تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):اداى امانت و راستگويى روزى را زياد مى‏كند و خيانت و دروغگويى باعث فقر و نفاق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804748560




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به بيمارستان قدس سنندج، تنها مركز درمان بيماري رواني در كردستان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به بيمارستان قدس سنندج، تنها مركز درمان بيماري رواني در كردستان
داخلي. اجتماعي. بهداشت. درمان.

گزارش از فرزاد نويدي
مركز آموزشي، پزشكي قدس شهر سنندج مركز استان كردستان تنها مركز تخصصي درمان و مداواي بيماران روحي و رواني اين استان است كه در مدت فعاليتش خدمات زيادي به جامعه و مبتلايان به اين عوارض ارايه كرده است.

معرفي اين بيمارستان و نوع خدماتي كه در آن ارايه مي‌شود،شايد كمكي باشد به تغيير نگاه مخاطبين به بيماري رواني و پذيرش اين واقعيت كه اين نوع از بيماري هم در انسان،نياز به مراجعه به پزشك و گاه بستري شدن در بيمارستان دارد.

متاسفانه برخورد كردستاني‌ها نيز مانند اغلب ايرانيان با اين نوع بيماري صورتي منطقي ندارد و در مراحل نخست بروز اين عارضه را كتمان مي‌كنند و در مراحل حادتر نيز از مراجعه براي درمان خجالت مي‌كشند.

مركز آموزشي پزشكي قدس سنندج يكي از مراكز تخصصي است كه در زمينه آموزش و درمان و مداواي بيماران مبتلا به اختلالات روحي رواني و همچنين افرادي كه در اثر مصرف مواد مخدر و مشروبات الكلي بيمار مي‌شوند، فعاليت مي‌كند.

اين مركز كه از آن به عنوان بيمارستان قدس نيز ياد مي‌شود از سال ‪ ۶۱‬راه -اندازي شده و در اين مدت و به خصوص در زمان جنگ تحميلي خدمات زيادي به مردم و رزمندگان ارايه كرده است.

اين بيمارستان از سال ‪ ۷۸‬به گروه روانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي استان كردستان تحويل داده شد و فعاليت خود را تحت عنوان مركز پزشكي آموزشي قدس سنندج ادامه داد.

رييس مركز پزشكي آموزشي قدس سنندج در اين مورد مي‌گويد: قبلا اين مركز در بخش‌هاي داخلي، عفوني، كليه و كودكان فعاليت مي‌كرد و پس از تحويل به گروه روانپزشكي در طول ‪ ۱۰‬سال فعاليت خود براي درمان بيماران روحي رواني فعاليت مي‌كند.

دكتر عليرضا ناظمي با اشاره به اين كه اين مركز در دو بخش درمان وآموزش و پژوهش فعاليت دارد گفت:در بخش درماني داراي چهار بخش روانپزشكي، يك بخش شيمي درماني ، يك بخش ترك اعتياد، يك بخش سم زدايي فوق سريع و درمانگاه مرتبط با موارد فوق و پاراكلينيك است.

به گفته وي پاراكلينيك اين مركز نيز مجهز به آزمايشگاه، راديولوژي ، نوار مغز، روان شناسي، مركز درمان سرپايي سوي مصرف مواد است.

وي افزود: در بخش آموزشي اين مركز نيز به دانشجويان پرستاري، پزشكي و بهداشت دوره‌هاي مرتبط با بيماريهاي رواني خدمات ارايه مي‌دهد.

وي به پذيرش دستيار تخصصي روانپزشكي در اين مركز اشاره كرد و افزود: پس از اخذ مجوزهاي لازم از وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي اقدام به پذيرش دستيار تخصصي روانپزشكي خواهيم كرد.

وي در مورد تعداد كادر پزشكي مركز پزشكي آموزشي قدس سنندج گفت: اكنون هشت نفر روانپزشك، دو نفر راديوتراپيست، يك نفر متخصص علوم آزمايشگاهي، يك نفر داروساز، يك نفر دكتر راديولوژيست فعاليت دارند كه تمامي اين افراد داراي تخصص هستند.

وي به بخش پژوهشي اين مركز اشاره كرد و گفت: يك تيم پژوهشي قوي متشكل از پزشكان و پرستاران كارهاي پژوهشي و تحقيقات مربوط به بيماريهاي رفتاري و اعتياد را در مركز بر عهده دارند.

وي گفت:اعتبارات پژوهشي اين مركز از دو منبع اعتبارات معاونت پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي استان و اعتبارات پژوهشي خود مركز تامين مي‌شود.

به گفته وي سالانه به طور ميانگين ‪ ۱۰‬طرح تحقيقاتي و پژوهشي در زمينه‌هاي علوم رفتاري در اين مركز انجام مي‌شود.

وي در ادامه تعداد كل كاركنان مركز پزشكي آموزشي قدس سنندج را ‪ ۱۰۰‬تن پزشك، پرستار، روانشناس و كادر اداري ذكر كرد و گفت: در زمينه فوق تخصص نيز درخواست يك فوق تخصص اطفال را داده‌ايم.

وي به كمبود كادر پرستاري و روانشناسي و همچنين كادر تخصصي اداري مالي در اين مركز اشاره كرد و افزود: اين مركز طبق چارت سازماني و همچنين نيازي كه دارد بايد ‪ ۱۷۰‬نفر مستخدم داشته باشد كه با كمبود ‪ ۷۰‬نيرو مواجه هستيم.

وي تعداد تخت‌هاي مصوب اين مركز را ‪ ۱۰۰‬دست اعلام كرد و گفت: اكنون ‪۱۱۲‬ تخت در اين مركز بيشتر از تعداد تخت‌هاي مصوب فعال است.

وي ضريب اشتغال تخت‌هاي مركز را ‪ ۹۰‬درصد ذكر كرد و اظهار داشت: بيماران مراجعه‌كننده به اين مركز به دو صورت بستري و سرپايي درمان مي‌شوند.

وي افزود: درمانگاه اين مركز به صورت شبانه روزي و مجهز به روان پزشك، پزشك عمومي و روان شناس آماده ارايه خدمات به مراجعه‌كنندگان است.

وي گفت: با توجه به قابليت پزشكان استان بيماران استان‌هاي آذربايجان غربي و كرمانشاه و حتي كردستان عراق نيز به اين مركز مراجعه مي‌كنند.

وي افزود: امسال قصد داريم با تغييراتي در فضاي اين مركز بخش بيماريهاي خفيف روان پزشكي را احداث كنيم.

وي نگاه برخي از مردم به اين بيمارستان را يكي از مشكلات اين مركز در زمينه پذيرش بيماران ذكر كرد و گفت: برخي از مردم به ديد تيمارستان به اين مركز مي‌نگرند كه بايد اين ديد را تغيير دهند.

وي گفت: اين ديد موجب شده بسياري از مردم افراد مبتلا به بيماري‌هاي روحي رواني را جهت مداوا به اين مركز منتقل نمي‌كنند و اين مساله موجب حادتر شدن بيماري مي‌شود.

در دوران معاصر و با پيشرفت فناوري در ظاهر انسان به رفاه بيشتري رسيده اما اختلالات روحي و رواني، افسردگي و بي‌خوابي توامان با اين فناروي وارد منزل انسان‌ها شده و جزو لاينفك زندگي شده است.

اكنون بيماري‌هاي روحي رواني در تمام جوامع حتي جوامع صنعتي و پيشرفته به صورت آزاردهنده اي وجود دارد و اين بيماري كه مي‌توان تنوع آن را جديد و محصول پيچيدگي زندگي ماشيني دانست قبل از هرچيز نياز به پيشگيري و در صورت ابتلا مداوا و درمان است.

غفلت از بيماري‌هاي رواني و كم توجهي به آن مي‌تواند سبب بروز مشكلات و معظلات و ناهنجاري‌هاي بسيار از جمله خودكشي به عنوان حادترين عارضه آن برسد.

نبايد فراموش كرد كه همه در صورت بيماري نيازمند مراجعه به روانپزشك هستند و بايد از رفتن به اين مراكز خجالت نكشيد زيرا مريض شدن خجالت آور نيست بلكه درمان نكردن شرم آور است. ك/‪۴‬
 دوشنبه 31 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6175]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن