تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816307268




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بى‌اعتمادى به اوباما


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: بى‌اعتمادى به اوباما
حبيب ساساني

باراك اوباما نامزد حزب دموكرات براى انتخابات رياست جمهورى سال 2009 آمريكا سفر انتخاباتى و تبليغاتى خود به چند كشور منطقه را از روز يكشنبه آغاز كرد. وى پس از ورود به افغانستان و ديدار با حامد كرزاى بر ضرورت حضور نيروهاى نظامى بيشتر آمريكايى در اين كشور تاكيد كرد. اوباما نيز در ديدار با نورى مالكى نخست وزير عراق برخروج نيروهاى نظامى آمريكايى اشاره داشت. اوباما با حضور در ميان فرماندهان آمريكايى مستقر در عراق ضرورت مقابله با تروريسم و در انزوا قرار دادن تروريست‌ها را خواستار شد .شايان ذكر است كه سفر نامزد حزب دموكرات به كشورهاى افغانستان ،عراق و فلسطين اشغالى (كه قرار است امروز انجام شود ) در پى انتقاد ستاد انتخاباتى جان مك‌كين نامزد حزب جمهوريخواه انتخابات رياست جمهورى مبنى بر عدم حضور نامزد دموكرات‌ها در مناطق جنگى عراق و افغانستان صورت پذيرفته است. در واقع حضور اوباما در اين كشورها و ديدار با سران آنها را بايد يك نوع واكنش‌ وعكس‌العمل انتخاباتى به حساب آ‌ورد كه با هدف خنثى‌سازى سياست‌هاى انتقادى رقيب انجام مى‌گيرد. صرف نظر از در پيش گرفتن سياست خنثى سازى از سوى اوباما و يا تخريب چهره ديپلماتيك وى از طرف جمهوريخواهان به نظر مى‌رسد سياست‌هاى خاورميانه‌اى اوباما قابل بررسى و تامل مى‌باشد:

-1 با نزديك شدن به زمان انتخابات رياست جهمورى در آمريكا ضرورت همگانى و همسو نمودن افكار عمومى از سوى نامزدهاى رقيب بيش از پيش احساس مى‌شود . دوران رياست جمهورى جرج بوش كه با حمله به مراكز تجارى و برج‌هاى دوقلو آغاز شد و به دنبال آن لشكركشى به افغانستان و اشغال عراق را با خود به همراه داشت سبب گرديد تا افكار عمومى آمريكا همواره نسبت به منطقه خاورميانه و تحولات آن از ضريب حساسيت درخور توجهى برخوردار گردند. بنابراين كانون توجهات رقباى انتخاباتى جهت جلب افكار عمومى و احيانا همراهى با آ‌نان موضع‌ گيرى و ارائه طريق و راهكار براى برون رفت از مشكلاتى است كه مردم آمريكا به تبع سياست‌هاى نادرست سياستمدارانشان در آن گرفتار شدند كه نمونه بارز آن كشته و هلاك شدن تعداد بى‌شمارى از سربازان آمريكايى در دو جنگ عراق و افغانستان بوده است كه اعتراض مكرر خانواده‌هاى آنان را درپى داشت . از اين‌رو هوشيارى سران كشورهاى منطقه و على‌الخصوص درگير جنگ مى‌طلبد تا فريب ژست‌هاى تبليغاتى را كه بيشتر براى كسب آراى مورد نظر انجام مى‌پذيرد نخورده و از پيشداورى‌هاى زود هنگام تا معلوم شدن رئيس جمهور آتى آمريكا خوددارى كنند. چرا كه تا كنون ثابت گرديده كه سياستمداران آمريكايى به تناسب شرايط در سياست‌هايشان چرخش ايجاد مى‌كنند و يا آنجايى كه پاى منافع سياست‌هايشان به ميان مى‌آيد و در يك اجماع منافع مردم كشورهاى منطقه را قربانى منافع خودشان مى‌كنند. سفر باراك اوباما نيز از اين منظر در خور تامل است كه جلب افكار عمومى آمريكا براى انتخاب شدن به رياست جمهورى برايش بيشتر از منافع مردم منطقه اهميت دارد.

-2 اوباما در كنفرانس تبليغاتى خود در ايالت ميشيگان به دليل هراس از سوء استفاده رقبايش در انتخابات رياست جمهورى 2009 آمريكا از عكس گرفتن با خانم هبه عارف وكيل دادگسترى مصرى‌الاصل كه حجاب اسلامى داشت اجتناب ورزيد در اين حالت آيا نمى‌توان مدعى بود كه اجتناب وى از عكس گرفتن با دختر با حجاب مسلمان يا ناشى از بدبينى وى نسبت به مسلمانان است و يا در معرض سوال قرار نگرفتن از سوى افكار عمومى و سياستمداران آمريكايى است كه در هر دو حالت مى‌بايستى نسبت به اوباما وسياست‌هاى وى بى‌اعتماد بود!

-3 اوباما قبل از سفر به افغانستان حامد كرزاى را با عبارت اينكه “ وى هنوز از پناهگاه خويش خارج نشده است” مورد انتقاد قرار داد . فى‌الواقع وى سياست‌ جمهوريخواهان را در قبال افغانستان با چالش مواجه ساخته وبه نوعى آنان را در مبارزه با تروريسم ناموفق دانست. پيشنهاد افزايش نيروهاى نظامى در افغانستان و يا قول وى مبنى بر خروج نيروهاى آمريكايى از عراق در شانزده ماه بعد از اينكه به رياست جمهورى رسيد نيز با هدف كسب اعتماد سران كشورها و جلب آراى مردم صورت مى‌پذيرد. چرا كه در اولتيماتوم وى به پرويز مشرف مى‌توان به نيات درونى و سياست‌هاى اعمالى آ‌تى بيش از سياست‌هاى اعلامى كنونى وى پى برد. وى به پرويز مشرف اولتيماتوم داده است كه در صورت عدم برخورد دولت پاكستان با جنگجويان در مناطق قبايل مرزى به سربازان آمريكايى دستور خواهد داد تا عليه القاعده در درون پاكستان حمله بكنند. اعمال اين سياست يعنى نقض حاكميت حقوقى يك كشور .

-4 مهمتر از همه موضع‌ گيرى متزلزل اوباما در قبال جمهورى اسلامى ايران به‌عنوان ام‌القراى كشورهاى اسلامى را بايد ناشى از تضاد فكرى نامزد دموكرات‌ها و متاثر از سياست‌هاى رژيم صهيونيستى دانست. اوباما به جهت اينكه به حمايت صهيونيست‌ها براى پيروزى در انتخابات نياز دارد بلاشك همانند مك‌كين نيز به دنبال خوش رقصى براى صهيونيست‌هاست. درآزمايش موشكى‌اى كه از سوى جمهورى اسلامى ايران صورت گرفت اوباما در يك اقدام شتاب زده بلافاصله در بيانيه‌اى كه منتشر كرد ضرورت ايجاد تغيير در سياست‌ها در قبال ايران و تحريم چند جانبه از سوى كشورها را خواستار شد و مدعى گرديد كه در صورت رئيس جمهور شدن هرچه در توان و قدرت دارد براى محو و زدودن تهديد ايران انجام خواهد داد. وى همچنين راه‌حل‌نظامى در قبال ايران را مردود ندانست. در قضيه فلسطين نيز تا كنون مواضع وى متاثر از سياست‌هاى رژيم صهيونيستى بوده است. لذا اوباما به جهت تجربه كم در عرصه سياست‌هاى جهانى قادر به درك و تصميم‌گيرى درست نخواهد بود. البته اين به معناى تطهير مك‌كين كه به تبعيت از جرج‌بوش كماكان بر سياست‌هاى تهاجمى و طبل جنگ با كشورهاى ديگر مى‌كوبد نيست.

در نهايت توصيه نگارنده به سران كشورهاى منطقه و از جمله عراق وافغانستان آن است كه با توجه به سياست‌هاى متزلزل اوباما از اعتماد به وى پرهيز نموده و متاثر از شعارهاى تبليغاتى نگردنند و راه خروج از مشكلاتشان را در همگرايى با كشورهاى منطقه و از جمله ايران ببينند.
 سه شنبه 1 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن