تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هیچکس تا زبانش را نگه ندارد از گناهان در امان نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819289203




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جنس شوخي‌هاي مردمي «سه در چهار» از نگاه سه منتقد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: جنس شوخي‌هاي مردمي «سه در چهار» از نگاه سه منتقد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: تلويزيون و راديو

«سه در چهار» سريال طنزي است كه روزهاي زوج از شبكه‌ي اول سيما پخش مي‌شود و منتقدان و تعدادي از مخاطبان ديدگاه‌هاي متفاوت و متضادي درباره‌ي آن دارند؛ «محمدتقي فهيم»، شوخي‌هاي آن را به جا مي‌داند و «هادي معيري‌نژاد» برخي از آن شوخي‌ها را داراي بدآموزي عنوان مي‌كند.

خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با محمدتقي فهيم، هادي معيري‌نژاد و حسن محمودي درباره اين سريال گفت‌وگو كرده است:

***

محمدتقي فهيم معتقد است: مجموعه‌ي عوامل«سه در چهار» از فيلمنامه گرفته تا ساختار،بازيگري و موضوع، عنصر تازه‌اي ندارد؛ اما نويسنده (عليرضا مسعودي) و كارگردان (مجيد صالحي) توانسته‌اند كه از اين محتواي كهنه به خوبي استفاده كنند و كاري جذاب را بسازند.

وي اضافه مي‌كند: مجيد صالحي موفق شده است تا مجموعه عوامل همگوني را در كنار هم قرار دهد و استفاده‌ي مطلوبي از آنان ببرد و درنتيجه مجموعه‌ي ساده و رواني را به تصوير كشيده است.

اين منتقد با بيان اين كه ماجراهاي«سه در چهار»نزديك به واقعيت و باورپذير هستند، تاكيد مي‌كند:ويژگي‌ مهم اين سريال، گرايش به تصوير كردن لايه‌هاي زيرين جامعه است. در«سه درچهار» حضور اقشار كم درآمد جامعه در فضاهاي بالاي شهر، تضادي را ايجاد كرده و موجب به وجود آمدن موقعيت‌هاي كميك شده است.

وي با اشاره به شوخي‌هاي كلامي اين سريال مي‌گويد: اين نوع شوخي‌ها در«سه در چهار» معمولي و عاميانه است و بدآموزي ندارد، چون از جنس شوخي‌هاي مردم است مانند «كجا؟ خونه آقا شجاع!»علاوه بر آن موقعيت‌هاي كمدي خوبي را به وجود مي‌آورد. اين شوخي‌ها همچنين به جا استفاده مي‌شوند و حتي به استفاده كنندگان آن‌ها بنوعي هشدار مي‌دهد كه در مواقع لازم از اين شوخي‌ها بهره ببرند.

***

به گزارش ايسنا، در ادامه هادي معيري نژاد بازي خوب برخي بازيگران « سه در چهار» را نقطه‌ي قوت اين سريال ذكر مي كند و مي‌گويد: علي صادقي (بيژن) با قدرت بداهه‌پردازي توانسته است به نوعي سريال را هدايت كند. از سوي ديگر بين بازيگراني چون صادقي، مهران رجبي (سيروس) و محمدكاسبي (رحمان) پاس‌كاري كلامي خوبي صورت مي‌گيرد.

به اعتقاد وي فيلمنامه‌ي «سه در چهار» برجستگي خاصي ندارد و در حقيقت اين سريال بازيگر محور است به گونه‌اي كه اگر نقش صادقي را از سريال حذف كنيم، عنصر خاصي در«سه در چهار» باقي نمي‌ماند.

اين روزنامه نگار درباره‌ي شوخي‌هاي اين سريال مي‌گويد: «سه در چهار» فيلمنامه محكمي ندارد، بنابراين سازندگان آن ناگزير هستند، در سطح حركت كنند تا بتوانند مخاطب داشته باشند. در اين شرايط سطح شوخي‌هاي كلامي سريال افزايش مي‌يابد. مردم ايران نيز چون با طنز شفاهي عجين هستند اين نوع شوخي‌ها را مي‌پسندند.

وي با بيان اين كه برخي شوخي‌هاي «سه در چهار» بدآموزي دارد، اظهار مي كند: بيژن با پدر و شوهر خاله‌اش شوخي‌هاي نامناسبي مي‌كند و حرمت بزرگتر را رعايت نمي‌كند.

از ديدگاه معيري نژاد حضور بازيگران زن در سريال‌هاي كمدي تلويزيوني كمرنگ است بنابراين در چينش آنان در اين نوع سريال‌ها با نوعي كاستي روبرو هستيم.

***

به گزارش ايسنا، در ادامه حسن محمودي پخش سريال طنز به صورت هر شبي و در زماني پرمخاطب از شبكه‌ي اول سيما را يكي از ويژگي‌هاي «سه در چهار» بر مي‌شمرد و مي‌گويد: پيش از اين چنين سريال‌هايي به صورت شبانه از شبكه‌ي سه سيما روي آنتن مي‌رفت اما شبكه‌ي اول با سنت شكني و در شرايطي كه سريال طنز هر شبي از شبكه‌هاي ديگر پخش نمي شود، «سه در چهار» را روانه آنتن كرده است.

وي موفقيت مجيد صالحي را كه سرانجام توانسته است سريال طنز پرمخاطبي بسازد را يكي ديگر از ويژگي‌هاي «سه در چهار» مي‌داند.

اين منتقد با اشاره به نويسنده‌ي « سه در چهار» اظهار مي‌كند: پخش اين سريال باعث شده است تا با فيلمنامه‌نويس ديگري در زمينه‌ي سريال‌هاي طنز آشنا شويم. «مسعودي»، كسي است كه سال‌ها در حوزه‌ي طنز كار كرده است اما به «سه در چهار» شناخته تر شده است.

وي در ادامه مي‌گويد: بر خلاف طنز‌هاي كليشه‌اي كه به نظر مي‌آيد در تلويزيون به بن بست رسيده‌اند،« سه در چهار» به نوعي طنز داستان گو را رواج داده است از سوي ديگر بر خلاف برخي سريال‌هاي طنز كه هياهوي زيادي داشتند،«سه در چهار» توانسته است با سادگي خود، مخاطب زيادي را جذب كند.

اين منتقد درباره‌ي بازي بازيگران«سه در چهار»اظهار مي‌كند: اين مجموعه متكي بر شخصيت‌ خاصي نيست بنابراين در روند داستان،همه‌ي بازيگران توانايي هاي خود را نشان مي‌دهند.با اين حال به نظر مي‌آيد مخاطبان بازي علي صادقي و مهران رجبي را بيشتر پسنديده اند.

محمودي در پايان تاكيد مي‌كند: برخي بازيگران مي توانستند بازي بهتري ارايه كنند البته شايد نقش آنان چنين عملكردي را ايجاب كرده است.به عنوان نمونه از محمد كاسبي بازي‌هاي بسيار بهتري ديده بوديم اما در«سه در چهار» قرار گرفتن او در كنار شخصيت‌هاي ديگر به حضورش معنا داده است. بر خلاف كاسبي، رجبي همانند كارهاي پيشين خود تلاش كرده است كه بازي دلنشين ارايه دهد، علي صادقي نيز پس از حضور اندك بر صفحه تلويزيون در مقطعي ،در«سه در چهار»بخوبي توانايي‌هاي خود را بروز داده است.

انتهاي پيام
 شنبه 29 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن