واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: نقش امام علي(ع) در تدوين حديث و تفسير قرآنبررسي ديدگاههاي موجود در مورد ارتباط امام علي(ع) با قرآن كريم
گروه انديشه: در رابطه با ارتباط امام علي(ع) با قرآن كريم دو ديدگاه موجود است؛ اول آنكه امام علي(ع) انسان كاملي است كه قرآن نسخه مكتوبي از روي اوست و ديگر آنكه امام علي(ع) پرورش يافته مكتب قرآن كريم است.
حجتالاسلام و المسلمين «جمشيد معصومي»، معاون نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه تهران و عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي، در گفتوگو با سرويس انديشه و علم خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، ضمن بيان مطلب فوق اظهار كرد: نسبت علي(ع) با قرآن كريم و نسبت ما با علي(ع) از جمله موضوعاتي است كه بررسي آن، مسائل بسياري را براي ما آشكار ميكند.
عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي در مورد نسبت امام علي(ع) با قرآن كريم، دو ديدگاه را مورد بررسي قرار داد و گفت: اولين ديدگاهي كه در اينباره قابل تأمل است، آن است كه اصلا قرآن كريم نسخه مكتوب انسان كامل است؛ يعني قرآن كريم حقيقتي بيرون از انسان كامل نيست كه ما بگوييم انسانها بايد خود را با او تطبيق دهند.
معصومي در ادامه افزود: در واقع اصل قصه در نظام خلقت انسان كامل بوده و اگر ميخواستند اين انسان كامل را بازتشريح و مكتوب كنند، قرآن كريم ميشد. اگر از اين زاويه نگاه كنيم، علي(ع) قرآن ناطق است؛ يعني به اعتقاد ما شيعيان كه علي(ع) را انسان كامل ميدانيم، در واقع علي(ع) حقيقت قرآن است و آن قرآني كه ما در بيرون ميبينيم، نسخه مكتوب اين انسان كامل است.
وي با بيان اين مطلب كه بعضي از مواردي كه هم در قرآن كريم داريم و هم در اتفاقاتي كه براي خود امام علي(ع) افتاده است، تأييدكننده اين معناست، اذعان كرد: مثلا قرآن ميفرمايد كه ما ذكر هستيم يا تذكر هستيم.
وي در تبيين «ذكر» تصريح كرد: تذكر و يادآوري به اين معناست كه بايد حقيقتي قبلا بوده و فراموش شده باشد و بخواهند آن را يادآوري كنند. پس بايد قبلا اين معاني و حقايق در جايي وجود داشته باشد و آن جايي نيست جز ظرف وجودي انسان كامل و به همين نسبت قرآن با انسانهاي ديگر هم ارتباط برقرار ميكند؛ يعني در واقع انسانها اين حقايق را در فطرت خود دارند و قرآن كريم فقط ميخواهد همان چيزهايي كه انسانها دارند را يادآوري كند.
معصومي در ادامه تأكيد كرد: به عبارتي، قرآن كريم چيز جديدي بر انسان تحميل نميكند و نكته جديدي به انسانها نميخواهد ارائه دهد، بلكه صرفا ميخواهد آنچه خود انسانها دارند را يادآوري كند و در مورد انسان كامل هر چه هست، همان حقيقت انسان كامل را بيان ميكند.
عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي در مقام نمونه عنوان كرد: براي مثال حادثهاي كه در جنگ «صفين» پيش آمد را ميتوان مطرح كرد. آنجا وقتي قرآنها بر نيزه شد، علي(ع) فرياد ميزند كه «قرآن من هستم» ـ البته برخي با تعبير «قرآن ناطق منم» ياد ميكنند ـ؛ يعني حقيقت قرآن كريم اين انسان كامل است و در واقع قرآن آن نسخه مكتوبي است كه از روي انسان كامل نوشته شده است.
وي يادآور شد: به تعبير ديگر ميتوان گفت كه انسان كامل دو وجود دارد: يكي وجود حقيقي كه خودش است و ديگري وجود مكتوب كه همان قرآن كريم است. پس قرآن كريم وجود دوم و وجود مكتوب انسان كامل است. اين يك نگاه در مورد ارتباط انسان كامل با قرآن كريم است كه امام علي(ع) به عنوان انسان كامل، اين ارتباط را با قرآن كريم دارد.
معاونت نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه تهران، به تبيين نگاه دومي در اين رابطه پرداخت و اظهار كرد: نگاه ديگر آن است كه بگوييم امام علي(ع) پرورش يافته در مكتب قرآن كريم است؛ يعني خداوند يك مكتب تربيتي و انسانساز و هدايتي را در قالب قرآن و وحي ايجاد كرده و علي(ع) در اين مكتب پرورش پيدا كرده است. امام(ع) به گونهاي پرورش پيدا كرده است كه مجسمه قرآن شده است؛ يعني در واقع قرآن در وجود ايشان تجسم پيدا كرده و ايشان همه حقايق قرآن را دريافت كرده و انديشه و عملش قرآني شده و امام علي(ع) طابقالنعل بالنعل شكل قرآن كريم را پيدا كرده است.
وي در پايان خاطرنشان كرد: براي كساني كه ديدگاه اول را نميتوانند هضم كنند، شكل دومي كه عنوان شد، ميتواند برايشان مطلوب باشد و اين امر نسبتهايي است كه در ارتباط امام علي(ع) با قرآن كريم متصور است.
شنبه 29 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 160]