تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس حقيقت را از طريق قرآن نشناسد، از فتنه ها بركنار نمى ماند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819223722




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امكانات فراموش شده


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: امكانات فراموش شده
جام جم آنلاين: وقتي تابستان سال گذشته تهران، به فصل گرم اجراهاي متعدد گروه‌هاي موسيقي تبديل شد، 2 موضوع بيش از هر چيز ديگر مورد توجه كارشناسان و خبرنگاران اين عرصه قرار گرفت ؛استقبال پرشور مخاطبان و محدوديت امكانات و تجهيزات مورد نياز براي برگزاري اين كنسرت‌ها.


زماني كه گروه‌هاي موسيقي از كمبود سالن مناسب در پايتخت براي اجراي موسيقي گلايه كردند، آن وقت بود كه مديران و هنرمندان و علاقه‌مندان همگي يكباره به ياد آوردند كه در تهران هيچ تالار ويژه اجراي موسيقي وجود ندارد.
تالار وحدت براي اجراي اپرا ساخته شده و گنجايش اندكي دارد و تالار بزرگ كشور با توجه به بدنه بتوني آن، به هيچ وجه از نظر آكوستيك مناسب اجراي موسيقي نيست.

اما در اين ميان يك نكته فراموش شد و آن، اين كه بسياري از كنسرت‌هاي بزرگ جهان در فضاي باز و آزاد برگزار مي‌شود و اصولا بهار و تابستان بهترين موقعيت است كه هنرمندان موسيقي از تالارها خارج شوند؛ البته چنين اقدامي نيازمند تجهيزات مناسب صدا، نور و از همه مهمتر مديريت است.

بعد از موفقيت اجراهاي پارسال در تهران، گروه‌هاي بزرگ و كوچك موسيقي تابستان امسال را با سفر به شهرستان‌ها آغاز كردند. در همين ارتباط، در 2 شب گذشته گروه مولوي با خوانندگي شهرام ناظري در قزوين به روي صحنه رفت و اركستر ملي ايران به رهبري فرهاد فخرالديني در شيراز به اجراي برنامه پرداخت.

آنچه در اين اجراها بيش از هر چيز ديگر به چشم آمد، بازهم 2 نكته بود؛ استقبال پرشور علاقه‌مندان و محدوديت امكانات و تجهيزات.

البته در مقايسه كنسرت‌هاي شيراز و قزوين، به نظر مي‌آيد همشهري‌هاي حافظ و سعدي سليقه بهتري به خرج داده‌اند و فضاي سبز و دلگشاي باغ عفيف‌آباد را در اختيار اركستر بزرگ ملي ايران قرار دادند.

در حالي كه درقزوين، تماشاگران در سوله‌اي كه به‌ هيچ وجه براي چنين برنامه‌هايي مناسب نيست، به تماشاي هنرنمايي شهرام ناظري نشستند.

شايد اين 2 تجربه، بهترين فرصت‌ باشد تا در ادامه كار فكر و برنامه‌اي انديشيد كه كنسرت‌هاي موسيقي در شهرستان‌ها، در شرايط مناسب‌تري برگزار شود. براي شروع بهتر است با هم‌انديشي مديران اداري و فرهنگي هر شهرستان، فضاي باز مناسبي را تعيين و آن را براي برگزاري برنامه هاي موسيقي آماده كرد. بعد از آن نوبت به تهيه تجهيزات و وسايل موردنياز صوتي و نوري مي‌رسد كه با توجه به قيمت بليت‌ها كه چندان هم كم نيست قطعا مي‌توان آنها را براي مدتي كوتاه تهيه و اجرا كرد.

به عبارت ساده‌تر بايد گفت، كاستي‌ها و اشكالات پيش آمده در كنسرت‌هاي تابستاني موسيقي در شهرستان‌ها ناشي از كمبود فضا و امكانات نيست، بلكه برآمده از مديريتي است كه نمي‌تواند از امكانات، فضاي موجود و متناسب با هر فصل بهره‌برداري كند.

مهدي ياورمنش‌
 پنجشنبه 27 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن