تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر خانه‏اى كه ميهمان بر آن وارد نشود، فرشتگان واردش نمى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813031825




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رشد منفي سپرده‌ها و توقف وام بانكي


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: رشد منفي سپرده‌ها و توقف وام بانكي
در حالي كه به دليل اختلاف نظر دولت و بانك مركزي، نرخ سود تسهيلات بانكي همچنان در بلاتكليفي به سر مي‌برد و بانك‌ها از ارائه وام جديد خودداري مي‌كنند، به نظر مي‌رسد بانك‌ها در ابتداي سال جاري با افت شديد در منابع خود مواجه شده‌اند؛ به گونه‌اي كه با توجه به احتمال كاهش نرخ سود سپرده‌ها، كاهش نرخ رشد سپرده‌هاي مدت دار در بانك‌ها كه محل اصلي ارائه تسهيلات به حساب مي‌آيد باعث تشديد كمبود منابع در بانك‌ها شده است.
با توجه به آخرين گزارش بانك مركزي در مورد ارقام عمده پولي و اعتباري مي‌توان شكاف بين منابع و تسهيلات را ارزيابي كرد.

بنابر اين گزارش در پايان سال 86 رشد سپرده‌هاي بلندمدت در بانك‌ها تنها 9/18 درصد بوده است كه كمترين نرخ رشد در طول چهار سال گذشته به حساب مي‌آيد. با توجه به اينكه سرمايه گذاري‌هاي بلندمدت از منابع اصلي بانك‌ها به حساب مي‌آيد مي‌توان شاهد روند نزولي منابع بانك‌ها در سه سال اخير بود ضمن اينكه از طرف ديگر سپرده‌هاي بخش غيردولتي نيز در بانك‌هاي تجاري در پايان سال گذشته با كاهش 2/2 درصدي روبه‌رو بوده است، در بانك‌هاي تخصصي نيز سپرده‌هاي بخش غيردولتي در پايان سال 86 نسبت به سال گذشته افت 8/12 درصدي داشته است.
همچنين ميزان اين سپرده‌ها در بانك‌هاي خصوصي نيز هرچند با رشد 1/29 درصدي روبه رو شده است اما نسبت به چهار سال گذشته كمترين نرخ رشد را داشته است.

از طرف ديگر ميزان سپرده‌هاي قرض‌الحسنه پس‌انداز نيز كه با رويكرد جديد دولت به مقوله بانكداري به عنوان منبع اصلي پرداخت تسهيلات قرض الحسنه به حساب مي‌آيد در پايان سال 86 با افزايش 1/14 درصدي همراه بوده كه كمتر از نرخ رشد آن در سال‌هاي پيش است و به نظر مي‌رسد با ادامه روند موجود و احتمال تثبيت يا كاهش نرخ سود بانكي روند كمبود منابع شدت بيشتري بگيرد و بانك‌ها در پرداخت تسهيلات با مشكلات بيشتري گريبانگير شوند.

در همين حال، به دنبال رشد منفي سپرده‌هاي مردمي در بانك‌هاي دولتي رئيس شوراي عالي مديران عامل بانك‌هاي دولتي از توقف پرداخت تسهيلات بانكي تا اطلاع ثانوي خبر داد.

علي صدقي مديرعامل بانك ملي دليل توقف پرداخت تسهيلات نظام بانكي را عدم تنظيم منابع و مصارف اعلام و تاكيد كرد؛ تا زمان تنظيم منابع و مصارف بانكي سياست‌هايي همچون توقف پرداخت تسهيلات ادامه خواهد داشت.

علي صدقي در گفت‌وگو با مهر افزود: هم اكنون منابع بانك‌ها نسبت به مصارف آنها بسيار پايين‌تر است و تا زماني كه ميزان منابع و مصارف تنظيم نشود اين نوع سياست‌ها ادامه خواهد داشت.
مديرعامل بانك ملي از عدم ابلاغ نرخ سود بانكي سال جاري توسط بانك مركزي خبر داد و گفت: بانك‌ها هم اكنون با نرخ 12 درصد گذشته فعاليت‌هاي خود را انجام مي‌دهند.

وي با بيان اينكه نحوه تسهيلات پرداختي به بنگاه‌هاي زودبازده تا پايان سال 86 شامل چند بخش مي‌شود، افزود: بر اساس تسهيلات پرداختي به اين بنگاه‌ها، بخشي از طرح‌هاي آنها به بهره‌برداري رسيده، بخشي از طرح‌ها نيمه‌كاره بوده و بخشي نيز در مرحله قرارداد است.
 يکشنبه 30 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 172]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن