تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس براى كسب رضايت خدا و آگاهى در دين قرآن بياموزد، ثوابى مانند همه آنچه كه به ف...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816404658




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نهاونديان برلزوم آسيب شناسي طرح هاي اقتصادي گذشته تاكيد كرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نهاونديان برلزوم آسيب شناسي طرح هاي اقتصادي گذشته تاكيد كرد
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): رييس اتاق ايران در ديدار عصر يكشنبه جمعي از فعالان اقتصادي بخش خصوصي با رييس جمهوري لزوم آسيب شناسي باليني طرح هاي گذشته اقتصادي را مورد تاكيد قرار داد و گفت: بايد بررسي كنيم كه چرا طرح ها و برنامه هاي قبلي كه براي رشد و توسعه اقتصادي در كشور تنظيم شده، در تحقق موفق نبوده اند.


رييس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران و جمعي از فعالان اقتصادي بخش خصوصي در ديدار با دكتر "محمود احمدي نژاد" رييس جمهور كشورمان، در خصوص چارچوب كلي طرح تحول اقتصادي كشور به بحث و تبادل نظر پرداختند.
به گزارش دوشنبه گروه اقتصادي ايرنا به نقل از روابط عمومي اتاق بازرگاني ايران، " محمد نهاونديان" رييس اتاق ايران در اين ديدار افزود: مقدمه‌ي طرح جديد تحول اقتصادي كشور كه به ضرورت اين تحول مي‌پردازد، حرف جديدي نيست و در برنامه‌‌هاي قبلي نيز شبيه اين موارد را داشته‌ايم.
وي افزود: اصلاح در مهندسي توليد برنامه يكي از ضرورت‌هاي موفقيت اين طرح است كه از اصلي ترين علل ضريب پايين تحقق برنامه‌ها اين بخش بوده است. زيرا برنامه‌هاي اقتصادي پشت درهاي بسته نوشته مي‌شد و دولت خود را از مشورت با فعالان اقتصادي كشور در برنامه نويسي بي نياز مي‌دانست و در پايان نيز ابلاغيه و بخشنامه‌هايي صادر مي‌شد كه تاييد فعالان اقتصادي را هم در پي نداشت.
رييس اتاق بازرگاني ايران تاكيد كرد ، در چنين شرايطي واكنش طبيعي برخي بنگاه‌هاي اقتصادي كشور هم اين بود كه رانت‌هاي ابلاغيه‌ها را پيدا كنند يا راهي براي دور زدن الزامات بيابند.
نهاونديان در ادامه "رانت جويي" و "مقررات گريزي" را محصول روندهاي تصميم سازي اقتصادي گذشته برشمرد و طرح جديد را نيازمند "باز مهندسي "نحوه تعامل با فعالان اقتصادي كشور دانست.
رييس اتاق ايران توجه به مكانيزم عرضه و تقاضا براي تخصيص بهينه منابع و تاكيد بر بازار رقابتي را در اين طرح، نقطه قوت اصلي آن دانست و تاكيد كرد كه وفاداري به اين اصل، شرط توفيق و هماهنگي بخش‌هاي مختلف آن خواهد بود و هماهنگي سياست‌ها را تامين خواهد كرد. در اين صورت در بحث نظام بانكي و نظام پول ملي نيز بايد اين اصل رعايت شود و استثناء‌ ها جاي قاعده را نگيرد.
نهاونديان همچنين اظهار داشت : البته لازمه توفيق اين مكانيزم ، تقويت رقابت در بازارها و انجام وظيفه نظارتي دولت خواهد بود.
وي سپس با اشاره به هفت محور اولويت يافته در طرح تحول اقتصادي ، تاكيد كرد: محورهاي بسيار مهم ديگري در اقتصاد ايران وجود دارند كه بايد در جمع صاحب نظران اولويت گذاري شود. از آن جمله اهميت استراتژيك بخش انرژي در اقتصاد ايران است.
نهاونديان همچنين بر لحاظ كردن استراتژي صنعتي و تجاري در فضاي اقتصاد جهاني در طرح تحول اقتصادي كشور تاكيد كرد و گفت: نبود مدل رياضي ارتباط بين بخشي در طرح جديد، كاستي است كه در اين طرح بايد برطرف شود. اقتصاد بحث كليات نيست ، بلكه علم رياضي است و قانون ظروف مرتبطه بر آن حاكم است، بنابراين اندازه‌گيري اثار سياست‌ها و اقدامات بر بخش‌هاي ديگر و همچنين شيوه اجرايي امور در مدل جديد بايد قبل از اجراي آن برنامه‌ ريزي و طراحي شود.
رييس اتاق ايران در ادامه سخنان خود با اشاره به فضاي ابلاغ سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون اساسي و ايجاد انقلاب اقتصادي در كشور تصريح كرد: در حال حاضر هر سياست اقتصادي در كشور بايد در پرتو سياست‌هاي اصل 44 تعريف شود و در طرح تحولات اقتصادي كشور نيز بايد جايگاه جديد دولت مشخص شود و اگر قرار است بخش خصوصي سكان‌دار نوآوري اقتصادي در كشور باشد بايد تشكل‌هاي بخش خصوصي در تمام مراحل اين طرح مورد مشورت قرار بگيرند.
وي همچنين آمادگي كامل اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران را به عنوان نهاد قانوني فعالان اقتصادي كشور براي همكاري در طراحي و اجراي طرح تحول اقتصادي كشور اعلام كرد.
** توليد كشور بيمار است
"محمود اسلاميان" رييس اتاق بازرگاني اصفهان نيز در اين جلسه، تاخير در اجراي طرح تحول اقتصادي در كشور را زيان آور دانست و گفت: عملياتي كردن شعار عدالت را مي‌توان در اين طرح جستجو كرد.
وي در ادامه افزود: در حال حاضر ما درگير رقابت‌هاي شديد اقتصادي در دنيا هستيم و همه بحث‌هاي اقتصادي به امر رقابت باز معطوف مي‌شود، بنابراين تا چه زماني مي‌خواهيم با تعرفه 100 درصدي از صنعت خودرو كشور حمايت كنيم.
اين فعال بخش خصوصي با اشاره به اين مطلب كه توليد كشور هنوز بيمار است ، تصريح كرد: فشارهاي بين‌المللي توليد كشور را هدف قرار داده است . بنابراين وظيفه بانك مركزي اين است كه از توليد كشور دفاع كند.
وي در پايان حضور شركت‌هاي شبه دولتي در امر خصوصي سازي و نوسانات نرخ يورو را از ديگر مشكلات بخش صنعت كشور قلمداد كرد.
** بايد از ايجاد التهاب در جامعه جلوگيري كرد
"ابراهيم جميلي" عضو هيات رييسه اتاق بازرگاني ايران نيز در اين نشست با تاكيد بر برخورد علمي با طرح تحول اقتصادي در كشور گفت: بايد از ايجاد التهاب در جامعه جلوگيري كنيم ، زيرا زماني كه با بحث‌هاي علمي به شكل احساسي برخورد مي‌شود ، مشكلات و موانع بسياري ايجاد مي‌شود.
وي در ادامه با تاكيد بر لزوم اصلاح سيستم بانكداري در كشور تصريح كرد: در شرايط فعلي و با وجود فشارهاي بين‌المللي كه توليد كشور از كمبود گشايش اعتبار ( ال سي ) رنج مي‌برد ، بانك‌هاي داخلي نيز با سه قفله كردن اعطاي اعتبارات، مشكلات را دو چندان كرده‌اند.
جميلي با ذكر اين نكته كه خصوصي سازي نبايد به بيراهه ‌برود، يادآور شد: بايد از خريد شركت‌هاي دولتي توسط سازمان‌هاي سرمايه‌گذاري وابسته به دولت خودداري شود.
اين فعال افتصادي با اشاره به اختصاص پنج ميليارد دلار توسط دولت براي رونق بخش صنعت كشور ، خواستار ايجاد صندوق ذخيره ريالي براي رفع مشكلات اين بخش شد.
** بالابردن ضريب بهره‌وري وظيفه بنگاه‌هاي اقتصادي است
"محمود صدر هاشمي نژاد" رييس كميسيون بورس، بانك و بيمه اتاق بازرگاني تهران نيز در اين نشست گفت: هنوز تحول اقتصادي در كشور شكل نگرفته است و بايد به اين مهم توجه شود.
وي سپس بالا بردن ضريب بهره وري در كشور را وظيفه بنگاه‌هاي اقتصادي دانست و يادآور شد: ضريب بهره وري نيروي كار به بنگاه‌هاي اقتصادي در كشور مربوط مي‌شود كه كار مردم است و بحث تحول اقتصادي نيز براساس اقتصاد آزاد رقابتي ايجاد مي‌شود كه مجريان و نقش آفرينان آن مردم هستند .
** تحولات اقتصادي نياز به توازن دارد
"محمدحسين كريمي پور" رييس كميسيون كشاورزي اتاق بازرگاني ايران نيز با تاكيد بر تعامل بين وزارت كشاورزي و اتاق بازرگاني گفت: طرح تحول اقتصادي كشور يك نظام به هم پيوسته است كه بايد توازن داشته باشد.
وي افزود: توسعه اقتصادي در كشور به توازن نياز دارد نه معجزه ، بنابراين بايد با تعامل بيشتر بين بخش‌هاي دولتي و خصوصي اين توازن ايجاد شود.
** نگراني‌هاي بخش كشاورزي در خصوص هدفمند كردن يارانه‌ها
"احمد رياسي" نيز بخش كشاورزي را در ارتباط مستقيم با امنيت غذايي كشور دانست و گفت: در خصوص هدفمند كردن يارانه‌ها در نهاده‌هاي كشاورزي نگراني‌هايي وجود دارد و ممكن است توليد كنندگان كشاورزي را با مشكل مواجه كند.
وي در ادامه با اشاره به عملكرد بانك كشاورزي خاطرنشان كرد: بانك كشاورزي در اعطاي تسهيلات به كشاورزان مانند بانك‌هاي ديگر عمل مي‌كند و انتظار داريم كه در طرح تحول اقتصادي بانك كشاورزي به شكل واقعي تبديل به بانكي براي كشاورزان شود.
** اعطاي دو سوم يارانه‌ها نادرست است
"علي شمس اردكاني" رييس كميسيون انرژي اتاق بازرگاني ايران نيز اعطاي دو سوم از يارانه‌ها را نادرست خواند و گفت: اين ميزان از نظر عددي در حدود 90 هزار ميليارد تومان است كه 20 درصد توليد ناخالص داخلي ( جي دي پي ) را تشكيل مي‌دهد و مي‌توان يك ميليون شغل با اين پول در كشور ايجاد كرد.
وي افزود: طرح قيمت‌گذاري يكسان و ارزان انرژي يك طرح انگليسي بود كه از 60 سال گذشته اقتصاد ما را به اين مرحله كشانده و اين وضعيت در اعطاي يارانه‌ها را در كشور ايجاد كرده است.
شمس اردكاني قرن 21 را قرن گاز دانست و يادآور شد: گاز از ديد اقتصاد انرژي از جنس نفت نيست و يك متر مكعب گاز در خليج فارس پنج سنت و در خليج توكيو يك دلار ارزش دارد كه مي‌توان از اين ارزش افزوده براي ايجاد اشتغال و رشد اقتصادي استفاده كرد.
** طرح تحول اقتصادي عامل توسعه اقتصاد كشور
"هادي غنيمي‌فرد" رييس خانه صنعت و معدن ايران نيز در اين نشست طرح تحول اقتصادي ايران را مربوط به يك دولت يا شخص ندانست و اين طرح را عامل توسعه اقتصادي كشور در آينده قلمداد كرد .
وي در ادامه با تاكيد بر نقش سازمان‌هاي آمار دهنده در كشور گفت: براي آنكه در تاريكي قدم بر نداريم نياز به اطلاعات و آمار صحيح داريم ، اما متاسفانه مراكز آمار ما معمولاً آمار را به نفع خودشان اعلام مي‌كنند.
در ادامه اين جلسه دكتر "محمود احمدي نژاد" رييس جمهور كشورمان به سوالات و نقطه نظرهاي مطرح شده از سوي فعالان بخش خصوصي درباره طرح تحول اقتصادي كشور پاسخ داد.
اقتصام ** 1701** 1557
 دوشنبه 31 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن