تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):به راستى كه اين زبان كليد همه خوبى‏ها و بدى‏هاست پس شايسته است كه مؤمن زبان خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816406609




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برنامه من براي عراق


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: برنامه من براي عراق
باراك اوباما

درخواست نوري المالكي نخست وزير عراق براي تعيين جدول زماني براي خروج تدريجي نيروهاي امريكايي مستقر در عراق فرصتي بزرگ را پيش روي امريكا قرار مي دهد. بايد وقت را غنيمت شمرده و بازگشت مرحله يي نيروهايمان از عراق را آغاز كنيم.

البته در خصوص اين طرح اختلافات عميقي وجود دارد. برخلاف سناتور مك كين من از همان ابتدا و پيش از آغاز جنگ عراق با آن مخالف بودم و اگر رئيس جمهور شوم به آن خاتمه خواهم داد. معتقدم حمله به عراق اشتباه بزرگي بود كه ما را از مبارزه با القاعده و طالبان منحرف كرد. چرا كه حمله به عراق حمله به كشوري بود كه به هيچ عنوان تهديدي خطرناك و ضروري براي امريكا محسوب نمي شد. وانگهي عراق به هيچ عنوان در حملات 11 سپتامبر سال 2001 دخالت نداشت. از زمان آغاز حمله امريكا به عراق بيش از چهار هزار سرباز امريكايي در عراق كشته شدند و دولت امريكا حدود 1000 ميليارد دلار صرف هزينه هاي اين جنگ كرده است. نظاميان ما بيش از حد پراكنده اند و تقريباً همه تهديداتي كه ما با آنها مواجه بوده ايم، افزايش يافته اند. اما همان فاكتورها و عواملي كه مرا به مخالفت با طرح اعزام نيرو به عراق وامي دارد همچنان پابرجا هستند. خستگي و نارضايتي در ارتش ما افزايش يافته است. شرايط در افغانستان وخيم شده است.

ما حدود 200 ميليارد دلار بيشتر از بودجه پيش بيني شده در عراق هزينه كرده ايم. رهبران عراق در سرمايه گذاري ميلياردها دلار درآمد نفتي شان براي بازسازي كشور ناكام مانده اند و هنوز نتوانسته اند به نوعي وفاق سياسي دست يابند. كه اين نكته آخر هدف طرح اعزام نيرو به عراق بوده است. اما خبرهاي خوبي هم وجود دارد. رهبران عراق تمايل دارند مسووليت كشورشان را با مذاكره درباره تعيين جدول زماني خروج نيروهاي امريكايي از عراق به دست بگيرند. در عين حال ژنرال جيمز دوبيك مسوول آموزش نيروهاي امنيتي عراق برآورد كرده است كه ارتش عراق و پليس اين كشور تا سال 2009 خواهد توانست مسووليت حفظ امنيت كشور را برعهده بگيرد. تنها با خروج نيروهايمان از عراق است كه مي توان دولت عراق را براي دستيابي به يك توافق جامع سياسي تحت فشار قرار داد. با اين تدبير مي توان انتقال مسووليت حفظ امنيت و ثبات را با موفقيت به عراقي ها واگذار كرد. اما پرزيدنت بوش و سناتور مك كين به جاي غنيمت شمردن اين فرصت، از واگذاري مسووليت به دولت و ارتش عراق امتناع مي كنند در حالي كه متعهد شده بودند كه به خواست دولت مستقل و قانوني عراق احترام بگذارند. بوش و مك كين تعيين هرگونه جدول زماني براي خروج نيروها از عراق را «شكست» تلقي مي كنند حتي اگر عراق را تحويل دولت مستقل و قانوني اش داده باشند، اما اين استراتژي، استراتژي پيروزي و موفقيت نيست. اين استراتژي، استراتژي باقي ماندن در عراق برخلاف خواست مردمش و مردم امريكا و برخلاف منافع امنيتي ايالات متحده امريكا است. به همين دليل من در نخستين روز رياست جمهوري ام ماموريت جديدي به ارتش امريكا خواهم داد و از آنها خواهم خواست به اين جنگ خاتمه دهند.همان طور كه بارها و بارها گفته ام در خصوص خروج نيروهايمان از عراق بايد به همان اندازه كه درباره ورودشان بي دقت عمل كرده ايم، دقيق و محتاط باشيم. مي توانيم در توافق طي 16 ماه نيروهايمان را به سلامت از عراق خارج كنيم. اجراي اين طرح تا سال 2010 به طول مي انجامد كه از حالا 2 سال و از زمان آغاز جنگ 7 سال طول مي كشد.

پس از آن باقيمانده نيروهاي امريكايي مستقر در عراق تنها به شكلي محدود عمليات هايي را انجام خواهند داد و در جست وجوي باقيمانده شبه نظاميان القاعده خواهند بود و تا زماني كه دولت عراق پيشرفت هاي سياسي را صورت دهد آموزش نيروهاي امنيتي عراق را بر عهده خواهد گرفت. براي عملي كردن چنين استراتژي ما به طور اجتناب ناپذيري به يك هماهنگي تاكتيكي نيازمنديم. همان طور كه هميشه گفته ام براي اطمينان از اينكه نيروهايمان به سلامت از عراق خارج خواهند شد و به منافع مان در اين كشور هيچ آسيبي نخواهد رسيد، با فرماندهان امريكايي و همچنين دولت عراق مشورت خواهم كرد. نخست آنها را به مناطق امن منتقل خواهيم كرد. ما در كنار هر كشوري كه تمايل داشته باشد ديپلماسي تهاجمي را در حمايت عراق براي برقراري ثبات در كشور به كار خواهيم گرفت و به پرداخت 2 ميليارد دلار به عنوان كمك هاي بين المللي جديد براي عراق متعهد خواهيم شد تا از پناهندگان عراقي حمايت شود.

پايان دادن به جنگ مساله يي لازم و ضروري براي دستيابي به اهداف استراتژيك در افغانستان و پاكستان است. جايي كه نيروهاي طالبان و القاعده بار ديگر قوت گرفته و آنجا را بهشت امن خود كرده اند. عراق خط مقدم جبهه جنگ با تروريسم نيست و هرگز نبوده است. همان طور كه درياسالار مايك مولن رئيس ستاد مشترك ارتش اخيراً به آن اشاره كرده است تا زماني كه تعهدات مان را در خصوص عراق كاهش ندهيم منابع لازم براي پايان دادن به كارمان در افغانستان را به دست نخواهيم آورد. اگر رئيس جمهور شوم، استراتژي جديدي را پي خواهم گرفت و در چارچوب آن حداقل دو تيپ جديد از نيروهايمان را براي حمايت از نظاميان امريكايي مستقر در افغانستان به اين كشور خواهم فرستاد. در افغانستان ما به نيروهاي جديد و هليكوپترهاي جديد نياز داريم. در اين طرح اختلافاتي واضح و صريح وجود دارد و ما بايد درباره آنها تمام و كمال آن گونه كه شايسته اش هستند بحث و گفت وگو كنيم. برخلاف سناتور مك كين من كاملاً واضح و شفاف اعلام مي كنم كه ما به دنبال ماندن در عراق آن گونه كه در كره جنوبي مشاهده مي شود، نيستيم. ما نيروهايمان را از عراق خارج خواهيم كرد و تمركزمان را روي چالش هاي امنيتي گسترده تري كه با آن مواجهيم، خواهيم گذاشت. اما براي مدت هاي طولاني آنهايي كه مسوول بزرگ ترين اشتباهات استراتژيك در تاريخ سياست خارجي امريكا بوده اند با مطرح كردن عبارت هايي نظير «مذبذب بودن» و «شكست» در عراق از هرگونه بحث و گفت وگويي براي تصحيح اشتباهات خودداري كردند. اين روش اين بار نتيجه نمي دهد. وقت آن است كه جنگ تمام شود.

منبع؛ نيويورك تايمز
 دوشنبه 31 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 168]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن