تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):همانا سعادتمند(به معنای) کامل و حقیقی کسی است که امام علی(ع) را در دور...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815362916




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گله مسافران از رستوران‌هاي بين راهي اگر بفهمند غريبه‌اي اجناس خود را به 2 برابر قيمت عرضه مي‌‌كنند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گله مسافران از رستوران‌هاي بين راهي اگر بفهمند غريبه‌اي اجناس خود را به 2 برابر قيمت عرضه مي‌‌كنند
خبرگزاري فارس: رضا ايزدي يك مسافر جوان تهراني كه شمال كشور را براي ايام تابستان خود و دوستانش انتخاب كرده مي‌گويد: رستوران‌هاي بين راهي و مسافرخانه‌هاي شمال منصف نيستند و تنها كافي است متوجه شوند كه غريبه هستي، آن وقت همه اجناس خود را دو برابر قيمت عرضه مي‌كند.


به گزارش خبرگزاري فارس از رشت، خدمات پذيرايي موجود در گيلان الزاماً در شهر‌ها متمركز نيستند و بسياري از آنها در نقاط روستايي و در مسير راه‌هاي اصلي بين شهري است كه گردشگر در چارچوب امكانات خود، بيشتر به موضوع كمي و كيفي توجه دارد كه از مهم‌ترين اولويت گردشگري در استان به شمار مي‌رود.
فصل تابستان و آغاز مسافرت‌هاي مردم ايران به گوشه و كنار كشور همواره برنامه ريزي‌هاي منسجم تر و دقيق‌تري را براي ارائه خدمات مطلوب به مردم مي‌طلبد.
با آغاز فصل گردشگري، مردم روزهاي زيادي را دور از شهر و ديار خود سپري كرده و در اين مدت از رستوران‌ها، هتل‌ها، مهمانپذير‌ها و ساير مراكز اقامتي و پذيرايي استفاده مي‌كنند.
هر چند كيلومتر يك رستوران با انواع غذاهاي محلي و غير محلي در مسير راه‌هاي اصلي و بين شهري استان وجود دارد ضمن اينكه چايخانه‌هاي بين راهي نيز به صورت كافه رستوران عمل مي‌كنند يعني علاوه بر عرضه غذا، چايخانه‌هاي سنتي هم از مسافران پذيرايي مي‌كنند ولي آنچه در اين ميان قابل بررسي بوده كيفيت و كميت خدمات ارائه شده استان‌ها در حوزه مذكور است.
گيلان به دليل شرايط اقليمي و فضاي مناسب و سرسبز خود هر ساله ميزبان عده زيادي از مسافران تابستاني است و ميليون‌ها نفر تابستان خود را در شهرهاي استان سپري مي‌كنند.
از ابتداي ورودي‌هاي استان با نگاهي به اطراف جاده، واحدهاي پذيرايي و رستوران‌هاي بين راهي قابل مشاهده‌اند كه با فاصله‌هايي اندك از يكديگر سرگرم ارائه خدمات به مسافران هستند.
در اين مسيرها مردم علاوه بر استفاده از سرسبزي‌ طبيعت استان لحظاتي را نيز به صرف غذا و استراحت مي‌گذرانند و همين امر اهميت كنترل و نظارت بر اماكن اقامتي و پذيرايي را بيش از پيش تبيين مي‌كند.
رضا ايزدي يك مسافر جوان تهراني كه شمال كشور را براي ايام تابستان خود و دوستانش انتخاب كرده است در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: رستوران‌هاي بين راهي و مسافرخانه‌هاي شمال منصف نيستند و تنها كافي است متوجه شوند كه غريبه هستي، آن وقت همه اجناس خود را دو برابر قيمت عرضه مي‌كند.
او معتقد است كيفيت غذاي برخي از رستوران‌ها بسيار پايين بوده و در سفر سال قبل به گيلان خاطره‌اي از مسموميت غذايي كه بر اثر خوردن همين غذاهاي بي‌كيفيت برايش بوجود آمده است را فراموش نمي‌كند.
هاجر رسول زاده يك خانم اصفهاني كه در رستوران بين راهي مشغول صرف نهار به اتفاق خانواده‌اش بود نيز در رابطه با وضعيت سلف سرويس رستوران‌هاي بين راهي به خبرنگار ما گفت: در رستوران‌ها و هتل‌هاي منطقه گيلان تنوع خدمات وجود ندارد و تنها با ارائه چند مدل انگشت شمار غذا، نام مركز گردشگري را بر روي خود گذاشته‌اند.
به اعتقاد وي بايد امكانات و خدمات ارائه شده به مسافران افزايش يابد تا مسافران تابستاني گيلان را براي سفرهاي خود انتخاب كنند.
رسول زاده افزود: در رستوران‌هاي بين راهي بهداشت و نظافت به صورت جدي رعايت نمي‌شود و به همين دليل بسياري از مردم غذاي خود را از شهر خودشان تا مقصد همراه دارند تا بيماري گريبانشان را نگيرد.
موسي عباسي صاحب يك رستوران بين راهي به خبرنگار فارس گفت: مسئولان در برخورد با رستوران‌هاي غير مجاز كوتاهي مي‌كنند و فقط به نظارت و ايراد گرفتن‌هاي مكرر از رستوران‌هاي داراي پروانه اكتفا كرده‌اند.
وي افزود: در چند قدمي ما بدون هيچ گونه نظارت مواد غذايي غير بهداشتي به مسافران عرضه مي‌شود و هيچكس هم با آنان برخورد نمي‌كند و نكته ديگر اينكه رستوران‌ها و مراكز بين راهي غير مجاز قيمت‌هاي پايين تري براي عرضه خدمات خود در نظر مي‌گيرند و همين مسئله كسب و كار كساني كه به صورت قانوني مشغول فعاليت هستند را كساد مي‌كند.
اكبر نظرپور مدير يك مركز پذيرايي بين راهي در مسير قزوين به رشت نيز اظهار داشت: بسياري از واحدهاي پذيرايي و اقامتي براي سال 87 برنامه ريزي دقيقي كرده بودند تا با استفاده از تسهيلات بانكي نسبت به بازسازي فضاهاي كاري خود اقدام كنند، اما هيچ بانكي در حال حاضر وام نمي‌دهد و همين مسئله سبب شده مراكز بين راهي روز به روز فرسوده‌تر شوند.
وي معتقد است فرسودگي مراكز اقامتي و پذيرايي، مشتريان را از گردشگري و مسافرت منصرف مي‌كند و فرصت سودجويي را به برخي از فروشندگان دوره گرد مي‌دهد تا با راه انداختن يك آلاچيق به اصطلاح سنتي ضمن عرضه مواد غذايي ناسالم از اين آشفتگي به نفع خود استفاده كنند.
محمدرضا رضايي يك مسافر جوان نيز كه در يك رستوران بين راهي مشغول صرف نهار است مي‌گويد: مردم نمي دانند كدام رستوران مجاز است و كدام رستوران غير مجاز و مسئولان از مردم مي‌خواهند به رستوران‌هايي بروند كه پروانه دارند، اما هيچكس هنگام ورود به يك مركز پذيرايي بين راهي نخست به پروانه كسب نگاه نمي كند.
وي پيشنهاد كرد: نشان مخصوص براي رستوران‌هاي مجوزدار تعبيه شود تا مسافراني كه در حال عبور از يك مسير هستند بلافاصله بتوانند تشخيص دهند يك رستوران تحت نظارت و كنترل و داراي پروانه است.
اين در حالي است كه بسياري از دارندگان اماكن غير مجاز بين راهي مدعي‌اند شرايط لازم براي تشكيل پرونده و اخذ مجوز آنان فراهم نشده است و برخي از رستوران داران با نفوذ در اتحاديه و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در راه فعاليت قانونمند آنان سنگ اندازي كرده و به دليل افزوده نشدن بر تعداد رقباي كاري مانع اخذ مجوز آنان مي‌شوند.
مسافران و گردشگران ديگري نيز در گفتگو با فارس، كيفيت و قيمت خدمات واحدهاي پذيرايي را حائز اهميت دانستند و خواستار توجه مسئولان به اين بخش شدند.
با هدف بررسي وضعيت نظارت بر مراكز و تأسيسات گردشگري، قائم مقام ميراث فرهنگي گيلان در امور گردشگري در خصوص وضعيت رستوران‌هاي بين راهي و مراكز اقامتي استان در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: از دو سال گذشته طي يك برنامه مدون سيستم نظارتي مناسبي بر واحدهاي پذيرايي بين راهي و مجموعه‌هاي اقامتي را فعال كرديم و در ايام تابستان نيز كه مسافرت‌ها به حداكثر مي‌رسد طرح مراقبت‌هاي ضربتي را اجرا مي‌كنيم و طي آن علاوه بر افزايش كميت، مراقبت‌ها را با حساسيت ويژه‌اي پيگيري كرده‌ايم.
بيژن ذهاب در تشريح خدمات ارائه شده در ايام نوروز تصريح كرد: در ايام نوروز با اجراي نخستين مرحله از فعاليت‌هاي نظارتي خود توانستيم شاهد 10 تا 15 درصدي ارتقاي خدمات و سطح بهداشت واحدهاي پذيرايي و اقامتي در استان بوده و رضايت نسبي مسافران را جلب كنيم كه البته هنوز با سطح مطلوب بسيار فاصله داريم.
وي با آسيب شناسي اين حوزه افزود: در حال حاضر 334 واحد پذيرايي بين راهي و مركز اقامتي رفاهي در استان تحت نظارت ميراث فرهنگي و گردشگري مشغول فعاليت هستند كه متاسفانه با مشكلات زيادي مواجهند.
به گفته ذهاب عدم مديريت مناسب در واحدهاي پذيرايي و اقامتي و استفاده از نيروها با طيف سني پايين در اين مراكز يكي از اصلي‌ترين چالش‌هاي موجود در اين بخش است كه سبب مي‌شود به رغم همه تلاش‌ها سطح خدمات ارائه شده متناسب با نياز گردشگران نباشد.
قائم مقام ميراث فرهنگي گيلان در امور گردشگري با بيان اينكه در ايام نوروز نقاط ضعيف اين مجموعه‌ها شناسايي شده است، گفت: براي توسعه اين بخش بايد امكانات سخت افزاري فراهم شود و مديران واحدهاي پذيرايي و اقامتي نيز در مسير توسعه خدمات همگام باشند زيرا امكانات نرم افزاري و برنامه ريزي لازم در اين زمينه صورت گرفته است.
وي با اشاره به اينكه براي ارتقاي سطح خدمات و توسعه تأسيسات گردشگري استان نياز به استفاده از تسهيلات بانكي است و در اين جهت نيز برنامه ريزي شده بود، اظهار داشت: از ابتداي سال تاكنون نتوانسته‌ايم حتي يك ريال از بانك‌هاي استان براي واحدهاي فعال گردشگري تسهيلات دريافت كنيم و اين در حالي است كه براساس مصوبه هيئت دولت واحدهاي فعال گردشگري مي توانند بدون رعايت مسايل اشتغال از منابع بانكي براي توسعه واحدها يا به عنوان سرمايه در گردش استفاده كنند.
ذهاب تاكيد كرد: نمي‌توانيم به واحدهاي پذيراي و اقامتي فشار بياوريم زيرا مي‌گويند برنامه ريزي لازم انجام شده و در صورت دريافت تسهيلات خدمات خود را ارتقا خواهند داد و اين دليل كاملاً منطقي است، اگرچه عدم دريافت تسهيلات نبايد بهانه‌اي براي ارائه خدمات به مساقران باشد.
قائم مقام ميراث فرهنگي در امور گردشگري گيلان تداوم نظارت بر اين واحدها را از برنامه‌هاي اصلي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري عنوان كرد و افزود: تيم‌هاي نظارتي و گشت‌هاي مستمر در ايام تابستان به واحدهاي پذيرايي مراجعه مي‌كنند و در زمينه رعايت نرخ و بهداشت هيچ گونه اغماض و چشم پوشي نخواهد كرد.
وي خاطرنشان كرد: هر مكاني كه مسايل بهداشتي را رعايت نكند و يا اجناس و مواد غذايي را با نرخ هاي بالا و غير مصوب عرضه كند و مسايلي از جمله عدم ارائه آب سالم، سرويس‌هاي بهداشتي نامناسب و عدم رعايت بهداشت در آشپزخانه‌ها در اين واحدها مشاهده شود بالافاصله با هماهنگي اداره اماكن نيروي انتظامي پلمپ شده و با متخلف در هر سطحي كه باشد برخورد مي‌شود.
ذهاب حضور فيزيكي و دايمي بازرسان گردشگري را در همه رستوران‌هاي بين راهي و مراكز اقامتي غير ممكن دانست و اظهار داشت: كنترل واحدهاي گردشگري نيازمند همكاري متقابل مردم است و بايد در هر مكاني كه با تخلفات بهداشتي و يا صنفي مواجه شدند موضوع را از طريق تلفن 24 ساعته 7732067- 0131 اطلاع دهند و مطمئن باشند كه اين مسئله رسيدگي خواهد شد.
وي در بررسي ساير مشكلات بخش گردشگري نيز به خبرنگار فارس افزود: متاسفانه بسياري از واحدهاي بزرگ و كوچكي كه در مسيرهاي اصلي و فرعي فعاليت دارند فاقد مجوز بوده و تنها در قالب يك دكه كوچك، آلاچيق و حتي يك رستوران بزرگ مشغول فعاليت غير قانوني هستند.
به گفته ذهاب بيش از 700 مركز فاقد مجوز و غير مجاز در مسيرهاي اصلي استان شناسايي شده و تعداد بسيار زيادي نيز در مسيرهاي فرعي فعاليت مي كنند.
قائم مقام سازمان ميراث فرهنگي گيلان در امور گردشگري در پاسخ به پرسش فارس كه چرا با واحدهاي پذيرايي غير مجاز برخورد نمي شود، تصريح كرد: اهرم لازم را براي برخورد نداريم زيرا به عنوان يك نهاد نظارتي صدور پروانه بهره برداري و مجوز فعاليت بر عهده ما است و هيچ نهادي غير از سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مجاز به ارائه موافقت احداث بنا و فضاهاي اقامتي و پذيرايي نيست.
وي تأكيد كرد: برخورد با متخلفان نيازمند همكاري همه دستگاه‌ها و مردم است و مردم نبايد از اين مراكز خدمات دريافت كنند و دستگاه هاي مرتبط نيز بايد با فعاليت غير مجاز اين واحدها برخورد نمايند.
ذهاب ادامه داد: بسياري از اين مراكز پذيرايي غير مجاز در حريم راه‌ها هستند، موجب ايجاد ترافيك و حوادث جاده‌اي بي مورد مي‌شوند كه بدون پروانه كسب فعاليت مي‌كنند، مواد غذايي غير بهداشتي مي‌فروشند، نرخ‌هاي نامناسب دارند، در فضا و عرصه‌هاي منابع طبيعي مستقر شده‌اند، آلودگي‌هاي زيست محيطي را سبب مي‌شوند، بنابراين نهادهاي مختلفي از جمله اداره راه، نيروي انتظامي، بهداشت محيط، تعزيرات حكومتي، منابع طبيعي و محيط زيست مي توانند جلوي فعاليت غير قانوني اين افراد را بگيرند.
وي با اشاره به اينكه اگر مي خواهيم گردشگري استان در سطح مطلوب باشد بايد زمينه‌هاي لازم را فراهم كنيم و در اين مسير همسو باشيم تصريح كرد: اسامي واحدهاي غير مجاز در اختيار فرمانداري‌ها، معاون عمران استانداري و بسياري از مسئولان قرار گرفته و براي برخورد با متخلفان يك حركت جمعي و همسو نياز است.
معاون سرمايه گذاري و طرح‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گيلان در ادامه خاطرنشان كرد: از بسياري اين مراكز عكس‌هايي هم تهيه شده است و معتقديم اين مراكز مسيرهاي زيباي گردشگري استان را با چند تخته شكسته و گوني پاره بسيار زشت كرده‌اند.
وي همه مردم و دستگاه‌هاي اجرايي استان را براي برخورد با فعالان غير مجاز اين بخش دعوت به همكاري كرد و افزود: بايد به وظيفه خود عمل كنيم و بگذاريم كساني كه مجوز فعاليت دارند و در چارچوب قانون عمل مي‌كنند فعاليت كنند.
ذهاب در خصوص طرح ساماندهي خانه‌هاي اجاره‌اي نيز اظهار داشت: اين طرح از مرداد سال گذشته آغاز و 900 خانه شناسايي شد، 700 پرونده تشكيل و 400 پروانه بهره برداري صادر شد، اما آيا تعداد واقعي خانه‌هاي اجاره‌اي اين رقم است؟
به گفته قائم مقام ميراث فرهنگي استان در امور گردشگري دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط بايد با پذيرش مهمان در واحدهاي غير مجاز كه تبعات اجتماعي، اقتصادي، بهداشتي و اخلاقي زيادي دارد برخورد كنند.
وي عدم تخصيص اعتبارات براي طرح ساماندهي مراكز اقامتي و نظارت بر مراكز پذيرايي را مشكل جدي اين بخش دانست و تأكيد كرد: رسماً اعلام مي‌كنيم كه از اول مرداد حتي يك ريال اعتبار براي نظارت، ساماندهي و تطبيق استانداردها در مراكز گردشگري نداريم.
ذهاب با بيان اينكه گيلان در زمينه طرح‌هاي ساماندهي و نظارت نمونه شده است، اذعان داشت: زماني مي‌توان عملكرد يك دستگاه را زير سئوال برد كه آن مجموعه برنامه مدوني نداشته باشد و اين در حالي است كه ميراث فرهنگي و گردشگري گيلان برنامه ريزي لازم، ابزار نرم افزاري مناسب، نيروهاي متخصص را در اختيار دارد، اما زماني كه پول و اعتبار نباشد نمي‌توان كاري انجام داد.
وي بار ديگر بر مشكل تأمين اعتبار تأكيد كرد و افزود: زير ساخت هاي آموزشي براي توسعه گردشگري بايد فراهم شود و توسعه بخش آموزش نيازمند اختصاص اعتبار است.
ذهاب اظهار داشت: مشكلات را همه مي دانند، استاندار و معاون عمراني نيز از آن آگاهند ولي هنوز اقدامي در خصوص تخصيص اعتبار صورت نگرفته است.
وي خاطرنشان كرد: امسال 8 بازرس از بخش خصوصي و 3 كارشناس رسمي در 13 مسير و 4 محور، خدمات گردشگري به مسافران تابستاني در هتل‌ها، رستوران‌هاي بين راهي، هتل آپارتمان‌ها و همه اماكن اقامتي، پذيرايي، سرويس هاي بهداشتي و نماز خانه‌ها را كنترل مي‌كنند.
وي اظهار اميدواري كرد با همكاري مردم و دستگاه‌هاي اجرايي مشكلات بخش گردشگري در حوزه خدمات به مسافران كاهش يابد و مردم از سفر به گيلان خشنود باشند.
به گزارش خبرنگار فارس در هر حال اين تعامل و همكاري نيازمند همت جدي ساير مسئولان نيز هست تا با بررسي بيشتر و نظارت دقيق تر وضعيت گردشگري استان را به ويژه در بخش خدمات ساماندهي كنند ضمن اينكه توجه به نياز گردشگر نيز از مهم ترين اولويت گردشگري در گيلان به شمار مي‌رود.
انتهاي پيام/ب
 دوشنبه 31 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 362]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن