تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815700637




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هشدار كشاورزي/شاليكاران مراقب تب شاليزار باشند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: هشدار كشاورزي/شاليكاران مراقب تب شاليزار باشند
ساري - خبرگزاري مهر: برداشت برنج و شالي از چند روز اخير در برخي از مناطق استان هاي شمالي كشور از جمله مازندران آغاز شد، اما به تاكيد محققان علوم پزشكي شاليكاران براي پيشگيري و جلوگيري از ابتلاء به بيماري هاي مشترك قابل انتقال بين دام و انسان مراقبت بيشتري كنند.

به گزارش خبرنگار مهر در مازندران، تب شاليزار يا " ليپتوسپيروز " از بيماري هاي عفوني و قابل انتقال بين حيوان و انسان بوده كه در سال هاي اخير در استان هاي شمالي و بيشتر بين كشاورزان و شاليكاران شيوع يافته است.

بر اساس يافته هاي پزشكي اين بيماري مهلك و پرخطر بيشتر افرادي كه با آب آلوده به ادرار حيوانات مبتلا تماس دارند، در معرض ابتلا به بيماري تب شاليزار قرار دارند.

نتايج مطالعات شش ساله تحقيقات پژوهشگران در كشور نشان مي دهد كه به رغم بهبود شرايط بهداشتي در ابعاد مختلف، روند ابتلا به بيماري تب شاليزار در كشور رشد يافته است.

طبق آمار سالانه بيش از 200 نفر در كشور به بيماري تب شاليزار مبتلا مي شوند كه درصد بالايي ازآنها را شاليكاران و كشاورزان مناطق شمالي تشكيل مي دهند.

جمعي از محققان و پژوهشگران كشور در گفتگو با خبرنگار مهر بر لزوم تدوين نظام مدرت مراقبت از بيماريهاي مشترك در كشور تاكيد كردند.

آنان در حاشيه برگزاري اولين كنگره كشوري تب شاليزار در رامسر در گفتگو با خبرنگار مهر افزودند: تعامل و همكاري مطلوب بين بخشي، افزايش آگاهي هاي مردم و كشاورزان، تجهيز و تامين امكانات آزمايشگاه هاي محلي، شناسايي مناطق آلوده و پرخطر، چلب حمايت سازمان هاي مختلف، تامين اعتبار و تهيه و تدوين برنامه مراقبت كشوري براي كنترل بيماري هاي مشترك از جمله تب شاليزار امري ضروري است.

دبير علمي اولين كنگره تب شاليزار گفت: بيماري واگيردار تب شاليزار از نظر علائم باليني داراي طيف گسترده اي از عفونت بدون علامت تا بيماري كشنده و برق آسا است.

فرهنگ بابامحمودي افزود: اين بيماري مشترك بين انسان و حيوان از دهه 90 ميلادي به عنوان بيماري باز پديد مورد توجه قرار گرفت و بيشترين موارد انساني ناشي از تماس انسان با آب و خاك آلوده به ادرار حيوانات آلوده اتفاق مي افتد.

وي اظهار داشت: در سه ماهه سال جاري از 38 نمونه كه به عنوان سموم مشكوك در مازندران مورد بررسي قرار گرفتند، 90 نمونه زن و بقيه مرد بودند.

وي خاطر نشان كرد: از بررسي پرسشنامه افراد مبتلا به اين نتايج دست يافتيم كه از آنجا كه اين بيماري در ميان برنجكاران، كشاورزان و دامداران شيوع بيشتري دارد مي تواند به عنوان يك بيماري شعلي مطرح باشد.

به گفته بابامحمودي اين بيماري از نظر بروز بيماري در مردان بيشتر از زنان است كه با توجه به كار بيشتر مردان در مزارع توجيه پذير خواهد بود.

اين محقق ادامه داد: تشخيص بيماري تب شاليزار بر اساس يافته هاي باليني و آزمايشگاهي است و به علت عوارض تهديد كننده حيات، بررسي و درمان سريع و به موقع بيماران در كشاورزان به ويژه در ماههاي گرم سال در مناطق شمالي الزامي است.

كارشناس مبارزه با بيماري هاي مشترك انسان و حيوان معاونت بهداشتي مازندران گفت: بيماري تب شاليزار در فصل هايي كه فعاليت كشاورزي در مزارع برنج آغاز مي شود بيشتر شايع است.

ترانه تنها افزود: اين بيماري پرخطر ممكن كه يك بيماري شغلي است مي تواند بدون علامت يا با علامت خود را نشان دهد و ميزان بروز آن در مردان و در سنين بالاي 40 سال بيشتر است.

وي اظهار داشت: اطلاعات نشان مي دهد كه اولين مورد اين بيماري در آبان ماه 81 در فردي در آمل گزارش شد و بعد افزايش يافت.

وي خاطر نشان كرد: در سال 86 نيز 40 مورد ابتلا به بيماري تب شاليزار در مازندران گزارش شد كه 37 نفر مرد و هفت نفر زن بودند و 70 درصد اين موارد در مناطق شهري بود كه 60 درصد مبتلايان كشاورز بودند.

مدير كل دامپزشكي مازندران گفت: كشتارگاه هاي صنعتي دام در كنترل و شناسايي بيماري هاي مشترك دام و انسان موثر است.

مجيد مختاري افزود: رعايت بهداشت و اصول امنيت زيستي در مواجهه با دام هاي بيمار در كشتارگا به كنترل بيماري ها كمك شاياني مي كند.

وي اظهار داشت: وضعيت ساختماني مناسب، رهگيري و اخذ سابقه و گواهي بهداشتي سلامت و حمل دام، رعايت بهداشت محيط، امحاي مناسب ضايعات از جمله ضروريات كشتارگاه صنعتي دام است.

به گفته مختاري، يك دستگاه به تنهايي نمي تواند بيماري هاي مشترك بين دام و انسان را كنترل كند بنابراين تعامل بين بخشي نياز است.

سالانه بيش از 480 هزار راس دام سبك و 100 هزار راس دام سنگين در كشتارگاه هاي مازندران ذبح مي شود.

رئيس مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: تدوين نظام مراقبت از بيماري هاي مشترك انسان و دام در كشور الزامي است.

محمد مهدي گويا افزود: تقويت زيرساختهاي نظام بهداشتي، افزايش آگاهي هاي جامعه، افزايش آگاهي مسئولان از جمله لازمه هاي اين نظام مدرن است.

وي اظهار داشت: تغييرات آب و هوايي نقش زيادي در گسترش بيماري هاي مشترك انسان و دام دارد و افزايش مخازن حيواني، وفور حشرات ناقل و طولاني شدن دوره زمان انتقال از جمله اين پيامدها است.

به گفته گويا، انتقال عوامل عفوني و گسترش بيماري هاي قارچي در كشورهاي در حال توسعه مانند ايران بيشتر از ساير كشورها است.

معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كشور گفت: بومي سازي روش هاي مبارزه با بيماري هاي مشترك انسان و دام ضروري است.

سيد حسن امامي رضوي افزود: متاسفانه شيوه دامداري در كشور سنتي بوده و بايد اين روند و روند مبارزه با بيماري هاي مشترك تغيير يابد.

وي همكاري بين بخشي را براي كنترل اين بيماري هاي جديد ضرورتي اجتناب ناپذير دانست و اظهار داشت: علاوه بر اين بايد نظام پزشك خانواده و سيستم ارجاع توجه شود.

به گفته امامي، در سال گذشته 268 نفر در كشور به بيماري تب شاليزار مبتلا شدند كه بيشتر افراد مبتلا در شمال حضور دارند.

معاون سلامت وزير بهداشت با اشاره به برداشت شالي در شمال كشور از كشاورزان خواست تا موارد ايمني و بهداشتي را براي جلوگيري از ابتلا به بيماري تب شاليزار رعايت كنند.

مازندران 460 هزار هكتار اراضي شاليزاري و كشاورزي دارد.
 دوشنبه 31 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 285]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن