري مي كند: غرق شدگي خطرناك ترين عارضه اي است كه از مواجهه انسان و يك مايع به وجود مي آيد. بيشترين غرق شدگي ها در آب اتفاق مي افتد كه 90 درصد آن در آب شيرين (استخر، رودخانه، درياچه) و 10 درصد آن در آب شور (دريا) به وجود مي آيد. بخش اندكي از غرق شدگي ها به ديگر مايعات اختصاص پيدا مي كند كه اغلب در محيط هاي صنعتي به وقوع مي پيوندد. در رابطه با غرق شدگي بايد سه مفهوم را از هم تفكيك كرد: - غرق شدگي: يعني مرگ در اثر خفگي ناشي از جذب نشدن اكسيژن هوا به دليل حضور يك مايع در مجاري تنفسي. علت اصلي مرگ در اين وضعيت، كمبود اكسيژن و اسيدي شدن خون است كه به نوبه خود به ايست قلبي منجر مي شود.
- در آستانه غرق شدگي: يعني نجات از غرق شدگي و دچار شدن به كاهش سطح هوشياري متعاقب ورود آب به مجاري تنفسي. اين وضعيت مي تواند در آينده باعث عوارض ثانويه شديد و حتي مرگ شود.
- غرق شدگي ثانويه: يعني مرگ در اثر تغييرات شيميايي باز ايستي ريه ها كه متعاقب قرار گرفتن در آستانه غرق شدگي اتفاق افتاده است. البته غرق شدگي به دو دسته خشك و مرطوب هم قابل تقسيم است.
غرق شدگي خشك: به علت انقباض شديد حنجره، آب به داخل ريه ها راه پيدا نمي كند، اما مصدوم به دليل قطع ناگهاني تنفس، كاهش اكسيژن و صدمات مغزي ناشي از آن فوت مي كند. در اين نوع عمليات احيا مؤثرتر است. حدود 10 تا 15 درصد غرق شدگي ها از اين نوع هستند.
غرق شدگي مرطوب: آب وارد ريه ها مي شود و به نسبت اينكه آب از نوع شيرين باشد يا شور، سير آسيبها در مصدوم متفاوت خواهد بود.
روند آسيبهاي ناشي از غرق شدگي در آب سرد كندتر است. برعكس، در مواردي كه مصرف اكسيژن بيشتر است، مانند تشنج يا تقلاي زياد، غرق شدگي سريعتر است.
وي در مورد اتفاقاتي كه در دقايق پس از غرق شدن رخ مي دهد، مي گويد: بعد از يك دقيقه شخص دچار اسپاسم حنجره، بعد از سه دقيقه بلع مايع، استفراغ، فرو بردن مايع در مجاري تنفسي، بعد از چهار دقيقه نارسايي گردش خون، بعد از 6 دقيقه صدمات ميكروسكوپي مغزي و بعد از 9 دقيقه شروع مرگ سلولهاي مغزي است.

آب تني ايمن
1- حتماً شنا را بياموزيد.
2- با اصول ابتدايي نجات غريق آشنا باشيد.
3- توانايي ها و محدوديتهاي خود را در آب بشناسيد.
4- اگر شناگر ماهري نيستيد، به مناطق عميق نزديك نشويد.
5- از ديگران دور نشويد.
6- هميشه با يك همراه شنا كنيد. كودكان بايد حتماً با يك بزرگسال شنا كنند.
7- حتي يك لحظه هم بچه ها را، چه نزديك آب چه داخل آب، تنها نگذاريد.
8- فقط در مناطقي شنا كنيد كه غريق نجاتها حضور دارند.
9- دقت و احتياط خود را طي شناي شبانه دو چندان كنيد.
10- از شوخي ها و بازي هاي پرخطر در داخل آب جداً پرهيز كنيد.
وي مي افزايد: در صورتي كه با فرد غرق شده مواجه شديد دستورالعملهاي زير را بكار ببنديد.
- در مواجهه با فرد غرق شده، ابتدا بايد وي را به كمك وسايلي از قبيل حلقه نجات، تكه الوار يا طناب بلند از آب خارج كنيد. تنها زماني مي توانيد وارد آب شويد و مستقيماً اقدام به نجات مصدوم كنيد كه از نظر بدني به اندازه كافي قوي بوده و با اصول اوليه نجات غريق آشنا باشيد، در غير اين صورت احتمال غرق شدن خودتان نيز زياد است.
- بلافاصله پس از خروج مصدوم بيهوش از آب، ابتدا دهان وي را از گل و لاي و شن پاك كنيد و به وضعيت تنفسي مصدوم دقت كنيد. چنانچه تنفسي در كار نبود، تنفس دهان به دهان را بي درنگ آغاز كنيد.
- انجام هيچ مانوري به منظور خارج كردن مايع وارد شده به ريه ها توصيه نمي شود، چون باعث تأخير در تنفس دهان به دهان مي شود.
- در صورت امكان، غريق را در برابر وزش باد محافظت كنيد تا بدن او بيش از پيش دچار لرز نشود.
- ماساژ خارجي قلب تنها زماني لازم است كه از فقدان نبض شخص مصدوم مطمئن شويم.
- اگر طي عمليات احيا، مصدوم استفراع كرد فوراً او را به پهلو برگرادنيد تا مواد خارج شده وارد ريه ها نشود.
- در فردي كه به داخل آبهاي كم عمق شيرجه رفته و با سر به زمين برخورد كرده خطر شكستگي مهره ها و قطع نخاع گردني و فلج اندام وجود دارد. در مواجهه با چنين مواردي، هنگام جا به جايي و انجام عمليات احيا، بسيار احتياط نماييد و سعي كنيد كوچكترين حركتي به سر و گردن مصدوم وارد نشود.
- يادتان باشد كه تمام افراد غرق شده پس از نجات اقدامهاي اوليه، حتي اگر كاملاً هوشيار باشند، بايد به سرعت به بيمارستان منتقل شوند.

اقدامهاي انجام شده
صادق معصومي، نجات غريق در مورد اقدامهاي انجام شده براي پيشگيري از غرق شدن مردم در دريا به ايسنا اظهار داشته است: طرح تابستاني شنا در سواحل درياي خزر از ابتداي خرداد ماه آغاز شده و تا اواخر شهريور ادامه داد. در واقع طي ساعات 9 تا 12 صبح و 13/30 تا 18/30 بعد از ظهر در مناطق مشمول اين طرح، با نظارت نجات غريقان كه از طرف اداره تربيت بدني استان مأمور به حضور در اين بخشها شده اند، تمامي علاقه مندان به شنا، مجاز به حضور در اين مناطق و شنا هستند و در خارج از ساعات ياد شده هيچ فردي مجاز به ورود به آب نيست و نگهبانان پلاژهاي ساحلي كاملاً به اين امر نظارت مي كنند.
وي با اشاره به اينكه هنوز بخشهايي از ساحل وجود دارند كه به طور كامل سازماندهي نشده اند، افزود: البته مأموران انتظامات با گشتهاي مكرر خود سعي در انجام نظارتهاي لازم دارند، اما متأسفانه بايد پذيرفت كه اكثريت قريب به اتفاق آمار غرق شدن مربوط به اين نواحي است. زيرا در مناطق مشمول طرح، اگر هم فردي دچار حادثه شود، به سرعت نجات غريقان حاضر در صحنه، وارد عمل شده و وي را نجات خواهند داد.
وي دليل اصلي بي توجهي شناگران دريا به توصيه هاي مأمورين را جاذبه موج دريا دانسته و گفته: اصولاً جايي كه عمق ندارد، موج هم ندارد، از طرفي همه علاقه دارند تا روي امواج پرش كنند كه در برخي از موارد، در پشت موج، منطقه اي عميق وجود دارد كه باعث غرق شدگي مي شود.
وي تأكيد كرد: از طرفي عده اي فكر مي كنند كه چون در استخر شناگر خوبي هستند، لذا در دريا هم مشكلي از اين بابت نخواهند داشت، در صورتي كه شرايط اين دو محيط كاملاً متفاوت است.
 چهارشنبه 2 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 265]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن