تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 30 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: دانشمند يا دانشجو.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1811845741




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

از : جمشيد رضائي نگاهي به افزايش تنش ميان ژاپن و كره جنوبي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: از : جمشيد رضائي نگاهي به افزايش تنش ميان ژاپن و كره جنوبي
سياسي. ژاپن . كره جنوبي . ارضي
توكيو- به دنبال اقدام اخير وزارت آموزش، فرهنگ، ورزش ، علوم و فن آوري ژاپن در گنجاندن نام دو جزيره مورد اختلاف اين كشور با كره جنوبي دردرياي ژاپن، تنش ميان دو كشور افزايش يافت.

اين تنش تا آنجا پيش رفت كه يو ميونگ هاوان وزير امور خارجه كره جنوبي ، توشينوري شيگه ئي سفير ژاپن در كره جنوبي را به وزارت امور خارجه اين كشور فراخواند و مراتب اعتراض دولت اين كشور را به وي ابلاغ كرد.

كره جنوبي همچنين در اعتراض به اين اقدام توكيو كوان سول هيون سفير خود را از ژاپن به سئول فرا خواند و هم اينك نيز اين كشور به صحنه اعتراضات شهروندان كره‌اي عليه اقدام ژاپن تبديل شده است.

در همين حال جمعي از نمايندگان كره جنوبي نيز در اعتراض به اين اقدام ژاپن با بالگرد بر فراز جزاير تاكه شيما گشت هوايي برگزار كردند.

اقدام وزارت آموزش ژاپن در حالي انجام مي‌شود كه لي ميونگ باك رييس جمهور كره جنوبي نيز در ديدار اخير خود با ياسوئو فوكودا نخست وزير ژاپن در هكايدو واقع در شمال اين كشور نگراني عميق خود را از تصميم توكيو در زمينه احتمال گنجاندن نام دو جزيره مورد اختلاف دو كشور كه در ژاپن به نام تاكه شيما و در كره جنوبي به نام دوكدو ناميده مي‌شود، در كتاب‌هاي درسي ژاپن، به عنوان بخشي از خاك اين كشور، اعلام كرده بود.

از سوي ديگر با توجه به اين كه ژاپن درسال‌هاي اخير و پس از نخست وزيري جونيچيرو كويزومي كه با ديدارهاي خود از معبد شينتويي ياسوكوني موجب تخريب روابط اين كشور با هسمايگان خود از جمله چين و كره جنوبي شده بود، در دوران نخست وزيريشينزو آبه نخست وزير پيشين و ياسوئو فوكودا نخست وزير كنوني اين كشور تلاش‌هاي زيادي براي بهبود روابط خود با سئول بكار گرفته شد، چنين اقدامي از سوي توكيو تعجب برانگيز است.

اين تعجب همچنين از آنجا نشات مي‌گيرد كه شينزو آبه نخست وزير پيشين ژاپن اندكي پس از روي كار آمدن در سال ‪ ۲۰۰۶‬ميلادي با هدف بهبود روابط دو كشور از كره جنوبي ديدار كرد و ياسوئو فوكودا نخست وزير كنوني اين كشور نيز كه سياست‌هاي خود را بر بهبود روابط با كره جنوبي استوار كرده بود ، پس از انتخاب لي به رياست جمهوري كره جنوبي با تاكيد بر اهميت روابط توكيو ، سئول با سفر به اين كشور و شركت در مراسم تحليف وي، نخستين ديدار رسمي خود را با وي برگزار كرد.

فوكودا در اين ديدار ضمن آن كه توسعه روابط ميان ژاپن و كره جنوبي را براي برقراري ثبات در منطقه با اهميت توصيف كرد ، ابراز اميدواري كرده بود كه با انتخاب لي به رهبري كره جنوبي، روابط توكيو و سئول بيش از پيش گسترش يابد.

در همين حال رييس جمهور كره جنوبي نيز با اعزام لي سانگ داك برادر بزرگتر خود به عنوان فرستاده ويژه‌اش به ژاپن و ديدار با فوكودا ضمن تاكيد بر اهميت روابط في مابين به دنبال باز كردن فصل نويني در روابط دو كشور بودند ، اما در حال حاضر به دنبال اختلافات ارضي ديرينه ميان توكيو و سئول بر سر جزاير تاكه شيما ، دو كشور با افزايش تنش‌ها ميان خود روبرو شده اند.

جزاير مورد اختلاف تاكه شيما يا دوكدو، شامل دو جزيره كوچك و تعداد زيادي جزاير مرجاني و صخره‌اي است كه در درياي ژاپن و در حد وسط ميان كره جنوبي و ژاپن واقع است.

جزاير تاكه شيما شامل ‪۳۳‬جزيره است كه در ‪۸۷‬كيلومتري جزيره اولنگ كره جنوبي و در ‪۱۵۷‬كيلومتري شمال غربي جزيره اوكي ژاپن كه جزء استان شيمانه است، قرار دارند.

اين جزاير در جريان جنگ‌هاي ژاپن و روسيه در اواسط سال‌هاي ‪۱۹۰۴ - ۱۹۰۵‬ ميلادي به تصرف ژاپن در آمد اما بعد از جنگ جهاني دوم و پس از استقلال شبه جزيره كره اين جزاير به كره جنوبي واگذار شد و هم اينك نيز تحت كنترل اين كشور است.

توكيو پيش از اين در مذاكرات خود با كره جنوبي خواستار مرزبندي حوزه‌هاي انحصاري اقتصادي دو كشور ميان جزاير تاكه شيما و اولنگ كره جنوبي شده بود درخواست ژاپن بر اين مبنا استوار است كه جزاير تاكه شيما بخشي از خاك اين كشور بشمار مي‌رود.

وزارت آموزش ، فرهنگ، ورزش،علوم و فن آوري ژاپن روز دوشنبه هفته جاري اعلام كرد: اين كشور تصميم گرفته است كه نام دو جزيره مورد اختلاف دو كشور به نام تاكه شيما در درياي ژاپن را براي نخستين بار در اسناد آموزشي اين كشور بگنجاند.

اين سند كه به عنوان يك راهنماي آموزشي درسي دانش آموزان مقطع دبيرستان و البته درس اختياري محسوب مي‌شود، زمينه درك دانش آموزان از اختلاف ارضي و قلمرو حاكميتي ميان دو كشور را در شمال ژاپن براي آنها فراهم مي‌كند.

قرار است اين سند از سال ‪۲۰۱۲‬ميلادي به عنوان يك راهنماي آموزشي براي مطالعات اجتماعي در مقطع دبيرستان در مدارش ژاپن مورد استفاده قرار گيرد.

نوبوتاكا ماچيمورا دبير و سخنگوي ارشد دولت ژاپن نيز در گفت و گو با خبرنگاران، گفت: اين كشور انتظار دارد كه كره جنوبي به آرامي در اين زمينه پاسخ دهد.

ماچيمورا، افزود: ژاپن تمايل دارد از بروز مسايلي نظير اختلاف ارضي كنوني ميان دو كشور كه بر روابط في مابين تاثير بزرگي وارد مي‌كند، اجتناب كند.

وي با بيان اين كه ژاپن پيش از اين از طريق مجاري ديپلماتيك تصميم خود را به مقامات كره جنوبي اطلاع داده است، اختلافات ارضي ژاپن با كره جنوبي بر سر جزاير تاكه شيما را همانند اختلاف توكيو با مسكو بر سر جزاير شمالي اين كشور توصيف كرد.

لي ميونگ باك رييس جمهور كره جنوبي كه دولت وي كه پيش از اين به دليل از سرگيري واردات گوشت گاو آمريكايي با انتقادات و اعتراضات شديد روبرو شده بود و هم اينك نيز با اعتراضات در خصوص جزاير تاكه شيما روبرو شده است ، امروز در نشست هيات دولت اين كشور ، خواستار پاسخ غير متعصبانه و استراتژيك سئول به اين اقدام ژاپن شده است.

لي همچنين با استناد به تلاش‌هاي آلمان و لهستان براي ايجاد متون تاريخي مشترك ، بر لزوم همكاري مشترك كره جنوبي و ژاپن بر جمع آوري اسناد تاريخي در مورد اختلافات ارضي دو كشور و استفاده از آنها براي تدريس در دانش آموزان مقطع دبيرستان تاكيد كرد.

موضوع اختلاف ارضي ژاپن و كره جنوبي همواره به عنوان يكي از مسايل نگران‌كننده در روابط سياسي دو كشور محسوب مي‌شده و توكيو نيز در گذشته سعي كرده است تا با اين موضوع با احتياط رفتار كند هرچند كه هم اينك به دلايل مختلف اين مساله به عنوان يك موضوع حساس مطرح شده است.

از جمله اين دلايل اين است كه وزارت آموزش ژاپن هر ‪ ۱۰‬سال يكبار مواد درسي كتاب‌هاي اين كشور را مورد بازنگري قرار مي‌دهد و سال جاري ميلادي نيز زمان اجراي اين بازنگري است.

برخي از اعضاي حزب حاكم ليبرال دمكراتيك ژاپن نيز معتقد هستند كه اين بازنگري فرصت مناسبي است تا به مدارس اصرار ورزند كه بيشتر بر موضوع تاكه شيما و جزاير شمالي اين كشور كه با روسيه بر سر آنها اختلاف دارند به بحث و بررسي بپردازند.

درهمين حال ژاپن بدون همكاري كره جنوبي قادر نخواهد بود مساله هسته اي كره شمالي و اتباع ربوده شده ژاپني توسط نيروهاي امنيتي اين كشور را حل كند و يا به نتيجه مطلوبي در اين زمينه دست يابد و بر اين اساس نيز ياسوئو فوكودا نخست وزير ژآپن مراقب است كه مشكل سياسي با سئول ايجاد نشود.
 چهارشنبه 26 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 160]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن