تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814700559




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاد - برخي وعده‌ها سرابي بيش نيست


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: اقتصاد - برخي وعده‌ها سرابي بيش نيست


اقتصاد - برخي وعده‌ها سرابي بيش نيست

گروه اقتصادي: بعد از برگزاري مراسم توديع داوود دانش‌جعفري، برگزاري آيين‌هاي توديع و معارفه در دولت نهم اين انتظار را يادآور مي‌شود كه وزير اخراج شده ناگفته‌هايي شنيدني و عجيب از نحوه مديريت در دولت نهم و پشت پرده‌هاي آن دارد. برگزاري مراسم توديع محمد رحمتي، وزير سابق راه و ترابري و معارفه حميد بهبهاني كه روز گذشته در ساختمان شهيد دادمان برگزار شد، همين انتظار را براي خبرنگاران به همراه داشت. انتظاري كه با محافظه‌كاري و احتياط محمد رحمتي در بيان آنچه در اين آيين گفت برآورده نشد. محمد رحمتي برخلاف داوود دانش‌جعفري ترجيح داد تا در مراسم اخراج خود از كابينه گزارش كوتاهي از عملكرد خود ارائه كرده و به كنايه‌ها و هشدارهاي خفيفي به سرپرست تازه‌وارد وزارت راه بسنده كند.

او ضمن تقدير و تشكر از معاونان خود و تمام كاركنان وزارت راه و ترابري به حميد بهبهاني، سرپرست وزارتخانه گفت: برنامه‌هاي كنوني را فراموش نكنيد و برنامه‌هاي در دست اقدام را پيگيري كنيد.
البته آقاي بهبهاني در بدنه وزارتخانه بودند و مطلع هستند كه بايد برنامه‌هاي كنوني را دنبال كنند. ولي با اين حال تاكيد مي‌كنم به فكر شروع برنامه‌هاي جديد و كلنگ‌زني نباشيد و از اهداف موجود منحرف نشويد. او ادامه داد البته در حوزه آزادراه‌ها خيالم آسوده است چون آقاي افشار به مسائل آگاه هستند و انحرافي پيش نمي‌آيد. فقط در حوزه ريلي بايد برنامه‌هاي در دست اقدام را با جديت دنبال كنيد. برنامه وزارتخانه در حوزه ريلي احداث دو هزار و 400 كيلومتر راه است برنامه‌اي كه بيش از 10 هزار ميليارد تومان اعتبار نياز دارد كه بايد آن تامين شود. در نتيجه ضرورت ندارد در اين حوزه برنامه جديدي در دست گرفت. او در مورد مديريت منابع نيز خطاب به بهبهاني گفت: «ما پول ملت را خرج مي‌كنيم در نتيجه بايد سعي كنيم به شكل بهينه از آن استفاده كنيم. كم و بيش همواره اعتبارات به دست وزارتخانه مي‌رسد اما مهم اين است كه در وزارتخانه راندمان بهره‌برداري از اعتبارات را افزايش دهيم. رحمتي در ادامه گفت اين رويكرد را خود در دوران فعاليتش دنبال كرده است. وزير سابق راه و ترابري به سرپرست جديد گفت مراقب سراب‌هاي روبه‌رويش هم باشد. رحمتي گفت: افرادي مي‌آيند و مدعي مي‌شوند قادر به سرمايه‌گذاري در حوزه‌هاي ريلي و هوايي هستند اما بدانيد برخي از اين وعده‌ها سرابي بيش نيست بايد بدانيد افرادي كه مدعي هستند حتي اگر در داخل وزارتخانه يا دولت هم هستند لياقت سرمايه‌گذاري و واگذاري امور مختلف را ندارند. او افزود اگر كسي مدعي شد تحقيق كنيد ببينيد آيا تجربه يا توان مالي دارد يا ندارد.
رحمتي در پايان به بهبهاني توصيه كرد از تجربه‌هاي موجود در وزارتخانه استفاده كند چون معتقد است با وجود همين نيروها در وزارتخانه به موفقيت‌هايي دست‌يافته است. رحمتي تاكيد كرد وزارت راه وزارتخانه بزرگي است و كارهايي كه در زمينه حمل و نقل در كشور انجام شد. جز با همكاري و همياري همكارانم در اين بخش حاصل نمي‌شد. او افزود: بايد از حلقه معاونان وزارت راه و ترابري شروع كنم كه خوشبختانه حلقه گرم و صميمي در اين مدت داشتيم و بايد اظهار كنم معاونانم از من قوي‌تر بودند و پشتكار بيشتري داشتند.
وزير سابق راه و ترابري گفت: توانستيم برنامه‌هاي دولت و مجلس كه به وزارت راه و ترابري سپرده شده بود را به خوبي انجام دهيم و اگر توفيقي در اين زمينه به دست آورديم حاصل زحمات معاونان، مديران‌كل به ويژه مديران‌كل استان‌هاي راه و ترابري بود كه زحمت اصلي حمل و نقل به دوش آنها بود.
رحمتي تصريح كرد: از همه همكارانم در بخش‌هاي مختلف راه‌آهن، فرودگاه‌ها و بنادر كه به‌طور شبانه‌روزي زحمت كشيده‌اند صميمانه تشكر مي‌كنم. به‌ويژه از رانندگان در بخش حمل و نقل تشكر فراوان دارم. در حال حاضر حدود 400 هزار راننده در اين بخش فعاليت مي‌كنند كه ستون فقرات حمل و نقل را تشكيل مي‌دهند از اين رو توفيق داشتيم بيمه رانندگان را فراهم كنيم كه نقطه اميدي در فعاليت بيشتر آنها در اين عرصه است.
وزير سابق راه و ترابري عنوان كرد: در زمينه اعتبارات، اعتبارات بخش حمل و نقل در سال‌هاي اخير گام‌هاي خوبي برداشته شده و مجلس توجه ويژه‌اي به اين بخش كرد. كه يكي از آنها پيش‌بيني بودجه در لايحه ساماندهي مصرف سوخت بود كه شش هزار ميليارد تومان براي اين بخش اختصاص داده شد. او گفت: تصور مي‌كنم با مجموع اعتباراتي كه براي اين بخش در نظر گرفته شده آينده خوبي براي آن رقم زده شود. رحمتي با اشاره به اينكه 80 درصد كار حمل و نقل در كشور از طريق بخش جاده‌اي انجام مي‌گيرد، اظهار كرد: هميشه تاكيدم بر بخش جاده‌اي بود زيرا بخش عمده حمل و نقل كشور برعهده اين بخش بود، هرچند حمل و نقل ريلي جايگاه بيشتري را بايد به خود اختصاص دهد و شايد در آينده‌اي نزديك با همتي كه دوستان انجام مي‌دهند سرعت بيشتري در حمل و نقل ريلي خواهيم داشت. وزير سابق راه و ترابري با اشاره به اينكه حدود 600 ميليارد تومان اوراق مشاركت در بخش راه و ترابري فروخته شد، گفت: اگر فروش اوراق مشاركت نداشتيم ممكن بود با تخصيص 70 درصدي بودجه وزارت راه و ترابري دچار آسيب شويم. رحمتي ادامه داد: در زمينه خصوصي‌سازي كارهاي بسيار خوبي در اين مدت انجام شد و در بخش مشاركت در ساخت آزادراه‌ها نيز نتايج خوبي به دست آورديم. وي گفت: در زمينه درآمدهاي وزارت راه نيز در چند سال اخير هر سال حدود 15 درصد افزايش درآمد داشتيم كه البته سازمان حمل و نقل جاده‌اي در سال گذشته بيش از 30 درصد رشد درآمد داشت. وزير سابق راه و ترابري اظهار كرد: در بخش هوايي نقطه حساس ما تحريم‌ها بود كه توانستيم بر آنها فائق شويم به‌طوري كه هر سال 10 درصد رشد داشتيم و از سال 83 از 9 ميليون و 400 هزار به 12 ميليون و 900 هزار نفر رسيديم و از 91 فروند هواپيماي ملكي به 126 فروند رسيديم كه ظرفيت خوبي را توانستيم در سطح فرودگاه‌هاي كشور ايجاد كنيم. رحمتي در پايان خاطرنشان كرد: براي مجموعه وزارت راه و ترابري آرزوي موفقيت مي‌كنم و آنها نيز براي من دعا كنند تا بتوانم در زمينه‌هاي ديگر موثر و مفيد باشم.
تمام آزادراه‌ها و بزرگراها‌ را به هم وصل مي‌كنم
روز گذشته سرپرست وزارت راه در مراسم معارفه خود برخلاف انتظار برنامه‌اي پنج ‌ساله براي وزارتخانه ترسيم كرد، حال آنكه اگر وي به‌عنوان وزير به مجلس معرفي شود و اگر راي اعتماد مجلس را بگيرد، فقط يك سال فرصت براي انجام كار دارد. اما او كه بالطبع تا اعلام رسمي دولت و تصويب مجلس وزير راه و ترابري آينده وزارتخانه نخواهد بود براي وزارتخانه برنامه طولاني‌مدت تصور كرد. او به‌رغم اينكه اعلام كرد برنامه‌هاي نيمه‌تمام وزير پيشين را دنبال خواهد كرد وعده داد آزادراه‌ها را تكميل مي‌كند و بزرگراه‌ها را مي‌سازد تا تمامي مراكز استان‌ها به وسيله آزادراه و بزرگراه به هم وصل شوند. اگرچه معتقد است آمارها نشان مي‌دهد مردم به بزرگراه بيش از آزادراه تمايل دارند. سرپرست وزارت راه و ترابري توسعه تقويت راه‌هاي روستايي را از ديگر برنامه‌هاي خود عنوان و خاطرنشان كرد: اميدواريم در آينده‌اي نزديك روستايي وجود نداشته باشد كه اتومبيل‌رو نباشد و تمامي آنها آسفالت شده باشند. در حال حاضر راه‌هاي روستايي ما اكثرا مناسب نيستند و بايد توجه ويژه‌اي به آنها داشت. ولي وقتي همه اين راه‌ها را ايمن كرديم بايد به مردم آموزش بدهيم تا پس از تقويت اين راه‌ها آمار تصادفات در اين مناطق بيشتر نشود. بهبهاني در سخنراني خود درخصوص آزادراه‌هايي همچون تهران- شمال هم صحبت كرد و آنها را پروژه‌هايي خنس خواند كه براي وزارتخانه و دولت دردسرساز شده‌اند. به گفته او اين آزادراه‌ها بايد حل شود و او مشكل آنها را حل خواهد كرد. چون معتقد است مشكل خاصي ندارند. او در مورد مشكل آزادراه تهران- شمال گفت: مشكل اين آزادراه نه دولت است و نه وزارت راه بلكه مشكل آن روابط عمومي است. از ديد او آنچه منجر شده آزادراه تكميل نشود روابط عمومي ضعيف وزارتخانه است.
بهبهاني گفت: من در اين چهار روز كاري شايد حدود 700 تا 800 نفر از بزرگان را ديدار كردم و 10 تا 15 جلسه كاري داشتم كه يكي از آنها مربوط به آزادراه تهران- شمال بود. او ادامه داد: در واقع يكي از مشكلات آزادراه تهران- شمال بحث تملك آن است كه خود مردم مالك هستند چراكه زمين‌هايي كه در آنجا وجود دارد بيشترشان سند ندارد و وجهي كه مي‌خواهند غيرقابل تصور است. وقتي يكي از مالكان را راضي مي‌كنيم فردا فرد ديگري مي‌آيد و با تكه كاغذي ادعا مي‌كند قطعه زمين مربوطه براي او بوده است شايد اگر وزارت راه و ترابري روابط عمومي قوي داشت مسئله آزادراه تهران- شمال خاري در چشم نبود. سرپرست وزارت راه و ترابري افزود: يكي ديگر از اين پروژه‌ها پل ميانگذر درياچه اروميه است كه اميدواريم تا آخر شهريور باند اول آن به بهره‌برداري برسد.
توديع و معارفه‌اي صورت نگرفت
معاون اول رئيس‌جمهور سخنران دوم مراسم بود. پرويز داوودي كه براي اولين‌بار وارد وزارت راه شده بود از ديدن ساختمان وزارتخانه به‌وجد آمد و صحبتش را با توصيف ساختمان شروع كرد ولي بلافاصله گفت ابتدا آقاي سعيدلو به‌زودي به سراغ شما مي‌آيد و از شما مي‌خواهد ساختمان‌ها را بفروشيد. داوودي كه براي قدرداني از خدمات رحمتي و معرفي بهبهاني حاضر شده بود پس از تشكر از فعاليت رحمتي گفت: ما مراسم توديع و معارفه‌اي در وزارت راه و ترابري نداريم، آنچه هست آقاي رحمتي و آقاي بهبهاني هستند كه هر دو از بدنه وزارت راه و ترابري هستند. يكي وزير بوده و حالا معاون جاي ديگري، سرپرست مي‌شود. بر اين اساس آنچه مهم است حركتي است كه وزارت راه و ترابري با عزم و قدرتي كه دارد تا به امروز انجام داده است.
معاون اول رئيس‌جمهوري با اشاره به اينكه فعاليت‌هاي بسيار خوبي در دوران مديريت آقاي رحمتي در وزارت راه و ترابري انجام شده است، گفت: گزارش عملكرد فعاليت‌هاي وزارت راه و ترابري در اين دوران را به‌طور مفصل بايد آقاي رحمتي ارائه مي‌كرد اما نمي‌دانم چه كسي از زبان من به ايشان گفته بود كه در اين جلسه كم صحبت كند اما من عنوان مي‌كنم اين پيغام را به ايشان نداشتم و هميشه از صحبت‌هاي ايشان استفاده كرده‌ايم.
مراسم پرحاشيه
مراسم توديع و معارفه رحمتي و بهبهاني شايد به نوبه خود يكي از خاص‌ترين مراسم توديع و معارفه در سال‌هاي اخير بود، مراسم روز گذشته با دو ساعت تاخير برگزار شد. آن هم در سالن آمفي تئاتر وزارتخانه كه جمعيتي چند برابر ظرفيت طبيعي را دربرگرفته بود. در اين مراسم نيمي از مدعوين ايستاده بودند و در پايان خبرنگاران با هجوم محافظان معاون اول رئيس‌جمهور و سخنگوي دولت پذيرايي شدند. خبرنگاران كه در انتظار معاون اول رئيس‌جمهور، سخنگوي دولت و سرپرست وزارتخانه بودند به هنگام پرسش از آنها با برخورد نامناسب محافظان آنها روبه‌رو شدند.
 سه شنبه 1 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 192]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن