تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 25 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قرآنى كه بر پيامبر نازل شد... عزتى است كه هوادارانش شكست نمى خورند... .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815803107




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

4 ( عيار )


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: 4 ( عيار )
وقتي كه نان كپك زده غذاي دام مي شود؛ ضيافت «افلاتوكسين» در برزخ خشكسالي

* امير روحپرور
شايد كمتر شهروندي باشد كه «نان خشكي ها» را نشناسد و يا آنها را نديده باشد.
بسياري از شهروندان سالهاست كه مشتري «نان خشكي ها» هستند و در برابر ارائه چند كيلو نان خشك كه حاصل بي دقتي برخي از نانوايان در ارائه پخت نان مرغوب و عدم دقت شهروندان در نگهداري آن است، نمك، جوجه رنگ شده، ظروف پلاستيكي و خيلي چيزهاي ديگر دريافت مي كنند.
در سالهاي اخير نيز برخي از شهرداريها با تشكيل سازمانهايي در رقابت با نان خشكي ها، بازار آنان را آجر كرده و اقدام به خريد ضايعات نان مي كنند. اين در حالي است كه خيلي از نانهاي خشك جمع آوري شده پس از مدتي كپك زده و بايستي معدوم شوند.
شواهد نشان مي دهد به دليل معيوب بودن چرخه توليد نان سنتي و صنعتي كه به عنوان يك معضل سالهاست خودنمايي مي كند، بخشي از نان خريداري شده توسط شهروندان غيرقابل مصرف بوده و روانه زباله داني ها مي شود.
اين در حالي است كه اغلب نانهاي توليد شده از ماندگاري پاييني برخوردار بوده و در مدتي كوتاه به اصطلاح عامه «بيات» مي شود.
از اين رو گفته شده است، شهروندان به طور ميانگين ماهانه 2 تا 5 كيلوگرم نان را روانه نان خشكي ها مي كنند.
اما آيا تاكنون از خود پرسيده ايد كه سرنوشت نانهاي خشك جمع آوري شده به كجا ختم مي شود؟!
آيا مي دانيد مصرف نان كپك زده سر منشأ چه عوارضي بوده و چه پيامدهايي به همراه دارد؟
براي پاسخ به اين پرسشها، به سراغ يكي از متخصصان كه سالها در اين خصوص تحقيق كرده و دل پر دردي از اين ماجرا دارد، رفته ايم.

ميهمان ابدي
دكتر جواد اعلمي، معاون فني اداره كل دامپزشكي خراسان رضوي با بيان تاريخچه اي از پيامدهاي انباشت باقيمانده هاي موادغذايي مي گويد: داروها، سموم و فلزات سنگين از جمله مواردي هستند كه باقيمانده آنها در محيط خطرات زيادي براي سلامت انسانها دارد.
وي با بيان اينكه در ايران كنترل و نظارت در بحث باقيمانده ها چندان جدي نيست، مي افزايد: يكي از معروف ترين سموم، سم «افلاتوكسين» است كه در موادغذايي مانده و كپك زده به وفور پيدا مي شود.
وي ادامه مي دهد: اين سم خاصيت تجمع در كبد انسان را دارد و معمولاً از اين عضو بدن خارج نمي شود.
وي بروز سرطان را از بيماريهاي شايع ناشي از افلاتوكسين عنوان مي كند و مي گويد: اين سم معمولاً از طريق مصرف موادغذايي كپك زده در دامداريها وارد بدن انسان مي شود.
وي مي افزايد: آزمايشها نشان داده هنگامي كه نان كپك زده خوراك دام مي شود، سم افلاتوكسين وارد شير شده و از اين طريق وارد بدن انسان مي شود.

سخت در برابر گرما
وي با بيان اينكه افلاتوكسين در برابر حرارت مقاوم بوده و حتي با استريليزاسيون از بين نمي رود، تصريح مي كند: علايم اين سم معمولاً در سنين مختلف بروز پيدا مي كند و خيلي از سرطانهاي كبد ناشي از ورود افلاتوكسين به بدن است.
وي اضافه مي كند: استفاده از جگر يا شير دامهايي كه با نان خشك و يا علوفه كپك زده تغذيه مي شوند، براي سلامت انسان بويژه سالمندان و كودكان خطرآفرين است.
وي با بيان اينكه روش تشخيص و تضمين سلامت موادغذايي چون شير، انجام آزمايشهاست، مي افزايد: تنها راه كنترل و جلوگيري از آلودگي توجه به تغذيه دام است، اگر موادغذايي مناسب و علوفه ارزان در اختيار دامداران قرار گيرد آنها مطمئناً به سراغ نان خشك نخواهند رفت.

نان خشك كيلويي 300 تومان
اين مسأله تمام ماجرا نيست ! شايد خبر نداشته باشيد كه قيمت نان خشك هم بعضي اوقات مثل طلا ساعت مي زند!
به عنوان مثال همين چند روز قبل قيمت هر كيلوگرم آن تا 300 تومان رسيد اما به راستي چرا تنور نان خشك اين قدر داغ شده است؟
دكتر اعلمي براي اين پرسش پاسخي كوتاه دارد: خشكسالي !وي مي گويد: به دليل افزايش بي رويه قيمت خوراك دام و نيز كاهش توليد علوفه كه از پيامدهاي خشكسالي به شمار مي آيد، برخي از دامداران چاره كار را در مصرف نان خشك ديده اند.
وي ادامه مي دهد: به دليل افزايش تقاضا به يك باره قيمت نان خشك افزايش قابل توجهي يافت.
وي وجود مسؤولان فني دامپزشكي در دامداريها را ضروري عنوان كرده و مي گويد: 50 درصد از شير در روستاها توليد مي شود و متأسفانه شرايط توليد در دامداريها چندان بهداشتي نيست.
معاون فني دامپزشكي خراسان رضوي مي گويد: براساس آمارهاي ارايه شده سالانه 70 هزار مورد سرطان جديد در كشور گزارش مي شود كه اكثر اين سرطانها منشأ موادغذايي ناشي از سموم دارد.
وي با اشاره به وجود خلاء قانوني براي برخورد با تخلفات اضافه مي كند: اخيراً دامپزشكي آيين نامه اي را تدوين كرده كه در صورت تصويب، دكتر دامپزشك به عنوان مسؤول بهداشت در همه دامداريها فعال مي شود.
وي در عين حال آموزش دامداران درخصوص خطرات ناشي از استفاده از خوراك آلوده را ضروري مي داند و مي گويد: اگر بستر لازم فراهم شود و پشتيباني قانوني مورد نياز تدارك ديده شود، اين مشكل كه اكنون بصورت يك معضل در آمده، به راحتي قابل حل خواهد بود.

غريبه آشنا
حال كه اسم «سم» به ميان آمد، آيا مي دانيد استفاده بي رويه از آفت كشها كه متأسفانه بعضي از كشاورزان و باغداران مشتري هميشگي آن هستند چه عوارضي دارد؟
آيا خبر داريد كه بعضي از پرورش دهندگان دام و طيور، حيوان زبان بسته تحت معالجه خود را روانه كشتارگاه مي كنند؟
به راستي استفاده نادرست از داروها و سموم شيميايي چه مخاطراتي به همراه دارد؟
دكتر اعلمي در اين خصوص توضيحاتي ارايه مي دهد كه اطلاع از آنها براي كساني كه گوشت قرمز و يا سفيد و يا محصولات باغي مصرف مي كند، مفيد است.
وي مي گويد: درمان دارويي دامها و طيور مستلزم رعايت ضوابط خاص است. به عنوان مثال دام بيمار تا مدت معيني پس از مصرف دارو نبايد كشتار شود. زيرا دارو و سموم باقيمانده قابليت انتقال به انسان را دارد.
وي با هشدار نسبت به كشتار دام و طيور بيمار خاطر نشان مي سازد: بارها مشاهده شده كه دام يا طيور تحت معالجه كشتار و روانه بازار مصرف شده است.
وي در همين بحث يادآور مي شود: در حال حاضر فرآيند نظارت بر سموم و داروهاي باقيمانده تنها به فرآورده ميگوي صادراتي در كشورمان اعمال مي شود و خيلي از محصولات دامي كه در بازار داخلي به مصرف مي رسد تحت كنترل نيست.
دكتر اعلمي با اشاره به اينكه سموم شيميايي بويژه حشره كشها بسيار كند در مزارع و باغها تجزيه مي شوند، ادامه مي دهد: اين سموم از طريق مصرف ميوه جات و علوفه مسموم كه به خوراك دام مي رسد، به انسان منتقل مي شود.
وي خاطر نشان مي كند: باوجود پيامدهاي استفاده از سموم شيميايي، متأسفانه مبارزه بيولوژيك با آفتها جدي گرفته نمي شود، در حالي كه در بسياري از كشورها با استفاده از روشهاي بيولوژيك، سم را كنار گذاشته اند.

يك آرز
وهر چند كه اين كارشناس آب پاكي را روي دستمان ريخت، اما نمي توان نه گوشت خورد، نه شير و نه محصولات باغي.
پس در انتظار مي مانيم تا شايد روزي نان خشكيهاي شهرمان دست از كار بكشند و سم هم آنقدر گران شود كه باغداران ناچار دست به دامن روشهاي نوين مبارزه با آفات شوند.

اختصاص 331 ايستگاه براي طرح جمع آوري اطلاعات اقتصادي خانوار خراسان شمالي

بجنورد - خبرنگار قدس: استاندار خراسان شمالي گفت: وظيفه ما در جمع آوري اطلاعات اعتمادسازي بين مردم و عوامل اجرايي است.
مهندس جهانبخش در جلسه طرح جمع آوري اطلاعات اقتصادي خانوار گفت: دادن اطلاعات ناصحيح موجب گمراهي مسؤولان مي شود، چرا كه اين طرح برنامه ريزي براي آيندگان است و مردم بايد سعي كنند اطلاعات درست به عوامل اجرايي ارائه دهند.
وي اضافه كرد: صدا و سيما وظيفه دارد حداقل روزي 30 دقيقه در برنامه راديو پيام، صبحگاه و عصر در رابطه با اين قضيه اطلاع رساني كند.
وي با اشاره به اينكه 331 ايستگاه براي طرح تعريف شده در نظر گرفته شده است، افزود: حداقل سرانه هزينه ايستگاهها بايد در مركز آمار ايران يا مرز استانها تعريف شود و هزينه آن را به آموزش و پرورش منتقل نكنند.
مديركل دفتر برنامه ريزي و آمار استان نيز گفت: 10 روز پيش كار عملياتي طرح جمع آوري اطلاعات اقتصادي خانوار در شهرستان ها آغاز شده است.
ذاكري فر با بيان اينكه به ازاي هر 600 خانوار يك ايستگاه تعريف شده، گفت: مدارس شهرستان و روستاها ايستگاه هايي هستند كه در دو نوبت فعاليت مي كنند.

توزيع قطره چكاني شير يارانه اي در خليل آباد و كاشمر

خليل آباد - خبرنگار قدس: با اينكه متخصصان علم تغذيه و پزشكان همواره بر مصرف شير و اهميت آن در رژيم غذايي روزانه تأكيد دارند، متأسفانه توزيع اين فرآورده غذايي در شهرستان خليل آباد عادلانه نيست، به گونه اي كه براي جمعيت 9 هزار نفري شهر خليل آباد و 6 هزار نفري كندر بنابه اظهار رئيس اداره بازرگاني شهرستان كاشمر و خليل آباد، روزانه 690 ليتر شير يارانه اي در نظر گرفته و توزيع مي شود. اين در حالي است كه براي شهرستان مجاور كاشمر و شهر ريوش با 80 هزار جمعيت روزانه هفت هزار ليتر شير يارانه اي توزيع مي گردد. با وجود اينكه طي چند ماه گذشته شاهد افزايش قيمت شير از 200 به 250 تومان بوديم و اين افزايش قيمت خود در كاهش تقاضا تأثيرگذار بوده است، با اين حال همه روزه با صفوف فشرده مردم براي دريافت شير در مقابل فروشگاههاي عرضه اين محصول مواجه هستيم.تعدادي از شهروندان با گلايه از كمبود شير به خصوص در فصل تابستان كه معمولاً مصرف آن كمتر است، خواستار بررسي موضوع و افزايش سهميه شدند.رئيس اداره بازرگاني شهرستان خليل آباد و كاشمر با تأكيد بر اينكه شير يارانه اي توزيع شده در اين دو شهرستان پاسخگوي شهروندان نيست، با تأييد اين موضوع كه افزايش قيمت باعث كاهش تقاضا شده، خواستار افزايش سهميه شير شد.علي اصغر زاهدي، از مكاتبه و پيگيري براي افزايش سهميه خبر داد.فرماندار خليل آباد نيز با انتقاد از عدم توزيع عادلانه شير در بين شهرستانهاي همجوار گفت: از اواخر سال 86 تاكنون در شهرستان همجوار كاهش 20 تا 15 درصدي شير را داشته ايم، در حالي كه اين كاهش در شهرستان خليل آباد كه از محروميت بيشتري برخوردار است 65 تا 60 درصد بوده است، به شكلي كه سهميه شير طي چند مرحله از 2300 ليتر به 1800-1600 و در نهايت به 690 ليتر در روز كاهش يافته است كه اين ميزان به هيچ عنوان پاسخگوي جمعيت 15 هزار نفري خليل آباد و كندر نيست.مهدي هنرور با بيان اينكه سرانه تعيين شده براي توزيع شير يارانه اي بيشتر از اين است كه توزيع مي شود، بدون اشاره به ميزان واقعي، از توزيع ناعادلانه شير در شهرستان همجوار انتقاد كرد.شايان ذكر است، در حال حاضر با توجه به سهميه 690 ليتري شير در خليل آباد و كندر، سهم هر شهروند در خليل آباد به طور ميانگين روزانه 690 قطره معادل 46 سي سي و يك بيستم ليتر و در شهرستان كاشمر سهم هر شهروند روزانه يك هزار و 313 قطره مي باشد كه با اين احتساب سهم هر شهروند خليل آباد هر ماه بدون در نظر گرفتن روزهاي تعطيل (25 روزه) يك ليتر و 150سي سي و هر شهروند كاشمري دو ليتر و 200 سي سي شير يارانه اي مي باشد.اينكه شهروندان در شهرستان كاشمر با كمبود شير يارانه اي مواجه هستند، اما ماهانه يك ليتر و 50 سي سي بيشتر از شهروندان خليل آبادي دريافت مي كنند كه با عنايت به محروم بودن خليل آباد اين شهرستان تا رسيدن به عدالت و اخذ سهميه واقعي فاصله بسيار دارد.

نماينده مردم نهبندان و سربيشه: كمتر از 5 درصد ساخت و سازها با روش هاي نوين انجام مي شود

خراسان امروز: نماينده مردم نهبندان و سربيشه در مجلس شوراي اسلامي گفت: مجلس شوراي اسلامي در راستاي كاهش قيمت كالاهاي مصرفي مردم با دولت همكاري مي كند.محمدرضا صابري در حاشيه يازدهمين نمايشگاه بين المللي ساختمان و خدمات فني و مهندسي، كاشي و سراميك و چيني آلات بهداشتي، چهارمين نمايشگاه بين المللي ماشين آلات راهسازي و عمران و ششمين نمايشگاه بين المللي تأسيسات ساختماني و سيستمهاي گرمايشي مشهد گفت: سياست دولت و مجلس كاهش قيمت تمام اجناس مصرفي مردم از جمله مسكن است.وي ادامه داد: دولت با سياستهاي خود توانست قيمت زمين را در قيمت تمام شده ساختمان به حداقل برساند، اما هزينه مصالح همچنان بالاست كه به بازار جهاني مربوط مي شود.
عضو كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي افزود: حركت به سمت توليد صنعتي ساختمان موجب كاهش قيمت تمام شده ساختمان خواهد شد.وي افزود: با توجه به ظرفيتهاي فني خراسان رضوي در زمينه توليد صنعتي ساختمان، بايد با سرعت بيشتري به اين سمت حركت كنيم.صابري اذعان داشت: كمتر از پنج درصد ساخت و سازهاي كشور با روشهاي نوين صورت مي گيرد كه اين امر حاكي از ضعف كشور در اين زمينه است.وي اظهار اميدواري كرد: با برگزاري نمايشگاههاي مرتبط با صنعت ساختمان، شاهد حضور پررنگ بخش خصوصي در اين حوزه باشيم.

سهميه آرد جوين؛ حكايت همچنان باقي است

جوين - خبرنگار قدس: سهميه آرد نانوائي هاي شهرستان جوين بر اساس آمارو سرشماري سال 85 به ازاي هر نفر ماهانه 10 كيلوگرم مي باشد و تلاش شده ضمن حفظ سهميه مشخص شده، به تعدادي از روستاهاي مهاجرپذير با جا به جايي، سهميه بيشتري هم اختصاص دهيم.
رئيس شوراي آرد و نان جوين با اعلام اين مطلب افزود: دولت در حال حاضر براي هر كيلوگرم آرد بيش از چهارصد تومان هزينه مي كند و با قيمت چهل ريال يا بهتربگويم رايگان و نيمه يارانه اي تحويل نانوائي ها مي شود.
مناجاتي از دهياران درخواست كرد در مورد پخت بهينه نان مديريت مطلوبي انجام دهند تا مردم با مشكل روبه رو نشوند. دهيار عباس آباد ملك گفت: در خصوص آرد و نان در جوين و به ويژه اين روستا وضعيت حادي حكمفرماست، به طوري كه تقريباً نسبت به سرانه جمعيتي در شبانه روز به هر نفر بيش از يك نان نمي رسد. آن هم بايد هفت خوان رستم را طي كرد.
 سه شنبه 1 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 131]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن