تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداى عزوجل به موسى وحى كرد: اى موسى در هيچ حالى مرا فراموش نكن و به ثروت زياد شاد نش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816318295




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برنج، دشمن سلامتي كودكان اندونزي


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: برنج، دشمن سلامتي كودكان اندونزي
ترجمه، مينا شرفي؛ رفتن به مطب دكتر هيچ گاه جالب نيست، حالا تصور كنيد كلينيكي كه مي خواهيد به آن مراجعه كنيد يك پناهگاه از چوب بامبو باشد و كودكان هم به صورت مداوم گريه كنند. مكاني كاملاً ابتدايي كه در نزديكي آتشفشان لومبوك در روستايي خاكي واقع است، روزانه پذيراي بيماران بسياري است. كودكان در اين كلينيك به شدت گريه مي كنند و مادران سعي دارند آنها را آرام كنند. لينگسانا دختر 18 ماهه اش را براي وزن كردن به اينجا آورده است. يك به يك نام كودكان را صدا مي زنند. بچه ها را به آرامي روي وزنه مي گذارند و كاركنان كلينيك نتيجه آن را در يك دفترچه بزرگ ثبت مي كنند.

فرزند لينگسانا تنها 3/7 كيلوگرم وزن دارد كه نسبت به سنش خيلي كم است.

بنابر اعلام برنامه جهاني غذا سوء تغذيه كودكان در برخي از مناطق اندونزي به

40 درصد هم مي رسد. كودكان سوء تغذيه يي در روستاها و زمين بازي مدارس به تعدد ديده مي شوند. به گفته آنجلا فن رينباخ رئيس برنامه جهاني غذا در اندونزي بخشي از مشكلات مردم اين كشور ميزان غذايي كه مصرف نمي كنند نيست، بلكه كيفيت غذايشان است.

به گفته او وعده هاي غذايي مردم اندونزي از مقدار اندكي برنج و سبزيجات تشكيل شده است. او مي گويد؛ «البته كه بدن به كربوهيدرات نياز دارد اما بايد ويتامين هم به بدن برسد.»

مسوولان برنامه جهاني غذا در تلاشند به زنان محلي آموزش دهند سبزيجات و لوبياي بيشتري به برنج اضافه كنند تا وضعيت تغذيه يي كودكانشان بهتر شود. در نگاه اول به نظر مي رسد هيچ مشكلي وجود نداشته باشد. در بازار غرفه ها سرشار از ميوه و سبزيجات است. اين در حالي است كه روستاهايي كه در حاشيه آتشفشان لومبوك واقع هستند از زمين هاي حاصلخيزي براي كشت و كار برخوردارند. روستاي كوچك سنارو يك نمونه خوب است. در اينجا هر چيزي را مي توان پرورش داد. روستا با زمين هايي زير كشت لوبيا و برنج احاطه شده و گياه اسفناج به صورت خود رو در ميان خانه ها مي رويد، اما از 33 كودكي كه در اينجا زندگي مي كنند 10 كودك سوء تغذيه دارند و وزنشان از حد نرمال بسيار پايين تر است. يكي از اين بچه هاي سوء تغذيه يي ارسد است. او دوازده سال دارد اما حقيقتاً نمي توان بيش از شش سال سن به او داد. خواهر كوچك او هور ناواتي دو سال و نيم دارد اما از شدت ضعف اكثراً بغل مادرش است.

در شرايطي كه در اين مناطق بهترين انواع مواد غذايي پرورش مي يابد اما چرا به كودكان اين منطقه به ميزان مناسب غذا نمي رسد؟ رائوهان مادر ارسد و هورناواتي در زمين خانه اش براي خانواده سبزيجات مي كارد. او هر سه روز يك بار مي تواند مقدار اندكي محصول از زمينش برداشت كند. ميزان برداشت لوبياي اوكافي است اما او براي خريد برنج مجبور است اكثر محصول لوبيايش را بفروشد. او مي گويد؛ «خريدن برنج اهميت بيشتري دارد. براي بچه هايم بهتر است برنج بيشتري نسبت به سبزيجات بخورند. تا زماني كه برنج و نمك داشته باشيم مشكلي وجود نخواهد داشت. خوردن سبزيجات آنچنان اهميتي ندارد.»

اما طبق گفته هاي متخصصان تغذيه خوردن برنج براي رشد كودكان به تنهايي كافي نيست و همين مساله است كه ارسد و همسن و سالانش را در معرض سوءتغذيه، رشد كم، ضريب هوشي پايين و ضعيف شدن سيستم ايمني بدن قرار داده است.

جايگاه برنج نزد خانواده هاي روستايي آسيايي به عنوان غذا و سمبلي از زندگي بسيار بالا است. مردم اين مناطق هنوز به شيوه پدربزرگ هايشان زراعت مي كنند، زندگي مي كنند و غذا مي خورند اما ارتباط آنها با اقتصاد جهاني اكنون بيشتر شده و از آنجايي كه قيمت برنج در سطح جهان بالا رفته است فشار روي خانواده هايي چون خانواده ارسد براي تهيه برنج بيش از قبل شده است. آنها براي تهيه قوت اصلي شان مجبورند سبزي هايشان را بفروشند و تنها به خوردن برنج اكتفا كنند. با ادامه وضعيت موجود نمي توان به بهتر شدن وضعيت تغذيه كودكان اين مناطق حاصلخيز اميدي داشت. هرچند كاركنان سازمان جهاني غذا در تلاشند رويكرد خانواده ها به مساله جايگاه برنج در برنامه تغذيه يي را تغيير دهند اما با توجه به سنت ديرينه اين مردم آنها نيز اميد چنداني به موفقيت خود ندارند.

منبع؛ بي بي سي
 دوشنبه 31 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 209]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن