تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812849824




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آرمودلي:قيمت خريد تضميني برق از منابع تجديد پذير اصلاح مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آرمودلي:قيمت خريد تضميني برق از منابع تجديد پذير اصلاح مي شود
مديرعامل سازمان انرژي هاي نو از واگذاري نيروگاه هاي مربوط به انرژي هاي نو به بخش خصوصي خبرداد و گفت: براي حمايت بيشتر از حضور بخش خصوصي در احداث پروژه هاي توليد برق از انرژي تجديد پذير، قيمت خريد تضميني برق از اين منابع اصلاح مي شود.

به گزارش خبرنگار مهر، يوسف آرمودلي امروز در يك نشست خبري با اشاره به پتانسيل هاي كشور در رابطه با انرژي هاي نو گفت: با توجه به قيمت فزاينده انرژي هاي فسيلي در بازارهاي جهاني و محدوديت ايجاد شده براي توليد آنها، تلاش دنيا براي حركت به سمت استفاده از منابعي غير از انرژي هاي فسيلي روند روبه رشدي داشته و كشورهاي آمريكا، اروپايي، استراليا، چين، هند، تركيه و ساير كشورهاي همسايه ايران برنامه هاي درازمدت و جدي را براي افزايش سهم توليد انرژي الكتريكي و حرارتي از منابع انرژي نو تدوين كرده اند.

مديرعامل سازمان انرژي هاي نو ايران افزود: در اين ميان پيش بيني مي شود كه تا سال 2020 حدود 20 درصد انرژي نصب شده در كشور نيز از منابع تجديد پذير تامين شود، اين درحالي است كه هم اكنون 22 هزار مگاوات توربين باد در كشور آلمان نصب شده و بيش از 2500 مگاوات سيستم خورشيدي يا فتوولتائيك كه توليد برق از انرژي خورشيدي است، نيز در اين كشور مورد بهره برداري قرار گرفته است.

وي تصريح كرد: وزارت نيرو در ايران نيز از 8 سال قبل برنامه ريزي براي استفاده از اين منابع انرژي را در دستور كار خود قرار داده و مطالعات اوليه براي يافتن مكانهاي داراي پتانسيل براي بهره گيري از نيروي باد در ايران شناسايي شده است.

آرمودلي ادامه داد: بر اين اساس، در مطالعات اوليه بيش از 10 هزار مگاوات امكان توليد انرژِي الكتريكي از باد به طور قطع مشخص شده و پيش بيني مي شود با ادامه مطالعات ظرفيت به بيش از اين رقم رسد. اين درحالي است كه با توجه به اقليم ايران و سرعت باد و پراكندگي وزش آن مي توان توربينهاي بادي بسياري را در سطح وسيع كشور نصب و راه اندازي كرد. البته تمامي تلاش ما بر اين است كه اين توربين ها در داخل كشور ساخته شود.

اين مقام مسئول در وزارت نيرو خاطرنشان كرد: هم اكنون ايران يكي از كشورهاي خاورميانه است كه توانايي ساخت توربين هاي بادي به ظرفيت 660 كيلووات را در خود نهادينه كرده كه اين توربين ها در اسلامشهر و توسط بخش خصوصي ساخته مي شود. خوشبختانه در حال حاضر تلاش اين است كه ظرفيت اين توربين ها بالاتر رفته و در داخل كشور تكنولوژي ساخت آنها ظرف دو سال آتي براي توربين هاي مگاواتي نهادينه شود.

به گفته وي، بر اساس قانون قرار است ظرف چند ماه آتي نيروگاه 3/28 مگاواتي بينالود و 100 مگاواتي منجيل به بخش خصوصي واگذار شوند، اين درحالي است كه دولت مجوز و قرارداد ساخت 600 مگاوات نيروگاه بادي توسط بخش خصوصي را صادر و مبادله كرده است.

آرمودلي گفت: در حال حاضر سياست وزارت نيرو اين است كه باتوجه به توانمندي دولت براي ساخت نيروگاه هاي بادي، خود نيروگاه ساخته و به بخش خصوصي واگذار كند ضمن اينكه در اين راستا اگر بخش خصوصي نيز قادر به ساخت نيروگاه باشد قطعا مجوزهاي مربوطه را صادر خواهد كرد.

مديرعامل سازمان انرژي هاي نو ايران افزود: شركت سبز بينالود و شركت سبز منجيل براي واگذاري نيروگاه‌ هاي دولتي تاسيس شده اند كه در مرحله اول به صورت دولتي هستند و سپس بخشي از سهام آنها به سهامي عام تبديل شده و در مرحله بعدي 35 درصد سهام براي بخش دولتي و 65 درصد سهام براي بخش خصوصي خواهد شد كه البته در بورس واگذار مي شود.

آرمودلي گفت: بر اساس ماده 62 قانون برنامه سوم، دولت مكلف است برق توليد شده از منابع تجديدنظر را به صورت تضميني خريداري كند بنابراين پس از تصويب اين قانون بسياري از سرمايه گذاران بخش خصوصي براي احداث نيروگاه بادي ترغيب شدند. براين اساس تا اين لحظه براي احداث 3000 مگاوات نيروگاه بادي از سوي بخش خصوصي درخواست ارائه شده كه تاكنون مجوز احداث 600 مگاوات صادر شده است.

وي اظهار داشت: تاكنون برخي از استقبال كنندگان احداث نيروگاه بادي كه با آنها قرارداد مبادله شده كه به دنبال دريافت وام از صندوق ذخيره ارزي، فاينانس و يا خريد زمين هستند. يكي از مشكلات پيش روي سرمايه گذاران بخش خصوصي در احداث نيروگاه بادي قيمت پايه خريد برق از اين نيروگاه ها است كه مربوط به سال 80 است و البته وزارت نيرو در حال بررسي و اصلاح قيمت خريد تضميني است.

اين مقام مسئول در وزارت نيرو گفت: قيمت خريد هر كيلو وات ساعت برق از نيروگاه ‌هاي بادي بخش خصوصي براي 20 ساعت 65 تومان و براي 4 ساعت 45 تومان است. اين درحالي است كه سهم توليد انرژي از منابع تجديد پذير بايد تا پايان برنامه چهارم توسعه به يك درصد ظرفيت نصب شده نيروگاهي كشور برسد كه در اين راستا بايد اين ظرفيت 500 مگاوات باشد. وي خاطرنشان كرد: اين هدف هم اكنون در حال اجرايي شدن است.
 يکشنبه 30 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن