تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 18 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تكميل روزه به پرداخت زكاة يعنى فطره است، همچنان كه صلوات بر پيامبر (صلى الله عليه و آل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810159475




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مسوولان و كارشناسان فارس: فعاليت هاي فرهنگي در ادارات بايد تقويت شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مسوولان و كارشناسان فارس: فعاليت هاي فرهنگي در ادارات بايد تقويت شود
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): برخي از مسوولان و كارشناسان حوزه دين و فرهنگ در فارس بر اين باورند كه براي تجلي و رواج هر چه بيشتر و موثرتر آموزه هاي ديني و فرهنگي در بين اقشار مختلف جامعه و به ويژه در سازمان ها و ادارات دولتي، بايد به آسيب شناسي دقيق در اين مقوله پرداخت و برنامه اي عملياتي و با قابليت اجرا در اين زمينه تنظيم، تدوين و ارايه كرد.


به گزارش خبرنگار ايرنا، اين افراد بر لزوم تقويت فعاليت هاي فرهنگي و ديني در ادارات تاكيد مي كنند و معتقدند ملاك و شاخص اصلي ارزيابي هاي فرهنگي به ويژه در ادارات و دستگاه ها بايستي رفتارها و كاركردهاي افراد باشد و تدوين برنامه جامع و همچنين آسيب شناسي مقوله هاي فرهنگي بايستي مبتني بر كاركردها و رفتارهاي كنوني افراد باشد.
مشاور استاندار فارس در امور روحانيت در اين زمينه معتقد است: ريشه همه مشكلات جوامع بشري در دين گريزي و فاصله گرفتن مردم از ارزش ها و معارف ديني است.
حجت الاسلام عليرضا حدايق اظهار داشت: رسالت يك مسوول در هر ارگان و يا سازمان دولتي، آشنا كردن و پيوند دادن هر چه بيشتر مردم با خداوند است و حتي اگر دواير دولتي بخواهند موفق تر و موثر تر عمل كنند بايددر نخستين گام، ارتباط انسانها را با خداوند عميق تر و مستحكم تر كنند.
وي گفت: در ارزيابي كه از برخي از ادارات دولتي در سال گذشته بعمل آمد آنها اظهار مي كردند، در بخش هايي كه حضور روحانيت و انجام فعاليت هاي ديني كم رنگ تر بوده، آثار آن بصورت ناامني، فقر و مشكلات اجتماعي تجلي و نمود بيشتري داشته است و در امور و بخش هايي كه فعاليت هاي قوي و مستمر ديني صورت گرفته است، مردم هم وظايف خود را به نحومطلوب تري انجام داده اند.
حجت الاسلام حدايق افزود: آنچه كه امروز ضامن اقتصاد، اجتماع و خانواده سالم در همه بخش هاي جامعه است، رواج فرهنگ دين محوري و خدا محوري است.
معاون فرهنگي حوزه مشاور استاندار در امور روحانيت و فرهنگي و ائمه جمعه و جماعات استان فارس نيز بيان داشت: يكي از اهداف دولت و شعار اصلي آن رواج فرهنگ اسلامي و فراگيري آن در جامعه است و براي تحقق اين مهم، حوزه مشاور استاندار فارس در امور روحانيت وفرهنگي، بحث ارزيابي فرهنگي ادارات را از پارسال و در سه ماه نخست امسال در دستور كار خود قرار داده است و در اين راستا فرم هاي نظر سنجي با رويكرد شاخصه هاي ارزيابي فرهنگي ادارات را تهيه و تدوين كرده است.
حجت الاسلام محمد تقي زاده گفت: متاسفانه در گزارش كاري كه از ادارات و سازمان هاي فارس مبني بر شرح فعاليت هاي فرهنگي آنان دريافت كرديم، عمده فعاليت هاي فرهنگي آنان در نصب پلاكارد و توزيع تراكت خلاصه مي شود.
وي بيان داشت: اين در حالي است كه حتي برخي از ادارات و سازمان هاي فارس اظهار مي كنند كه به سبب نداشتن راهكار و دستورالعمل مشخص براي انجام فعاليت هاي فرهنگي مبادرت به برپايي مسابقاتي همچون دارت و طناب كشي مي كنند.
اين روحاني مسوول تصريح كرد: برگزاري اين چنين برنامه هايي به عنوان كار فرهنگي حاكي از اين است كه بودجه فرهنگي اختصاص مي دهيم ولي در راستاي فرهنگ هزينه نمي شود و اين در حالي است كه ظرفيت ها و پتانسيل هاي قوي در ادارات ما موجود است كه در صورت شناسايي و انجام سرمايه گذاري مناسب بر روي آنها، مي تواند خود منشا تحول در بسياري از بخش هاي جامعه شود و مردم نيز از نتايج آن بهره مند شوند.
حجت الاسلام تقي زاده گفت: در نظر داريم براي سازماندهي ائمه جماعات ادارات با همكاري دانشگاه شيراز، كلاس هاي روانشناسي و برخوردهاي روابط اجتماعي و خانوادگي برگزار كنيم، زيرا تقويت و ارتقاي سطح كيفي كار ائمه جماعات خود يك ركن اساسي براي پيشبرد فعاليت هاي فرهنگي در ادارات است.
او افزود: بر همين اساس با بهره گرفتن ازنظرات و پيشنهادهاي كارشناسان و صاحب نظران حوزه و دانشگاه و جمع بندي آنها، در صدد تهيه دستورالعمل مشخص و روشني براي پيگيري فعاليت هاي فرهنگي در ادارات هستيم.
نماينده ولي فقيه در پادگان احمد بن موسي (ع) هم بر اين باور است كه: فعاليت هاي فرهنگي ما هدفمند نيست و بدون استراتژي صورت مي پذيرد.
حجت الاسلام عبدالحميد رييسي تاكيد كرد: فعاليت فرهنگي نيازمند زمينه سازي وايجاد تمهيدات مناسب است زيرا در غير اين صورت حاصلي در بر نخواهد داشت.
وي معتقد است: روساي ادارات، ارگان ها و سازمان ها بايد خودتفكرفرهنگي داشته باشند و در گام نخست با امور فرهنگي خلاف و مغاير با آموزه هاي ديني و فرهنگي برخورد كنند.
حجت الاسلام رييسي افزود: يكي از اموري كه بايد نسبت به آن حساس بود و براي آن چاره انديشي كرد، پرهيز از انجام امور موازي، مقطعي بدون بازده، تكراري و با تاثيرگذاري كم در انجام فعاليت هاي فرهنگي است.
او ادامه داد: برخلاف تصور برخي از مسوولان، متمركز كردن امور فرهنگي موجب جلوگيري از بروز خلاقيت در سازمان ها و نهادهاي اداري نمي شود، بلكه تعيين متولي مشخص براي انجام اين امور خود موجب ساماندهي و ارايه كاربهتر در اين زمينه خواهد شد.
حجت الاسلام رييسي، گفت: براي فعاليت و كسب نتيجه بهتر در عرصه امور ديني و فرهنگي بايد رويكرد ويژه اي به نظام آموزش و پرورش داشته باشيم، زيرا اين نهاد، وسيله كارساز و موثري در مقوله فرهنگ سازي به شمار مي آيد.
يكي از استادان دانشگاه شيراز، معتقد است: براي اخذ نتيجه از تلاش در حوزه دين و فرهنگ، بايد آموزش معارف به شيوه كاربردي اعمال شود.
دكتر نعمت الله رزمي افزود: ما هنوز آنگونه كه شايسته است معروف ها را آموزش نداديم زيرا بعضا مشاهده مي شود كه دانشجويان ما با معروف ها و منكرات آشنايي لازم ندارند در حاليكه بايد ابتدا اين دو مقوله را آموزش دهيم ودر پي آن پس از آموزش معارف كاربردي، از آنان التزام عملي بخواهيم.
وي با اشاره به اينكه متاسفانه دانشگاههاي ما هنوز ظاهر آنها اسلامي نشده است، بيان داشت: براي انجام كار فرهنگي در ادارات نيز بايد نخست از روسا و مسوولان بخواهيم كه خود ملتزم به انجام اين امورباشند و سپس پايه هاي آموزه هاي فرهنگي را مبتني بر آن محكم و استوار سازيم.
معاون ستاد اقامه نماز استان فارس در اين مورد چنين اظهار نظر كرد: بايد در زمينه مسايل ديني و فرهنگي در ادارات، آسيب شناسي همه جانبه صورت گيرد، زيرا به رغم سپري شدن 30 سال از پيروزي انقلاب اسلامي، هنوز در اين زمينه با مشكل مواجه هستيم.
حجت الاسلام علي سقاچي گفت: آسيب ها، شامل اختصاصي و عمومي است و تاكنون 360 آسيب عمومي در ارتباط با امور فرهنگي و ديني شناسايي شده است و موارد آسيب هاي اختصاصي موجود را به ادارات ابلاغ كرده ايم.
وي افزود: در راستاي اقامه نماز در ادارات متاسفانه فقط روساي سه يا چهار اداره نسبت به رفع اين آسيب ها اقدام كرده اند در حاليكه بخش عمده اي از آسيب هاي موجود ناشي از اين است كه نماز آنگونه كه شايسته است اقامه نمي شود.
حجت الاسلام سقاچي بيان داشت: برخي از مديران ما نسبت به وظايف مديريتي اقدام مي كنند ولي متاسفانه به تمهيدات فرهنگي و تمهيدات فيزيكي نمي پردازند و همين امر موجب فاصله گرفتن مديران از مسايل اخلاقي مي شود كه به تبع آن نيز مشكلات اداري نيز پديد مي آيد.
وي با انتقاد از موازي كاري در امور فرهنگي گفت: اگر همه متوليان امور فرهنگي در يك مجموعه مشخص فعاليت كنند، امور فرهنگي جامعه بهتر انجام مي شود.
او ادامه داد: بايد پنج درصد از بودجه جاري ادارات صرف امور فرهنگي شود ولي متاسفانه هنگامي كه مشاهده مي كنيم براي حل مشكل فاضلاب اداره اي از بودجه فرهنگي هزينه مي شود، اين پرسش را هم مطرح مي كنيم كه چرا فرزندان ما به تماشاي ماهواره رو مي آورند؟ مدير حوزه علميه فاطمه الزهرا(س ) شيراز نيز در اين زمينه گفت: بسياري از مشكلات موجوددر حوزه دين و فرهنگ به سبب عدم همكاري برخي از مديران دستگاههاي اداري است.
زهرا احمدي اضافه كرد: بدون همكاري و تعامل متقابل مديران دستگاههاي اداراي و اجرايي، تصميم گيري ها و ارايه راهكارها منتج به نتيجه مطلوب نخواهد شد.
وي بيان داشت: شايسته تر اين است كه تصميم گيري براي پيشبرد امور ديني و فرهنگي ادارات با حضور مسوولان و روساي مستقيم دستگاههاي اداري صورت گيرد زيرا آنان بهتر مي توانند در اين زمينه همكاري و مشاركت داشته باشند.
يكي ديگر از استادان حوزه و دانشگاه چنين ابراز عقيده كرد:برنامه هايي كه به عنوان شاخصه هاي ارزيابي فرهنگي ادارات ارايه شده نمي تواند نقش چنداني در ارتقاي فعاليت هاي فرهنگي ادارات داشته باشد.
حجت الاسلام عبدالرسول هاديان در بيان دليل خود از طرح اين مطلب گفت: تعطيل كردن كار در ادارات و موكول كردن آن به روزهاي بعد بعضا به دليل اقامه نماز، موجب دلزدگي مردم از دين و ديانت مي شود وي تاكيد كرد: مسايل فرهنگي به وسيله كلاس و درس اخلاق حل نمي شودو بايد توجه داشت كه مردم دين را در اعمال ما مشاهده مي كنند و به همين دليل آنچه كه تاثير گذار است و نقش مهمي ايفا مي كند رفتارهاي ديني ماست نه آن دسته از برنامه هاي كليشه اي كه معمولا براي برنامه هاي فرهنگي پيشنهاد و ارايه مي شود.
جانشين نمايندگي ولي فقيه در سپاه فجر هم در اين خصوص بيان داشت: هم اينك بين كارگزاران نظام كه به معاش و زندگي مادي مردم مي پردازند و بخش معنوي جامعه كه متولي آن روحانيت است، فاصله ايجاد شده است.
حجت الاسلام الله نور كريمي تبار افزود: بايد به ساختار حكومت اسلامي بازگرديم و نگرش نويني به وظايف كارگزاران در اين ساختار داشته باشيم.
وي گفت: بايد برپايي آيين هاي مذهبي ما جزو برنامه هاي تدويني وابلاغي به ادارات باشد و براي انجام اين كار بودجه مشخص منظور شود.
حجت الاسلام كريمي تبار با پيشنهاد اينكه فعاليت هاي فرهنگي و ديني كه در سپاه انجام مي شود مي تواند الگوي ساير ادارات قرار گيرد افزود: بايد اختياراتي كه به يك مسوول فرهنگي تفويض مي شودتاثيرگذارباشد ولي متاسفانه ما در اين زمينه بصورت حاشيه اي عمل كرده ايم.
مدير مسوول حوزه علميه سفيران هدايت شيراز هم در اين زمينه اظهارداشت: به سبب اينكه مباحث امور فرهنگي به عهده حوزه هاي علميه گذاشته شده است از اين رو، حوزه هاي علميه بايستي در اين زمينه فعاليت بيشتري داشته باشند.
حجت الاسلام مرتضي شيرازي افزود: مهمترين ركن در پرداختن به امور وآموزش آموزه هاي فرهنگي، آموزش و پرورش است ولي متاسفانه اقامه نماز در اين نظام آموزشي خيلي سطحي و بدون برنامه است.
وي اضافه كرد: يكي از مشكلات اين است گزينش خاصي براي انتخاب روحاني و طلبه اي كه قرار است به واحد آموزشي براي انجام امور ديني و فرهنگي اعزام شود، وجود ندارد و بعضا به صرف اينكه فرد طلبه است براي اين امر در نظر گرفته مي شود.
معاون اطلاعات و اخبار صداو سيماي مركز فارس در اين زمينه گفت: براي انجام امور فرهنگي در گام نخست بايد از مسوولان ادارات آغاز كرد وپرداختن به امور ديني و فرهنگي يكي از دغدغه هاي مديران دستگاههاي اجرايي قلمداد شود.
سيد حسين حقايقي، حضور مديران در نماز جمعه و محافل مذهبي، استفاده از روحانيون باسواد و فعال كردن بخش آموزش در ادارات را به عنوان راهكار مناسب در اين زمينه پيشنهاد داد.
مسوول دفتر نهاد رهبري در دانشگاه علوم پزشكي شيراز هم در اين خصوص بيان داشت: نظام جامع فرهنگي ادارات، نيازمند بهبود و ساماندهي است.
حجت الاسلام حميد مقامي افزود: نظام جامع فرهنگي شامل چهار عنصر اساسي از جمله اهداف فرهنگي، مباني فرهنگي كه خود شامل انسان شناختي و روان شناختي است، اصول و راهبردهاي فرهنگي و راهكارها و روش هاي فرهنگي است.
وي گفت: بايد در ادارات ما سه مولفه نظم،نماز(عبادات ) و مطالعه مدنظر قرار گيرد كه در صورت محقق شدن آنها، بسياري از امور فرهنگي را مي توان به نيروهاي انساني شاغل در ادارات القا كنيم.
ك/4 679/677/675 شماره 704 ساعت 18:27 تمام
 يکشنبه 30 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن