تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كار خير و صدقه، فقر را مى‏بَرند، بر عمر مى‏افزايند و هفتاد مرگ بد را از صاحب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820716188




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بورس و بازار - نفوذ به هند از طريق ايران


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بورس و بازار - نفوذ به هند از طريق ايران


بورس و بازار - نفوذ به هند از طريق ايران

گروه‌اقتصاد:يك سال و نيم پس از ناكامي در راه‌اندازي بازار مشترك ميان كشورهاي منطقه، تركيه پا پيش مي‌گذارد تا باز هم طرح‌هاي بايگاني شده مديران بخش خصوصي بازخواني شود. روزگاري علينقي خاموشي براي راه‌اندازي بازار مشترك، راه هند و پاكستان را پيش گرفته بود. او مذاكرات مدام خويش را پي مي‌گرفت تا باراندازهاي جديد را براي تخليه كالاهاي ايراني بيابد. اما آقاي رئيس ناكام اتاق را ترك كرد تا در زماني ديگر بازهم مديران جديد ايده‌هاي او را پي گيرند. نهاونديان چندان در كار بازار مشترك نبود و همراهي كشورهاي اسلامي را مي‌پسنديد ولي او نيز شكست در مذاكرات را پذيرفت تا سرانجام چنين طرحي بازهم همان بايگاني ميزبان ايده‌هاي بازرگانان شده باشد. اما اكنون ديگران پا پيش مي‌گذارند تا در بازارهاي كه ايران در تصاحب آن ناكام مانده بود، قدرت‌نمايي كنند.

تركيه از طريق مرز ايران به بازارهاي پاكستان نفوذ خواهد كرد. در حالي كه بازرگانان ايراني براي نفوذ به بازارهاي همسايه كشور بازمانده‌اند، روزگذشته هياتي از تركيه به ديدار مسوولان ايراني آمدند تا راه‌هاي جديد را براي حضور در بازارهاي همسايگان ايران بيابند. اين خبر درحالي انتشار يافت كه دو روز پيش رئيس كميسيون حمل و نقل اتاق بازرگاني تهران خبر داده بود كه تركيه جايگزين ايران در حمل و نقل جاده‌اي شده است. اما با اين وجود روز گذشته اعلام شد كه تركيه فاز جديدي از همكاري‌هاي اقتصادي را با ايران آغاز خواهد كرد. تركيه در حالي به همراهي با ايران علاقه‌مند شده كه بسياري از كشورهاي منطقه به دليل اعمال فشارهاي بين‌المللي از همراهي با ايرانيان سر باز زده‌اند. امارات نيز آخرين كشوري به شمار مي‌آمد كه پس از اخطارهاي ايالات متحده قيد همكاري با ايران را زد ولي براساس اعلام مركز توسعه تجارت، نمايندگان تركيه براي حضور در بازار پاكستان و هند تن به همكاري با ايران داده‌اند. ترك‌ها در شرايطي چنين ايده‌اي را پيگيري مي‌كنند كه ايران از اجراي آن بازمانده بود چراكه يك سال و نيم قبل ايده راه‌اندازي بازار مشترك ميان كشورهاي منطقه از سوي اتاق بازرگاني ايران ارائه شد ولي بحران‌هاي سياسي به حدي افزايش يافته بود كه تحقق چنين رويايي را غيرممكن جلوه مي‌داد. هنوز جابه‌جايي‌ها در اتاق بازرگاني ايران رخ نداده بود كه ايده راه‌اندازي بازار مشترك پيش كشيده شد. مذاكرات ابتدايي نيز از سوي علينقي خاموشي و همراهان او صورت گرفت. اما ناكامي دستگاه ديپلماسي كشور در مذاكرات ابتدايي موجب شد تا بازار مشترك نيز ناكام باقي بماند. محمد نهاونديان نيز روزگاري اجراي چنين پروژه‌اي را پيش گرفته بود ولي او نيز ناكام باقي ماند تا اكنون مردان تجاري ترك خواسته‌هاي سابق فعالان بخش خصوصي را پيش ببرند.
در همين حال روز گذشته اعلام شد تركيه قصد دارد از طريق ايران به بازار پاكستان و هند نفوذ كند.
مهدي غضنفري معاون وزير بازرگاني و رئيس كل سازمان توسعه تجارت ايران افزود: تركيه علاوه بر اشتراكات فرهنگي و همسايگي با ايران سبب اتصال ايران به بازارهاي اروپايي مي‌شود.
وي با تعريف همكاري‌هاي بين دو كشور در سه حوزه بخش خصوصي، بين‌سازماني و همكاري‌هاي دولتي گفت: دولت ايران بر اساس اصل 44 قانون اساسي در حال واگذاري شركت‌هاي سودآور بزرگ خود به بخش خصوصي اعم از داخلي و خارجي است و در اين فرآيند همكاري‌هاي سازماني مي‌تواند زمينه مناسب را براي مشاركت بخش خصوصي تركيه فراهم سازد و دولت‌هاي دو كشور نيز در اين امر با امضاي تفاهمنامه‌ها و موافقتنامه‌ها به آنها رسميت مي‌دهند.
وي در ادامه از اعمال مجموعه‌اي از تغييرات در قوانين به منظور تسهيل تجارت و سرمايه‌گذاري خارجي خبر داد و خواستار اطلاع‌رساني و آموزش تجار ترك در اين زمينه شد.
رئيس كل سازمان توسعه تجارت ايران با تاكيد بر اهميت حمل و نقل، در بسط و گسترش روابط تجاري دو طرف، حمل و نقل از طريق درياچه وان را يكي از مشكلات پيش روي همكاري‌هاي مشترك دو كشور مطرح كرد و گفت: برطرف شدن مشكلات موجود در زمينه حمل و نقل از طريق درياچه وان، توسط دولت تركيه سبب ارتقاي همكاري‌هاي منطقه‌اي و گسترش روابط تركيه با هند و پاكستان از طريق ايران مي‌شود.
وي همچنين با اشاره به حجم دو ميليارد دلاري صادرات غيرنفتي دو كشور، حجم كل مبادلات تجاري ايران و تركيه را هشت ميليارد دلار در سال 2007 اعلام كرد.
 دوشنبه 31 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 274]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن