تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در خانه‏اى از خانه‏هاى خدا برقرار نشد، مگر اين...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816614616




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هنرهاي سنتي و فراموش شده ساكنان كناره خزر نيازمند رونق دوباره


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: هنرهاي سنتي و فراموش شده ساكنان كناره خزر نيازمند رونق دوباره
هنرهاي دستي و سنتي فراموش شده گنحينه اي از عشق و شيدايي حاشيه نشينان جنگلهاي خزري شمال است كه به رونق و احياي دوباره نياز دارد.
به گزارش خبرگزاري مهر در گرگان هنرهاي بومي پرپيشينه و باهويت از جذابترين و زيباترين جاذبه هاي گردشگري مناطق مختلف كرانه خزر بوده كه اكنون برخي از آنها زينت بخش موزه ها است . صنايع دستي شمال اوج هنر ظرافت و قصه دلدادگي مردان و زناني را روايت مي كند كه دستانشان از رنح دوران پينه بسته چشمانشان بي فروغ شده و چروك بر سيمايشان همانند قالي پرنقش و نگار شده است .
اما اين روزها ديگر دستان هنرپرداز و پرسخاوت پيرپالان دوز استاد چلنگر بانوان حصير باف و قالي باف خطه شمال با هنرشان بيگانه شده و براي رونق دوباره هنر آبا و اجداديشان چشم انتظار همت و حمايت ويژه متوليان امر هستند.
فرآيند صنعتي شدن و پيشرفت تمدنهاي بشري موجب شده تا ديگر دود از كارگاههاي كوچك و خانگي اما باصفاي پيرلاك تراش و چلنگر به هوا برنخيزد و از برخي هنر و ميراث آبا و اجدادي حاشيه نشينان كرانه خزر جز نام و نشان چيز ديگري در خاطره ها باقي نماند.
برگرديم به گذشته و به ياد بياوريم روزگاراني را كه در دهكده ها و مناطق مختلف شهر اسب و قاطر اين خودروهاي " يونجه سوز " جاي انواع خودروهاي دوگانه سوز كنوني ايفاي نقش مي كردند آن روزگاران از پالان دوزي و صدها هنر ديگر مناطق شمالي كشور به عنوان يك صنعت ياد مي شد.
آن ايام نواي دنگ و دينگ چكش هنرمندان چلنگر لالايي گوش نوازي بود كه در گوش جوانترها تكرار مي شد تا عشق فرزندان به هنر نياكانمان افزونتر شود.
به راستي كه بوي بهار نارنج عطرشالي و شكوفه هاي گيلاس در تار و پود قالي جاجيم و حصير هنرمندان گلستاني و مازندراني روح هر بيننده اي را طراوات مي بخشد و اين جمله زيبا كه " هنر نزد ايرانيان است و بس " را در ذهن تداعي مي كند.
اين روزها در هياهوي زندگي و كلاف پرپيچ و خم توسعه به جرم كهنگي و قديمي بودن بسياري از اين هنرهاي دستي ديرينه و با هويت را كه يادآور سنت و فرهنگ هر منطقه است را به دور ريخته و به كالاهاي بي هويت و مشابه خارجي روي آورديم .
به رغم بي مهريهاي زمانه هنوز در برخي آباديهاي كوچك و دور افتاده گلستان هنرمندان بي نام و نشاني عاشقانه هنرپردازي مي كنند تا چراغ ميراث فرهنگي و صنايع دستي كشورمان همچنان پرفروغ باقي ماند.
شماري از اين هنرمندان پرآوازه و بي نام و نشان در گفتگو با خبرگزاري مهر در گرگان توجه حمايت برنامه ريزي اصولي آموزش و دعوت از استادكاران را براي رونق دوباره هنرشان ضروري مي دانند.
به تاكيد اين عده كاربردي شدن توجه به صادرات ارائه تسهيلات مناسب راه اندازي بازارچه ها و موزه هاي منطقه اي در پويايي و افزايش سهم صنايع دستي در سبد خانوار تاثير به سزايي دارد.
طبق آمار از 303 رشته ثبت شده صنايع دستي در كشور بيش از 80 رشته در كرانه هاي درياي خزر از جمله گلستان و مازندارن رواج دارد و بقيه يا در حال فراموشي و يا منسوخ شدن هستند.
يك بانوي جاجيم باف گنبدي در اين زمينه گفت : در صورت حمايت بيشتر اين رشته هنري مي تواند نقش موثري در كمك به اقتصاد خانوارهاي روستايي ايفا كند.
سليمه رستمي به خبرنگار مهر گفت : براي رونق دوباره اين هنر قديمي و پرپيشينه بايد از تجربيات استادكاران و بافندگان قديمي اين رشته بهره گرفت .
وي ارائه تسهلات مناسب شناسايي و ساماندهي هنرمندان و بيمه شدن را از ديگر راهكارهاي حمايت از فعالان اين رشته هنري برشمرد.
ايوب روحاني هنرمند لاكتراشي از نور مازندران گفت : براي حمايت از اين رشته هنري اصيل بايد نمايشگاه ها و بازارچه هاي صنايع دستي گسترش يابد.
وي اظهار داشت : متوليان امر براي احياي دوباره رشته هاي بومي صنايع دستي و رفع مشكلات فراوري تلاش بيشتري به خرج دهند.
به گفته اين هنرمند اكنون كالاهاي دستي توليد شده نظير قند جوله پارچ دونه لاك و كچه را به صورت موردي و سفارشي به برخي مغازه داران مي فروشم .
به هنر كنده كاري روي چوب « لاكتراشي » مي گويند.
يك كارشناس ميراث فرهنگي از گرگان در اين خصوص اظهار داشت : رشد صنايع دستي در ايحاد فرصتهاي شغلي و توسعه صنعت گردشگري موثر است .
رضا حسيني اظهار داشت : شناخت ضرورتها و رفع چالشهاي فراروي هنرهاي دستي به برنامه اصولي و جدي نياز دارد.
وي اظهار داشت : شناسايي و ساماندهي فعالان صنايع دستي و پايدار نمودن اشتغال موجود در اين بخش از جمله راه كارها براي حمايت از هنرمندان است .
وي توسعه مراكز آموزش صنايع دستي را در سطح استان و شهرستان در سه مقطع عمومي مقدماتي پيشرفته متوسطه و عالي ضروري دانست .
به گفته اين كارشناس فرهنگ غني منطقه روابط با كشورهاي حاشيه خزر و ورود گردشگران زمينه مناسبي را براي رونق صنايع دستي در منطقه فراهم كرده است .
معاون صنايع دستي و هنرهاي سنتي سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري گلستان گفت : استاندارد سازي رشته هاي صنايع دستي براي تدريس در هنرستانهاي كار و دانش به احيا و توسعه اين رشته ها كمك مي كند.
انوشيروان گراييلي افزود : تراش كاري معرق كاري سفالگري درودگري طراحي سنتي طلاسازي گيپوربافي سرمه دوزي ابريشم دوزي رودوزي و منبت كاري از جمله رشته هايي است كه تاكنون استاندارد سازي شده است .
در عين حال جمعي از كارشناسان معتقدند : براي كاربردي شدن صنايع دستي در سبد خانوار بازنگري و تغيير نگرش توجه به تبليغات تامين مواد اوليه كيفي سازي و شناسنامه داركردن محصولات بايد به عنوان يك ضرورت نگريسته شود.
بيش از 150 هزار نفر از مجموع دو ميليون و 500 هزار نفر شاغل در بخش صنايع دستي كشور در استانهاي مازنداران و گلستان به سر مي برند.
 يکشنبه 30 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 193]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن