تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در پاسخ به پرسش از معناى سنّت، بدعت، جماعت و تفرقه فرمودند: به خدا سوگند، سنّت، هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814687514




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس هفتم مطرح كرد : تورم لجام گسيخته نتيجه نقدي كردن يارانه ها


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس هفتم مطرح كرد : تورم لجام گسيخته نتيجه نقدي كردن يارانه ها
تزريق هر يك ميليارد دلار 5 تا 6 درصد نقدينگي و 2 تا 3 درصد تورم را افزايش مي دهد
اجراي طرح تحول اقتصادي در خوش بينانه ترين حالت بين 50 تا 57 درصد تورم به دنبال دارد .
دكتر عادل آذر در گفت وگو با سايت عصر ايران با اشاره به اينكه ايده دولت درباره ضرورت ايجاد تحول در اقتصاد كشور يك « ايده مقبول » است بيان داشت : انتظار مي رفت دولت از همان سال اول برنامه اقتصادي جامعي درباره تحول اقتصادي تدوين و به جامعه علمي كشور براي تبادل نظر ارائه مي كرد با اين وجود اينكه بعد از 3 سال اين كار در حال انجام است نيز اتفاق ميمون و خوشحال كننده اي است اما بايد توجه داشت كه طرح تحول اقتصادي در واقع همان هدفمند كردن يارانه هاست كه دولت به آن نام « طرح تحول » داده و طبق آنچه از گفته هاي رئيس جمهور استنباط مي شود اين طرح به صورت جزيي تر برابر است با نقدي كردن يارانه ها كه از اين منظر قابل بحث خواهد بود.
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس هفتم با اشاره به انحلال سازمان مديريت و طرح ادغام شوراهاي عالي بيان داشت : مهم ترين نكته درباره طرح تحول اقتصادي كارشناسي بودن و پرداخت علمي و تخصصي به آن است چون تجربه تلخي در مورد تصميم گيري ها در دولت نهم وجود دارد كه در بين كارشناسان نگراني به وجود آورده كه طرح تحول نيز مانند بقيه برنامه هاي دولت نهم فاقد پشتوانه تخصصي و كارشناسي و تحقيقاتي باشد.
وي افزود : بعد از گذشت چند هفته از مطرح شدن طرح تحول اقتصادي جستجو براي « مستندات علمي و تحقيقاتي » در اين رابطه بي نتيجه بود و دولت هم تاكنون ادعا نكرده كه در تدوين اين طرح كار علمي و ميداني كرده است و يا از نظرات كارشناسان و نخبگان بهره گرفته باشد.
عادل آذر با اشاره به ديدار اخير كارشناسان اقتصادي با رئيس جمهور تاكيد كرد : شواهدي مبني بر اينكه دولت در رابطه با طرح تحول اقتصادي كار كارشناسي و حتي نظرسنجي انجام داده باشد وجود ندارد و اگر چه رئيس جمهور اعلام كرد طرح را در معرض كارشناسي قرار مي دهد اما مي بايست قبل از تدوين آن براي نظرخواهي اقدام مي كرد.
اين استاد دانشگاه پرداخت نقدي يارانه را « پاشنه آشيل » طرح تحول اقتصادي ذكر و خاطرنشان كرد : موارد متعددي در رابطه با پرداخت نقدي يارانه وجود دارد كه غيرعملي بودن اين طرح را به اثبات مي رساند.
به عنوان اولين مورد اگر كشورهاي مختلفي كه تجربه فرايند آزادسازي قيمت ها و حذف يارانه ها را تجربه كرده اند بررسي شود خواهيد ديد كه هيچ كدام از اين كشورها به سمت پرداخت نقدي يارانه نرفته اند بلكه با تعديل قيمت ها و تعيين مكانيسم هاي عرضه و تقاضا و اتخاذ روش هاي حمايتي مانند گسترش چتر تامين اجتماعي بهداشت و سلامت و توسعه آموزش عالي و رفاه و بالا بردن كيفيت زندگي به نوعي حذف يارانه ها را جبران كرده اند تا فشارهايي كه تعديل به دهك هاي پايين جامعه وارد مي كند جبران شود.
وي با تاكيد به اينكه ادله مختلف غيرممكن بودن روش دولت را تاييد مي كند يادآور شد : شناسايي دهك هاي مختلف جامعه كار آساني نيست و مشخص نيست دولت مي خواهد به دهك هاي مختلف به چه نسبتي يارانه بدهد هر چند انتظار اين است كه به شيوه پلكاني معكوس يارانه پرداخت شود يعني به پايين ترين دهك جامعه بيشترين يارانه داده شود و اگر اينگونه باشد مشخص نيست دولت چگونه مي خواهد دهك ها را تعيين و تعريف كند.
عادل آذر ادامه داد : در سياست هاي اصل 44 كه حدود 3 سال قبل ابلاغ شد تصريح شده كه دولت بايد اقدام به شناسايي دهك هاي جامعه به روش علمي كند اما دولت تاكنون هيچ گامي در اين رابطه برنداشته چون متوجه سختي كار است و مشخص نيست ظرف چند ماه چگونه مي خواهد در شهرها و روستاها و كلان شهرها دهك ها را تعريف و تعيين كند.
اين كارشناس اقتصادي افزود : علاوه بر اين تهيه پرسشنانه قطعا روش دقيقي براي كسب اطلاع از ميزان درآمد افراد و مشخصات وشرايط آنان نيست و « خود اظهاري » افراد و ميزان صحت و سقم اطلاعات ارايه شده از سوي مردم محل بحث جدي است كه دولت بايد بگويد در كوتاه مدت چگونه مي تواند اين مشكل را حل و اطلاعات دقيق از افراد جمع آوري كند
وي در خصوص تورم زا بودن اجراي طرح تحول اقتصادي اظهار داشت : با توجه به اينكه پولي كه به عنوان يارانه در جامعه تزريق مي شود « نقد » است و به طور مستقيم در جامعه خرج مي شود تورم بالا مي رود يعني به ازاي هر يك ميليارد دلار كه به جامعه تزريق شود 5 تا 6 درصد نقدينگي و 2 تا 3 درصد تورم افزايش مي يابد .
وي تصريح كرد : بسته به اينكه دولت چه ميزان پول به عنوان يارانه وارد جامعه كند به همان ميزان تورم افزايش مي يابد كه در خوش بينانه ترين حالت اگر حدود 30 هزار ميليارد تومان پول وارد جامعه شود 50 تا 57 درصد تورم خواهيم داشت .
عادل آذر گفت : در حال حاضر گفته مي شود 90 هزار ميليارد تومان يارانه پرداخت مي شود كه البته كارشناسان اين رقم را قبول ندارند چون دولت اين 90 هزار ميليارد را به روش هزينه فرصت حساب مي كند يعني قيمت نفت و آب و گار و برق و بنزين خليج فارس را براي فروش آنها به مردم در نظر مي گيرد در حاليكه بايد اين موارد با توجه به واقعيت ايران محاسبه شود نه قيمت آنها در خليج فارس .
 يکشنبه 30 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن