تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكاتِ رفاه، نيكى با همسايگان و صله رحم است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819509897




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ميناي شهر خاموش اثري ماندگار براي بمي ها


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: "ميناي شهر خاموش" اثري ماندگار براي بمي ها
ميناي شهر خاموش از امروز اكران خود را در گروه سينماي آزادي آغاز مي كند، فيلمسازي اين اثر را خلق كرده كه اغلب از او به عنوان مستند ساز مولف ياد مي كنند اما امير شهاب رضويان با "ميناي شهر خاموش" همه منتقدان و اهالي سينما را در بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر غافلگير كرد. بطوري كه عده اي پس از تماشاي فيلم افسوس مي خوردند كه چرا فيلمسازي همچون رضويان، اينقدر كم به سينماي بلند مي پردازد.

تهران- حيات

ميناي شهر خاموش برخلاف آثار ديگر جشنواره بيست و پنجم از داستان متعارفي برخوردار بود. به طوري كه با يك داستان ساده ، بديع و جذاب بصوررت غير مستقيم به فاجعه عظيم زلزله بم پرداخته كه تنها علت اين امر احترام رضويان به سليقه مخاطبان عام محسوب مي شود.
ميناي شهر خاموش از دريچه زندگي يك دكتراز فرنگ برگشته، داستان را روايت مي كند. دكتري كه پس از سال ها دوري از وطن به دنبال عشق گمشده دوران كودكي اش رهسپار بم مي شود كه در اين ميان انسان هايي با كاراكتر عجيب و درعين حال جالب به دكتر ملحق مي شوند كه هر كدام تلخي وشيريني هايي را به مخاطب القا مي كند. در واقع خط اصلي داستان مطابق با شخصيت هاي فيلم حركت مي كند كه اين موضوع توازن مناسبي در داستان ايجاد كرده است. يكي ديگر از عوامل مثبت ميناي شهر خاموش استفاده بجا از طنز كلامي، موقعيت و شوخي هايي است كه فضاي شادي به فيلم تزريق كرده است اما اين شوخي ها هيچ گاه به بدنه اصلي داستان لطمه اي وارد نكرده است.
تركيب مناسب بازيگران نيز به جذابيت اثر كمك شاياني مي كند و اگر بخواهيم نحوه ايفاي نقش بازيگران اصلي را زير ذره بين قرار دهيم ،ابتدا بايد به شخصيت آقاي قناتي اشاره كرد كه آقاي بازيگر (عزت الله انتظامي) مانند هميشه هيچ گونه بحثي براي اين كاراكتر نگذاشته ، قناتي كه استاد نوازندگي است در زلزله بم خانواده اش را از دست داده و به تنهايي زندگي مي كند و تمام وقتش را به تدريس موسيقي مي پردازند .بازيگر نقش دكتر (شهباز نوشير) كه چهره اي جديد در سينماي كشور است بازي قابل قبولي رااز خود ارائه داد، با وجود آنكه گزينه هاي بهتري براي اين نقش وجود داشته اند، رضويان تصميم گرفت چهره اي جديد را به سينماي كشور معرفي كند، كسي كه خيلي ها با تماشاي چهره و بازي اش، به ياد مسعود رايگان مي افتند ولي در نهايت شخصيت فرهادي (صابر ابر) كه به تنهايي بار طنز داستان را به دوش مي كشد. صابرابر متفاوت ترين نقش دوران بازيگري اش را در اين اثر ارائه كرده است. فرهادي راننده اي شوخ طبع، بي پروا و خلافكار است كه لحظه هاي شادي را براي مخاطبان رقم مي زند، صابر ابر در اولين نقش محوري سينمايي اش، چهره ماندگار از خود برجاي گذاشت.
"ميناي شهر خاموش" از معدود آثاري است كه نگاهي اميدوارانه و غير دلسوزانه به حوادث دلخراش دارد و در واقع مي توان گفت ، ميناي شهر خاموش روزنه هاي اميد را براي بمي ها روشن مي كند و اين مسئله به وضوح روشن است كه امير شهاب رضويان اين اثر ماندگار را به مردم غيور بم تقديم كرده است.

عباس اسماعيل گل

پايان پيام
 شنبه 29 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 149]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن