تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هیچ بنده اى حقیقت ایمانش را کامل نمى کند مگر این که در او سه خصلت باشد: دین شناسى، تدبر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820093662




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مطالبات پرستاران، دردسر مضاعف وزارت بهداشت


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: مطالبات پرستاران، دردسر مضاعف وزارت بهداشت


عمومي- مريم غفاري:
سرانجام با راهبرد فشاراز پايين و چانه‌زني از بالا، لايحه كاهش ساعات كاري پرستاران كه انجمن‌هاي صنفي پرستاران به شدت از آن حمايت مي‌كنند

و در روز پرستار، رئيس‌جمهور نيز نظر مثبت خود را از آن اعلام كرد، به مجلس ارائه شد، اما از آنجاكه به ابتدايي‌ترين سؤالي كه درمورد آن هست پاسخ درستي داده نشده است، لايحه همچنان بلاتكليف است.

سؤال ابتدايي اين است: افزايش هزينه‌هاي بيمارستان‌ها پس از اجراي اين طرح را چه كسي مي‌پردازد؟

پس از وعده رئيس‌جمهوري براي كاهش ساعت كاري پرستاران، لايحه كاهش ساعت كاري آنان در هيأت دولت تصويب و براي تصويب نهايي تقديم مجلس شد. درصورت تصويب اين لايحه كه با عنوان «تعديل ساعت كاري پرسنل بهداشتي- درماني» به مجلس رفته است، ساعت كاري اين پرسنل با توجه به سختي كار و سنوات كاري به‌صورت پلكاني كاهش مي‌يابد.

در اين لايحه به‌طور مشخص به ميزان كاهش ساعت كاري پرستاران و رقم دقيق ساعت كاري اشاره نشده است و قرار است درصورت تصويب اين لايحه تصميم گيري در مورد جزئيات اجرايي آن در اختيار دولت باشد.

اين درحالي است كه پيشنهاد سازمان نظام پرستاري اين بود كه ساعت كاري پرستاران در لايحه قيد شود و حداقل 10 ساعت از ساعات كاري پرستاران در هفته، كم شود.

اما صرف‌نظر از اين كه كارشناسان تا چه حد با اين كاهش موافقند و آن را براي حل مشكلات نظام سلامت مفيد مي‌دانند، اجراي طرح ارتقاي ساعت كاري پرستاران و كاهش 44 ساعت فعاليت پرستاران در طول هفته به 36 ساعت، افزايش بار مالي دولت را در پي دارد؛ آن هم بخشي از دولت كه همين حالا هم با گرفتاري‌هاي مالي لاينحلي روبه‌روست؛ يعني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي.

اوضاع بخش خصوصي بدتر است

اعظم گيوري، مديركل دفتر امور پرستاري وزارت بهداشت به همشهري مي‌گويد: دراين لايحه، ساعت كار پرستاران بر مبناي هر 5سال خدمت كاهش مي‌يابد و پس از 20 سال به 30 ساعت در هفته مي‌رسد.

به گفته وي، در حال حاضر شاهد اختلال‌هايي در اجراي قانون 44‌ساعت كار هستيم و با اجرايي شدن لايحه تقليل كار پرستاران، دانشگاه‌ها ملزم به اجراي آن شده و نمي‌توانند بيش از 44 ساعت كار را بر عهده پرستاران قرار دهند.

گيوري از سوي ديگر به مشكلات بيشتر پرستاران بخش خصوصي نسبت به شاغلان بخش دولتي در اين زمينه اشاره و اضافه مي‌كند: در حالي كه پرستاران بخش دولتي از نوبت اضافه كاري دو برابر و افزايش سختي كار 35 درصد برخوردار هستند، پرستاران بخش خصوصي از مشكلاتي چون ساعت كار زياد، حقوق كم و سختي كار رنج مي‌برند.

وي معضلات موجود در مورد پرستاران بخش خصوصي را به‌علت نقصان در قوانين وزارت كار مي‌داند و مي‌گويد:‌ مسئولان وزارت بهداشت در تلاش براي حل مشكلات پرستاران خصوصي هستند؛ اما از آن‌جايي كه پرستاران بخش خصوصي تحت پوشش قوانين كار قرار دارند، راه‌حل اصلي براي حل مشكلات آنها اصلاح قانون كار به نظر مي‌رسد.

از 36تا 44ساعت

درحال حاضرچند نوع ساعت كاري براي پرستاران در بيمارستان‌هاي دانشگاهي مختلف كشور حاكم است؛ عده‌اي موظف به 36 ساعت كار در هفته، عده‌اي 40 ساعت و عده‌اي ديگر 44 ساعت كار در هفته بايد انجام دهند.

تنها گروهي كه ساعت كاريشان بيش از 44 ساعت است اعضاي هيأت علمي هستند كه 54 ساعت در هفته براي آنها مصوب شده است، در حالي‌كه گاهي عملا حضور اعضاي هيأت علمي در مراكز درماني دولتي به 10 ساعت در هفته هم نمي‌رسد و بقيه وقت آنها در بخش خصوصي مي‌گذرد.

گيوري با بيان اين كه پرستار بيشترين وقت خود را بر بالين بيمار صرف مي‌كند، اضافه مي‌كند: متأسفانه پرستاران تنها در حيطه درمان ديده شده‌اند، در حالي كه پرستاران در هر سه حيطه پيشگيري‏‌، درمان و بازتواني مي‌توانند حضور فعال داشته باشند.

مدير كل دفتر امور پرستاري وزارت بهداشت با بيان اين كه تا كنون در وضعيت پرستاران تفاوتي نسبت به گذشته ايجاد نشده است، خاطرنشان مي‌كند: بايد استانداردهاي مراقبت‌هاي پرستاري را تدوين كنيم تا بر مبناي اين استانداردها بتوانيم ارزيابي درستي از وضعيت و كيفيت ارائه خدمات پرستاري داشته باشيم.

وي با اشاره به بي‌توجهي به آموزش مداوم پرستاران در كشور تاكيد مي‌كند: متأسفانه پرستاران ما با دانش روز جلو نرفتند و نيازمند آموزش مداوم هستند.

وي سخت و زيان‌آور شمردن شغل پرستاري در احكام كارشناسي‏ و تبعيض در كارانه‌ها را از ديگر مشكلات اين حرفه مي‌داند كه دفتر پرستاري وزارت بهداشت در حال پيگيري اين مسئله است.

گيوري با اشاره به اين كه در حال حاضر تعداد متقاضيان مرد در رشته پرستاري در كشور كاهش يافته است، خاطرنشان مي‌كند: متأسفانه اين كاهش تقاضا سبب شده است كه با كمبود نيروي پرستار مرد در كشور در بخش‌هاي بيمارستاني مواجه شويم.

ساعت كاري پرستاران سليقه‌اي است

در همين حال غضنفر ميرزا بيگي، رئيس‌كل سازمان نظام پرستاري با بيان اين‌كه در زمان حاضر ميانگين ساعت كاري پرستاران در دنيا 34‌ساعت و بين 33 تا 35 ساعت است در حالي كه در كشور ما پرستاران موظفند 44 ساعت در هفته كار كنند، مي‌گويد: اين مسئله در كنار اضافه كاري‌هاي اجباري موجب كاهش بازدهي كاري پرستاران و فرسودگي زودهنگام آنان مي‌شود.

به گفته وي، پيشنهاد سازمان نظام پرستاري اين بوده است كه به‌طور مشخص ساعت كاري موظفي پرستاران در قانون 34 ساعت تعيين شود و اين قانون براي تمام پرستاران شاغل در بخش دولتي، خصوصي، تامين اجتماعي و خيريه عملياتي شود.

وي مي‌گويد: در مورد پرستاران بخش خصوصي اعمال اين قانون نيازمند همكاري وزارت كار و امور اجتماعي است و البته قانون كار در مورد پرستاران بخش خصوصي در مواردي از جمله طبقه‌بندي مشاغل و سخت و زيان آور بودن اين حرفه هم هنوز اجرايي نشده كه اميدواريم هر چه زودتر با اجرايي شدن اين موارد تفاوتي كه اكنون بين حقوق پرستاران بخش دولتي و غيردولتي وجود دارد از بين برود.

ميرزابيگي با انتقاد از اضافه كاري‌هاي اجباري پرستاران ادامه مي‌دهد: اين مشكلات باعث شده است كه اكثر پرستاران كشور همواره خسته و خواب آلود باشند و خيلي زود پير و فرسوده و بيمار شوند.

اختلال خواب يكي از مشكلات شايع بين پرستاران است، با اين حال در بسياري از بيمارستان‌ها شاهديم كه به‌علت كمبود پرستار، 30 تا 40 بيمار به يك پرستار تحويل مي‌شود و پرستار خسته بايد به تنهايي از همه بيماران در يك شيفت كاري مراقبت كند.

وي در مقايسه شغل پرستاري در ايران با ديگر كشورها مي‌گويد: در بسياري از كشورهاي دنيا از جمله استراليا پرستاران نه تنها به اضافه كاري اجباري مجبور نمي‌شوند، بلكه حتي يك ساعت اضافه كاري بيشتر را هم ندارند.

با اين اوصاف بايد ديد لايحه دولت در مجلس هشتم تصويب مي‌شود و آيا پس از تصويب، اساسا دولت قادر به اجراي آن خواهد بود؟

تاريخ درج: 29 تير 1387 ساعت 18:03 تاريخ تاييد: 29 تير 1387 ساعت 18:42 تاريخ به روز رساني: 29 تير 1387 ساعت 18:41
 شنبه 29 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن