تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر لحظه ای که بر فرزند آدم بگذرد و او به یاد خدا نباشد روز قیامت حسرتش را خواهد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816025429




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فمينيست‌ها مروج مصرف سيگار در دانشگاه


واضح آرشیو وب فارسی:الف: فمينيست‌ها مروج مصرف سيگار در دانشگاه
برنا : گسترش جريانات فمينيستي مهمترين علت گسترش مصرف سيگار در ميان دختران به ويژه دانشجويان است. برخي از زنان و دختران تصور مي كنند مصرف سيگار و يا همراهي با مردان در كشيدن قليان نيل به حق برابري با مردان تلقي مي شود... تو هنوز بچه اي و نمي داني كه دختر در صورتي مي تواند روي پاي خود بايستد كه مثل مردها باشد و قليان، سيگار و ... را تجربه كند.

قديم‌ ترها مي گفتند مردم به دليل عدم اطلاع از مضرات سيگار به مصرف دخانيات روي مي آورند در حالي كه طي سال هاي اخير تب مصرف دخانيات به خصوص در ميان دانشجويان و افراد جوان رشد بسياري يافته، به طوري كه اغلب در فضاهاي آموزشي و دانشگاهي نخ هاي سيگار بر لبان اين قشر تحصيل كرده و مطلع از مضرات سيگار همان دختران و پسران دانشجو ديده مي شود.

اين روزها زيادند كساني كه سيگار كشيدن را امري عادي و طبيعي مي دانند و جالب اينجاست استعمال دخانيات ميان دانشجويان رشته هاي پزشكي با وجود علم بر تبعات و مضرات آن رو به افزايش گذاشته است.

البته طبق آخرين گزارش ها از بررسي هاي انجام شده نشان داد كه مصرف سيگار در دوران تحصيل در مراكز دانشگاهي در ميان دانشجويان پسر سال اول 8/21 درصد است كه در سال آخر به 4/28 درصد افزايش مي يابد. اين در حالي است كه طبق آمار كلينيك ترك دخانيات تهران، مصرف سيگار در ميان دختران دانشجوي سال اول 7/2 درصد است كه تا سال آخر دانشگاه به 8/7 درصد افزايش پيدا مي كند كه تفاوت معناداري، بيش از 3 برابر وجود دارد.

گرايش دختران به مصرف سيگار در محيط جامعه و طي سال هاي اخير به امري عادي مبدل شده است در حالي كه همين عادي و روزمره تلقي شدن آسيب هاي اجتماعي كه خاموش و آرام به فرهنگ بي آلايش ايراني و اسلامي حمله ور شده دامان دانشگاه و مدارس را گرفته است.

به طوري كه دختران دانشجو امروزه و در ميان دانشجويان ديگر به قشري با فهم و كمالات كه شايد به دليل بي توجهي به فرهنگ سنتي خانواده هايشان يا لجاجت با برخي آداب اجتماعي كه تاكنون از طريق خانواده ها و با روش هاي اشتباه و افراطي منع شده اند، مبدل شده و سيگار كشيدن را نوعي ورود به دنياي جديد آزادي عنوان مي كنند.

دختراني كه در پاسخ به اينكه واقعا از مضرات سيگار آگاه هستند يا نه؟ مي گويند: از عوارض مصرف سيگار خبر داريم اما اين عادتي است كه نمي توانيم فراموشش كنيم. صبح و قبل و بعد از صبحانه، بعد از ناهار، عصرانه و حتي موقع خواب در شب اگر سيگار نكشيم، نمي توانيم بخوابيم. و يا برخي از آنها كه مدعي اند سيگار تنها عاملي است كه آنها را آرام مي كند.

اينكه آگاهي داشتن از مضرات و تبعات مصرف مواد دخاني در دانشجويان، در مقوله ترك مصرف سيگار مؤثر است، به واقع سخن صحيحي است اما از سوي ديگر هستند كساني كه با آگاهي هاي اشتباه سعي در انحراف ذهني جوانان دارند.

به اين صورت كه مصرف سيگار باعث آرامش روحي و رواني دانشجو شده يا ذهن او را باز مي كند و به ويژه در روزها و شب هاي امتحان مي تواند آرام كننده خوبي باشد، حتي بهترين دوست در مواقع شكست هاي عاطفي و روحي در سنين جوان و در ميان دانشجويان تعريف و تعبير مي شود.

فمنيسيت ها بيشتر سيگار مي كشند؟!

اين در حالي است كه عده اي گرايش رو به رشد دختران به سيگار را گسترش جريانات فمينيستي عنوان مي كنند. به طوري كه كارشناسان اجتماعي معتقدند: گسترش جريانات فمينيستي مهمترين علت گسترش مصرف سيگار در ميان دختران به ويژه دانشجويان است.

چرا كه برخي از زنان و دختران تصور مي كنند مصرف سيگار و يا همراهي با مردان در كشيدن قليان نيل به حق برابري با مردان تلقي مي شود. به اين علت نيز اغلب زنان و دختران سيگاري در ملاء عام و آشكارا به استعمال دخانيات مبادرت مي ورزند تا به قول خود به نوعي ساختار شكني و مبارزه با هنجارهايي كه مردان به آنها وارد كرده اند، پاسخي دندان شكن بدهند.

حليمه.ش كه دوستانش او را زيبا صدا مي كنند هدف از ورود به دانشگاه را آزاد شدن از قيد و بندهاي سخت گيرانه خانواده عنوان مي كند.

زيبا اضافه مي كند كه در خانه ما به جز پدر و برادرم هيچ كس حق ندارد تصميمي حتي در مورد جزئي ترين مسايل خود بگيرد. اين شرايط و نداشتن حق انتخاب حتي در لباس پوشيدن و معاشرت با دوستان و ... برايم خيلي سخت بود و هر وقت هم كه اعتراضي مي كردم مادرم به شدت از رويارويي من و برادرم جلوگيري مي كرد. البته به حساب اينكه او مرد است و حق با اوست.

از وقتي كه دانشگاه قبول شدم به آرامشي نسبي رسيده ام و اينجا دور از محيط خانواده سعي دارم به آزادي هايي كه خانواده ام از من دريغ كرده اند برسم.

منيژه .س كه در خوابگاه هم اتاقي زيبا است، مي گويد: ما هر دو وضع مشابهي داشتيم و از وقتي كه به خوابگاه آمديم تنها چيزي كه مي توانست بعد از دوستي با هم ما را آرام كند كشيدن سيگار بود.

وي اضافه مي كند كه سيگار كشيدن براي خودش هم كلاس دارد و هم نوعي مسكن است براي فراموشي خيلي از چيزها. مثلا ترم اول كه بودم با يكي از همكلاسي هاي زيبا دوست شدم كه البته پسر خوبي بود اما وقتي نتوانستيم رابطه دوستي مان را با هم ادامه دهيم از هم جدا شديم يعني دوستي مان را خاتمه داديم كه البته علت هاي زيادي داشت.

از آن وقت به بعد تصميم گرفتم سيگار بكشم. البته قبلا كه با شهرام دوست بودم دلم نمي خواست لب به سيگار بزنم. او مي كشيد و چندين بار به من هم پيشنهاد داد. هر وقت هم از كشيدن سيگار ممانعت مي كردم مي گفت تو هنوز بچه اي و نمي داني كه دختر در صورتي مي تواند در اين شرايط روي پاي خود بايستد كه مثل مردها باشد. حتي قليان كشيدن و سيگار و ... را بايد تجربه كند.

زيبا كه البته با شهرام هم راي بود از مدت ها پيش هم از سيگار و هم از ريتالين استفاده مي كرد. زيبا هم عقيده دارد كه بايد براي موفقيت در جامعه مردان، مرد بود با همه سيگار و قليان و حتي مواد افيوني ديگر...

باب شدن مبارزه با هنجارهاي اجتماعي كه نوعي لجاجت از سوي قانون مداران تلقي مي شود آن هم در محيط هاي دانشگاهي مي تواند در اينده اي نزديك به مبارزه اي سوء عليه همه مباني و ارزش ها تبديل شود.

امروزه و با رواج سيگار و يا عادي شدن كشيدن قليان در ميان دختران حتي ريخته شدن قبح مواد مخدر در ميان دختران و به ويژه دانشجويان دختر همگي مي تواند زنگ خطري براي وقوع مسايل و آسيب هاي ديگر باشد.

طي سال هاي اخير كارشناسان اجتماعي پيش بيني كردند كه در آينده اي نه چندان دور مصرف سيگار مردان حدوداً در 30 درصد متوقف شود، در حالي كه مصرف سيگار در زنان به روند افزايشي خود ادامه مي دهد.

در خوابگاه، تو ديگر بزرگي و مستقل

شرايط محيطي زندگي دانشجو نيز به گونه اي است كه بسياري از تصميمات را بدون هوشياري كامل مي گيرد و بعد كه متوجه تصميم خود مي گردد، تازه پي به اشتباه خود مي برد.

زير يك سقف قرار گرفتن دانشجوياني كه هيچ تفاهم اخلاقي و عرفي و شخصيتي با يكديگر ندارند خود مي تواند به بروز بسياري از مشكلات منجر شود. اختلاف سليقه، ديدگاه، نگرش به ارزش ها و غيره مي تواند دو دانشجوي كاملا متعارض با يكديگر را هم شكل و همسان كند كه البته اين موضوعي صرفا مثبت نيست. البته مي تواند هم خانه شدن اين دو به افزايش مهارت و بهره گيري از استعدادهاي متعالي هر دو منجر شود اما اين حادثه فقط جنبه هاي مثبت ندارد.

بلكه مي تواند به آساني دانشجويي را سيگاري يا معتاد كند. چرا كه به قول دانشجويان خوابگاهي شب هاي خوابگاه شب هايي به ياد ماندني است و در همين شب ها بسياري از داشته هاي ذهني و روحي افراد به يكديگر تزريق مي شود.

بدين ترتيب جوانان دانشجو با قرار گرفتن در جمع همسالان خود نوعي بي مبالاتي را نيز مي توانند تجربه كنند و با شعار "تو ديگر بزرگ شده اي پس براي خودت تصميم بگير" به دور از چشم خانواده و يا حتي مسئولان خوابگاه دست به اعمالي بزنند كه به دليل جو زدگي تا مدت ها به عمق اعمال خود پي نبرند.

سمن‌ها هم عرض اندام كنند

بسياري از كارشناسان بر اين باورند كه گسترش فعاليت هاي فرهنگي، هنري، اجتماعي و سياسي در دانشگاه ها، در كنار ارائه آموزش هاي لازم به دانشجويان مي تواند نقش مهمي در مصون سازي دانشجويان داشته باشد.

نتايج پژوهشي كه پيش از اين انجام شد، نشان داده است كه فعاليت در سازمان هاي غيردولتي دانشجويي، برپايي نمايشگاه عكس و فيلم، اجراي نمايش و پر كردن اوقات فراغت دانشجويان به صورت مفيد در كاهش گرايش به مصرف مواد مخدر و دخانيات بسيار مؤثر بوده است.

برهمين مبنا شكل گيري سازمان هاي غيردولتي به منظور مبارزه با مصرف دخانيات و پيشگيري از تمايل به مصرف مواد مخدر از سوي جوانان امري لازم و محتوم است.

و از اين مهم تر سازماني مردمي كه در كنار ديگر سازمان هاي دولتي بتواند نقش مفيدي در ترويج فرهنگ و ارزش هاي ملي و بومي داشته باشد. ارزش هايي كه همگي تضميني براي يك عمر زندگي سالم و بدون هيچ دغدغه اي است.

سازمان هاي غيردولتي و انجمن هاي فعال در امور زنان نيز در اين راستا به خوبي مي توانند نقش آفريني كرده و پديده هاي مذمومي همانند افراط و تفريط هايي كه زنان امروزي در پيش گرفته اند را جهت دهند.

افراط در حق خواهي هاي زنان و تفريط در ارزش هاي زنانه اي كه در قيد و بند همين برداشت هاي جامعه امروزي و در لواي آزادي خواهي به زنجير كشيده مي شوند. غافل از آنكه همين حق طلبي ها مي تواند اثار زيانباري مانند مثال مذكور و افزايش شمار معتادان و اناث سيگاري را در پي داشته باشد.

البته كارشناسان معتقدند علاوه بر زمينه هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي در بروز گرايش مصرف دخانيات در جوانان و به خصوص دانشجويان، مشكلات روان شناختي نيز در گرويدن آنها به استفاده از مواد دخاني مؤثر است. به طوري كه گفته مي شود در همه اموري كه مربوط به اختيار انسان مي شود چه در ايجاد و چه در ترك آن چهار عامل مهم "علم و آگاهي"، "علاقه و تنفر"، "مهارت و امكان" نقش اساسي را ايفا مي كند.

اما آنچه اهميت دارد اينكه دانشجو بايد در بسياري از اوقات، مهارت جايگزيني نيازها و رفع مشكلات را داشته باشد كه در بسياري از مواقع به دليل نبود اين مهارت، وقتي دچار استرس و فشار روحي مي گردد، مهارت جايگزين كردن روش هاي سالم كسب آرامش همچون استراحت كردن، تنفس عميق، راه رفتن و ... را ندارد و از روش هاي ناسالمي چون استعمال مواد دخاني بهره مي برد.

نبود امكاناتي چون كلوپ هاي ارزان و مناسب ورزشي براي اوقات فراغت دانشجو، موجب شده تا چهار عامل مؤثر در استفاده از مواد دخاني دانشجويان تكميل شده و شاهد رشد ميزان مصرف دخانيات در آنها باشيم.

بنابراين تا زماني كه نتوانسته ايم درك درستي از وقايع پيرامون جوانان به آنها بدهيم و يا در بازتعريف ارزش ها و هنجارهاي درست به جوانان كوتاهي مي كنيم يا از آماده كردن حداقل امكانات براي پيشگيري از هرز روي توان دانشجو و جوان ايراني ناتوانيم، نخواهيم توانست مشكلات اين قشر را رفع كرده و يا از بروز فجايعي جديدتر ميان دانشجويان جلوگيري كنيم.
 سه شنبه 1 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 292]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن