تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سزاوار است كه عاقل ، از مستى ثروت، قدرت ، دانش ، ستايش و مستى جوانى بپرهيزد، چرا ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813052462




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تاثير طرح تحول اقتصادي در توليد برق چيستمعاون وزير نيرو:منتظر قيمت جديد سوخت هستيم


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: تاثير طرح تحول اقتصادي در توليد برق چيستمعاون وزير نيرو:منتظر قيمت جديد سوخت هستيم
غزاله طايفه-نشست خبري محمد احمديان، معاون وزير نيرو ديروز در شرايطي در ساختمان اصلي وزارت نيرو برگزار شد كه برق آن ساختمان براي كمتر از يك دقيقه قطع شد. در همان زمان، معاون وزير نيرو تاكيد كرد كه برق اين وزارتخانه در زمان اعلام شده قطع شده است. البته پس از چند لحظه برق آمد كه به گفته وي، برق اضطراري بوده است. در اين بين اين سوال براي خبرنگاران باقي ماند كه برق واقعا قطع شده يا جنبه نمايش بوده است؟


قيمت برق وابسته به قيمت سوخت
احمديان در پاسخ به اين سوال كه در قالب طرح تحول اقتصادي دولت، اصلاح قيمت برق به چه نحوي صورت مي‌گيرد، گفت: قيمت برق وابسته به قيمت سوخت است.
در حال حاضر قيمت گاز مصرفي نيروگاه‌ها 69 تومان به ازاي هر متر مكعب است.بنابراين بايد ابتدا تكليف قيمت سوخت مشخص شود تا بر مبناي آن قيمت برق مشخص شود. هزينه تامين برق به ازاي هر كيلو وات ساعت برق 773 ريال است در حالي كه با قيمت 160 ريال به بخش خانگي و 20 ريال به بخش كشاورزي عرضه مي‌شود.
احمديان سخنانش را به برنامه خاموشي‌ها معطوف كرد. وي گفت: در برنامه خاموشي‌ها كه از اول تيرماه اعمال شده 2 نوبت صبح و بعد از ظهر پيش‌بيني شده بود و اگر در منطقه‌اي بيش از 2 بار خاموشي داشته باشند، قطعا خارج از برنامه است. به گزارش دنياي اقتصاد احمديان با بيان اين مطلب و در پاسخ به اين سوال كه چرا در طول چند هفته اخير خاموشي‌ها بيش از 4 ساعت است، اظهار داشت: كليدهاي قطع و وصل برق به‌گونه‌اي طراحي شده‌اند كه فقط در شرايط اضطراري قطع شوند. بنابراين در اين شرايط كه حداقل دو بار برق قطع مي‌شود تا برقراري دوباره برق زمان بيشتري نياز است. بنابراين خاموشي‌هاي بيش از دو ساعت به خاطر مشكلات تجهيزات است.وي در مورد وضعيت توليد و مصرف برق در شبكه سراسري كشور گفت: در حال حاضر 69هزار و 855 گيگاوات ساعت انرژي برق توسط نيروگاه‌هاي حرارتي توليد مي‌شود كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 18درصد افزايش داشته است. همچنين 2هزار و 758 گيگاوات ساعت برق نيز امسال توسط نيروگاه‌هاي برق آبي توليد شد كه نسبت به سال گذشته كه 8هزار و 745 گيگاوات ساعت توليد داشته‌ايم، 69درصد كاهش يافته است.وي افزود: بنابراين امسال 72هزار و 613 گيگاوات ساعت توليد برق داشته‌ايم كه نسبت به سال گذشته 9/6درصد افزايش يافته است.
معاون وزير نيرو با بيان اين مطلب كه توليد نيروگاه‌هاي برق آبي 6هزار گيگاوات كاهش يافته است، اظهار داشت: بخشي از كمبود برق با افزايش توليد نيروگاه‌هاي حرارتي جبران شد و 872 گيگاوات ساعت آن به صورت خاموشي اعمال شد.وي ادامه داد: بيشترين ميزان مصرف برق در سال جاري مربوط به روز يكشنبه (30 تير) بود كه به 36هزار و 800 مگاوات رسيد. اين موضوع نشان‌دهنده اين است كه با توجه به افزايش دماي هوا، ما در حال گذراندن حداكثر مصرف در شبكه سراسري هستيم.
وي ميزان خاموشي‌ها در طول روز (روزهاي عادي) را به طور متوسط حدود 25هزار مگاوات ساعت اعلام كرد كه در مقايسه با نياز مصرف در شبكه سراسري (750هزار مگاوات ساعت)، 3درصد كمبود انرژي وجود دارد.
اقدامات وزارت نيرو براي تامين برق
احمديان درباره اقدامات انجام شده وزارت نيرو براي تامين جبران و كمبود برق طي يك ماه گذشته گفت: تعميرات اساسي تمام نيروگاه‌هاي حرارتي به پايان رسيده است.البته نيروگاه‌هاي حرارتي دچار برخي مشكلات پيش‌بيني نشده هم مي‌شود كه پس از رفع مشكل دوباره وارد مدار مي‌شوند.
وي ادامه داد: اتصال شبكه خراسان به شبكه سراسري برق كشور از ديگر اقدامات انجام شده است.
ميزان تبادل برق بين اين دو شبكه 150 مگاوات ساعت است كه تا 750 مگاوات قابل افزايش خواهد بود. بنابراين در آينده حدود 600 مگاوات ساعت برق از شبكه خراسان تامين خواهد شد.
احمديان توليد 13ميليون شعله لامپ كم‌مصرف و عرضه آن تا 15 مرداد ماه را از ديگر اقدامات وزارت نيرو اعلام كرد.
وي در ادامه گفت: وزارت نيرو همچنين به منظور كاهش محدوديت در تامين برق از كليه توليدكنندگان برق با هر ظرفيتي، برق را با قيمت نهايي عرضه به مصرف كنندگان كه 773 ريال است، خريداري مي‌كند.
اعمال خاموشي‌ها تا شهريور
احمديان در پاسخ به اين سوال كه خاموشي برق تا چه زماني ادامه مي‌يابد، گفت: توليد نيروگاه‌هاي برق آبي در حال حاضر كاهش يافته كه اين وضعيت تا اواسط شهريور هم ادامه مي‌يابد.
بنابراين تا پايان شهريور ماه خاموشي‌ها تداوم پيدا مي‌كند.وي هدر روي برق در شبكه‌هاي توزيع را 20-15درصد عنوان كرد و گفت: هدر روي برق در شبكه يكي از دلايل كاهش توليد است و وزارت نيرو موظف است كه سالي يك درصد اين ميزان را كاهش دهد.وي افزود: براي بازسازي شبكه‌هاي توزيع 100ميليارد تومان پيش‌بيني شده است و هدف‌گذاري وزارت نيرو اين است كه سالي 2درصد كاهش تلفات برق داشته باشيم.
معاون وزير نيرو در پاسخ به سوالي كه آيا امكان جداسازي برق چراغ‌هاي راهنمايي و رانندگي از شبكه برق وجود دارد، گفت: اين امكان فعلا وجود ندارد، اما وزارت نيرو با كمك شهرداري تهران مي‌خواهد در مناطق پرترافيك از برق اضطراري استفاده كند.
 سه شنبه 1 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 173]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن