تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب از فکر (در گناهان)، برتر از روزه شکم از طعام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806676984




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشي از حضور دختران در كارگاه‌هاي موسيقي


واضح آرشیو وب فارسی:الف: گزارشي از حضور دختران در كارگاه‌هاي موسيقي
اگر در برخي از كلاس‌هاي موسيقي به لحاظ اخلاقي مشكلاتي پيش مي‌آيد به خاطر نوع رفتار خود فرد است؛ معمولا خانم‌هايي در اين كلاس‌ها دچار مشكل مي‌شوند كه در چارچوب مناسبات اجتماعي رفتار نمي‌كنند و گاه حد خود را رعايت نكرده و حرمت محيط آموزشي و خودشان را مي‌شكنند. مردم ما دچار افراط و تفريطند ديدگاه اكثر خانواده‌ها نسبت به موسيقي به دليل تعاريف نسنجيده‌اي كه برخي از هنرمندان از هنر و به ويژه موسيقي ارائه كرده‌اند چندان خوش آيند نيست به همين علت برخي راغب نيستند كه فرزندانشان براي آموزش موسيقي به كلاس‌ بروند و ...

به گزارش برنا، اين روزها و با شروع فصل فراغت، برخي از كلاس‌هاي آموزش موسيقي با محيط‌هايي نه چندان مناسب موجب شده تا آموزشگاه‌ها و كارگاه هايي كه در آن‌ها هنر موسيقي عرضه مي‌شود، از سوي خانواده‌ها، محيط‌هاي چندان مناسبي براي جوانان تلقي نشود.
بسياري از خانواده‌ها امروز براي حضور فرزندان خود در كلاس‌هاي موسيقي مردد هستند و دچار شك مي‌شوند. آن‌ها نمي‌توانند به راحتي كلاس‌هايي را كه داراي مجوز و مدرك معتبر از سوي وزارت ارشاد است به شناسايي كنند زيرا در اين زمينه نه اطلاع‌رساني صحيحي صورت مي‌گيرد و نه اساتيد معتبر و خبره‌اي از طريق آگهي‌ها به جوانان معرفي مي‌شوند.
اصولي كه رعايت نمي‌شوند
مينو حبيب‌پور، يكي از اساتيد موسيقي است كه هم به صورت تجربي و هم به صورت آكادميك در عرصه موسيقي فعاليت مي‌كند. او درباره كلاس‌هاي موسيقي و هنرجويانش مي‌گويد: اين محيط مثل بسياري از كلاس‌هاي آموزش هنرهاي ديگر است. هنرجو براي آموختن مي‌آيد و استاد نيز اصول موسيقي را به او ياد مي‌دهد.
وي درباره پاره‌اي از مشكلاتي كه در حيطه روابط هنرجويان در كلاس‌هاي موسيقي وجود دارد، مي‌گويد: اگر در برخي از كلاس‌هاي موسيقي به لحاظ اخلاقي مشكلاتي پيش مي‌آيد به خاطر نوع رفتار خود فرد است؛ معمولا خانم‌هايي در اين كلاس‌ها دچار مشكل مي‌شوند كه در چارچوب مناسبات اجتماعي رفتار نمي‌كنند و گاه حد خود را رعايت نكرده و حرمت محيط آموزشي و خودشان را مي‌شكنند.
وي درباره استقبال دختران جوان از كلاس‌هاي موسيقي نيز به خبرنگار برنا مي‌گويد: ورود به عرصه موسيقي به جنسيت ربطي ندارد و تقريبا پسرها و دخترهاي جوان به يك اندازه از اين كلاس‌ها استقبال مي‌كنند؛ اما معمولا اين خانواده‌ها هستند كه به دليل بافت سنتي‌شان تمايلي به حضور دختران خود در اين كلاس‌ها ندارند كه البته امروز اين مسئله بسيار بيشتر از سابق تعديل شده است و ما مي‌بينيم كه حجم گسترده‌اي از هنرجويان را دختران تشكيل مي‌دهند.
وي تصريح كرد: افزايش استقبال خانم‌ها براي حضور در كلاس‌هاي موسيقي در كاهش بسياري از مسائل اخلاقي كه سابق بر اين وجود داشت، كاسته است. اين نشان مي‌دهد كه در صورت حضور بانوان هنرجو و خط‌دهي صحيح آموزش موسيقي مي‌توان اين عرصه را براي بانوان بسيار پر بار، امن و پر ثمر كرد.
خصوصي‌ها امن‌تر از كلاس‌هاي عمومي!
سهيلا مختارپور هنرجوي موسيقي است كه در كلاسي خصوصي ثبت نام كرده است. وي در گفت و گو با برنا درباره حضورش در اين كلاس‌ آموزش موسيقي مي‌گويد: آموختن هنر بسيار لذت بخش است و حضور در محيط آموزش موسيقي، يادگيري علم موسيقي را براي هنرجو راحت‌تر مي‌كند و در به روز كردن اطلاعاتش او را ياري مي‌دهد.
وي با اشاره به اين كه تاكنون براي آموزش موسيقي به هيچ فرهنگسرايي مراجعه نكرده است و تنها براي آموزش تار به كلاس‌هاي خصوصي و نزد اساتيدي رفته است كه دوستان و آشنايان به او معرفي كرده‌اند، مي‌گويد: من تا امروز براي آموختن تار نزد استادي رفتم كه پيش از اين تعدادي از خانواده خودم، فاميل و دوستانم، در كلاسشان شركت كرده بودند. من استادم را مي‌شناسم و اين باعث مي‌شود وقتي براي يادگيري تار نزد ايشان مي‌روم تمام حواسم معطوف يادگيري و استفاده از علم و تجربه شان شود.
مختارپور مي‌گويد: من به فرهنگسرا مراجعه نمي‌كنم زيرا اطلاع‌رساني مناسبي درباره اساتيد، محيط آموزش براي حضور بانوان و دختران جوان در آن‌ها صورت نمي‎گيرد.
وي تصريح مي‌كند: متاسفانه ما تنها زماني از فعاليت يك گروه موسيقي مطلع مي‌شويم كه همه آن گروه آموزش ديده باشند و قرار است با كسب مجوز كنسرت برگزار كنند و هيچ‌كسي مراحل و روند يادگيري اين گروه را نمي‌تواند به آساني پي‌گيري كند!
اطلاع‎رساني ضعيف هنرجو را از هنر فراري مي‌دهد
وي در ادامه افزود: به رغم اين كه در ايران براي موسيقي جشنواره برپا مي‌شود و در دوره‌ها و در سطوح مختلف هنرجويان و اساتيد كارها و آثار خود را ارائه مي‌دهند، اما در هيچ‌كدام از اين گروه‌ها سابقه افراد و هنرمندان به مردم و علاقمندان به موسيقي معرفي نمي‌شود.
اين هنرجو معتقد است: امروز در برخي از كلاس‌هاي موسيقي بسياري از دختران جوان با مشكل مواجه مي‌شوند و علت اين مسئله عدم اطلاع‌رساني صحيح در باب كلاس هاي موسيقي است و گاه دختران و بانوان جوان در كلاس‌هايي شركت مي‌كنند كه تنها به هدر رفتن وقت و هزينه منجر مي‌شود و يا به قدري استاد در آموزش كم فروشي مي‌كند و يا نوع برخوردش به نحوي زننده است كه هنرجو از كلاس فراري مي‌شود.
وي اظهار داشت: خانواده من بعد از اين كه از علاقه‌ام براي آموختن تار آگاه شدند با توجه به شناختي كه از استادم و نحوه آموزش و سطح كار او داشتند به شدت از خواسته من استقبال كردند اما قطعا اگر چنين شناختي از استاد و محيط آموزش در كار نبود حتي خود من هم براي يادگيري تار دچار ترديد مي‌شدم.
مختارپور تصريح كرد: امروز خانواده ها نسبت به سال‌هاي گذشته راحت‌تر مي‌پذيرند كه فرزندانشان براي حضور در كلاس‌هاي موسيقي داوطلب شوند و يا به فعاليت در گروه‌هاي موسيقي بپردازند اما منوط به داشتن آگاهي از محيط كلاس، اساتيد و خروجي كارگاه‌ها.
با آلات موسيقي مثل طاعون برخورد مي‌كنند!
بسياري معتقدند ساخت فيلم‌ها و سريال‌هايي كه در آن‌ها به راحتي هنرمندان و فعالان موسيقي به تصوير كشيده مي‌شوند، خود مي‌تواند از عوامل ترغيب افراد جامعه براي يادگيري آن باشد.
مختارپور با اشاره به مشكلاتي كه هنوز در برخي از بخش‌هاي اداري وجود دارد مي‌گويد: هنوز در برخي از ادارات و يا اماكن تردد با آلات موسيقي با مشكل مواجه است، بنابراين شايد بتوان اهميت بيش از حد به آلات موسيقي و زير ذره‌بين قرار دادن آن‌ها را يكي از عواملي دانست كه موجب شده است اين عرصه با مشكلات اجتماعي جدي مواجه شود.
اين هنرجو گفت: وقتي قرار است يك وسيله موسيقي غيرعادي باشد، برخي از آن براي متفاوت بودن و روشنفكر جلوه دادن خودشان استفاده مي‌كنند و برخي با آن مثل طاعون برخورد كرده و از آن فاصله مي‌گيرند؛ اين مسئله جوانان را در مسيرهاي نامناسبي خط دهي مي‌كند.

كلاسيك اروپايي را نمي‌توان هيچ جوري ايراني كرد!
سحر اسلامبولچي نيز از هنرجويان موسيقي كلاسيك اروپايي است. او درباره موسيقي و حضور بانوان در اين عرصه مي‌گويد: من علاوه بر يادگيري موسيقي به عنوان يكي از اعضاي گروه كُر نيز فعاليت مي‌كنم و از آنجايي كه موسيقي كلاسيك اروپا هيچ آموزشي معادل سنتي ندارد و قوانين كمتري آن را محدود مي‌كند مي‌توان رويكردي را كه نسبت به زن در اين عرصه وجود دارد، بهتر نقد كرد.
اسلامبولچي در ادامه گفتگو با برنا افزود: موسيقي كلاسيك اروپا در هيچ صورتي نمي‌تواند با مايه‌هاي موسيقي ايراني اغنا شود، براي همين آن را در ايران به همان شكل غربي پذيرفته‌اند و آموزش داده مي‌شود.
اين هنر جو در ادامه تصريح مي‌كند: موسيقي كلاسيك با مشكلات بسياري مواجه است كه خود استرس اين هنر را براي هنرجويان افزايش مي‌دهد. از سوي ديگر علاقمندان به اين نوع موسيقي با مشورت خانواده از آن استقبال مي‌كنند و البته با ديدن نتيجه كار، خانواده‌هاي بسياري تشويق مي‌شوند تا فرزندانشان آموزش ببينند.
مردم درباره موسيقي دچار افراط و تفريط هستند
عليرضا راد، يك كارشناس موسيقي است. وي تحصيل در رشته هنر را در ايران آغاز كرد و در وين ادامه داد؛ وقتي با او درباره موسيقي ايران و حضور بانوان در اين عرصه گفتگو كرديم، به نكات جالبي اشاره كرد. وي در ابتداي مصاحبه به موسيقي غني ايراني اشاره كرد و گفت: برخلاف اين‌كه موسيقي در ايران يك ريشه بسيار بسيار كهن دارد و نوشته‌ها و تصاويري كه از تاريخ‌نويسان و گذشتگان بر جاي مانده است اين مسئله را تصديق مي‌كند؛ و ما مي‌توانيم با معرفي بزرگان موسيقي ايران، آنها را نماد و سمبل موسيقي ايراني قرار دهيم، اما آنچنان كه بايد اين امر را پيگيري نكرده‌ايم.
وي در ادامه افزود: با وجود چنين پيشينه‌اي هنوز اين هنر جايگاه خود را در بين ايرانيان بازنكرده است و دليل آن نيز شايد برخي مسائل اجتماعي باشد و برخي نگاه‌هايي كه با قرار دادن خطوط در اطراف آن، موسيقي را محدود جلوه مي‌دهد.
اين كارشناس موسيقي درباره برخورد مردم با موسيقي اصيل ايراني اظهار داشت: مسائلي كه امروز در جامعه وجود دارد باعث شده است فرهنگ عامه مردم، موسيقي بيگانه را از موسيقي داخلي و سنتي خودمان غني‌تر ارزيابي كند و آن را بيشتر ب‌پسندد؛ به نوعي مردم دچار افراط و تفريط هستند، يا به قدري مخالف موسيقي‌اند كه حتي موسيقي سنتي و اصيل را نيز برنمي‌تابند و يا آن‌قدر در موسيقي پيش رفته‌اند كه به از خودبيگانگي رسيده‌اند و جز موسيقي اروپايي هيچ سبكي را نمي‌پذيرند.
وي در ادامه به برخي از محيط‌هاي نامناسب آموزش موسيقي –به ويژه براي زنان و دختران جوان- اشاره كرد و افزود: ديدگاه اكثر خانواده‌ها نسبت به موسيقي به دليل تعاريف نسنجيده‌اي كه برخي از هنرمندان از هنر و به ويژه موسيقي ارائه كرده‌اند چندان خوش آيند نيست به همين علت برخي خانواده‌ها راغب نيستند كه فرزندانشان براي آموزش موسيقي به كلاس‌ بروند و در صورتي كه جواني به اين هنر علاقمند باشد، بعضا با محدوديت‌هايي مواجه مي‌شود.
استقبال خانم‌ها از آموزش موسيقي بيشتر از آقايان است
وي در ادامه با اشاره به اين‌كه خانواده‌ها امروز نسبت به گذشته ديد بهتري به هنر موسيقي پيدا كرده‌اند گفت: با وجود اين كه خانواده‌ها نسبت به سال‌هاي گذشته به هنر و موسيقي بيشتر روي آورده‌اند اما از سوي ديگر افراد ناصالح و ناآگاه كه نام استاد را نيز بر خود گذاشته‌اند و گاه تنها با دو سال كار كردن بر روي يكي از ابزار موسيقي –مثل گيتار- كلاس‌هاي آموزش موسيقي راه‌اندازي كرده‌اند و با پذيرش هنرجو موجب شده‌اند كه چنين محيط هايي در سطح شهر براي يادگيري جوانان به وجود آيد.
وي در ادامه اظهار داشت: اگر خانواده ها و فردي كه به دنبال يادگيري موسيقي است به درستي و با دقت، درباره محيطي كه قرار است در آن آموزش ببيند تحقيق كند و اساتيد معتبر و آموزشگاه ها و فرهنگسراي معتبري را براي آموزش پيدا كند هم خانواده ها در اين‌باره آرامش خواهند داشت و هم مي تواند در محيطي مناسب در اين عرصه آموزش ببيند.

گره هنر "موسيقي" كجاست؟
به گزارش برنا، با توجه به آنچه كه اساتيد و هنرمندان و كارشناسان موسيقي درباره موسيقي امروز ايراني مي‎گويند، بايد گفت، موسيقي در ايران دچار نوعي افراط و تفريط شده‌است كه در برخي موارد همين افراط و تفريط خطوط و مرزها را براي آموزش و كار بانوان در عرصه موسيقي تحت الشعاع قرار مي‌دهد و حتي آنان را دچار مشكلاتي مي‌كند كه از سوي خانوده‌ها به تمام مراكز آموزشي تعميم داده مي‌شود. از سوي ديگر هنوز هيچ تبليغ و اطلاع‌رساني مناسبي در ايران براي آموزش هنرجويان صورت نمي‌گيرد و خانواده‌ها و جوانان در اغلب موارد براي ورود به عرصه آموزش موسيقي مسيرهاي كمي را در كاوش و تحقيق خود مي‌يابند حال آنكه در بسياري موارد اين تب آموختن موسيقي در ميان جوانان و همچنين وجود سودجويان در اين عرصه باعث به انحراف كشيدن جوانان خالصي مي شود كه تنها مي خواهند ياد بگيرند و طبق علايق خود حركت كنند. و شايد هنوز گره هنر موسيقي در كشور باز نشده است.
 سه شنبه 1 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن