تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):على پيشواى مؤمنان و ثروت پيشواى منافقان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812940961




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قدم به قدم تا المپيك - تكواندو ضربه و فرياد براي كسب مدال پكن


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: قدم به قدم تا المپيك - تكواندو ضربه و فرياد براي كسب مدال پكن
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: قهرماني - همگاني

تيم تكواندو ايران از خوش يمن‌ترين رشته‌هاي ورزشي در بازي‌هاي المپيك محسوب مي‌شود، چرا كه ورزشكاران اين رشته در طول دو حضور غير رسمي و دو حضور رسمي خود در اين بازي‌ها يك مدال طلا، چهار مدال برنز و يك مدال نقره را كسب كرده‌اند. اين ركوردي جالب براي اين رشته‌ي جوان المپيكي ايران است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رشته‌ي ورزشي تكواندو كه خاستگاه آن به شرق دور و يا كره جنوبي باز مي‌گردد از سال 1973 داراي فدراسيون بين‌المللي شد و دو سال پس از آن اين رشته ورزشي فدراسيونش در ايران به وجود آمد.

گر چه اين رشته نسبت به بسياري از رشته‌هاي ورزشي جوان‌تر است، اما به دليل درخواست‌هاي مكرر برگزاركنندگان بازي‌هاي المپيك 1988 سئول در كره جنوبي براي دفاع از ورزش ملي‌شان، اين رشته به صورت آزمايشي در بازي‌ها برگزار شد.

اين در حالي است كه تكواندوكاران ايران در همان نخستين حضور (البته به صورت غير رسمي) در بازيهاي المپيك يك مدال برنز توسط "فيصل دانش" كسب كردند. منصور باقري هم در اين رقابت‌ها راه به جايي نبرد.

بازي‌هاي 1992 بارسلون هم ميزبان تكواندوكاران بود، اما همچنان اين رشته به صورت رسمي المپيكي نشده بود. اما با اين حال سه تكواندوكار ايراني يعني رضا مهمان دوست، منصور باقري و فريبرز عسگري در بارسلون حضور يافتند كه نتيجه‌ي آن كسب دو مدال نقره (عسگري) و برنز (مهمان‌دوست) در بازيهاي المپيك بود.

گر چه مدالهاي تكواندو در اين دو دوره وارد جدول رده‌بندي مدال‌ها نشد و در بازيهاي 1996 آتلانتا هيچ تكواندوكاري حضور نداشت، اما بازيهاي المپيك سيدني در سال 2000 نخستين دوره از رقابتهاي المپيك بود كه در آن تكواندو به صورت رسمي برگزار مي‌شد. در اين رقابت‌ها هم تيم ايران با حضور ستاره‌ي خود هادي ساعي خوش درخشيد. ساعي پس از حذف مجيد افلاكي از رقابت‌ها، مدال برنز را از آن خود كرد. وي چهار سال بعد يعني در بازيهاي المپيك آتن كه براي جبران گذشته آمده بود، با گردن آويز طلا به تهران بازگشت. تا ولوله‌اي در شهر ري بر پا كند. البته در بازيهاي سال 2004، يوسف كرمي ديگر ورزشكار تيم ايران بود كه با مدال برنز به خانه بازگشت. عملكرد تكواندوي ايران در بازي‌هاي آتن صدرصد با موفقيت همراه بود. بر اساس همين سابقه‌ي تاريخي، تكواندوي ايران را مي‌توان يكي از خوش يمن‌ترين رشته‌هاي ورزشي كشورمان در بازيهاي المپيك دانست.

راه پر فراز و نشيب پكن

تكواندوي ايران با وجود شايستگي‌هاي بسيار زيادي كه در كارنامه خود دارد، راه پر فراز و نشيبي را براي كسب سهميه المپيك پكن طي كرد.

او با اين كار نخستين زن ايراني بود كه پس از انقلاب اسلامي با كسب سهميه راهي المپيك مي‌شد و شگفتي‌هاي بسياري را با خود به همراه داشت. اما نكته به هين جا ختم نشد. چرا كه سهميه‌هاي المپيك هم اكنون به اوزان اول و سوم مردان ايران داده شده بود و بايد آماده‌ترين‌ها به المپيك مي‌رفتند.

در بخش زنان كه تكليف معلوم بود. اما در بخش مردان فراز و نشيب‌هاي بسيار زيادي در ماه‌هاي آخر منتهي به المپيك براي تكواندو به وجود آمد تا در نهايت مسابقه‌هاي انتخابي و صلاح و مصلحت‌هاي فدراسيون نفرات المپيكي ايران را مشخص كند. اين سناريو به سود هادي ساعي در وزن سوم و رضا نادريان در وزن اول به اتمام رسيد تا اين دو نفر يكي پرتجربه و پراميد و ديگري جوان با انگيزه راهي المپيك شوند.

ضربه‌هاي سهمگين براي مدال المپيك

تكواندوكاران ايران پس از انتخاب شدن زير نظر رضا مهمان‌دوست و ساير اعضاي كادر فني تكواندو كار خود را به صورت جدي‌تر آغاز كردند. آنها فضاهاي مختلفي براي تمرين داشتند. از خانه‌ي تكواندو در قيطريه گرفته تا آكادمي ملي المپيك در مجموعه ورزشي انقلاب و حتي ورزشگاه آزادي كه مسوولان سعي كرده‌اند براي تنوع از همه‌ي آنها استفاده كنند.

البته در اين ميان رفتن به مكان‌هاي ديگر از جمله كيش و يا اصفهان هم از جمله راههاي است كه كادر فني براي ايجاد تنوع و خارج شدن از يكپارچگي‌ تمرين‌هاي سخت، به آن پناه مي‌برند.

واقعا هر چه به المپيك نزديك‌تر مي‌شويم كار سخت‌تر و سخت‌تر مي‌شود. دو مرد المپيكي ايران كه با دو حريف تمريني در اردو حضور دارند، همه‌ي تلاش خود را براي المپيك به كار بسته‌اند. هادي ساعي كه كوله باري از تجربه سالها بر دوشش سنگيني مي‌كند حتي چند تي‌شرت در تمرين عوض مي‌كند. چرا كه اولي‌ها طاقت عرق‌هاي بيش از اندازه‌ي او را ندارند. رضا نادريان جسور وجوان هم گه‌گاه با دهاني خوني مجبور است تمرين را ترك كند. چرا كه يك بي‌احتياطي ممكن است حريف را صاحب فرصت نفوذ به صورتش كند.

با اين حال تكواندوكاران مرد تمرين‌هاي بدنسازي را در نوبت‌هاي صبح و برخي اوقات عصر انجام داده و در تمرين‌هاي فني با فريادهاي مكرر كه هر كدام ضربه‌اي را به همراه دارد، به ادامه كار مي‌پردازند. باشد تا نوبت به فرياد آخر اين قهرمانان در پكن به كسب مدال ختم مي‌شود.

اما سارا خوش‌جمال‌فكري كه همراه با مربي خود آذرمهر مدتي در كره جنوبي تمرين مي‌كرد و هم اكنون به ورزشگاه آزادي بازگشته است. گر چه كسي از او توقع كسب مدال ران دارد، اما فكري بي‌وقفه براي المپيك ضربه به ميت مي زند.

برنامه رقابت تكواندوكاران در پكن

سارا خوش‌جمال‌فكري و رضا نادريان در اوزان اول زنان و مردان بازيهاي المپيك پكن رقابت خود را از ساعت 9 صبح روز 30 مرداد ماه يعني روز دوازدهم بازي‌ها با حريفان آغاز مي‌كنند كه مسابقه‌هاي رده‌بندي و فينال اين اوزان عصر همان روز برگزار مي‌شود.

هادي ساعي هم در وزن سوم كار خود را از ساعت 9 صبح روز اول شهريور ماه آغاز كرده و در همين روز تكليف نفرات برتر مشخص خواهد شد .

انتهاي پيام
 سه شنبه 1 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن