واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: نگاهى به فيلم سينمايى قرنطينه ساخته منوچهرهاديملودرامى مخاطب پسند
فرهنگ و هنر- فيلم سينمايى «قرنطينه» ساخته منوچهرهادى ملودرامى است كه مىخواهد بر مرز ميان گيشه و دغدغههاى سازنده حركت كند، اما آنچه ارجحيت پيدا كرده توجه صرف به مخاطب در همه وجوه است.هادى در اولين ساخته سينمايىاش تلاش كرده از زاويه نگاه خود به ملودرامهاى گيشهپسند توجه كند و وجوه هنرى را در كنار اهميت به مخاطب لحاظ كند. آيا اين اتفاق در اولين فيلم او افتاده است؟ فيلم همانطور كه كارگردان هم اشاره كرده از سوژهاى به شدت كليشهاى و رقتانگيز بهره مىبرد و براى رويكردى احتمالا تازه يا خاص به موضوع انتخابى خود راهكارهايى طراحى كرده كه در كنار هم به پيوندى مناسب نرسيده، چون وجوه مجزا يكديگر را پوشش نمىدهند. فيلمساز در مقطع ابتدايى به شكلگيرى رابطه بين دختر و پسر قهرمان قصه مىپردازد تا يك عشق رويايى را بدون مقدمه بين آنها برقرار كند. شخصيت پسر (حميد گودرزي) بهگونهاى پرداخته شده كه جوانى خوشگذران و درگير رابطههاى عاطفى مختلف است و با ديدن دختر جوان (نيوشا ضيغمي) كه متفاوت از قشر دخترانى است كه مىشناسد، دل به او مىبندد.
هر چقدر كه نشانههاى ملموس و آشنا براى شخصيت پردازى پسر جوان به درستى انتخاب شده و كدهاى قابل قبول ارائه مىشود مانند زنگ زدن پياپى تلفن همراه و ... ، اما همين نكات در مورد دختر كمتر پرداخته شده و در واقع آنچه تفاوت دختر را از اولين برخورد براى پسر مشخص مىكند، بى جواب باقى مىماند. اختلاف طبقاتى و حركت بر مسير كليشهاى دختر فقير و پسر پولدار نيز يكى ديگر از كليشههاى نخ نماست كه براى رنگآميزى اين رابطه عاطفى طراحى شده و كاركرد آن هم چيزى جز رفتن به سمت ملودرامهاى آشنا و چينش موقعيتهاى قابل پيشبينى نيست. فيلم تا جايى كه قرار است ضربه كارى به مخاطب وارد كند و تغييرى در سطح روايتى ايجاد شود، بر مسيرى قابل پيش بينى حركت مىكند و با تكيه بر عشق زوج قهرمان فيلم بدون توجه به تضادها پيش مىرود. در اين بخش رويكردى سطحى و عام هم به اختلاف طبقاتى وجود دارد كه به خصوص در نوع رفتار برادر دختر كه درخواستهاى مالى از داماد آينده دارد، برجسته مىشود كه بار طنز احتمالى رفتار بچگانه او نتوانسته نگاه كهنه به اختلاف طبقاتى را واجد جذابيت و بامزگى كند. ضربه كليدى قرار است جايى وارد شود كه جواب آزمايش زوج جوان براى ازدواج مشكوك است و در واقع كدى براى بيمارى دختر ارائه مىشود كه مقطع بعدى فيلم را به خود اختصاص داده تا به نوعى اين عشق امروزى در بوته آزمايش قرار بگيرد. اما از آنجا كه طبق يك فرمول آشنا در موقعيتهايى كه همه چيز خوب و خوش پيش مىرود، مخاطب انتظار بر هم خوردن اين ثبات و آرامش را دارد اين اتفاق هم در روند ماجرا قابل پيش بينى است. از اين پس روند داستان به گونهاى طراحى شده تا در عين وخيم شدن تدريجى حال دختر، شرايط نيز براى پسر سختتر شده و فشار مالى او را در موقعيتهاى خاص قرار دهد. موقعيتى كه آشكارا تقابل او با پدرش را در پى دارد كه سكانس درگيرى لفظى آنها در مغازه مبل فروشى پيامد آن است و در ادامه پدر، او را كه از گاو صندوق مغازه دزدى كرده به زندان مىاندازد تا به اين رابطه خاتمه دهد. در اين بخش با زندان رفتن پسر شرايطى فراهم مىشود تا قصه بر بيمارستانى كه دختر در آن بسترى است متمركز شود و اين بار لحن ملودرام عاطفى فيلم به سمت تلخى و سياهى بيشتر حركت كند. بالطبع در اين بخش به دليل بار دراماتيك ضعيف كه در ارتباط با خط اصلى قصه وجود دارد، نياز به طراحى خطوط و شخصيتهاى فرعى احساس شده است. در اين بخش نويسنده و فيلمساز با آگاهى از عمق تلخى حاكم و صحنههايى كه پيشرفت بيمارى را در دختر جوان پى مىگيرد، تصميم گرفتهاند طنز را به عنوان راهكار وارد كنند. اين تصميم در اولين گام رضا عطاران را به عنوان يك بيمار وارد فيلم كرده تا با توجه به ظاهر تغيير شكل يافته و حال و هوايى كه دارد فضاى موجود را بشكند. فيلم «قرنطينه» در اين بخش براى هر چه به هم پيچيدهتر كردن كلاف شرايط، خط فرعىهاى متعدد را طراحى كرده كه تداخل آنها به نوعى كاركردشان را از بين مىبرد. فيلم در بخش پايانى به گونهاى همين وجه دوگانه در رويكرد به گيشه و ملودرام را مكمل هم كرده و در عين استفاده از سكانس كليدى مراسم عروسى كه جزو لاينفك فيلمهاى گيشهاى است، با مرگ كاراكتر عطاران و ترسيم فضاى تلخ حاكم بر مراسم عروسى در آسايشگاه به زعم خود به مخاطب باج نمىدهد. غافل از اينكه جايى به مخاطب و گيشه صرف باج داده كه سراغ قصه كليشهاى و موقعيتهاى نخ نما بدون زاويه نگاه تازه و خاص خود رفته و اين وجه حتى از مرحله انتخاب بازيگران هم وارد كار شده است. چند فيلم ديگر مىتوانيد مثال بزنيد كه زوج ضيغمي- گودرزى قهرمان اصلى آن بوده اند؟ «گناه من» مهرشاد كارخانى و «تلافي» سعيد اسدى كه به طور همزمان درحال اكران است نيز از حضور اين زوج سينمايى بهره بردهاند، بدون آنكه «قرنطينه» بتواند تفاوت و لزوم اين انتخاب را ويژه كند.
يکشنبه 30 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: حيات نو]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 328]